Röviden – Škoda Octavia (2017) | |
---|---|
Mi ez? | A tágas utastérrel, praktikus ötletekkel felvértezett cseh típus harmadik generációjának frissített verziója. |
Mit tud? | Kategóriájában vezető térkínálata, okos ötletei mellé rengeteg új digitális szolgáltatást kapott, valamint egy új megosztó első fényszórót. |
Mibe kerül? | Csak minimálisan változnak az árak a frissítéssel. |
Kinek jó? | Aki nem törődik presztízzsel, dizájnnal, és a 2017-re felkészített Octaviára vágyik, valamint természetesen tökéletes cégautó lesz belőle. |
A gyártási ciklus félidejére időzített frissítések általában unalmasak. Ez az ideális eset, mert ilyenkor minden rendben. Csak picit csiszolni kell a terméken, aktuálizálni, és mehet minden tovább, pörög a kassza, a tervezőgárda hátradőlhet. Ha egy vakvágányra került modellt kell gatyába rázni, már más a képlet. Ilyenkor jön a bűvészkedés, hangzatos marketingszöveggel körítve jönnek a szépre szabott fényszórók, igényesebb felhasznált anyagok, és próbálnak költséghatékony módon valami látványos eredménnyel előállni.
Ezért érdekes a Skoda Octavia harmadik generációjának időközi ráncfelvarrása. Az Octavia jól ment, hagyományosan betonbiztos választása volt a céges, flottavásárlóknak. Elég lett volna a hetes Golfhoz hasonló, szinte leheletnyi változás. Az unalmas út. Egy megtekert LED nappali menetfény, amit úgyis csak magasabb felszereltséggel rendelnek. Még nagyobb légbeömlő nyílások a lökhárítón.
Külső
De nem, a csehek előálltak a látványos elemmel. Két olyan fényszóróval elől, amit látva mindenki felkapta a fejét, és még az is előkapta a véleményét, akinek sose volt. A két kettévágott lámpa kiemelte a 2017-es Octaviát a tucatfrissítések sorából, élvezet volt olvasni a hírrel kapcsolatos kommenteket. Rondától, a csak azért is szépig volt mindenféle vélemény, de a legtöbben csak annyit kérdeztek: miért?
Pont ezért, a vita, a közösségi hírverés kedvéért. Lám sokadik bekezdés, de még én is mindig ezen rugózok. Ennyire fontos lenne egy autó lámpája? Az autóimádóknak igen, sok típust így azonosítunk, van a dupla kerek, a békalámpás, a csepplámpás, a csíklámpás, a pápaszemes, és még sorolhatnám. Az Octavia ebbe a becenévvel illetett felsorolásba akar bekerülni, az idő pedig eldönti milyen névvel kerül a köztudatba.
Tulajdonképpen ezzel el is lőtték az összes puskaport, a négyszemű orr mellett a hátsó lámpatestek átszabott rajzolata tűnik fel, a márkát azonosító C betű már nem annyira szögletes. A megosztó lámpatestek immár full LED kiépítésben is kérhetőek Ambition felszereltségi szinttől, és aki mérőszalagot hord magánál, az a karosszéria növekedését is észreveheti, 1,1 centiméterrel hosszabb az új Octavia ötajtós kivitele. Változott még a hátsó nyomtáv, 2-3 centiméterrel lett szélesebb kiviteltől függően.
Belső
Belül a legszembetűnőbb változás a középkonzolt uraló 9,2 colos kijelző, ami az Octavia mellett a Volkswagen Golfban is most debütál. A különbség, avagy az anyamárka privilégiuma a teljes digitális műszerfal, ami a Golfban már elérhető opció, ellenben az Octavia mutatói maradtak a jó öreg fizikai térben a virtuális valóság helyett, csak a szokásos órák között ül egy kisebb méretű kijelző.
De ez természetes védekezés a családon belüli kannibalizmus ellen, a Škodára jellemző apró praktikus ötletek számát viszont bátran bővíthették a fejlesztéskor, ez nem zavarja a Volkswagen vadászterületét. Így immár hátul is két USB port áll rendelkezésre, a pohártartó csodás trükkel „rámarkol” a flakon aljára (a kialakított bordák pont összeakadnak a PET-palackok merevítésével), így azt fél kézzel is kinyithatjuk, nem fog elcsavarodni.
Természetesen akad pár új választható belső szín, javult a felhasznált anyagok minősége, és hatásos hangulatjavító elemként az ajtókárpit dekorsávja mögé változtatható színű (tíz árnyalt) LED világítást kérhetünk. A téli hónapokat fűthető kormánykerék könnyíti meg, az egyedileg programozható kulccsal pedig több vezetőszámára kínál egyedi, testre szabott beállítást már az induláskor. (vezetőtámogató rendszerek, a külső és belső világítási preferenciák, a klíma, a hifi és az ülések beállításai).
A Wi-Fi hotspot nyolc eszközt szolgál ki, és itt is beköszöntöt a Google kora, rengeteg mobilon megszokott funkció (Earth, Street View, közlekedési hírek, időjárás) érhető már el a Škoda Octavia rendszerén keresztül is. A Škoda Care Connect segítséget hív baleset esetén, a Škoda Connect App pedig távoli elérést biztosít az autóhoz (üzemanyagszint, zárva van-e az autó), de van Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráció, és kábel nélküli töltés a mobilokhoz.
A térérzet még mindig példás, ahogy az összeszerelésre, illesztések minőségre sem lehet panasz, aki ült már a hetedik generációs Volkswagen Golf bármilyen leszármazottjáról, az nagyjából képet tud alkotni a 2017-es Skoda Octavia komfortjáról is. A csomagtér pedig még mindig meghökkentő méretű, 590 literes üreg húzódik a méretes ötödik ajtó mögött, belenézve agyunkban felvillan a bármit bárhova megnyugtató gondolata. Sőt, ha a bármi túl nagy, az ülésdöntéssel 1590 literig nő a tér, aki pedig háztartási gépek fuvarozásával ütné el az időt, akkor még mindig ott a kivehető LED zseblámpával felszerelt kombi (610-1740 liter).
Vezetés
Adatlap
Skoda Octavia 1.0 TSI
Motor | 999 cm3, S3 |
Teljesítmény | 110 LE (85 kW)/5000-5500 ford. |
Nyomaték | 200 Nm 2000-3500 ford. |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 s |
Végsebesség | 202 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 4,8 l/100 km |
Listaár (akciós bevezető): | 5 060 000 Ft |
Végre a Škoda is fogja a kezünket, szinte minden szituációban akad egy vezetéssegéd. Akárcsak a Kodiaq esetén, a vonóhorog mellé itt is rendelhető vontatást, tolatást, manőverezést segítő rendszer, az autó elé lépő gyalogost kamera észleli, csiszoltak a parkolósegéd funkción, tolatáskor radar figyeli az oldalról érkezőket, és természetesen tolatókamera segíti az ilyen manővereket.
Jelenleg kilenc motor szerepel a palettán négy turbó benzines TSI mellett négy TDI dízel adja a megszokott üzemanyaggal működő választékot 86 ls 184 lóerő között. A kilencedik egy hazánkban egyelőre súlytalan újdonság, az 1,4 TSI G-TEC CNG üzemű 110 lóerős motor, számunkra inkább a 115 lóerős, háromhengeres egyliteres lehet érdekes.
Az 1,2-es négyhengeres helyére lépő blokkot még 2016-ban csapták hozzá a kínálathoz, és a főleg autópályán megtett rövid menetpróba alapján ez lehet a flottavásárlók új választása. Akár hétfokozatú DSG váltóval is társítható, a 200 Newtonméter nyomatékú motor 9,9 másodperc alatt éri el a százas tempót, és ha minden körülmény adott, a német autópályán akár a kétszázba is belekarcolhat.
Sosem a vérpezsdítő teljesítményéért szerettük az Octaviát (kivéve az RS kivitelt), így ez a motor passzol a szürke igavonó szerepkörhöz, egyedül utazó üzletkötők, céges ügyekben robogóknak megfelel, azért teljes családdal, csomagokkal megpakolva, erre a célra jobb választás az 1,4 literes TSI a benzinesek közül. A motor jellegzetes hangját tökéletesen elnyomja a zajszigetelés, csak padlógázon vesszük észre, hogy három henger dolgozik elől.
Költségek
Vezetése bármilyen motorral a semleges élmény kategóriába esik, vannak fürgébb, közvetlenebb modellek a kategóriában, de sem ez, sem a direkt figyelemfelkeltőre faragott orr rész nem fogja érdemben befolyásolni az Octavia eladásait. Ahogy az ár sem, mivel az alig, legfeljebb egy százalék körül változik, az 1.2 TSI belépőmodell 4,4 millió forintról indul ( akcióban, a listaár 5,3 millió), a legkedveltebb benzines, az 1,4 TSI körülbelül egy millióval kerül többe. A kínálat tetejét most is a Laurin & Klement szint adja, a 184 lóerővel, összkerékhajtással, automata váltóval felszerelt kivitel mellett 9,6 millió forintos alapár szerepel, a kombi felára 250 ezer forint.
A típusnak betonbiztos helye van a hazai piacon, még a kétszáz lóerő feletti Octavia RS is kelendő, mindent összevéve pedig 5283 darab új Skoda Octavia talált gazdára a tavalyi évben, amivel a Suzuki Vitara mögött ez volt a második legnépszerűbb típus itthon.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|