Röviden – FIAT Talento Panorama 1,6 TwinTurbo Ecojet | |
---|---|
Mi ez? | Nyolc- vagy kilencszemélyes kisbusz a Scudót leváltó Talentóból, az Opel Vivaro és a Renault Trafic testvéréből. Ez a jobbik, Panorama felszereltség a duplaturbós motorral és 40 centivel megnyújtott tengelytávval. |
Mi tud? | Halk, szállítókapacitásához képest takarékos, bődületesen tágas és igazán kényelmes csapatszállító. Vagy furgon, mert a két hátsó üléssor kivehető. |
Mibe kerül? | 10 308 500 forintba kerül a tesztelt Panorama a 145 lóerős motorral. A Combinato alapmodell ára 95 lóerővel és rövid (3098 mm-es) tengelytávval 8 657 500 Ft. |
Kinek jó? | Népes családok, cégek, taxisok, szállodák megelégedésére szolgálhat. |
Míg az Opel az Arena és a Vivaro révén mintegy három évtizede kínálja a Renault Traficot saját emblémával, a FIAT csak most szállt be a francia-német együttműködésbe. Az olasz fél a Nissan helyébe lépett: az előző generáció Nissan Primastar néven is készült, az újból a FIAT Talento egészíti ki a kínálatot. A Franciaországban gyártott kisbusz az erősebbik duplaturbós motorváltozattal járt nálunk.
Külső
Ebben a kategóriában a pragmatikus szempontok a meghatározóak, a jó helykihasználást szavatoló kockaforma mindenütt adottság. A hasábot megelőző orr-rész igazán mutatós a három krómozott, vízszintes hűtőlamellával.
A költségek szorítása miatt egyenarcra számítottunk a testvérmodellektől, de az utolsó eurócent megspórolásánál fontosabb volt némi márkaidentitás megteremtése apró eltérésekkel. Az Opel menetjelző fénye a fényszóró felső csücskében van, a FIAT LED-jei a lökhárítóból szúrnak előre, a három modell lökhárítójának alsó része és hűtőmaszkjuk sem azonos.
Az oldalfal sem sík lemez. Az ajtón lévő domborítás az Opelek jellegzetes formai eleme, ami itt szépen végigível a hátsó lökhárítóig. Nem tetszett viszont a nagyon új tesztautó féktárcsáinak közepét elcsúfító rozsda.
Belső
Ha már Talento, legyen a 40 centivel hosszabb, 349,8 centis tengelytávú, és ezzel a legtöbb gondunk megoldódik, ami csak hosszabb utakon adódhat. A korábbi Trafic és Vivaro Jumbo-tetejét, a felfelé kidudorodó vezetőfülkét valószínűleg a jobb légellenállás és fogyasztás iránti igény eliminálta, de bent egyáltalán nem hiányzik a kiöblösödés. A fejtér bőven elegendő, ha nem cilinderben vezetünk. Az ülés kellően mélyre és hátra állítható magas embereknek.
A Talento belső tere a testvérmodelleket követi, de az olaszok szépérzéke minimális ráfordítással képes esztétikusabbá tenni ugyanazt a dobozt. A gyári nevén „Living-barna”, csokoládészínű műszerfal az elegáns szőnyegekkel sokat emel a hangulaton.
Ezúttal a kilencszemélyes kisbusz járt nálunk, három első üléssel. Elöl a középső ülés felnőtteknek szükségmegoldás, kiskamaszok viszont jól elférnek két felnőtt között. Az 1+1 személyes, osztatlan utaspad ülőlapja előrebuktatható, alatta méretes rakodóhely várja a cuccokat. A nyolcszemélyes verzióban belül hátra lehet lépni, ami sokszor hasznos, cserébe eggyel kevesebb ember jöhet velünk. Mindenki mérlegelheti, mi fontosabb neki.
Talento, másodszor
Aki kicsit jártasabb az autók (vagy a numizmatika) világában, tudni szokta, hogy a FIAT-haszonjárműveket többnyire pénznemekről nevezi el a gyártó. Persze van egy csomó kivétel, a maiak között a platós Strada, a régiek közül például a kombi Marengo, de a Fiorino a (firenzei) forintot, a Ducato a dukátot, a Talento a talentumot hordozza nevében.
Eredetileg a Talento nevet a legrövidebb tengelytávú Ducatók viselték. A külsőre kissé gnóm haszonjármű szélessége és magassága megegyezett az alapjait adó kocka Ducatóéval, de a két tengely között kimaradt belőle egy jókora darab, így fordulékonyabb teherautó vált belőle. Itthon a Matáv használta nagyobb mennyiségben a kormányváltós Talentókat. Dobozos és üvegezett furgon mellett személyszállító és 4×4-es is készült belőle 1981 és 1994 között, amikor a Scudo leváltotta.
A minőségérzet megfelelő, azt azonban érezni az összes kezelőszerv működésén, hogy a VW T6 nem véletlenül kerül milliókkal többe a Talento-Trafic-Vivaro triónál. De a magas használati értékkel hódító csapatszállítóknál a finomabb részletmegoldásokat a vevők zöme nem sokra értékeli, ezért van többféle kisbusz a piacon.
Utasként a Talento kifogástalan, főleg, ha a kevéssé szolidáris utassereg vidáman olvas és tolja a málnaszörpöt, míg másvalaki vezet. A hely a második és a harmadik sorban is nagyon bőséges, a fejtér szintén, a kartámasz viszont túl keskeny. A magas ülésekben kényelmesen ejtőzhetünk, nem kell megtörni a lábunkat, ami áldásos ezer kilométereket utazva. A hátsó ülésrendszer variálása, az ülések kiszedése a dögnehéz pad miatt inkább elméleti lehetőség és a VW Touran öt Isofix gyermekülés-rögzítőpontjához képest az itteni kettő édeskevés. Mivel a típus már két éve piacon van, egyre zavaróbb, hogy még mindig rántással nyitják a kilincsek az ajtókat.
Arra figyelni kell, hogy hátsó klimatizálást rendelve a felső rostélyokból csak hideg levegőt tudunk előcsalni, ami az év jelen szakaszában kedvezőtlen élettani hatással bír. Ebből a tesztautóból hiányzott az első ülések mögötti befúvó is, ami a lábtér temperálásához kellene. Tehát hűtés mellé fűtést is vegyen, aki nem mediterrán országban él.
A kalaptartón két kisgyermek vidáman üldögélhet, a polcot kétféle magasságban rögzíthetjük, ami hasznos variálási lehetőség. A csomagtartó a hosszított modellben egészen valószerűtlen cucchalmot képes elnyelni. Már az ülések alatti üregekbe is több fér, mint egy kiskocsi komplett csomagterébe, de ügyelni kell rá, hogy ki ne szakítson valamit az ülések szerkezete.
Vezetés
Nem kell tartani az autó méreteitől, a mottó nagy test, nagy élvezet. Az 5,4 méteres hossz nagyjából egy kifejlett pickupnak felel meg, a tükrök nélkül 195,6, tükrökkel 228,3 centis szélességre is ügyelni kell.
Padkák között 13,2 méter a hosszított Talento fordulóköre, ami nagyon soknak hangzik, de a rendesen alászedhető kerekekkel a kisbusz jól manőverezhető, nem gond vele parkolni. A nagy központi kijelző helyett ezúttal a belső tükör vezető felőli sarkában jelent meg a tolatókamera képe, ami ekkora méretben is nagy segítség.
Gyakorlatilag egy motor különféle teljesítményű verziói közül lehet választani a Talentóhoz. 95 lóerő/260 Nm, 120 LE/300 Nm, 125 lóerő/320 Nm lépcsőkben juthatunk el a tesztelt kisbuszt hajtó, 145 LE/340 Nm változatig. A 125 és a 145 lóerős motor duplaturbós, ennek olvastán felmerülhet, hogy ezekhez a számokhoz miért nem elég egy feltöltő? Elég lenne, de akkor kiegyensúlyozatlanabb volna a motor karakterisztikája, egyenetlenebbül húzna kis fordulatról, kifulladna fent és több visszakapcsolást igényelne.
Mivel ebben a Renault-eredetű négyhengeresben két feltöltő is rámehet a túlhasznált olajra, aki csak Talentót (Vivarót, Traficot) vesz, maximum 15 000 kilométerig engedje el az olajcsere-periódust. Az egyik feltöltő kis fordulaton segíti a motort, a másik nagy fordulatszámon, nagy gáznál járul hozzá a jó teljesítményleadáshoz, ami tényleg működik. Elég 1200-1300-ra emelni a fordulatszámot induláskor, 1600 felett a motor energikusan húz. 3500, a legnagyobb teljesítményhez tartozó fordulatszám fölé kár is pörgetni.
Szűk belvárosi utcák helyett a Talento terepe az autópálya és az országút, minél több emberrel és csomaggal, annál jobb. Egyenesfutása oldalszélmentes időben jó, de a nagy felület megtanít arra, miért van a szél miatt néha 40-es korlátozás horvátországi autópálya-hidakon.
Hatodikban 160-nál áll 3000-en a fordulatszámmérő mutatója, nagy csatazaj ilyenkor sincs. Német autópályán az Opel Vivaróban ugyanezzel a motorváltozattal 187-et is mutatott az óra
Sztrádán stabil egyenesfutással csörtet előre a Talento, stabilitása országúton is megnyugtató. Az átlagos ambícióval vezetett személyautók sebességét simán tartani képes a Mátrában is, főleg felfelé, amikor a motor erőből megoldja a feladatokat. A hatfokozatú váltóval a dízelmotor szűk használható fordulatszám-tartománya miatt sokat kell dolgozni, ami a közepesen kapcsolható váltóval inkább feladat, mint öröm.
Szabályos sebességgel a Talento csendesen suhan, mindenki jól elfér. A komfortot a hátsó futómű zavarja meg, az elöl utazók sokkal finomabban döccennek át az úthibákon, mint a hátsók. Ez nagyjából az összes haszonjármű-alapú kisbuszban így van. A motor kulturált működése és alacsony zajszintje viszont nem általános.
Költségek
Érdemes rögtön a hosszított modellek árát alapul venni, mert ezekben a csomagtér is 8-9 ember igényeire szabott. Az L2 a nyújtott verziókat jelöli az autók neve mögött,a H1 a FIAT és az Opel esetében a normál tetőt.
A konkurensek közül kétliteres, egyturbós dízelmotorja miatt eleve rokonszenves a Peugeot Traveller, a Citroën Space Tourer és a Toyota Proace Verso. Áruk gyakorlatilag ugyanannyi, mint a FIAT Talentóé. A Volkswagen T6 a Caravelle kivitelben is annyival drágább, hogy a 150 lóerős Multivan Comfortline 13,9 milliós listaárát felesleges is megemlíteni. Mindkettő kulturáltabb és alaposabban megcsinált autónak hat, de azonos használati értékük megkérdőjelezi a többmilliós felár arányosságát.
A márka modell és vetélytársai – Bruttó listaár, forint | |
---|---|
FIAT Talento 1,6 TwinTurbo Panorama L2H1 (145 LE) | 10 308 500 |
Opel Vivaro Combi 1,6 TwinTurbo L2H1 + Elegance csomag (145 LE) | 10 121 950 |
Peugeot Traveller 2,0 BlueHDi Business L2 (150 LE) | 10 230 000 |
Volkswagen T6 Caravelle Comfortline 2,0 TDI (150 LE) | 12 436 220 |
A Combinato a kisbusz alapváltozata, szériában légkondicionálóval is a FIAT-ból, de a Panorama kivitel a széria bal oldali tolóajtóval jobb vétel. A nagy hátsó ajtó helyett felár nélkül választható a panorámához osztott kétszárnyú ajtó, ami azért jobb, mert kevesebb helyet igényel, a zárt ajtórész mögé tornyozhatók a cuccok és könnyebb kezelni a nagy helyigényű csapóajtónál. Ami alatt viszont kényelmesen rakodhatunk esőben.
Tesztünkön, a nagy homlokfelületnek megfelelően, erősen sebességfüggő volt a kisbusz fogyasztása. Sztrádán 150-nel veretve 9,7 liter fogyott száz kilométeren, mérsékeltebb sebességnél elég 7,1 liter lakott területen kívül. Ha vegyesben 8 litert rászánunk, akkor már nem kell óvatoskodni. A Talentóval utazni nem csak azért jó, mert fejenként egy liter gázolajjal megtehetünk 100 kilométert.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|