Röviden – Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4 aut. Innovation | |
---|---|
Mi ez? | Az Opel 2012-ben bemutatott kis szabadidő-autójának 2017-re megújult változata, erős kis turbómotorral, összkerékhajtással, automatával, sok extrával |
Mi tud? | A kategóriában elvárható összes korszerű extra megrendelhető hozzá, kényelmes, külméreteihez tágas, erős és kényelmes, de a fogyasztása nagyon magas |
Mibe kerül? | A típus alapára 5 140 000 forint, Innovation csúcskivitelben 7,62 millió az alapár, a tesztautó kb. 8,6 millió az asszisztenscsomagokkal |
Kinek jó? | Tízliteres átlagfogyasztással ebben a méret- és teljesítménykategóriában ez a kocsi csak akkor lehet opció, ha a vevő nagyon Opelt akar és nagyon utálja a dízeleket, hibrideket |
A 2013-as Mokka most érte el a termékéletciklus zenitjét, jött a kötelező frissítés – egy betű a név után. Így lett a Mokkából Mokka X. Ebből a modellből kaptunk tesztre egy erős és éhes, viszont nagyon kényelmes példányt.
Külső
Frissebb forma
Az Opel mintha egy leheletnyit a mezőny mögött loholna. Ők még csak most húzták rá a Mokkára azt az erősen audis hatású szigorú frontot a szintén a VW-csoport autóira emlékeztető lámpákkal, menetjelző fénnyel, amiről a konkurencia már végre-valahára kezd leszokni. Frissebbnek frissebb lett a kocsi, és hogy szebb-e? Hát lássuk:
Összességében a Mokka X nem annyira szép, mint inkább praktikus autó imidzsét keltő kis szabadidő-autó. Mellőz minden olyan izgalmas, szívhez szóló egyediséget, amik miatt a Mazda CX-3-ért vagy a Toyota CH-R-ért rajongani lehet, ugyanakkor lágyabb, kedvesebb, mint a ridegen szögletes Škoda Yeti vagy akár a Suzuki Vitara. Márkakaraktert nemigen hordoz, mint a Peugeot 2008 vagy a Renault Captur – viszont keskeny-magas összhatása dacára sikerült megmenekülnie attól a torz sutaságtól, ami a Ford EcoSport sajátja.
Belső
Korszerűbb utastér
Elöl nagyon kényelmes, kihúzható combtámaszos ülések, hátul szintén komfortos, 1/3 – 2/3 arányban osztva külön tologatható, dönthető támlájú pad várja az utasokat a Mokka X-ben. A térkínálat meglepően nagy, kisebb kompakt autók láb- és fejterét simán veri a kocsi, és még marad az ülések mögött 356 liternyi csomagtartó is, ami átlagos érték a kis crossovereknél. (A Suzuki Vitaráé 375 liter, a Peugeot 2008-é 360.)
A műszerfal közepén új, érintőképernyős, a legdrágább változatban 8 colos kijelzőt tapogathatunk, de szerencsére az Opel nem vitte fel az összes funkciót a virtuális térbe. A klímakonzolon könnyen, gyorsan elérünk mindent a jó kis hagyományos gombokkal, itt kapcsolhatjuk egyébként a kategóriában kuriózumnak számító kormányfűtést is. A jó fogású, bár kicsit fantáziátlan formájú kormány mögött a klasszikus négy analóg óra és a kismenü kijelzője szolgáltatja a fontosabb adatokat. Ez se túl avantgárd, de nagyon is jól bevált megoldás, és a maga retrósságában szinte már menőbb, mint az oly sok új kocsiban látható divatos virtuális-digitális, de sokszor nem igazán jól használható új pszeudo-műszeregységek.
Ami viszont nem tetszett: helyenként a kocsi általános finomságához, tömörségéhez méltatlan, igénytelenségbe hajló részletmegoldásokat is lehet találni. Ilyen az alig tompított záródású, lötyögős fedelű kesztyűtartó, ami tuti zörgésbe kezd pár tízezer kilométeren belül a magyar utakon. Ilyen a padlókárpit: a különben nagyon is nívós gyári szőnyegek alatt az autóipar legolcsóbb, nagyon koszolódó és nagyon nehezen tisztítható porelnyelő textiljét találtam (lásd még: Dacia). Ilyen a kézifékkar felülre szerelt gombja: hogy nem motoros a rögzítőfék, azt még előnynek is nevezném, főleg havas időszakban, de ez az öncélú, csakazértis-másképp megoldás a funkció rovására megy és semmi pluszt nem ad. És ilyen a csomagtérfedél is. Szintén nem bánom, hogy nem kell idegesítő másodperceket várni a motoros nyitásra-zárásra (ilyen extra nincs a Mokka X-hez), de azért elég gagyi az az egyoldali behúzó mélyedés, ez a direkt kicseszés a balkezesekkel:
Elektronikus szolgáltatások, vezetéstámogató rendszerek terén kisautós méretéhez képest jól eleresztett autó a Mokka X. Aki végigpipálja az extracsomagok listáját, a kulcs nélküli nyitás-indítástól az automata reflektorkapcsolásig és a fejlett mobilos konnektivitásig, fedélzeti wifi-ig, sok mindennek örülhet. A legnagyobb királyság mind közül a gombnyomással elérhető titkárnő.
Ha megnyomjuk a plafonon elhelyezett OnStar gombot, immár Magyarországon is elérjük a General Motors mobilnetes segítségnyújtó szolgáltatását. Vagyis ilyenkor egy hús-vér ember, aki ráadásul beszél magyarul, hirtelen ott terem a kocsiban, és segít szinte bármiben, amiben a kocsi kezelését vagy az utazásunkat illetően segítségre szorulunk. A kezelő ilyenkor látja a kocsi állapotát, a hibajelzéseket, de be tudja programozni helyettünk a navigációt, segít a telefonos csatlakozásokban, vagy segítséget hív, ha kell, mert mondjuk fejre álltunk az autóval. A szolgáltatás a közepes felszereltségű új Opelekhez egy éven át ingyenes, utána évi 35 000 forintot kell fizetni érte annak, akit meggyőzött a dolog. (Az OnStar diszpécsert mi is leteszteltük, erről hamarosan beszámolunk egy videóban a Vezessen!)
Aki nem szeret beszélgetni, mobillal vagy akár más kütyüvel is remekül elszórakozhat a kocsijával. Mobilappon vagy az OnStar online felületén keresztül akár a lakásból el lehet küldeni navigációs célokat, útvonalakat a kocsinak, de a zenehallgatás is megoldható felhőből, vagy ellenőrizhetjük a távolból, bezártuk-e a kocsit. És ami a legjobb: ha egy hatalmas parkolóban a sok Mokka X között nem találjuk a miénket, a telefonról megvillogtathatjuk a lámpáit, akár megszólaltathatjuk a kürtöt is(!), jóval a távirányítós kulcs hatósugarán kívülről, ha van nálunk is, az autónál is térerő.
Motor
Mit tud a turbós-automata-4×4?
Na most: ez a konfiguráció így a legnagyobb baklövés, amit egy Mokka X-vásárló elkövethet. Először is: borzasztóan sokat eszik. Városban és autópályán simán kiszalad tíz liter fölé az átlagfogyasztás, nekem némi országúttal sikerült visszahúzni az étvágyát pont tízre (fedélzeti számítógép szerint 9,6 l/100 km). 200+ lóerős sportlimuzinok, akár nagyobb SUV-k szoktak enni tíz litert, még benzinből is, a praxisunkban, nem ilyen kis egy-négyes p*csköszörűk, mint egy Opel Mokka. Szóval azért ez gáz.
Adatlap
Opel Mokka X 1.4T 4×4 aut. Innovation
Motor | 1399 cm3, 4 henger, 16 szelep, turbófeltöltő |
Teljesítmény | 112 kW (152 LE) @ 5000 |
Nyomaték | 235 Nm @ 1850 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,7 s |
Végsebesség | 193 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | Tesztátlag: 10,0 l/100 km Katalógus: 6,5 l/100 km |
Listaár: | 7 620 000 Ft |
Ahogy az is gáz, hogy az elvileg korszerű kis turbómotor erejének nagy része élvezhetetlen marad, mert felzabálja az automata váltó, aztán enged a kerékre tovább annyit, amennyit gondol. És egy kicsit gáz az összkerékhajtás is. Az Opel ugyan büszkén hangoztatta a bemutatón, hogy elektromágneses kapcsolású központi osztóműve mennyivel praktikusabb, egyszerűbb, mint az autóipar túlnyomó részében használt elektrohidraulikus kuplung. Ez gyártástechnológiában, netán élettartamban bizonyára igaz is, de reakcióidőben a Mokka nagyon elmarad az általam próbált igazán korszerű automatikus összkerékhajtású kocsiktól. Direkt kipróbáltam egy jégfolton, hogy ha az első kerekeken semmi tapadás nincs, mi történik. És hát elég sokáig semmi. Aztán nagy nehezen megkapják a nyomatékot a hátsó kerekek is, és szinte másodperces nagyságrendű spéttel indul el a kocsi. (Egyébként valami rémlett pont az Opel kapcsán villámgyors 4×4-ről, rákerestem, és nahát: az Insigniánál csaknem tíz éve 80 millisecundumos reakciódővel büszkélkedett a cég. A Mokkáé biztos nem annak a rendszernek a továbbfejlesztése.)
Vezetés
Ha a fentiektől eltekintek (ami nyilván lehetetlen), akkor elmondhatom, hogy a Mokka X egy csendes, kisautós viszonylatban még automatával is erős és fürge, agilis, SUV-tól meglepően feszes futóművű, érzékeny kormányzású kocsi, amivel élmény tud lenni a hétköznapi autózás is. Vajon milyen lehet egy kézi váltós, az év 99%-ában felesleges 4×4 extra súlyától megszabadított kis fapados Mokka ezzel az 1,4-es turbóval? Úgy gondolom, hogy egészen jópofa és izgalmas. Ahogy egy dízelmotorral máris értelmet nyerne a bonyolult hajtáslánc is, kapnánk egy komfortos városi minitankot, amit nem horror tankolni sem, hosszú távon.
Költségek
Alapértelmezésben, 5,14 milliós indul árával kimondottan a drágább kis crossoverek közé tartozik az Opel kis crossovere: a Renault Captur például 3,999 milláról rajtol, a Mazda CX-3 4,25 millióról. Nehéz viszont megmondani, drága vagy olcsó autó-e a képeken szereplő konkrét, sárga Mokka X, mert a konkurencia alig-alig kínál vele összehasonlítható konfigurációt. Egy csomó ilyen divatos modellből nincs is összkerekes (Peugeot 2008, Mazda CX-3, Honda HR-V.) A Škoda Yeti adná magát, de nincs benzines 4×4-es automata belőle. Az új Tiguanból lenne, de az meg egy sokkal nagyobb autó. Szóval ami pár szóba jöhető konkurenst egyáltalán találtam, azok így néznek ki egy táblázatban:
Benzines, automata, 4×4-es Mokka X és konkurensei (listaárak forintban, leggazdagabb kivitelű szériamodell) | |
---|---|
Toyota C-HR Executive 4WD Multidrive S (112 LE) | 9 100 000 |
Nissan Juke DIG-T X-tronic 4×4 (190 LE, sokkal erősebb és jóval szűkebb, de a Qashqaiból nincs benzines 4×4) |
7 224 000 |
Suzuki Vitara S 4WD AT (140 LE) | 7 110 000 |
Opel Mokka X Innovation 1.4 Turbo 4×4 aut. (152 LE) | 7 620 000 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|