Röviden – Range Rover Evoque Convertible HSE | |
---|---|
Mi ez? | Az egyik legdivatosabb SUV, a Range Rover Evoque nyitott tetős változata, sok-sok extrával és kövér árcédulával. |
Mi tud? | Olyan életérzést nyújtani, mint semmi. De tényleg semmi, egyelőre nem létezik konkurenciája. |
Mibe kerül? | Az alapmodell ára 18,5 millió Ft, a tesztautót pedig sikerült 24,9 millióra kihozni. |
Kinek jó? | Annak, akinek a fogkefetartója is Louis Vuitton, az életét a divat diktálja, de főleg nőknek, akik félnek az aprócska kabriókban. Ebben nem fognak, ez egy tank. |
A Range Rover Evoque Convertible tulajdonképpen olyan, mint egy méregdrága ridikül: elegáns, megnézik az utcán, bőrből varrták, de igazán hasznos és értelmes dolgok nem férnek el benne. Persze az elegáns ridikülöknek nem is az a lényege, hogy belepréseljenek egy százas csomag zsebkendőt és egy marék aprót a parkoláshoz. Elég, ha egy vékony plasztikkártyának, a csúcsmobilnak és a rúzsnak van hely.
Annyi a különbség, hogy a Land Rover nyitott tetős ridiküljét mi férfiak is szívesen felpróbáljuk, és nem kell kényelmetlenül éreznünk magunkat, ha ezzel jelenünk meg a partin.
Külső
Azt ugye tudjuk, hogy az első Evoque tervezésénél erősen jelen volt Victoria Beckham, aki az összetevők közül a divatot öntötte a kondérba, és valóban egy nagyon menő, a szemnek kellemes SUV-ot főztek ki a Land Rover szakácsaival közösen, népszerű is a modell gazdagéknál a mai napig.
A kabrió változatot szériában gyártani azonban igen merész húzás volt, hiszen pont a fémtető vonalvezetése az egyik dolog, ami karakteressé teszi a divatterepjárót, ezért a tervezők rendkívül sokat dolgoztak a vászontető szerkezetén. Hogy mennyire nem volt egyszerű a feladatuk, jól mutatja, hogy a 18 másodperc alatt lenyíló, 21 másodperc alatt felhúzható tető a leghosszabb és legszélesebb ilyen szerkezet ma a piacon.
A tető 50 km/órás sebességig szabadon nyitható-zárható, szóval lakot területen még csak lassítanom sem kellett ahhoz, hogy megszabaduljak a tetőtől, ami valljuk be, a polgárpukkasztás olyan szintje, aminél nem nagyon van feljebb. Az irigykedő tekintetek minden pillantását élveztem.
A Range Rover Evoque kabirósítása során néhány finom esztétikai részlet is módosult: megváltozott a hűtőmaszk rácsszerkezete, hátul pedig a tetőszárny átköltözött az övvonal magasságába, ami óriási ballépés, hiszen a lenyitott tető fedele és a szárny ügyesen kitakarják a középső visszapillantóból látható tér egyharmadát, legalábbis abban az üléspozícióban, ahogy nekem kényelmes volt. És nehogy már a belső tükör miatt kelljen kényelmetlenül ülnöm a volán mögött.
A brutális magasságba emelkedő övvonal – 198 centi magas vagyok, és durván a mellkasom aljáig ér -, és az alacsonyra húzott vászontető együttese szokatlan, de lendületes arányt kölcsönöz az autónak. Lenyitott tetővel pedig egészen szürreális a látvány, mintha egy karddal, egyenes vonalban, egyetlen határozott suhintással vágták volna le az Evoque tetejét. Ezt mindenképpen szokni kell, kívülről-belülről egyaránt. A biztonságérzetre azonban nem lehet panasz: tető nélkül autózva olyan érzés, mintha egy lövészárokban kuksolnánk, és még attól sem kell félni, hogy a fejünket veszik célba, hiszen ha netán felborul ez a közel kéttonnás tank, a hátsó ülések mögül azonnal kirobban egy segédkeret, ami megvéd minket a koponyatraumától.
Az Evoque Convertible összességében igen futurisztikus jószág, olyan mint egy Mars porában turkáló űrdisznó. A józanság talajáról elrugaszkodva pedig a húszcolos felnik jelentik az utolsó rakétafokozatot, és ezzel a lökettel végleg elhagyjuk a szánalmas átlagautók szürke planétáját.
De, ami a lénye:
Belső
Amit csak lehetett azt bőrbe varrták belül, amit meg nem, oda szálcsiszolt alumínium került, vagy 10,2 colos érintőkijelző, ami az első ekkora képátlóval rendelkező egység a Land Rover történetében. Már ránézésre is nagynak tűnik és szerencsére a hardver elég izmos mögötte, hogy döccenés mentesen működjön. Nem szaggat, nem akad nyomkodás közben és a navigáció is villámgyorsan betölt. Ezt várja az ember egy 20 milliós autótól.
Erről a felületről állíthatunk mindent, amit csak el tudunk képzelni: ülésfűtés, masszázsfunkció, klíma, multimédia, vagy éppen hangulatvilágítás. Csalódott lettem volna, ha nem lehet egy tucat szín közül választani. Mindenki megnyugodhat, lehet.
Hála az égnek a zongoralakk felületeket szinte tejesen száműzték az utastérből; sok gyártó azt hiszi ettől lesz prémium az érzés, pedig nem, örökre kitiltanám minden autóból.
Felhúzott tetővel hatul utazni nem túl élvezetes, hiszen az apró oldalablakok és a tenyérnyi hátsó szélvédő már-már komikus, a sötét tetőkárpit, a fekete ajtóbetétek és üléstámla könnyen előhozza az emberből a klausztrofóbiát. És nem csak kilátás, de hely sincs túl sok hatul: magam mögé esélyem nem volt beülni. Inkább a porontyoknak való a hátsó sor, vagy bevásárlószatyroknak, esetleg ölebeknek.
De hazudnék ha azt mondanám, hogy nem préseltük be magunkat négyen a barátokkal, a buli kedvéért. Csak egy kabrió ez na, amivel illik majmot játszani. Kényelmes nem volt, de ki lehet bírni, akár 100 kilométert is.
Normál esetben ezt az autót egy, maximum két ember használja, úgy pedig fejedelmi a kényelem. Az első ülések hozzák a szintet, az elvárható kényelmet. Ami viszont felettébb zavaró, az a nyikorgás, nyeklés, zörgés, berregés, ami rossz minőségű útfelületen véletlenszerűen előtör az utastér hátsó traktusából. Felhúzott tetővel is.
A kétajtós kivitel hátránya, hogy hátra csak az első ülések előre döntésével lehet beülni, vagy kiszállni, amivel nem is lenne gond, ha mindezt manuálisan kellene megoldani. De az Evoque-ban az ülések előre tolását elektronika vezérli, ami nem kapkodja el a dolgot, szóval ha szakadó esőben szeretnénk valaki hátra ültetni, az bizony jó eséllyel meg fog ázni, mire bepattan a helyére. Hacsak nincs nálunk esernyő.
A csomagtér űrtartalma nem túl emberes, mindössze 251 liter, cserébe ez mindig rendelkezésre áll, mindegy, hogy nyitott vagy zárt tetővel közlekedünk. Ami azonban sokkal bosszantóbb, az a csomagtérnyílás kialakítása, ugyanis egy teljesen átlagos méretű gyerekülés sem fér be rajta, hiába lenne hely neki a puttonyban.
Milyen vezetni
Adatlap
Range Rover Evoque Convertible
Motor | 1999 cm3 |
Teljesítmény | 180 LE |
Nyomaték | 430 Nm / 1750 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,3 msp |
Végsebesség | 195 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 5,7 liter |
Listaár: | 18 543 000 Ft |
Ennél a SUV-nál igazából nem a vezetés az élmény, hanem a terepjárós dimenzióban való kabriózás, mint életérzés, nyújtja azt a bizonyos pluszt, amiért az emberek többsége imád autózni.
A kétliteres 180 lóerős dízelmotor nem egy vérrel itatott rettenet, ami csak arra vár, hogy szétszakítsa a kasznit. Pont elég amire kell, szépen lehet vele közlekedni, nesztelenül és könnyedén repíti az üresen 1940 kilogrammos testet. A kilencfokozatú automataváltó biztosan csinál valamit, különösképpen ebből sem vesz észre az égvilágon semmit a sofőr, az utasok meg pláne nem. A kormányzásról ez szintén elmondható, nem sok visszajelzést kapunk, de igazából nincs is szükségünk rá, ha tekerjük elfordul a kerék, és ez éppen elegendő.
Összkerékhajtású modellről beszélünk, és ezen belül is egy Land Roverről, amivel ugyan a potenciális vásárlóközönség soha nem fogja elhagyni az aszfaltot, de ha ezt mégis megtenné, akkor négy előre programozott mód közül választhat: aszfalt, kavicsos/havas/csúszós útfelület, homok és keményebb erdei terep, bakhátakkal, traktornyomokkal. Utóbbit senkinek nem ajánlanám ezzel az abroncs-felni kombinációval (245/45 R20), garantált a defekt, a felnisérülés, végül az elakadás.
Autópályán a vászontetőnek köszönhetően nagyobb a szélzaj az átlagosnál, de ez természetes, azonban a gördülési zaj is jobban behallatszik a kelleténél. Nyitott tetővel az elől ülők szélvédelme kifogástalan pláne, ha behelyezzük a hátsó szélterelőt, 100-110 km/órás tempónál sem kell ordítani, ha beszélgetni támad kedvünk.
Fogyasztása messze túlmutatott a gyár által ígért 5,7 literen. Vegyes használattal – amiben tényleg volt minden, de nagyrészt autópálya -, nem sikerült 7 liter alá szorítani a számlálót.
Költségek
Az egyelőre konkurencia nélkül árválkodó Range Rover Evoque Convertible alapára 18,5 millió forint, a tesztmodellbe pedig sikerült belepréselni még néhány extrát, mint például a prémium hangrendszer, a sávtartó automatika vagy a párhuzamos parkolást segítő rendszer, így pedig már karcolja az árcédulán lévő összeg a 25 milliót.
Ahol a házi kedvencnek Armaniból van a kutyaház, ott megfér ez a terepkabrió is. Vagy esetleg különlegességekre vadászó milliomosoknak, különcök gyűjteményébe. Az biztos, hogy nem sok ilyen fog szembe jönni az utcán, ha pedig ez fontos, akkor meg kell venni, nincs mese.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|