Röviden – Peugeot Traveller Business 1.6 BlueHDI | |
---|---|
Mi ez? | A PSA és a Toyota közös kisteherautó-platformjára épített minibusz, esetünkben oroszlános emblémával, tiszta üzemű, de torkos dízelmotorral, alapáron (plusz navi) |
Mi tud? | Akár 9 embert elvinni A-ból B-be |
Mibe kerül? | 8,78 millió forint listaáron a legrövidebb kivitel a Peugeot-nál, ez a nyújtott, a hátsó sorokban osztott üléses, navis példány kb. 10,3 millió |
Kinek jó? | Aki a legolcsóbb új kisbuszt keresi, és ez tetszik neki. A Citroën Jumpy és a Toyota ProAce ugyanez, árban pedig a Renault Trafic, az Opel Vivaro és a Fiat Talento jöhet szóba alternatívaként |
Nem sok kilencszemélyes kisbusz van a mai európai kínálatban. A Volkswagen ugye járja a maga útját a Transporter aktuális (6.) generációjával, a Merci a Vito különböző változatait tolja – ez az elit. A póri mezőnyben pedig ott a Renault Trafic/Opel Vivaro/Fiat Talento/Nissan NV 300 hármas, a Ford Transit Custom – és ott a Peugeot Traveller-Citroën SpaceTourer-Toyota ProAce trió.
Ez a fehér tesztautó az oroszlános emblémás változat, egy nálunk Business néven kínált legolcsóbb, legegyszerűbb, belépő kivitelből továbbextrázott, nyújtott tengelytávú példány. Helyes kis busz, kívülről, de a sok extrával tízmillió forint feletti árat nemigen érezni a kabinban üldögélve. Végig úgy éreztem az együtt töltött napok során, hogy két ötmilliós 308-asban sokkal több értéket kap az ember, mint ebben az egy tízmilliós Peugeot-ban.
Külső
A forma rendes iparosmunka. A végtelenül praktikus, szegletekbe tolt kerekes, kockaforma alapokra építkezve nehéz csodát tenni, de így is nagyon ügyesen csinált karakteres, szerethető megjelenésű nagy kocsit a Peugeot. Legalábbis szemből. A viccesen megharapott, erősen felsliccelt fényszórókkal, a szolid, de jól érzékelhető menetjelző fényekkel, a jó fekete-fehér-króm arányokkal határozott fellépésű, markáns pofája lett a Travellernek. (És az Expertnek: így hívják a teherszállító verziót.)
Profilból egy dinamikus hatást keltű lemeznyomattal és masszív hátsó sárvédő-domborítással tették érdekessé a nagy téglalapot, hátul pedig a szélvédő alsó sarkainak pajkos kis lesliccelése töri meg a funkcionális fehérfurgon-külsőt, amennyire lehet.
Belső
Bár a Peugeot kisbuszba az elődmodell kilencéves gyártási ciklusát követően hirtelen nagyon sok alap- és extra szolgáltatás érkezett a személyautók világából, sajnos a Traveller alapáras kivitele így is teherautós, fapados érzést kelt még egy kiskategóriás személyautóhoz képest is. A padló szőnyeg helyett az alapáras kocsiban kemény műanyag, a Business inkább tisztítható seprűvel, mint porszívóval.
Hiába szebb, korszerűbb a külseje az új nagy Peugeot-nak, a modellváltásra fordított fejlesztési pénzek nem érezhetőek az autóban ülve. Tök jó, hogy Euro 6-os a motor, meg hogy a sarkokba tolt kerekekkel, a bulldogosabb pofával nagyobb a hasznos tér, valamint hogy nyilván olcsóbb lett gyártani a moduláris rendszerhez igazított szerkezettel a kocsit – de mindebből a sivár műanyagokkal határolt utastérben nemigen jön le semmi. Még valahogy a drága extrák, az automata klíma szép, csillogó konzolja, a csinos kis órákkal, színes kis kijelzővel feldobott feláras műszeregység, az érintőképernyős, navis HMI is elvész az általános szürkeségben. Ez a tíz-plusz milliós kisbusz inkább melós-szállító célgépnek tűnik odabent körülnézve, mint egy lakásnyi értékű járműnek.
Az első sorban alapáron két különálló szék található, felárért rendelhető ez az inkább két és fél, mint háromszemélyes pad:
Hosszú úton gyötrelmes egy embernek is, kettőnek meg pláne. A hátsó sorokban valamivel kellemesebb az üléspozíció, de igazán kényelmesen akkor lehet elhelyezkedni a Travellerben, ha koránt sincs tele a kabin. A kisbuszból az igazi a kevesebb személy szállítására képes, de nagyon menő, forgatható üléses drágább változat – már képeken is sokkal jobban mutat, hát még a valóságban:
Motor
Az új kis furgoncsalád a PSA konszern EMP2-es moduláris platformjára épül, vagyis műszakilag ez a kilencszemélyes busz nagyon közeli rokona egy új Peugeot 308-nak vagy Citroën C4-nek. Ez az egységesítés a gyártási költségek optimalizálását szolgálja, de az egyes modellek között azért elég markáns különbségeket lehet így is teremteni.
Adatlap
Peugeot Traveller 1.6 HDI Business L2
Motor | 1560 cm3 SCR-katalziátoros turbódízel, 4 henger, 8 szelep |
Teljesítmény | 70 kW (95 LE) @ 3750 |
Nyomaték | 210 Nm @ 1750 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 15,9 s |
Végsebesség | 145 km/h |
Fogyasztás (vegyes, kat/teszt) | 5,6/7,3 l/100 km |
Listaár: | 9.060.000 Ft |
Az elődhöz képest az új PSA-kisbusz legnagyobb nóvuma a független hátsó futómű. A Traveller valóban kevésbé érzékeny is az úthibákra és jóval határozottabb az egyenesfutása, mint ahogy az Expert Tepee viselkedése él az emlékezetemben.
Egy másik újítás az Euro 6-os szabványnak való megfelelés: a Traveller csak a BlueHDI jelzésű, SCR-katalizátoros, vagyis AdBlue adalékos 1,6 vagy 2,0 literes dízelmotorral kapható, előbbi 95 vagy 115, utóbbi 150 vagy 180(!) lóerős változatban rendelhető az autóhoz.
Ahogy más márkáknál, más modelleknél, az új francia furgonoknál is megfigyelhető, hogy a tisztább üzem a fogyasztás rovására érhető el ezekkel az új dízelmotorokkal. Bár ebben az autóban hatfokozatú volt a kézi váltó, fogyasztása éppen úgy meglepett, mint korábban a Toyota-emblémás teherautó kivitel étvágya. A hosszabb végáttételezésű hajtáslánc dacára a nehezebb személyszállító kivitel decire ugyanannyit fogyasztott, hasonló körülmények között, mint a furgon. 6,9 litert hazudott a számítógép, 7,5 litert mutatott a számológépem, amikor tankolásnál ellenőriztem a dolgot. A 70 literes tank nem lenne elég 1000 kilométerre.
Nagyon szomorú dolog ez, megint fel kell hoznom csaknem tízéves élményemet egy 2007-es modellévre készült kétliteres, 120 lóerős dízel Expert Tepee kisbusszal. A plüssösebb belsős, összességében finomabb előző generáció 6,8 literből csinálta meg azokat az utakat, ugyanolyan vezetési stílusban, terheléssel, mint ez az új, elvileg fejlettebb 2017-es modell. Tíz év alatt sikerült elérni a dízeles üzletágnak, hogy 25 lóerővel kevesebbel hét decivel többet egyen az autó – csodálatos.
De legalább biztonságosabb az új Traveller. A rendelhető elektronikus vezetéstámogató rendszerek listája igen korszerű, táblafelismerő, követőradar vagy sávelhagyás-jelző is kérhető-kapható a kocsihoz, bár ezek működése az olcsóbb személyautókéra jellemző, nem igazán precíz. Az NCAP-teszten magabiztosan hozta az öt csillagot az autó.
Vezetés
Alapvetően kezes, fordulékony, rugalmas kis furgon ez a Peugeot-busz. Az 1620 kilós tömeg és a 95 lóerő párosa persze jelzi, hogy csodákra nem érdemes számítani, pörgetni teljesen felesleges is a motort, de az alacsony fordulaton ébredő nagy nyomatékkal azért nem gond tartani a forgalom tempóját.
Az elektro-hidraulikus kormánymű és a független hátsó futómű közel személyautós vezethetőséget eredményez, a magas üléspozícióval, a jó kilátással körbe városban is nagyon könnyedén navigálható az autó. A vezetőülésben az ergonómia egész jó, egyedül a térdet kellemetlenül nyomó váltókonzol és a hosszú távon fárasztó, enyhén feszített lábfejes pedálkezelés idegesített egy kicsit, de tényleg csak egy kicsit, mert az alapáras tempomattal országúton, sztrádán a nyugiban nem gond kipihentetni a lábakat. A váltó precizitása egy kicsit franciásan slendrián, de nem kellemetlen.
Ami hiányzott: nagyon sokszor jól jött volna egy osztott külső tükör. Ezen az apróságon kívül semmi lényeges belekötnivalót nem leltem a Travelleren.
Költségek
Miért kerül ilyen sokba egy autó kilenc személyre?
Meg kell valljam, nagyon meglepődtem, amikor utánanéztem, mennyiért is adnak egy ilyen egyszerű, még a tesztautó extráival együtt sem fényűző kivitelű kisbuszt. Az alábbi táblázatból viszont kiderül, hogy manapság ennyibe kerül egy ilyen autó; még a valamivel olcsóbb konkurensnél, a Renault-nál, Opelnél sem jelentősen drágább a legalapabb, 8-9 személyes teherautó alapú Peugeot:
A legfapadosabb, legrövidebb Traveller és vetélytársai – bruttó listaárak, forintban | |
---|---|
Fiat Talento Panorama 1.6 EcoJet (95LE) | 9 207 500 |
Ford Tourneo Custom Trend (125LE) | 10 695 050 |
Opel Vivaro Combi L1H1 1.6CDTI (95LE) | 8 435 000 |
Renault Trafic Business 1.6 dCi (95LE) | 8 259 000 |
VW Transporter Kombi (84LE) | 10 034 650 |
Peugeot Traveller Business 1.6 BlueHDI (95LE) | 8 780 000 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|