Röviden – BMW 740e | |
---|---|
Mi ez? | A BMW legnagyobb, legpuccosabb modelljének a Hetesnek hatodik generációs, konnektoros hibrid változata |
Mi tud? | Nagy, tágas, kényelmes, van zöld rendszáma és tisztán elektromos üzemmódban is képes haladni, ha éppen úgy akarja |
Mibe kerül? | A mezítlábas – hehe – konnektoros Hetes 29 547 000 forintba kerül, amit persze kis érzékkel könnyen a végtelen felé tartó összeggé lehet dagasztani. A tesztautó 38 millió forint körül állt meg. A legolcsóbb 7-es BMW, a 730d 26 778 000 forintba kerül. |
Kinek jó? | Akinek van pénze a luxusra, de érdekli a jegesmedvék és a jégsapka sorsa is. Vagy csak ingyen akar parkolni. |
Vajon mi értelme van egy közel kéttonnás, energiafelhasználás szempontjából nagyjából egy családi ház áramigényével működő luxuslimuzinba négyhengeres benzinmotort, villanyhajtást építeni? Nyilván semmi. Gazdaságilag az életben nem térül meg a plusz befektetés, az elektromosan megtehető, izgalmas autózás igen rövid ideig élvezhető benne és lassan az ingyen parkolás bizsergető érzésének is búcsút mondhatnak a zöld rendszámos autók tulajdonosai. Ennek ellenére mégis mókás dolog a konnektoros hibrid BMW. De vajon miért?
Külső
Megjelenésében a 7-es BMW legújabb, hatodik generációja egész visszafogott. Hossza 5,1 méter, 1,9 méter széles, 3070 milliméter a tengelytávja. A korábbi modellhez képest a hatalmasra duzzadt vesék, amikben nyithatók, zárhatók a lamellák, a hűtőmaszkba futó fényszórók jelentik a különbséget, oldalról pedig csíkok futnak végig a kilincsek vonalában és az ajtó alján. Az egészet alulról meghintették egy csipet krómmal, és a fémmegmunkálási bravúrnak számító, egyetlen darabból készült ezüstszínű ablakkerettel. Fenekén laposabb és szélesebb lámpatestek trónolnak, a villanyos üzemre az első kerekek mögötti picike „i” betű, illetve a benzinbetöltő nyílás fölötti e-drive embléma hívja fel a figyelmet. Az elektromos töltőpont az autó bal elején található, hatalmas, az autótól oldalra messze kinyúló, aránylag nehezen járó fedéllel.
Belső
Az autót még nem is kell látni, amikor a hozzá tartozó kulcs környékén már annyi az érdeklődő, mint friss lócitromon a légy. Látványos is a slusszkulcsnak már nehezen nevezhető műtárgy, amin a szokásos gombokon túl még díszes színes kijelző is van. A durván 80 ezer forintos cucc rengeteg dolgot tud, megmondja bezártuk-e az autót, a lámpák, ablakok állapotát, illetve a benzines és az elektromos hatótávot is és a klímát is időzíthetjük vele.
Fejlettebb – drágább – változataival az autó távirányítható is, így gombnyomással, az autó mellett állva lehet vele parkolni. Cipelni viszont kényelmetlen a zsebben és az autóban számára kijelölt hely – ahol vezeték nélkül töltődik menet közben – elég nehezen elérhető a könyöklőben. Szerencse, hogy van rajta USB töltő-csatlakozó is, így ha váratlanul lemerül, lehet lakásban is tölteni. Sajnos se Tetrist, se Angry Birds-öt nem lehet rátölteni.
Helykínálata, kidolgozása, a bőrkárpit puhasága, vagy a megszámlálhatatlan villanymotorral akár papírcsákóvá is hajtogatható ülések kényelme nehezen leírható. Mindenesetre nehéz belőle kiszállni, mert otthon sem találni kényelmesebb helyet a BMW ülésénél. A variálhatóság nemcsak az első ülések sajátja, hanem a hátsóké is. Hátul egy a könyöklőből kipattintható tablet segít a beállításokban, annyi a lehetőség, és innen még a jobb első ülést is lehet állítgatni. Klassz, hogy ha öt embert kell utaztatni, akkor háromszemélyessé is alakítható a második üléssor a széles kartámasz felhajtásával.
Belsejében a legtöbb izgalmas mágia a vezetőnek jut, az ujjmozdulatokkal a levegőbe rajzolt vezérléstől a színes-szagos head-up displayen, kézírás felismerésen át az utasteret betöltő illat kiválasztásáig. És még van többféle hangulatvilágítás, háromféle műszerfalgrafika, fűthető könyöklő az ajtón és középen, olyan felülnézeti, parkoláskönnyítő kamera, amivel mozifilmet is lehetne forgatni és még vagy ezernyi más finomság is. Hetes BMW-ben ülni klassz dolog. Az anyagminőség, kidolgozás remek és még a harmóniába sem lehet belekötni. Látszik, hogy a modellváltásnál erősen odafigyeltek a belsőre, hogy az jóval elegánsabb, fényűzőbb legyen, mint korábban.
Csomagtartójába kukkantva látszik, hogy nem lehetett áldozatok nélkül elrámolni a hibrid hajtáshoz szükséges akksikat csak az ülések alá, így a raktér 420 literesre csökkent. Ránézésre rosszabb a helyzet a valóságnál, hiszen a teljes értékű csomagtér is csak durván 100 literrel nagyobb. De határozottan többnek látszik a térveszteség.
Motor
Ez a 7-es BMW négyhengeres. Igen, csupán négy. Még emlékszem, amikor az első négyhengeres S-osztályban megnyomtam az indítógombot és vártam a csalódást. Akkor elmaradt, pedig abban halmazati büntetésként még dízelmotor is volt. Aztán jött a megszokottnál jóval kevesebb hengerű Porsche is, amiről gyorsan kiderült, hogy szintén zseniális dolog. Nem csak úgy elmegy, elnézve neki a fogyatékosságot, hanem az égvilágon semmi baja nincs a szánalmasnak hangzó 4 hengerrel. Sőt. Most meg itt a 740-es BMW és ebben sincs semmi gond a kevesebb dugattyúval, kétliteres benzinmotorral.
Adatlap
BMW 740e
Motor | 4 hengeres turbófeltöltéses benzinmotor + 95 LE-s villanymotor, 1998 ccm |
Teljesítmény | 258 LE @ 5000-6500 ford/ perc |
Nyomaték | 400 Nm @ 1550-4400 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 5,4 sec |
Végsebesség | 250 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 2 – 2,2 liter/ 100 km |
Listaár: | 29 547 000 forint |
Ha teljesítmény kell, beszáll az elektromos hajtás és közösen 326 lóerőt engednek a kerekekre, de ha néma suhanással kell valakit elkápráztatni, akkor is ott a 95 lóerős, váltóházba épített villanymotor. Igaz, a papíron jelzett elektromos üzemben megtehető 44-48 kilométert élő ember nem képes hozni a Föld nevű bolygón, az tuti. Helyette úgy 20-25 kilométerrel lehet reálisan számítani télen. Borítékolom, hogy nyáron is, hiszen ott nem a fűtés, hanem pont a hűtés zabálja az energiát.
Jó hír viszont, hogy az aránylag kisméretű akksicsomag hamar feltölthető, mezei konnektorról 3-4 óra alatt teleszívja magát még a szinte horpadtra merült akkumulátor is. Aztán kezdődhet a spórolós, takarékos menet, hogy a lehető legtöbbet autózzuk villannyal és a lámpáknál megállva, lejtőn gurulva minél több energiát ejtsünk csapdába és tömködjünk vissza a 9,2 kWh-s , folyadékhűtéses, nagyfeszültségű akkumulátorba.
Vezetés
A hibrid Hetes hajtáslánca csudajó. A villanymotor indulásnál nagyot taszít az autón, aztán beszáll a kétliteres benzinmotor is. A villany- és hagyományos hajtás között roppant finoman vált a rendszer, sokszor csak a fordulatszámmérőt, vagy az energiaáramlást mutató kijelzőn lehet követni, mi is történik éppen a hajtásláncban. Hagyatkozhatunk a fülünkre is, mert nagyobb gázadásnál a benzinmotor tájidegen négyhengeres hangja is behallatszik. Nem lúdbőrzik tőle a hát, de annyira nem is zavaró. Mindenesetre sokkal szórakoztatóbb villannyal suhanni benne. A nyolcfokozatú Steptronic váltó szépen hangolja össze a benzin- és a villanymotor munkáját.
Talán nem meglepő, hogy a Hetes BMW roppant kényelmes jószág. Futóműve varázslatos, elképesztő magabiztossággal vasalja tükörjéggé a fenekünk alatt még a hanyagabbul összetákolt vasúti átjárókat is. Lehet, hogy a plusz tömeg is segít a megingathatatlan, stabil haladásban. Az viszont váratlan fordulat, hogy a közel 5,1 méter hosszú autó remekül irányítható. Szépen fordul, nem verünk le vele mindent a környéken, ha szűk helyen kell vele lavírozni. Csak széltében férjen be. Akinek ez a hossz kevés, mert nem férnek el hátul a másfél méteres lábai, az hosszított, L-es változatot is rendelhet a hibrid 7-es BMW-ből. Ennek árlistája 31,2 millió forinttól indul.
Költségek
A konnektoros hibrid BMW 740e alapára 29 547 000 forint. A tesztautó elképesztő mennyiségű feláras extrát is kapott, így a feltupírozott kivitel már belekarcol a 39 millióba is. Az extrák között másfél millió csak a sok csodaülés, 230 ezer az extra kormány, bő 110 ezer a parkolóautomata, madártávlati kép a parkoláshoz negyedmillióért, adaptív tempomat, ülés fűtés/hűtés, árnyékolók, hadonászás felismerés, illatosító ki tudja mennyiért. Aki szívesen elköltene fejben sokmilliót, az ide kattintva tapsolhat el 78 havi minimálbért csak BMW extrára. Hajrá!
Zöld rendszámos konkurense a Mercedes Benz S500 Plug-in Hybrid, ami hosszban is nagyobb egy leheletnyivel – 5116 mm – és tengelytávban is ráver a 7-esre – 3035 mm.
A katalógus röhejes, 2, 2,2 literes fogyasztást ígér a konnektoros 7-es BMW-nek, mindenféle szemrebbenés nélkül. Ez annyira életszerű, minthogy svájci gazdasági menekültek szaggassák szét a magyar határon a műszaki zárat, állampolgárságért rimánkodva. Ha csupán a 45 kilométeres, tisztán elektromos üzemben megtehető hatótávot számítanánk be egy 100 km-es ciklusba, már akkor is több benzint égetne el, mint 2 liter.
Mindegy is, a lényeg, hogy a villanyautók korában sem lehet majd hinni a gyárak által megadott, rafinált módon számolt fogyasztási adatoknak. A tesztút alatt, amikor gazdasági okokból minden munkanapon a töltőn lógott az autó, úgy felszaladt 9 liter körülire az átlagfogyasztás, mint a pinty. Sok sok villannyal, eco-überprogrammal, minden varázslattal. De ezt fogjuk a hidegre, a reggel és este is beállt Árpád hídra, vagy a tudjukkikre. Mindenesetre vicces, hogy erre ráfér a jelenleg még ingyen parkolást jelentő zöld rendszám, a 4 litert fogyasztó Toyota Priusra meg nem.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
A tesztben szereplő fényképek mind kicsi, könnyű, de okos Fuji kamerával készültek.