Röviden – Mercedes-Benz E-osztály Coupé | |
---|---|
Mi ez? | 1969-ben mutatta be a W114-es kupé változatát a Mercedes, ezt a fonalat követve pedig a 2017-ben bemutatott E Coupé már a nyolcadik generáció |
Mi tud? | Kényelemben és stílusosan utaztatni négy személyt szinte önmagától |
Mibe kerül? | A 184 lóerős E200-as alapára 14,5 millió, a V6-os biturbó benzines változat pedig akár 32 millió forint fölé is extrázható |
Kinek jó? | Aki szereti a klasszikus prémium túrakupékat, de a vezetést időnként az autóra bízná |
A Mercedes-Benz E-osztály Coupé története még a ’70-es évek hajnalán kezdődött, az állólámpás kétajtós, hosszabb gépháztetejű változatát a méltán híres formatervező, Paul Bracq rajzolta meg. Ezt követően minden korszaknak megvolt a maga közepes méretű Mercedes kupéja. Akadt köztük igazán szögletes és végtelenül gömbölyded, amik mára vágyott klasszikusok és érlelődő youngtimerek. Most pedig a csodás katalán vidék tengerparti útjain suhantam végig a C238 kódjelű utóddal, amire harminc év múlva mondjuk majd hümmögve, hogy ez még igazi Mercedes volt.
Külső
Érzéki letisztultságnak – vagy ahogyan a márka fődizájnere Gorden Wagener inkább szereti, sensual purititynak – keresztelt frissebb formanyelv érkezett meg a kínálatba az E-osztály limuzinnal. A konzervatívabb vevőkörnek szóló négyajtós változattal szemben a Coupén sokkal inkább láthatóvá válnak az új filozófia főbb elemei, amivel a formatervezési főhadiszálláson már megismerkedtem. Vajpuha élek és dinamikus sziluett teszi kívánatosabbá az E Coupét.
Finom domborulatok és lágyabb homorulatok váltogatják egymást a 4826 mm hosszú és 1860 mm széles karosszérián, amit a kupé esetében megfűszerezhettek egy csipetnyi sportossággal. Két határozott élt gyűrtek a motorházháztetőbe, amit öröm nézni a kormány mögül. Látványosan uralja a frontrészt a hatalmas maszk, amiben csupán egyetlen nagy lamella nőtt ki a háromágú csillag mögött.
A hűtőrács két oldalán pedig okos, egyenként 84 külön vezérelhető LED-ből álló Multibeam fotonágyúk (434 340 Ft) szolgáltatják a világosságot. Elől a vetítőlencsék körül a duplalámpás korszakra kacsintó kettéágazó menetfény, hátul pedig a kristálypor csillogását hozó, széltében laposan elterülő lámpa csinál diszkrét fényjátékot az autó nyitása után.
Megtartották a legszebb Mercedes-kupé hagyományokhoz illő, középső tetőoszlop nélküli kialakítást, így az ablakokat leengedve nemcsak páratlan elegancia és a lebegő tető látványa lesz a miénk, hanem a panorámatetőt kinyitva némi túlzással már kabrióként élvezhetjük a kellemes spanyol tavaszt. Mindez nagyjából 100 km/órás sebességig elviselhető, felette már hevesebben csapkodja a szél a biztonsági övet a vállon. Az utolérhetetlen élményért cserébe viszont magunkkal kell cipelnünk bő 50 kilogrammnyi merevítést.
Remek példa arra is, hogy a jól megválasztott mennyiségben még a szemtelenül vastag króm vagy fényes fekete díszcsíkok sem hatnak bazárian. A Mercedes mára jól láthatóan megtanulta egészséges mértékben hangsúlyozni a sziporkázó luxust.
Belső
A fehér betétekkel feldobott fekete bőrrel és karbon dekorral egyértelműen sportos hangulatot árasztó Edition1 csomagos (4 361 180 Ft) E400 után egy merőben más, pompázatos világ fogadott az E300-as belterében. A világos bézs és kék bőrbe csomagolt kabin tagadhatatlanul a jachtok és a vitorlások színvilágára utal, amit gyönyörű natúr fabetéttel egészítettek ki. Végtelenül fenséges hangulatot farag azonos formákból. Hiszen a műszerfalon ugyanazok a lágyan hullámzó díszbetétek futnak, a szellőzőrostélyok szintén megmaradtak a csodásan kattanó turbina jellegűek, az ülések belső varrása pedig éppúgy vékony derekú női kosztümre hajaznak.
Rengeteg színkombináció párosítható az E Coupéhoz a fentieken kívül, így aligha él a galaxisban olyan, aki ne találná meg az ő ízléséhez legjobban passzolót. Ha pedig valami igazán extravagánsra vágyik, akkor a designo belsők között nézzen körül bátran. Csak véletlenül se feledje, hogy annak bizony szabad szemmel messziről is jól látható ára lesz.
Annyi azonban egészen biztos, hogy minőségi kifogás aligha éri majd a Mercedes E-osztályt. Mintha semmin sem spóroltak volna, olyan helyeken is remek anyagokat találunk, ahová csak elvétve téved a kéz. A bőr varrásai is kiválóak, még két anyag találkozásánál sem bukkantam egyenetlenségre, pedig elszántan kerestem azt a pontot, ahol véletlenül megbotlott a cérna.
Bizonyára nem kevés időt töltöttek el azzal, hogy a gombok kapcsolási érzete ne az ingolstati érces tikk legyen, hanem inkább egy mercis csendes, fémes klatty. Ennek azonban meg is lett az eredménye, a Mercedes cseppet sem rideg, kellemes luxust kínáló belsejét csukott szemmel is megismerném.
Milyen illatú az utastér?
Rendkívül fontos egy autó minőségi hatásában a beltér orrunkra tett benyomása. A friss autó ajtaját kinyitva minden autóbolondra mámorítóan hat a jól ismert és márkánként ügyesen eltérőre komponált újautó-illat. Ezt szokás mostanság kiegészíteni egy kesztyűtartóba rejtett fedélzeti parfümszóróval. Ugyan a Mercedesé jelentős helyet lop a tárolókapacitásból, de rettentő elegáns üvegcsében lötyög a Daybreak Mood – magyarul hajnali hangulat – nevű parfüm, amit kifejezetten ehhez az autóhoz kreáltak.
Az elsőre férfi arcszeszre hajazó aroma váratlanul sok összetevőből áll, amik két csoportba sorolhatóak. A frissességet olyan alapanyagok adják, mint a citrom, mandarin és a borsmenta. Ehhez jön hozzá a nyugodtabb és kellemesebb szerecsendió, szantálfa és jázmin az élénkebb összetevők kiegyensúlyozására.
Valóságos hightech irányítópultnak tűnik a vezető helye a két irgalmatlanul nagy, 12,3 colos kijelzővel és a három karral a kormány bal oldalán. A hatalmas monitorok mögött – amit csak Widescreen Cockpitnek neveznek merciül – rejlő temérdek funkciót nem csak a könyöklő előtti kortárs szoborral érhetjük el, hanem a kormányon elhelyezett érintőgombok segítségével is. A Command rendszer kezelését azonban ez cseppet sem egyszerűsítette le, csupán a lehetőségek tárházának kapuját nyitotta szélesebbre. A konkurensekétől eltérő struktúrájú menü az átlagosnál hosszabb megszokást igényelhet.
Az elődjével ellentétben az új generáció már nem a kisebb C-osztály padlólemezére épül, így 113 milliméterrel nagyobb tengelytávon már érezhetően szellősebb utasteret kapunk, amiben körülbelül 180 centis magasságig a hátsó két hely is teljes kényelmet nyújt. Ülni azonban az első sor végtelen irányba állítható, fűthető és szellőztethető foteljeiben a legjobb, viszonylag mélyre is engedhetők. A modern autókra jellemző magas oldalfal és fogyó üvegfelületek miatt úgysem tudunk lazán kikönyökölni belőle.
Mivel az E-osztály a kupék között is inkább a túrakupék közé sorolható, ezért gondoltak azokra is, akik nem egy szál hitelkártyával szeretnének leugrani a francia Riviérára és tisztességes méretű, 425 literes csomagtartó várja a bőröndöket és golftáskákat.
Vezetés
Jogosan hihetnénk, hogy a belepakolt merevítések, a 1,5 centivel alacsonyabb hasmagasság és a keményebb lengéscsillapítók igazán sportos vezethetőséghez segítik az E Coupét, de egyrészt a tömege motorváltozattól függően bő 1,6 és 1,8 tonna közötti, amit még a hatalmas fúrt tárcsákra akasztott négydugattyús fékek is nagy munkával állítanak meg, másrészt minden porcikájából gran turismo stílus árad, az élesek helyett inkább a gyengédebb ívű kanyarokat és kényelmes egyeneseket preferálja. A komfortos utazást pedig felárért légrugós futómű szolgálja, ami természetesen igény szerint betonkeményre is állítható, de felesleges ilyet tenni a harmóniában. A kormányról azonban mindenféleképp érkezhetne valamiféle visszajelzés az útról.
Az élet császára mámorító érzéshez tökéletesen elég az is, ha az E400 4matic biturbós V6-osának hangja hangyányit beszűrődik az utastérbe, a show részeként még távolról a kipufogó öblögetése is hallható. A hathengeres benzinmotor teljesítménye minden élethelyzetre elegendő 333 tagú ménes, nyomatékból pedig padlótól plafonig erőteljes 480 Nm áll rendelkezésre. Álló helyzetből 100 km/órás tempóra 5,3, cseppet sem tüdőrepesztő másodperc alatt gyorsul, a masszív dinamizmusa eseménytelen a kormány mögül. A kilencfokozatú váltó ráadásul villámgyorsan osztogatja a fokozatokat, teljesen észrevétlen a működése azt leszámítva, hogy a kanyar közepén is képes váltani, ami időnként zavarba ejtő érzés.
Meglepően nagy az összhang az új fejlesztésű 2,0 literes, négyhengeres turbódízel motorral is. Töredelmesen bevallom, hogy egy kupé vagy kabrió esetében előszeretettel kerülöm a gázolajon tengődő verziókat járáskultúrájuk és sajátos csörgésük miatt. A Mercedes friss kisdízelje viszont igazán kifinomult és váratlanul csendes, e mellé még 194 lóerőt és bőséges 400 Nm nyomatékot kínál, aminél aligha kívánhatnánk többet. Tudását szem előtt tartva a katalógus rózsaszín ködben úszó ígéretétől elmaradó 7 liter feletti átlagfogyasztást sem rónám fel neki.
Motor
E220d | E200 | E300 | E400 4matic | |
Motor | soros, 4 hengeres dízel | soros, 4 hengeres benzin | soros, 4 hengeres benzin | V6 benzin |
Lökettérfogat (ccm) | 1950 | 1991 | 1991 | 2996 |
Teljesítmény (kW/lóerő) | 143/194 | 135/184 | 180/245 | 245/333 |
Nyomaték (Nm) | 400 | 300 | 370 | 480 |
Fogyasztás (l/100 km) | 4,0 | 6,0 | 6,4 | 8,1 |
Károsanyag kib. (g/km) | 106 | 136 | 147 | 183 |
Gyorsulás (0-100 km/óra mp-ben) | 7,4 | 7,8 | 6,4 | 5,3 |
Végsebesség (km/óra) | 242 | 240 | 250 | 250 |
A tengernyi opciós tétel közül egyértelműen a több mint 980 000 forintért kínált csomag tartalmazza a sok asszisztens mellett a vezetéstámogató rendszerek csúcsát jelentő önvezető funkciót. Ilyenkor a vezető csupán felügyelővé válik a kormány mögött, amit vélhetően leginkább jogi okokból mindenképpen markolászni kell. Ha nem így teszünk, akkor az E-osztály figyelmeztet minket, hogy el ne merjük engedni a volánt.
A tapasztalat szerint élesebb kanyarokban valóban be kell segíteni neki, de minden mást remekül végez. A táblafelismerő asszisztens alapján beállítja a megengedett sebességet, tartja a távolságot az előttünk haladótól (városi dugóban kisebbet, autópályán nagyobbat) és indexelésre sávot vált, amennyiben a holttérfigyelő rendszer nem érzékel akadályt. Elképesztő.
Tudja James Bond trükkjét is, de a münchenieknél mákszemnyivel ügyesebben oldották meg a Mercedesnél. Itt telefonról vezérelhető a parkolás és párhuzamos beállásra is alkalmas a rendszer. Ahhoz azonban el kell még telnie egy kevéske időnek, hogy alacsonyabb pulzussal végig tudjam nézni, ahogyan a 30 milliós autó sofőr nélkül manőverezik a helyére.
Költségek
14 494 510 forint a Mercedes-Benz E-osztály Coupé árlistáján az első tétel, ennyiért mérik a 184 lóerős négyhengeres benzinmotorral szerelt változatot. Az alapfelszereltség része a kétzónás klíma, az esőérzékelős ablaktörlő és a kevésbé okos LED fényszóró, valamint a tempomat és a vészfékasszisztens. Az alapmodellhez képest bő 530 ezer forint felárat kérnek a nagyszerű E220d-ért, ami tényleg erősen ajánlott választás, ha valaki a legoptimálisabban szeretné elkölteni a pénzét. Minden másra ott az istenek hegyén trónoló, 19,7-től induló és 32 millió felett megálló E400-as.
Igazi prémiumtermék a Mercedes E-osztály Coupé, amelynek selymes luxusához és 2017 intelligens technikájának legjavához elengedhetetlen, hogy kíméletlenül belekattintsunk minden chechboxba az opciós listán. A magas vételárért cserébe azonban a fejedelmi tökéletességet kap a kedves E kupé-tulajdonos gyönyörű csomagolásban.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|