Röviden – Audi A4 1.4 TFSI | |
---|---|
Mi ez? | 1994-ben váltotta a 80-ast az Audi A4-es, az MLB Evo platformra épülő B9-es kódú ötödik generációs modellt 2015-ben mutatták be. |
Mit tud? | Visszafogott eleganciát klasszikus formában, kellő dinamizmust akár az 1,4-es turbós benzinessel is. |
Mibe kerül? | Az Audi A4-es indulóára 1.4-es TFSI motorral és kézi váltóval hajszállal 9 millió alatt kezdődik, a visszafogottan extrázott tesztautó pedig már 13,5 millió forint. |
Kinek jó? | Annak, aki minden áron Audi A4-est szeretne és ezért hajlandó több pénzért kevesebb kényelmet megszokni. |
Maradéktalanul elnyerte mindenkinek a tetszését a szürkemetál A4-es, hamar el is jutottunk addig, hogy ez az első igazi Audi a modellpalettán. Úgy értve, hogy a motor rögtön a hűtőrács mögött kezdődik, mert így elfér hosszában, hogy hajthassa az első kerekeket. Aztán szóba került az üvöltő S1 meg a legendás Walter Röhrl, és ettől csak szimpatikusabb lett az A4 1.4 TFSI.
Közelebb lépve hamar gyanút fogott az is, aki csak távolról követi az ingolstadtiak ténykedéseit. Nem olyan, mint a plakáton – szólt a megállapítás. Nem tudom, hogy mi, de valami nem stimmel – jött a gyenge lábakon álló kiigazítás. Kár is volna tagadni, hogy alap fényszóróval, az apró quattro billog nélkül és szövetüléssel máris furcsa egy ilyen prémiumtermék.
Külső
Bizonyos nézetek szerint az Audi A4-es formája – különösen ilyen téli latyak metálban – unalmas, aminek teljesen világos oka van. A Volkswagen konszern annyira túltolta az egységes arculatot, hogy minden hozzájuk tartozó márkát kivasaltak.
Szerintem viszont az Audi A4 szép. Nem elegánsan, mint egy Mercedes vagy vágykeltően, mint a csodásan domború Alfa Romeo Giulia, hanem csak úgy egyszerűen a maga minimalista módján szép. Továbbra is tisztelet az Audinak azért, ahogyan a lemezekkel bánnak. Rettentően szűk, a végtelenségig párhuzamos illesztéseket produkálnak, mintha náluk a présgépeknek áthatóbb bizonyítási vágyuk lenne.
Egyetlen szakadatlan, penge él hasít végig az 1842 mm széles és 4726 mm hosszú, klasszikus limuzin formát mutató A4-esen. Ez a vonal a frontrészt uraló hűtőrács tetejétől indul, aztán végigfut a kilincsek felett és hátul, a rendszámtábla fészke felett folytatja útját.
Közben pedig, mintha semmi más sem történne az autón. Pedig akadnak aprócska finomságok, mint a single frame osztott lamellái, amelyeket csak a végükön csippentettek össze, így a négy karika is szinte lebeg az orrán. Hátul, a csomagtérfedélen pedig csak diszkréten, de megtalálható a kacsafenék, ami oly’ sok autót tett már kívánatossá a Ferrari 250 GTO-tól a BMW Z4 M Coupéig.
Belső
Éppen olyan a beltér minőségérzete, amilyet a külső alapján elvárnánk. Semmi meglepő, csak a letisztult konzervativizmus fogadja az utasokat végtelenül monokróm színvilágban és széltében nyújtózkodó formákkal.
Különösen tetszik a végtelen szellőzőrostély, mely az igényes ipari építészetet követve nemcsak a látványra, hanem a funkcióra is ad. Ezzel állítólag sokkal egyenletesebb a légáram a kabinban, ami igazán elvárható, ha egy 254 000 forintos, 3 zónás automata klíma van a fedélzeten. A fűtés és szellőzés panelje egyébként remek, a kijelző egyértelmű és kevés gombbal kezelhető, amiknek grammra kifundált kapcsolási érzete és halk, fémes kattanása igazán nívós. Eltereli az ember figyelmét az alatta lévő irdatlan mennyiségű vakkapcsolóról, amik el nem költött százezrekről tanúskodnak.
Ahogyan az alapáras ülések is, amiket egy héten keresztül képtelen voltam kényelmesre beállítani, és ezzel nem voltam egyedül. Kollégákkal beszéltem, legkülönfélébb alkatú embereket ültettem az Audi A4-esbe, de senki nem találta meg benne a helyét. Tartása kevés, az ülőlap rövid és rossz szögben áll. Ha valamire igazán nem szabad sajnálni a pénzt, azok a feláras sportülések. Ezzel együtt azonban 2820 mm-es tengelytávon négy személy tökéletesen elfér, amennyiben a hátsó utasok nem magasabbak 185 centinél.
Valamelyest feledtette a szokatlan üléspozíciót, hogy az automata váltó lapos karja pontosan arra való, amire valójában minden ilyet használ a vezető. Támaszkodni és babrálni a fedélzeti rendszert, aminek kezelőszervei így esnek kéz alá. A masszív, 1 049 020 forintért mért széles képernyős MMI navigációs rendszer mellé kötelező minimum egy 55 880 forintos multikormány és 114 300-ért Audi Connect telefon.
Ráadásul a középkonzol tetején trónoló kijelzőjét éppen a Virtual Cockpit (185 420 Ft) nevű digitális műszeregység teszi teljesen haszontalanná, erről ugyanis a világ összes információja leolvasható és egyéb beállítások mellett simán kezelhető lehetne akár a hifi hangszíne is. Azonban azért jár egy irgalmatlanul nagy fekete pont az A4-esnek, hogy a könyöklőben lévő USB-csatlakozó csupán a telefon töltésére használható. Zenéért meg kihangosításért Bluetooth-on keresztül tessék párosodni vagy felárat fizetni egy okosabb USB-csatlakozóért!
Mivel az Audi A4-es egy tipikus menedzser autó, az én irodaszékem pedig éppen csereérett lett, ezért tökéletes alkalom volt arra, hogy a sporttáskán és cekkereken kívül kicsit jobban próbára tegyük a 480 literes csomagtartót a népszerű svéd bútorboltban. A Markus névre keresztelt szék pakkja gond nélkül befért a nyíláson és 99 centis hosszúságával mintha az A4 raktere lett volna a csomagolási szabvány, éppen rácsukható a fedél.
Motor
Adatlap
Audi A4 1.4 TFSI S tronic
Motor | soros, 4 hengeres turbó benzines, 1395 ccm |
Teljesítmény | 110 kW (150 LE) @ 5000-6000 |
Nyomaték | 250 Nm @ 1500-3500 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,5 másodperc |
Végsebesség | 210 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 5,6 liter/100 km |
Listaár | 9 717 000 Ft |
Meglepően jó erőben van az 1395 köbcentis TFSI motor, alapmotornak soha rosszabbat. Míg a BMW háromhengerese méltatlan, a Mercedes 1,6-os turbója langyos, addig az Audi feltöltős 1,4-ese kellő dinamikával mozgatja az 1450 kilogrammos testet. Mindeközben pedig 8,7 literes átlagfogyasztást produkált döntően városi használatban.
Különösen a villámgyors 7 sebességes dupla kuplungos váltóval végtelenül kellemes az utazás. Mindig ügyesen osztotta be a 150 lóerős teljesítményt és a már 1500-as fordulattól rendelkezésre álló 250 Nm nyomatékot. Mivel a drive select kapcsoló kimaradt a tesztautóból, ezért csupán egy arcát mutathatta meg az A4.
Vezetés
Igazán igényes az elöl-hátul öt lengőkaros, temérdek alumíniumelemmel könnyített felfüggesztés is, ami remek stabilitást és a csinos 18 colos felnik ellenére kényelmes futást ad. Ronda kátyúkkal tarkított szakaszon, de még bazaltkockás útfelületen is eseménytelen és hangtalan a suhanás.
Sportosan közlekedni viszont távolról sem élvezet az A4-essel, a bitangul fogó fékek adottak lennének hozzá, a kormányzás viszont halványan sem mondható kommunikatívnak. Az irányíthatóság remek, de olykor jó lenne tudni valamit arról, hogy mi történik a kerekek alatt.
Költségek
9 717 000 forintról indul az Audi A4-es 1,4 literes turbós benzinmotorral és S tronic váltóval, és az alapfelszereltség is elég sovány a fény- és esőszenzorral, xenon fényszórókkal és kijelzőtől mentes klímapanellel, valamint a kötelező vészfékező rendszerrel.
A tesztautót olyan opciós tételekkel egészítették ki, mint a látványos műszeregység és a hozzá kötelezően előírt legokosabb navigációs rendszer, tolatóradar, ülésfűtés, 3 zónás klíma, állítható könyöktámasz, valamint sebességtartó elektronika. Így lett a végeredmény egy olyan 13 519 380 forintos autó, aminek rettentő rosszul áll, ha egy Laurin & Klement felszereltségű Skoda Superb parkol mellé.
Az Audi A4 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW 318i aut. (136 LE) | 9 768 100 |
Mercedes-Benz C180 9G-Tronic (156 LE) | 10 003 790 |
Volvo S60 T3 aut. (152 LE) | 9 170 000 |
Audi A4 1.4 TFSI S tronic (150 LE) | 9 717 000 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|