Röviden – VW Golf VII facelift | |
---|---|
Mi ez? | A Volkswagen Golf hetedik generációjának frissített kiadása |
Mi tud? | Enyhe külső módosítások mellett a ma kapható legmodernebb vezető asszisztenseket tartalmazza, új fejlesztésű motorokkal és DSG-váltóval |
Mibe kerül? | Az alapmodell 5,5 milliótól indul, az R-kivitel 11,8 millió Ft |
Kinek jó? | Akinek fontos a minőség, a technika és a prémium benyomás és mindezt egy kompakt méretű modellben akarja |
Megújult a Volkswagen legsikeresebb modellje, a Golf. Az a modell, amely valami olyasmi a kompakt kategóriás autók között, mint az iPhone az okostelefonok között. Vannak hasonlóan jó termékek, de a minőségérzet, a használhatóság, a kiváló összbenyomás ezen kombinációját egyelőre nem igazán sikerült leutánozni. Egyértelműen vannak olcsóbb modellek is a kategóriában, a Golf mégis menő a szó minden értelmében. Az elmúlt több mint 40 év alatt a 33 millió darabot is meghaladja az eladott változatok száma, ezt pedig annyit tesz, hogy átlagosan minden 40 másodpercben elkészül egy-egy Golf-modell. 2012 óta hetedik generációs darabok gördülnek ki a gyárakból
Külső
Már megszokhattuk, hogy a Volkswagen márka nem csapong igazán a formatervet illetően, így van ez most a hetedik generáció ráncfelvarrásával is. Az apró módosítások sora frissebbnek, szebbnek láttatja az autót, de nem igazán tudjuk megmondani, mi változott rajta. Sok minden nem.
Új lökhárítókat kapott mindkét végén, és megújultak a fényszórók. Hátul felszereltségi szinttől függetlenül LED-es lámpák világítanak, de elöl is újak a nappali fényszórót tartalmazó halogén-világítótestek. Újdonság a teljes LED-fényszóró opció, amely az eddigi, extraként megvásárolható xenont váltja. Érdekesség, hogy a mostani facelift gyakorlatilag minden modellt szinte azonos időben érint: a három- és ötajtós modellek mellett a kombi (Variant), a sportos GTD és GTI modellek is elkészültek, és egy hónap múlva az R, a plug-in hibrid GTE és az összkerékhajtású Alltrack is bemutatásra kerül.
A kék a régi, a sárga az új modell
Belső
Forradalom az utastérben, harsogja a sajtóanyag, amely nem az új szövetekre, vagy eddig nem választható kárpitokra utal. A lényeg a digitális kijelzőkön és azok tudásán van. A virtuális műszerfal kifejezést az Audi hozta be a VW-konszern életébe, amelyet rendre minden új modell megkap mostanában, így természetesen a Golfhoz is rendelhető. A 12,3 col méretű 1,440 x 540 pixel felbontású képernyő egyetlen analóg műszert sem tartalmaz, de mivel ügyesen utánozza azokat, így azoknak sem zavaró, akik nem használják ki a műszerfal bőséges tudását. A VW most nem is erre a legbüszkébb, hanem a vadonatúj médiarendszerre, amely a középkonzolt foglalja el, felszereltségi szinttől függően több méretben, tejesen új kezelőfelülettel.
Megszűnt a fekete-fehér kijelző, az alap 5” átmérőjű 6,5” méretűre nőtt 800X400 pixeles felbontással. A köztes 8” átmérő után a csúcsfelszereltséget a Discover Pro rendszer jelenti (9,2”, 1280X640 pixel) amelyet egy üveglap fed elölről, ennek szélein érintőgombok váltják a korábbi fizikai gombokat.
Majdnem világújdonság a kézmozdulatokkal vezérelhető rendszer, de mivel a BMW már bemutatta, ezért csak a kompakt kategóriában az, ami így is nagy durranás. Az érintésre szépen és gyorsan reagáló, hangvezérléssel is irányítható egység új funkciója egyelőre korlátozottan használható, mivel néhány helyen működik csak: a rádiócsatornák, és zeneszámok közötti tudunk váltani egy-egy kézsuhintással, amit pont úgy kell csinálni, mintha fel akarnánk képelni a mellettünk ülőt. Mobiltelefonunkat gond nélkül csatlakoztathatjuk a rendszerhez, amely Wifi-hotspotként is képes üzemelni, de valós idejű közlekedési információkat és egyéb extrákat is tud. Ezek közül az egyik érdekesség, hogy az autó üzenetet képes küldeni mobiltelefonunkra, ha azzal valaki rossz helyen jár, vagy a beállítottnál magasabb sebességet ért el – ezt utána a rosszalkodó tanuló vezető csemeték orra alá tudjuk dörgölni.
Motor
Van bőven újdonság a digitális megjelenítőkön felül is a frissített Golfban. Egy ezek közül a forgalmi dugó asszisztens (csak DSG-váltóval), amely 60 km/órás sebességig magától fékez (akár állóra is), gyorsít és kormányoz a sávtartó rendszer és az adaptív tempomat szenzorainak segítségével. A Golf magától vészfékez, ha a vezető nem avatkozik be egy darabig, felismeri a gyalogosokat városi tempó mellett, beparkol helyettünk ha kell, segít vontatmánnyal tolatni, és a korábbi 160 km/óra helyett már 210-zel is képes állandó távolságból követni az előttünk haladót – a legtöbbet ezek közül persze csak akkor, ha megfizetjük.
Kézzel foghatóbb változtatásokat is kapott az autó, ezek közül az új 1.5 TSI motor a legérdekesebb, valamit az új hétfokozatú, duplakuplungos (nedves kuplungos) váltó. Előbbi párhuzamosan lesz kapható egy darabig az 1,4 TSI egységgel, idővel pedig kiváltja azt. Az új motor két változatban lesz elérhető, elsőként 150 lóerővel, később pedig egy 130 lóerős, takarékos BlueMotion kivitel is érkezik. Az erősebbik motor hengerlekapcsolással 5 literes átlagfogyasztásra képes (4,9 DSG-váltóval), 250 newtonméteres forgatónyomatéka már 1300/perc fordulaton rendelkezésre áll. A hőterhelés szempontjából alaposan optimalizált turbómotor a korábbi 200 bar helyett 350 barral fecskendezi az üzemanyagot, a speciális felületkezelésnek köszönhetően pedig kisebb a motor súrlódási együtthatója.
Motorváltozat | 1.0 TSI | 1.4 TSI | 1.5 TSI | 1.8 TSI | 2.0 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI |
Teljesítmény (LE) | 85/110 | 126/150 | 150 | 180 | 230 | 90/115 | 150/184 |
Nyomaték (Nm) | 175/200 | 200/250 | 250 | 280 | 350 | 230/250 | 340/380 |
Fogyasztás (l/100 km) | 4,8 | 5,2 | 5,1 | 6,1 | 6,4 | 4,1 | 4,2/4,4 |
A jelenleg elérhető motorváltozatok
A BlueMotion kivitel ezen felül is számtalan technikai újítást tartalmaz majd: a magas 12:1 kompressziójú motor Atkinson-ciklusban is képes lesz működni, a kettő helyett négy henger lekapcsolásával úgy lesz képes vitorlázni, ahogy eddig csak a hibridek tudtak, valamint a Porsche modellekhez hasonlóan változó geometriájú turbót kap, amelyet kizárólag dízelmotorokhoz szoktak párosítani.
A DSG-opciót választva ezentúl egy-két kivételt leszámítva minden modellhez hétfokozatú nedves tárcsás váltó jár, amely elindulásnál is finomabban kapcsol, de 0,3 literrel is képes csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást a korábbi hat sebességes, szintén duplakuplungos váltóhoz képest.
Vezetés
Adatlap
VW Golf 1.5 TSI – 150 LE
Motor | S4 turbó,1498 ccm |
Teljesítmény | 110 kW/150 LE @ 5,000-6,000 |
Nyomaték | 250 Nm @ 1,500 – 3,500 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,3 mp |
Végsebesség | 216 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 5,1 l/100 km |
Listaár: | n.a. |
A 125 lóerős 1,4 TSI motor használhatósága példaértékű a kategóriában, de az 1,5 TSI motorral ezt sikerült felülmúlni.
A teljesítménytöbblet egyértelműen érezhető, az indulásnál azonnal rendelkezésre álló nyomaték pedig nagyon kellemessé és egyszerűvé teszi a hétköznapi használatot. Nincs érezhető turbólyuk, gázadásra azonnal indul az 1,5 TSI, hangja végig visszafogott, 7300 körül elért leszabályoznál is alig hallani belőle valamit. Motorhangból talán egy picivel több is elfért volna, így főleg az gördülési- és a csekélyke szélzajt hallani, ahogy nő a sebesség.
A hatos kézi váltó pontosan, de kellően könnyedén kapcsolható, a kormányzás közvetlen, a lengéscsillapítás pedig egyszerűen tökéletes – igaz, a tesztautók mind tartalmazták a 302 ezer forintért választható adaptív lengéscsillapítás opciót. Ennél pihentetőbb és kellemesebb vezetési élményt nem sűrűn találunk a kategóriában, mindezt úgy, hogy sportosan vezetve is kiemelkedően jól helytáll a Golf.
Sportos vezetési élményre persze van jobb választás is a motorpalettán – főleg a 230 lóerőre (220-ról) erősödött, három- és ötajtósként is elérhető GTI-kivitel, valamint annak 245 lóerős Performance változata. Előbbit próbáltuk kézi váltóval. Már kívülről is látszik némi csibészség, nem beszélve az utastérről: megtaláljuk az autó színével harmonizáló kockás mintás üléshuzatot az erősebb oldaltartású üléseken, de jár a golflabdát imitáló váltógomb-dizájn, és a némileg sportosabbra vett megjelenítés a digitális műszerfalon. A 350 newtonméteres maximális nyomaték 1500/perc fordulattól érhető el – ez elég a gondolkodás nélküli induláshoz, amihez néha a kipörésgátló beavatkozására is szükség lesz. Apropó, kipörgésgátló! A GTI –ben van rá külön gomb a váltó mellett, amivel ez ESP is kiiktatható, míg a hagyományos modellekben csak a kipörgésgátlót kapcsolhatjuk ki, és azt is a menüből.
A kormányzás közvetlenebb, a fékek jobban harapnak, a sportfutómű kicsit jobban ráz, de a GTI összességben az az autó, amivel legtöbbünk szívesen kiegyezne a hétköznapokra. Úgy sportos, hogy közben nincs igazán hátránya – leszámítva azt, hogy a valóban sportos hangok ezúttal is elmaradnak. Akárcsak az 1,5 TSI, a GTI motor sem ordít, nagy fordulaton inkább csak olyan hangja van, amit a gyengébbikhez tudnánk elképzelni.
A futómű feszes, nem de nem ráz veszettül, a kanyarokat szépen veszi, bár az igazi szerpentines autózásról most sajnos lemaradtunk, mert egy lelkes kolléga felbőszítette a mallorcai rendőröket, akik pont a nekünk kiutalt GTI rendszámára utaztak. Az biztos, hogy a GTI-ben a sebességhatárok jobban feszélyeznek: a 6,4 másodperces 0-100-as sprintidő kellemesen, de nem félelmetesen szorít ülésbe, a 250 km/órás végsebesség pedig a német autópályán is elég ahhoz, hogy ne maradjunk szégyenben. A 7.8 literes átlagra nyilván illik rászámolni ebben az esetben, ahogyan az 1,5 TSI 5,1 literes gyári értékére is, ami nekünk erőltetett tempóban 8 literre jött ki a fedélzeti számítógép szerint.
Költségek
A ráncfelvarrott Golf legtöbb változata már rendelhető, igaz még nem mindegyik motorváltozathoz tudunk árakat. Alapvetően picit nőttek az árak, amit magasabb felszereltséggel kompenzál a gyártó. Az 1.0 TSI belépőmodell 110 lóerővel 5 528 860 forinttól indul, míg a 125 lóerős 1,4 TSI ért 5 675 860 forintot kell fizetnünk, a Comfortline és Highline szintre lépkedve plusz 400 ezer forintos kiadással érdemes számolni, a DSG váltó felára félmillió forint. A nagyon kényelmes ergoActive vezetőülés masszászfunkcióval és ülésfűtéssel megér 106 ezer forintot, a 637 ezer forintos R-Line optika ízlés kérdése. A csúcs médiarendszer felára kicsivel 600 ezer felett van.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|