Röviden – Audi Q2 | |
---|---|
Mi ez? | Az Audi 2016-ban bemutatott legkisebb szabadidő-autója 150 lóerős motorral, terep helyett városba. Vagyonosok második-harmadik autója lesz, esetleg kimagaslóan keresők ifjak mindenese. |
Mi tud? | Benzines a tesztautó, automata, extrás, csilli-villi. |
Mibe kerül? | Bő 14 millióba, amúgy 7-ről indul a Q2. |
Kinek jó? | Egyedülállóaknak, romantikus kapcsolatban boldogoknak igen, ámde kisgyerekeseknek semmiképpen. |
A Jeremy Clarksont havashenrikezők is el kell ismerjék a poénba csomagolt igazságait. Egyik legtöbbet idézett bonmot-ja szerint az emberek a döglött macskát is megvennék BMW-logóval, amit ugye nem hazánk alulfizetett, mégis szépre és jóra vágyó népére mondott. Pedig.
De nem is erre a tesztautóra, aminek Audi emblémája a világ újautó-piacán legalább annyira csábítóan vonzó manapság, mint említett riválisáé. A négy egymásba fűzött karika szépen eladja majd ezt a kis crossovert is, nyugalom, lesz miből fizetni a VW-konszernnek a dollármilliárdos bírságokat. Rögtön hozzáteszem, a Q2 őszinte, bárkinek gyorsan megmutatja a hibáit, és természetesen az erényeit is. Igaz, utóbbiból 14 millió forintért többet vártam.
Külső
Sokat felvillant a kasztni abból a kevésből, amennyit az Audik dizájnja módosul az elkövetkező években. Vadabb és nyersebb a hűtőrácsa, bátrabbak az oldalsó élei, és összességében masszívabb az egész jármű kiállása a hozzá méretben legközelebb álló két márkatársánál, a széles C-oszlop ezüstben vagy feketében pedig teljesen új mutatvány. A Q3-nál és az A3-nál már csak azok kora miatt is sokkal frissebb és fiatalosabb. Nyilvánvalóan a megcélzott vásárlók is ifjabbak, az egymás szemében még a csillogást látó párok kirándulni is mehetnek vele, de a gyerekülésben ordító utód miatt feszült szülők igényeit nem képes maradéktalanul kielégíteni.
Belső
Ha berakunk egy gyerekülést hátra, akkor két választásunk marad. Vagy nyomunk egy-egy húsos pöttynyi pillanatragasztót a trónörökös sarkaira, majd fixen odatapasztjuk függőlegesen az ülés alá a bakancsait, vagy nem kínozzuk, mégis csak a mi húsunk-vérünk, és hagyjuk, hogy kinyújtsa előre a lábait. Ebben az esetben a jobb első ülésbe már nem fér el egy felnőtt, csak a kisember egy mérettel nagyobb bátyja. Olyan 10 éves korig. Két gyerekülés hátra? Lehet, de akkor a sofőrülésbe is csak 10 éves fér el.
A lényeg, egy gyerekülés mellett csak két felnőtt fér el kényelmesen. Anélkül négy átlagos termetű elutazgat benne Budáról Balatonfüredig, de Brac 800 kilométerre fekvő szigetére érve már nem lenne őszinte a mosolyuk. Nem csak kívül kicsi ez a SUV, belül is korlátos, kompromisszumok nélkül inkább csak két igényes felnőtt számára tökéletes.
Meglepő, de beltér borítása sem kifogástalan, ilyet ezer éve írtam Audiból kiszállva, talán akkor sem. Mostanában
Adatlap
Audi Q2 1,4 TFSI S tronic
Motor | 1395 cm3 |
Teljesítmény | 110 kW/150 LE |
Nyomaték | 250 Nm/1500–3500 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9 sec |
Végsebesség | 205 km/h |
Fogyasztás (gyári adat, vegyes) | 5,2 liter |
Alapár: | 8,9 millió Ft |
többször beszélgetés kerekedett a szerkesztőségben az autógyártók forintbaszó (bocsánat, ez a szó írja le őket leginkább) anyaghasználatáról, amit úgy képzeljen el a kedves olvasó, hogy miközben a sofőr előtti teret kellemes műanyagokkal fedik le, a kinyújtott karjától 10 centire lévő felületekre már óccsó plasztik jut, még messzebbre meg gyatra. A hátsó sorban ülők meg nem emberek, mivel az Excel azt mutatja, hogy ott úgyis ritkábban ücsörög élőlény, neki jó a kemény, kopogós, karcolódó műanyag is. A legalja mindennek azonban a Q2 ajtajainak borítása. Tisztelt Audi, 14 millió forintért komolyan gondolják ezt?
A sofőr körül ellenben minden anyag rendben, ugyan nem az A4/Q5/A6/Q7 stb. szintje, de remek minőségű kapcsolók és díszek színesítik a járművet irányító ember életét. Precízen kattan, csavarodik, nyomódik az összes kezelőszerv, na kérem, ez már a nagybetűs Audi-világ. Amit szeretünk, sokra tartunk, amitől prémium ez a márka. Nem kéne pár euróért lerombolni a szobrot.
Dicsérjük meg a vékony A-oszlopot, de oldalra és hátra is a mostanában megszokottnál jobb a kilátás a normál kompaktoknál nem túl sokkal magasabban lévő vezetőülésből. Mondom, minél kevesebben ülnek ebben a négykerekűben, annál jobban érzik magukat.
Használható méretű a csomagtartó is, a hivatalosan megadott 400 liternél szemre kisebbnek tűnik, de agyonveri az egyik fő rivális Mazda CX-3-at (a kritika ellenére hátsó térben is). Nézzük meg végre, mit rejtettek a pofás külső fémlemezek, és az ilyen-olyan belső műanyagok közé!
Motor
Az A3-mal közös, de a Q2 számára cseppet megkurtított MQB-A-padló az alap, a szögletes orrba kizárólag turbóval élénkített motorokat szerelnek. Egyliteres, állítólag klassz háromhengeressel indul a benzinesek sora 116 lóerővel, ebben a tesztautóban az 1,4-es négyhengeres dolgozik 150 lóerővel, de kétliteressel is választható 190-nel. Apró érdekesség, hogy a dízelek teljesítményét is éppen 116 és 190 lóerő közé lőtték be a mérnökök, azok hengerűrtartalma 1,6 és 2 liter.
Papíron igazán nem tűnik agyonszerkesztettnek a futómű, elöl MacPherson-, hátul csatolt lengőkaros, multilink csak a quattro modellek alá jut. A rendelhető extrák mennyiségét viszont már senki nem kritizálhatja, az adaptív tempomattól a keresztirányú forgalom figyeléséig van itt minden, mint a cirkuszosok parkolójában, és azért sem kárhoztatható a prémiummárka, hogy ezek többségéért plusz pénzt kér. Egyszer talán majd máshogy lesz, most ezt csinálja a német konkurencia is.
Szemet gyönyörködtető az állítólag a Q7-ből átvett, szemre valóban pont ugyanolyannak tűnő full LCD-s központi kijelző, amivel eljátszadozhat, aki fogékony erre. Sokféleképpen variálható, és ritka szép a grafikája.
Vezetés
Ennyi kritika után az Audi-fanok (ugye, kedves tesóm) már nyilván ácsolják a keresztet számomra, de mielőtt levadásznának, gyorsan sorolom, mi minden csuda dologra képes a Q2. Elsőként és mindenek felett: ritka jó vezetni! Az autóipar legócskább közhelyének számító futóművét fantasztikusan beállították az Audi specialistái, nagy kedvvel kanyarodik a kis SUV, nem dől, nem billeg, makacsul ragaszkodik feszített tempónál is az aszfaltba. Sima, hibátlan úton öröm minden méter, és az nem az ő hibája, hogy nálunk kilopják az anyagot az útból.
Lelkük rajta, a Q2 vezetője a kátyúkat is lendületesen kerülgeti majd, amihez a precíz kormány is segítségére lesz. Eleve jó fogású, emellett érzékeny, mindent tud, amire szüksége van a vezetést élményforrásnak (is) gondoló autósoknak. Már-már kategóriaelső a fordulóköre, habár szokatlan, hogy ennyi pénzért (bocs, muszáj ismételgetnem, ez már az a szint) nincs benne tolatókamera, mégis könnyű beparkolni vele bárhová. Könnyed, minden közlekedési helyzetet probléma nélkül megoldó, jó mozgású autó a Q2, és azt még nem is mondtam, hogy automata, amivel kapcsolatban minden szexizmus nélkül állíthatjuk, a hölgyek talán jobban kedvelnek az uraknál. Márpedig a Q2-t a miénknél zöldebb füvet növesztő országokban feleségek, jómódú ifjú hölgyek vásárolják majd nagyobbrészt. Ja, a váltó is tökéletes.
A fickós, a feltöltő miatt már 1500 környékétől élénk 1,4-es motor azonban meghökkentően szomjas. Többnyire Budapest belvárosában jártam az autóval a teszthét alatt, és talán csak egyszer nézett be 11 liter alá a kijelzőre írt fogyasztási adat, ami kismotoros kisautónál elfogadhatatlan. Még akkor is, ha benzines és automata. És egyáltalán nem tapostam neki, a forgalom ritmusánál alig közlekedtem vele lendületesebben. Persze a Váci úton kifelé 70-es tempónál már potyogtak le a tizedek az átlagot mutató számból, mígnem az M0-son nulláztam, és ott 110-es tempónál beállt 6,4 literre a fogyasztás, ekkor 2100-as fordulattal megyünk.
Nagyrészt városi közlekedés után tankolva 9,4 literes átlagfogyasztást számoltam ki a teszthétre.
Kis prémium crossoverek benzinmotorral – Alapár, forint | |
---|---|
Audi Q2 1,4 TFSI S tronic (150 LE) | 8 902 930 |
Mercedes-Benz GLA 200 kézi váltós (156 LE) |
9 013 030 |
Mazda CX-3 G150 automata (150 LE) | 7 821 900 |
Mini Countryman Cooper automata (150 LE) | 8 323 998 |
Költségek
Ugyan már Julia Roberts mosolyánál is szélesebb a kis prémium-crossoverek kategóriája, de még közel sincs akkora tülekedés, mint méretben más szabadidő-autóknál. A Mazda gyönyörű, de szűkös CX-3-asa itt az erős piaci szereplő, a MINI még mindig kívülállónak számító Countrymanje tartozik ide, és a Mercedes talán túl macsósra sikerült GLA-ja, úgyhogy van terep a Q2-nek. Még ha jóval drágább is a kategóriaelső CX-3-nál.
Persze, lentről indul az ára, aztán hej, de emelkedik. Hogy miként, mi alapján, azt borzasztó nehéz kisakkozni az Audi honlapján működő konfigurátorral is. Azt még könnyű megtalálni, hogy 6,99 millió forint a Q2 alapára a benzines ezres motorral, kézi váltóval, az alap gázolajos 7,41 millióról indul. De, hogy konkrétan ennek a tesztautónak az üzembehelyezéskori új ára hogy áll össze 14,062 millió forinttá, az importőrtől rendszám alapján kiállított adatlapból sem derül ki.
Ennyit tesz ki a beltér „ezüst” kiegészítőitől az S-tronic váltón és a „virtuális cockpiten” át a sávtartó asszisztensig és az S-line kiegészítőkig húzódó széles extralista. Mind szebbé, jobbá teszi, és tulajdonképpen aki kifizet ennyit ezért a kocsiért, annak már amúgy is tök mindegy, hogy 8-at eszik városban, vagy 11-et.
(Zárójelben elárulom, hogy a képeken látható tesztautó 6000 kilométerrel 14 helyett immár 11,5 millió forintos ajánlati áron várja gazdáját a Porsche Hungária pesti központjában, a Frangepán utcában.)
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|