Röviden – SEAT Ateca 2.0 TDI 4Drive | |
---|---|
Mi ez? | A VW-konszern MQB-technikájára épülő kompakt SUV-ja összkerékhajtással |
Mit tud? | Messzire biztonságban eljuttatni kevés gázolajból |
Mibe kerül? | A konkurensek között ritka dízel/összkerékhajtás párosításban legalább 8,2 millió Ft |
Kinek jó? | Hosszabb távon autóznak, és akiknek megnyugvást ad a 4X4-es hajtás |
Sokáig váratta ügyfeleit a SEAT, mire megjelent első kompakt szabadidő-autójuk a piacon. Az azonos padlólemezre épülő, egy gyártósoron készülő Volkswagen Tiguan már a második generációnál tart, akárcsak a szegmens idehaza legnépszerűbb modelljei közül többen is: a Ford Kuga, vagy a Nissan Qashqai. A szegmens úttörője, a Toyota RAV4 a mai napig az élvonalban van az eladásokat tekintve, pedig a modell már a negyedik sorozatot gyűri.
A spanyolok a rájuk jellemző nyugodtsággal közelítettek a kérdéshez, persze nem mostanában volt, amikor felmerült egy SUV gyártásának lehetősége. Az első tervekett 2012-ben adták fel, majd jött egy újabb ötlet, és 22 évvel azután, hogy a RAV4 megteremtette a kategóriát, a SEAT bemutatta az Ateca modellt.
Külső
A SEAT kompakt SUV a konszern moduláris padlólemezére épül, de ettől függetlenül nincs jelentős hasonlóság a VW Tiguan vagy az érkező Skoda Kodiaq modellel – hiába találjuk meg a Skodában a jégkaparó tárolására szolgáló mélyedést a SEAT tanksapkájában is. Ránézésre Skoda vagy Audi is lehetne, szögletesebb formái ezeket juttatják eszünkbe, nagy izgalom még sem fog el bennünket, amikor rápillantunk. Hossza 4363, szélessége 1841, magassága 1601 mm, amivel a Leonon nagyjából nyolc centiméterrel nyúlik túl, ellenben 12,3 centiméterrel rövidebb, és 6,2 centivel keskenyebb mint a Tiguan, de tengelytávja is 4,7 centiméterrel elmarad attól.
Belső tér
A kisebb számok magyarázatként szolgálnak a kisebb csomagtérre és a szűkösebb hátsó lábtérre a második sorban, de ne gondoljuk, hogy az Ateca kényelmetlen volna. Sőt! A Tiguan nagyobb az átlagnál, így a SEAT abszolút versenyben van helykínálat terén a konkurensekkel, többet meg is halad azok közül.
A jó térkihasználás kifejezetten kellemes lábteret enged a kényelmesen párnázott üléseken a második sorban, és az összkerékhajtás miatt 485 literesre (elsőkerék-hajtással 510 l) csökkent csomagtér sem szégyellni való. (Honda CR-V: 589 l. Toyota RAV-4: 577 l. VW Tiguan: 520 l Mazda CX-5: 505 l. Ford Kuga: 456 l. Nissan Qashqai 439 l). Osztottan, a csomagtérből egy kar meghúzásával is dönthetők a támlák, amivel 1579 literig bővíthető a térfogat, kár, hogy az így kapott felület nem sík. Némi felárért cserébe a csomagtérpadló is variálható, és láblendítésre nyílik/záródik a hátsó ajtó.
Az első sorban jó oldaltartású ülések fogadják a vezetőt, amely feltűnően alacsonyra is állítható, így ha nem a forgalom lehető legmagasabbról szemlézése a cél, akkor minden adott egy sportos beállításhoz.
A műszerek könnyen leolvashatók, a médiarendszer nem túl bonyolult, kezelése ismerős lehet annak, aki már ült a konszern más autóiban. A SEAT Ateca utastere összességében abszolút igényes anyagokat használ, alaposan összerakott, és használhatósága sem marad el a VW Tiguantól.
Motor
Adatlap
SEAT Ateca 2.0 TDI 4Drive
Motor | S4, 1968 ccm |
Teljesítmény | 110 kW(150 LE)@3500 |
Nyomaték | 340@1750 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,7 |
Végsebesség | 196 |
Fogyasztás (vegyes) | 5,8 |
Listaár: | 8 326 500 |
Slusszkulccsal indul, de extraként gombnyomásra is életre kelthetnénk a 150 lóerős, kétliteres TDI motort, amely kizárólag összkerékhajtással és kézi váltóval párosítható. A négyhengeres dízel legnagyobb nyomatéka 340 newtonméter – ezt 1750-es fordulattól használhatjuk. Látszólag kellemes érték, de azért van némi turbólyuk az autóban, ami nem könnyíti meg a városi közlekedést fulladási hajlamával. A korábban nálunk járt egyliteres Ateca a belvárosban sokkal fürgébben indult meg, és irányíthatósága is könnyedebb volt kétkerék-hajtással.
A 4X4-es Ateca ezzel a hajtáslánccal nagyobb és komolyabb autó benyomását kelti, és városon kívül erőfölényének is bőven hasznát vesszük. Százra mindössze 8,4 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 196 km/óra. Mozgása visszafogott súlya miatt kifejezetten kecses, motorja erőteljesen húz, de nem kér cserébe sokat, 7 liter/100 km átlagfogyasztással is beéri normális tempóban. Minden SEAT Atecában van üzemmódváltó forgókapcsoló az első ülések között: takarékos, normál, sportos és egyéni beállításokkal, az összkerékhajtással pedig egy terep- és havas üzemmóddal bővült a kínálat, amelyeket érdemes próbálgatni.
Az első SEAT SUV rugózása is kellemes feszes futóműve ellenére, amivel könnyű száguldani az egyenesben. Kanyarodáskor visszafogott oldaldőlés mellett semlegesen viselkedik, majd alulkormányzottságba megy át.
Költségek
Az Ateca belépő ára kedvezményekkel ugyan még 5 millió alá is betornászható, a kétliteres összkerékhajtású dízel már más árkategória. A legalacsonyabb felszereltséggel 8,32 milliót ér új korában a modell, amit a Tiguannal kevesebb extrával lehet ugyan bővíteni, érdemes azért rászámolni még közel egymilliót, ha nem szeretnénk egy ülésfűtéssel és egy kétzónás klímával beérni a biztonsági és vezetői asszisztensek korában. Az erős dízelmotor és összkerékhajtás miatt alaposan lecsupaszított konkurenciához képest így sem áll rosszul a SEAT, amely mesterségesen visszafogva (a Tiguanhoz képest hiányzó vezetői asszisztensek, adaptív futómű) is praktikus, igényes és jól használható autó. Ez szerethető leginkább benne.
A márka modell és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
SEAT Ateca 2.0 TDI 4Drive Style Wave (150 LE) | 8 326 500 |
Ford Kuga Business Technology 2.0l TDC 4WD (150LE) | 9 145 000 |
Nissan Qashqai dCi 130 4×4 (130 LE) | 7 230 000 |
VW Tiguan Trendline BMT 2.0 TDI SCR 4Motion | 8 918 320 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|