Röviden – Hyundai i30 | |
---|---|
Mi ez? | A Hyundai 2007-ben bemutatott kompakt méretű autója, az i30-as a harmadik generációja |
Mi tud? | Kényelmes és csendes utazást biztosítani négy személynek gusztusos formájú csomagolásban |
Mibe kerül? | 1,4 literes szívómotorral 4,5 millió forintba, de gazdagon extrázható akár 9 milliós árig |
Kinek jó? | Aki dinamikus formájú, gazdag felszereltségű és jó ár-érték arányú autót szeretne használni |
Elképesztő tempót diktál a Hyundai, ez onnan is világosan látható, hogy 2007-ben bemutatkozó kompaktjukból, az i30-asból már a harmadik generációnál tartanak. Ez viszonylag szűkre szabott modellciklusokat jelent.
Ebben a rohanásban is felvett a lelkes piac belőle már 800 000 darabot, így nem csak üres vízió a pár éven belül átadásra kerülő 1 milliomodik példány. Már csak azért sem elrugaszkodott elképzelés a koreaiaktól, mert a most Marbellán vezetett legújabb Hyundai i30-as minden korábbinál nagyobb fejlődést mutatott.
Külső
A testvérmárka Kiánál egy hangyányit később jött rá a Hyundai arra, hogy a koreai szemmel szépnek látott formaterv az origót jelentő felvevőpiacon nem igazán működik, ezért kifejezetten az európaias ceruzájukat vették elő az i30-as rajzolásakor. Az eddigi gömbölyded, inkább függőlegesekre épülő dizájnt a sportosság jegyében sokkal kevesebb és határozottabb vízszintes váltotta.
Elsőre kicsit audis a Hyundai-nyelven vízesésnek hívott hűtőmaszk, de jól beazonosíthatóvá teszi az i30-ast ez a frontrész, ami látszólag sokkal laposabb és a jó kiállást hangsúlyozandó szintén inkább horizontálisan szórták trükkökkel. Fontos szempont volt a sportos megjelenés, amihez a szűkre szabott LED-es fényszórók, a hosszan elnyúló gépháztető és a laposan húzott tetővonal járul hozzá.
A rövid túlnyúlásokkal meg a leheletnyivel hangsúlyosabb farral talán túlzás lenne hátsókerekes arányúnak nevezni, de nem nehéz hozzáképzelni a kombi után érkező – GTI-verőnek kikiáltott – N modellt (a Hyundai AMG-je) és a szintén dinamikusabb megjelenésű fastbacket.
Annyi keleties vonás azonban megmaradt a 4 340 mm hosszú i30-asban, hogy mindenkit emlékezteti valamilyen már piacon lévő modellre, legtöbbször a 308-as Peugeot, a Fiat Tipo 5 ajtós változata és a VW Golf került szóba. Utóbbi talán az élére vasalt dizájn miatt.
Belső
Uralkodóak a széltében elnyúló vonalak az utastérben is, ami a korszak trendjét követve a legtöbb gombot elhagyta és helyettük egy tabletszerű, 8 colos érintőképernyő kapott helyet a középkonzol tetején lévő zongoralakk trapézba gyógyulva. Körülötte pár hasznos gombot helyeztek el arra az esetre, ha hatékonyabb sebességgel kívánunk ugrálni a menüpontok között. Alapvetően könnyű a kezelése, de léteznek ennél hamarabb megszokható, intuitívabb fedélzeti rendszerek is. Cserébe a TomTom remekül navigál akár magyar nyelven is.
A kétzónás klíma kezelőszervei egy szinttel lejjebb kaptak helyet, a váltó körül pedig az üléshez tartozók valamint az üzemmódválasztó kapcsolója található. Dicséretes, hogy az elöl utazók közötti pohártartók megtöltve sem akadályozzák a váltást, azonban így valószínűleg néhányaknak nem esik majd megfelelő helyre a könyöklő.
A legmagasabb felszereltségű példányokkal megtöltött tesztflotta autóiba kivétel nélkül gusztusos kinézetű – a vezető oldalán elektromos és memóriás – bőrüléseket dobtak, amik oldaltartása főleg a háttámla esetében jók, azonban az ülőlap egyértelműen rövid. Az viszont picit a prémium szegmensbe harap, hogy a lassan megszokottá váló kormány- és ülésfűtés mellé az ülésszellőztetés is bekerült. Számomra kifejezetten nagy öröm volt látni a fantáziátlan, de praktikus ezüst fényezésű i30-as kék bőr belsőjét, ami a hasonlóan sötét, de nem komor bordó és sötétzöld belterekkel együtt körülbelül a ‘80-as évek végén kopott ki az autóiparból.
A kéz közelében csupán a műszerfalon végigfutó, a kárpit színével megegyező műanyag betét bántóan kopogós és kemény, ezt leszámítva minden kellemes minőségi hatást kelt és az általunk próbált i30-asokban illesztési egyenetlenségnek vagy kellemetlen rezzenésnek nyoma sem volt. Utazás közben egyedül a tükrök felől érkező süvítés lehet zavaró autópálya-tempónál.
Az 2650 mm-es tengelytáv kellő helyet nyújt bent négy személynek, 180 centi magas emberek mögött azonos termetűek gond nélkül elférnek, onnantól felfelé viszont már korlátozott a fejtér a hátsó sorban. Az i30 fedélzetén utazók motyóit szabályos alakú 395 literes csomagtérben helyezhetik el, mely támladöntéssel 1301 literig bővíthető.
Motor
A spanyolországi kóstolón elsőként az új fejlesztésű 1.4-es T-GDI-vel és jól kapcsolható hatsebességes kézi váltóval szerelt i30-asba költöztünk be, ami távolról sem sportosan, de kellő dinamikával mozgatja az 53%-ban nagy szilárdságú acélt tartalmazó 1352 kilogrammos bódét. Tetszőleges fokozatban masszív gázadásra nem igazán érezhető jelentős gyorsulás, megfontoltan kezd el kúszni a mutató felfelé.
Valószínűleg a hétfokozatú duplakuplungos váltó sem véletlenül kezd el hevesen visszakapcsolgatni, amikor határozott utasítást kap a gázpedál felől. A 140 lóerős teljesítménnyel és 252 Nm nyomatékkal ebben a nyugodt hangolásban nem is kívánja az ember a sebességhatárok átlépését. Hétköznapi tempójú közlekedés alkalmával valószínűleg 8-8,5 liter között tartható a fogyasztása.
Motor | 1.4 MPI | 1.0 T-GDI | 1.4 T-GDI | 1.6 CRDI |
Teljesítmény (lóerő) | 100 | 120 | 140 | 95/110/136 |
Nyomaték (Nm) | 134 | 171 | 242 | 280 |
Végsebesség (km/óra) | 183 | 190 | 210 | 186/190/200 |
Gyorsulás 0-100 km/órára (másodperc) | 12,6 | 11,1 | 8,9 | 12,2/11,0/10,2 |
Fogyasztás (liter/100 km) | 5,6 | 5,0 | 5,5 | 3,8/4,1/4,1 |
A menetpróba alatt ennél egy literrel kért kevesebbet 100 kilométeren a dízelek csúcsát jelentő 1,6-os CRDi 136 lóerős teljesítményű változata (95 és 110 lóval is elérhető) a DCT váltóval. Gyorsításkor sajnos eléggé átjön a kabinba a négyhengeres dízel cseppet sem szép hangja, egyenletes tempónál azonban rendkívül csendes és érezhetően nyomatékosabb is (kézi váltóval 280 Nm, duplakuplungossal 300 Nm a csúcs), vezetési élményben azonban így sem nyújt kiemelkedőt. Aki idegenkedik a turbómotoroktól, annak továbbra is rendelkezésre áll hagyományos, 1,4 literes szívó benzines 100 lóerővel, ennél azonban valószínűleg sokkal kellemesebb jelenség lesz a kompakt és könnyű, vadiúj fejlesztésű 1 literes háromhengeres turbó 120 lóval és 171 Nm nyomatékkal.
Vezetés
A már említett kellemesen nyugodt érzést sugározza a futómű is, ami a 17 colos alufelnik ellenére végtelenül kényelmes benyomást kelt, ugyanakkor a kanyargós utakon sem zökkent ki az egyensúlyából. Ráadásul minden változat igényes multilink hátsó felfüggesztést kap. A Marbella környéki utakon nem igazán találkoztunk hatalmas kráterekkel, csupán egyet találtunk meg, ami előtt már összehúztam magam, de végül csak egy távoli dübbenés volt az egész.
Vezetéstámogató rendszerek terén is volt hová fejlődnie a Hyundai i30-asnak, ezért pakoltak bele gazdagon. A lista az autót állóra fékező vészfékasszisztenssel kezdődik és a sávtartón, holttérfigyelőn és hátsó keresztforgalom-figyelésen túl egészen az adaptív távolságtartós tempomatig terjed. A legjobb azonban, hogy ezek a rendszerek nem túl idegesek, így nem terrorizálnak felesleges pittyegéssel a vezetés alatt.
Költségek
A kínálat az 1,4-es szívómotoros verzióval indul, amihez 500 000 Ft kedvezménnyel 4 499 000-ért lehet hozzájutni. Az alapfelszereltség (Life) része például a vészfékező és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint a manuális klíma. Értékes funkciókat olyan pakkok megvásárlásával nyerhetünk, mint az ülésfűtést adó téli csomag (95 000 Ft). Navigációs rendszerrel, kihangosítóval, tolatókamerával és még számos okossággal ellátott érintőképernyőt az első két felszereltségi szinten (Life, Comfort) 350 000-ért, a legfelsőn (Premium) 200 000 Ft ellenében kapjuk meg. A sláger azonban a közepes, 110 lóerős dízel lehet majd, aminek ára 6 sebességes kézi váltóval 5 349 000 Ft-ról indul.
A legtömöttebb változat erős dízelmotorral, DCT váltóval (7 249 000 Ft) tudományos bőrbelsővel (350 000 Ft), okos navigációs rendszerrel, hangulatos napfénytetővel (295 000 Ft), a telefont vezeték nélkül etető töltővel (35 000 Ft) és pár aprósággal együtt már alulról súrolja a 9 millió forintos listaárat. A két véglet között azonban igazán jól felszerelt és a konkurenseknél olcsóbb, csinos autója lehet annak, aki okosan kombinálja az opciós tételeket az 5 év kilométer-korlátozás nélküli garanciával kínált Hyundai i30-asához.
A Hyundai i30 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Renault Megane (114 LE) | 4 799 000 |
Peugeot 308 (82 LE) | 5 230 000 |
Kia Cee’d (100 LE) | 4 704 000 |
Seat Leon (110 LE) | 4 767 810 |
Ford Focus (125 LE) | 5 130 000 |
Honda Civic (100 LE) | 4 949 000 |
Mazda 3 (100 LE) | 4 859 900 |
Hyundai i30 (100 LE) | 4 499 000 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|