Röviden – DS3 1,6 BlueHDi 120 Sport | |
---|---|
Mi ez? | Magasra pozicionált, modellfrissítés utáni kisautó a PSA-csoport harmadik márkájától, kizárólag háromajtós, lemeztetős vagy kabrió karosszériával, elegáns kivitelben, húzós áron, erős dízellel és a létező összes extrával. |
Mi tud? | Ritka autó, erős, alig fogyaszt és benne van az óraszíjmintás bőrülés, ami sok más extrával csomagban, 900 000 forintos tétel. |
Mibe kerül? | 4,7 millió forintba kerül listaáron a 82 lóerős, háromhengeres benzines, dízelt 5,9 millió forinttól kapni. Ez itt a csúcsmodell az erősebbik dízellel, listaáron 7 270 000 Ft, de a tesztautó belekarcol a 9 millióba. |
Kinek jó? | Ezzel a motorral és két ajtóval városba nem igazán jó, míg két ember akár francia Riviérát is megcélozhatja vele. |
Ahol a nagyvárosokban fizetőképes a lakosság, de kevés a parkolóhely, ott a kiskocsik régen sem csak minimálautók voltak. A Lancia Y10 és a Clio I Baccara vagy a Twingo Initiale Paris örökségét viszik tovább a prémiumtermékként árazott kisautók. Egyikük a PSA Peugeot Citroën csoporthoz tartozó DS3, amely tavaly esett át modellfrissítésen. Helyenként kiütközik, hogy az előző C3-ból kellett kihozni, de az is érezhető, mennyire sok finomsággal sikerül feljebb lépnie a rokonnál. Neve az 1955-ös bemutatásakor az egész világot meghökkentő DS-t idézi. A név a francia déesse hangzását idézi, a szó istennőt jelent.
Külső
Függetlenül attól, hogy tetszik-e, a design nagy dobás, annyira sokan követik tekintetükkel az autót. Többen megszólítottak a kocsit látva, van mit észrevenni rajta. Rögtön azt például, hogy nincs Citroën-embléma az orrán. Az autó neve DS3, márkaként a DS ezzel is igyekszik leválni a gazdatestről.
Nekem az orrán kicsit sok a vonal, az ív meg a króm, de hatásosnak hatásos. A DS3 jó kiállású, széles nyomtávú kisautó a 17-es felnikkel és a 205/45 R17-es gumikkal. A kontrasztos tetőszín jól mutat, ötletes a cápafog a B-tetőoszlop mögött és jól néz ki a dupla kipufogóvég is. A DS3 egyik erénye, hogy ezerféleképp konfigurálható. 140 000 forintért egyedi dekorációs csomagok közül választhatunk. A formatervnek nagy szerepe van benne, hogy évente nagyjából 70 000 darab elkel belőle, pedig csak két oldalajtóval készül.
Belső
Ebben a modellben átlagon felüli figyelem jut a részleteknek az utastérben is. A vészvillogó és az ajtózár kapcsolója szépen mutat, a három üregbe tagolt műszerek mutatói szépek és levett gyújtással harmonikusan, egymással párhuzamosan nyugszanak. Apró malőr, hogy az üzemanyagszint-jelző pontatlan, 572 km megtétele után még három negyedet mutatott.
Lehetne valamivel alacsonyabb az üléshelyzet, de az igazán jó fogású kormány mögött normálisan el lehet helyezkedni. Ha van Sport csomag az autóban, akkor utas oldalon is alapáron állítható az ülésmagasság, ami sokszor kimarad nagyobb autókból is.
Mivel csomagban más extrákkal csomagban 900 000 forintba kerül, eddig csak sajtófotókon láttam a DS-ek egyik különlegességét, az óraszíjmintás bőrkárpitozást. Ez a Trinitario barnának hívott csokoládészínben annyira látványos, hogy az ülés több baját is meg tudnám bocsátani.
Bár a tesztautóban a sportülések voltak, magasabbaknak az ülőlap rövid, maga az ülés oldalirányban is elég szűk és nincs hozzá állítható deréktámasz. Az egészet mintha átlagos termetű hölgyekre szabták volna, ami nem lenne meglepő a célcsoport ismeretében.
A C3-ban is tetszett a kimélyített műszerfal. Ezzel az utas lábtere bőséges és a jobb elöl utazó kényelme alig csorbul, ha előrehúzzuk az ülést, amivel mögötte felnőtteknek is van elég lábhelyük. Hasznosak a hosszú és széles, A4-es mappát befogadó ajtótárolók is az első ajtókban.
Rossz ötlet, hogy a navigáció hétcolos képernyője fent van, a hozzá tartozó gombok meg sokkal lejjebb találhatók. Elfogadhatatlan, hogy egy ilyen drága kisautóban az utas oldalán az ablakemelő nem fut végig felfelé egy gombnyomásra és a gombnyomásos indításhoz szokott vevőknek az is szokatlan lesz, hogy nincs kulcsérzékelős nyitás-zárás, amit a Swift 1,5 GS talán 2005-től nyújtott.
Milyen városban?
Mivel a C3 kezdettől fogva ötajtós, amit korábban az oly frappáns C2 egészített ki háromajtós karosszériával, a DS3-nak sincsenek hátsó oldalajtói. Ez a gyártó részéről ésszerű felosztás, de a háromajtós kocsikkal annak is lesz baja, aki zömében egyszálmagában használja az autót.
A hátrajutást megkönnyítő, az ötajtósokénál hosszabb oldalajtókat parkolóházakban nem lehet elég szélesre tárni. Még nekem sem volt könnyű kikászálódni, a törzsvásárlók női outfitben végképp nehéz sikkesen előlibbenni, ha közel az oszlop vagy egy másik autó.
Városban a dízelmotor pregnáns hangja zavaró, ami bemelegedve sem sokat enyhül. A fővárosban a sok úthiba, kiálló villamossín, besüllyedt csatornafedél miatt a feszesre hangolt futóműnek is több a hátránya, mint az előnye. A tesztautó egyedi vonása lehet, hogy a légkondicionáló furcsán szörcsögve-fújtatva működött (ősz elején, az utolsó nyárias napokon adtuk le a tesztautót).
Előre- és hátrafelé is szériában adott parkolóradar figyel helyettünk, a parkolásban tolatókamera is segít. Az éles képű, jó grafikájú érintőképernyővel pontosan kicentizhetjük a parkolást, mert nem olyan gagyi képet ad, mintha egy krumpli lenne az optika helyén.
Mit tud hosszabb úton?
Bölcs ember nem rövid városi utakra választ részecskeszűrős dízelmotort, hanem hosszabb túrákra szánt autóba, amit a DS3 maximálisan visszaigazolt. Kis külső mérete ellenére a 120 lóerős HDi-vel teljes értékű autópályás utazóautónak bizonyult 2-3 ember számára.
Adatlap
DS3 1,6 BlueHDi 120
Motor | Soros, négyhengeres dízel, 1560 cm3 |
Teljesítmény | 88 kW (120 LE)/3500 |
Nyomaték | 285 (túltöltéssel 300) Nm/1750 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,3 mp |
Végsebesség | 190 km/ó |
Fogyasztás (vegyes) | 3,6 l/100 km |
Listaár: | 7 270 000 Ft |
Motor
Az 1,6 HDi a dízelmotorok állócsillaga. A mérgező nitrogén-oxidokat karbamid-befecskendezéssel átalakító Blue HDi technika sem tette tönkre fogyasztását, dízelhez mérten egyenletes járása közismert. Ez a motor hosszabb távon is tartós, teherautókban, sárnehéz kombikban is bevethető mindentudó.
Itt 3500-on 120 lóerőt és 1750-es fordulatszámon 300 Nm maximális nyomatékot ad le. Országúton nagyon könnyű előzni vele, negyedikben 60-70-től dinamikusan megindul az autó és sokáig, nagy tartományban húzatható. A hatgangos váltó szorosan jár, súlya van a mozdulatoknak, a szerkezet pontos és jól kapcsolható. Áttételezése igen hosszú, 160-nál 2700-on áll a fordulatszámmérő, amit a rugalmas, erős motor simán elbír. Sztrádán ritkán kell kivenni hatodikból.
Vezetés
A futóművet sem andalgásra tervezték, a DS3 ügyesen kanyarodik. Az autópályára szinte sztrádasebességgel fordulhatunk rá a felhajtókról. Csak arra kell ügyelni, hogy rossz országúton el-elpattanhat a fara az úthibákon.
Határozott nyomáspontjával a fékerő is igazán jól adagolható. A PSA-csoport autóiban az ESP teljesen kikapcsolható és 50 km/órát elérve magától visszaáll. Havas időben ez nagyon ésszerű, sokat segít a kapaszkodóképességen, hogy a kipörgésgátlás nem fojtja agyon a motort, de az automatikus aktiválással nem is sodródunk veszélybe.
Éjszaka vezetve kellemes a vakító fényre elsötétedő visszapillantó tükör, na meg a xenonos és LED-modulos fényszóró. Ilyesmit először a SEAT Ibizához adtak jó pénzért, a kiskategóriában alig ismert ez a technika, de még a kompakt autók között sem általános.
Mint oly sok igazán jó fényerejű lámpánál, a tompított fény itt is erősen lefelé világít, hogy ne vakítsa a szembejövőket, tehát egy fényes, de rövid terület van előttünk, amíg át nem váltunk reflektorra. A távfény szenzációs, bitang messzire kergeti a sötétséget, tényleg felszárítja az utat. Pihentetőbb és biztonságosabb így vezetni sötétben, külön öröm, hogy a tesztelt Sport kivitelben ez alapáron jár, egyébként 330 000 forint, és megéri!
Autópályán a többi zajforrás mellett halknak érezni a motort, Németországban a 160-180 kedélyes utazósebesség. 180-nál 3000 a fordulatszám hatodikban, ami a kettővel nagyobb kategóriájú autókra jellemző és a szélzaj sem vészes. Az autó stabilitása és nagysebességű használhatósága túlmutat a kiskategórián. Ahogy a listaár is.
Költségek
Benzines, háromhengeres motorral 4,4 milliós akciós áron kapni DS3-at, de a tesztelt modell listaára 7,3 millió Ft. A tesztautó ára kedvezmények nélkül 9 millió forint körül mozog, ami túlzásnak is erős.
Igen bőkezű a szériafelszereltség, magas áráért a DS3 ezen a téren is átlagon felülit nyújt. Az automatikus légkondicionáló mellett alapáron jár az Active City Brake, a kis sebességnél aktív fékezőautomatika a ráfutásos balesetek elkerülésére, van illatosító patron, a visszapillantó elektrokróm, a könnyűfém felnik 17 colosak.
A márka modell és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi A1 Sportback 1,6 TDI Sport (115 LE) | 6 399 440 |
DS3 Sport 1,6 Blue HDi 120 (120 LE) | 7 270 000 |
MINI Cooper D Chili (116 LE) | 7 730 495 |
Opel Adam S 1,4 Turbo (benzines, 150 LE) | 5 120 000 |
Takarékosan vezetve 4,52 l/100 kilométeres átlagfogyasztást mértem tele tanktól, tele tankig, A teljes teszt átlaga városi szakaszokkal 5,1 liter lett. Az 1,6 HDi-vel nem kell spórolósan vezetni, hogy igazán keveset fogyasszon. Tesztünk 861 kilométerét simán megtette volna egy tankkal az autó, mert a tartály jó nagy, 48 literes.
Néhány egzotikus, kis darabszámú autómárka jelenléte itthon a fővárosra vagy Budapest vonzáskörzetére korlátozódik. A DS-hez Debrecentől Zalaegerszegig van értelmes távolságon belül márkaszerviz a Citroën hálózatának részeként, nem egy vagy két márkakereskedés működik, mint a Lexus, az Infiniti vagy egyelőre a Jaguar esetében.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|