Itt valami nem stimmel. Folyamatosan ez járt az eszemben, amíg az új Suzuki Swiftről szóló diák sorjáztak az új generáció szűk körű előpremierjén, ahol először vezethettük a Genfben körbetapogatott újdonságot.
Új korszak 2005-től
Amikor a bemutatón 5,3 millió eladott Swiftről regéltek a prezentálók, kezdtem gyanút fogni, hogy a gyáriak kihagynak egy vagy két generációt. Az 1983 őszén bemutatott, de Európába csak a következő évtől exportált Swiftből egészen biztosan többet adtak el évente átlagosan 160 000-nél, ennyit a SEAT is legyárt az Ibizából.
Bár a bemutatón láttuk a kocka Swift SA310-at az elődök között, az 5,3 milliós darabszámban tényleg csak az előző két generáció számai vannak benne. A 2005 előtti Swifteket külön kezeli a gyártó, mert a 2004 végén bevezetett modell korszakváltás volt, akkortól számítják az újkori Swiftet. Aha.
Szóval a bemutatón a második generáció úgy kimaradt a sorból, mintha nem is létezett volna, de azért említsük meg szegényről, hogy alaktényezője csupán 0,32. Próbáltam kideríteni az új Suzuki Swift alaktényezőjét, ám Ozasza Tecuja (angolosan Tetsuya Ozasa), a Centro Stile Suzuki Italia formatervezési igazgatója azt mondta, hogy a konkrét adatot nem adhatják ki.
Furcsa szokás visszatartani ezt az értéket, de annyit elárult, hogy az alaktényező 10 százalékot javult. Ennek nem mond ellent a sajtóanyag, amely szerint az autó nyolc százalékkal áramvonalasabb elődjénél, mivel a tényleges légellenállás a homlokfelület és az alaktényező szorzata.
Külső
Kétféle karosszéria
A Suzukinál még nem volt rá példa, de egyes Corollákhoz hasonlóan az új Swift is kétféle szélességű karosszériával készül. Japánban magasabb adózási kategóriába estek a 170 centinél szélesebb autók, amelyek rendszáma is különbözik a keskenyebbekétől. Az adóhátrány időközben eltűnt, de a kétféle rendszám megmaradt.
Mivel a japán vevők továbbra is a magasabb adótételt társítják a szélesebb kocsik rendszámához, a hazai piacnak a Suzuki négy centiméterrel keskenyebb Swiftet gyárt az 1735 mm széles európainál. A két változat ugyanabban a japán üzemben készül, tehát 24 év után nem lesz hazai Swift. Esztergom SUV- gyártóbázissá vált az S-Cross és a nagyon keresett Vitara számára.
Heartect: új alapokon
Vadonatúj alapokra épül a Swift. Technikája a Balenóval és az Ignis felépítésével rokon, a padlólemez neve Heartect.
Ezért lehetett nagy- és ultra nagy szilárdságú acélokkal jóval könnyebbre konstruálni elődjénél. A merevebb acéllal elhagyható volt több külön merevítés, modelltől függően a megtakarítás maximum 120 kg. Az új Suzuki Swift önsúlya 840 kilóról indul és még legnehezebb modell, a 4×4-es sem nyom többet 980 kilónál! Ez az autó tényleges súlya, nem az EU-érték 68 kilóval a vezetőre és héttel a csomagra.
Egy centivel rövidebb, másféllel alacsonyabb és néggyel szélesebb elődjénél az új Suzuki Swift. 384 centijével megtartotta a kompakt felépítést, nem ment el abba az irányba, amit a négyméteres konkurensek képviselnek.
Belső
Utastér: tágas és egyszerű
Belül mégis tágas a hely. Hátul a fejtér és a lábtér is érezhetőn bővebb az eddiginél, pedig a gyár szerint összesen 23-23 mm a változás. Az új Swiftben Indiában és más piacokon sem lesz dízelmotor, ezért nem kellett tekintettel lenni az öngyulladós helyigényére és a tervezők rövidebbre vezették az orrot.
Az itt megtakarított centikkel illetve az új padlólemezzel maradt hely az eddig nevetségesen kicsi, 211 literes csomagtartó bővítésére. A csomagtér 265 literes, ami még mindig a kategória átlaga alatt van 10-15 százalékkal, de komoly előrelépés.
Minőségérzetben nincs fejlődés. Nemcsak a műszerfali kapcsolók formája idézi az eddigit, hanem a könnyen karcolódó, kemény műanyagok is. Az első ajtókra jutott textilbetét, a hátsók borítása viszont kompletten egy műanyag héj. Javulást a tárolóhelyek mutatnak, az eddiginél nagyobb flaskák férnek az ajtókba és van elég nyitott rakodóhely is a váltó környékén.
Most kapja meg a Swift azt a nagy érintőképernyőt, amit a jól felszerelt Vitarákból ismerhetünk. A kerek légrostélyok is a Vitarából jönnek a kör alakú formák uralta belső térben. A két központi műszer között 4,2 collos, monokróm vagy színes kijelző mutat mindenféle adatot az oldalgyorsulástól az átlagfogyasztásig.
Vezetés
Fürge, rázós kanyarbajnok
Ennél a modellnél a fejlesztők egy egységként kezelték az alvázat és így a zajszintet hatásosabban csökkentették, mint egyes alkatrészeket tökéletesítve. Ennek hatásáról nem tudok mit mondani, mert a kocsi kipróbálására kijelölt szakaszon legfeljebb 120-szal mentünk, amely sebességnél nem volt hangos.
Nizza környékén sok falun és kisvároson hajtottunk át, ahol az úthibák, besüllyedt csatornafedelek határozottan beköszöntek a feszes felfüggesztés miatt. Nem biztos, hogy a vevők többsége szerint is megérte agilitásra hangolni a futóművet, de mi remekül szórakoztunk a kanyargós alpesi utakon a Swiftet hajszolva.
Több mint hármat fordul a kormány ütközéstől ütközésig, de az autó vezethetősége így is nagyon meggyőző. Jól követi a kormánymozdulatokat, kis oldaldőléssel száguld a gyors kanyarokban, nem túrja az orrát visszafordítókban sem és tényleg olyan könnyű léptű, mint a pillangószárny rebbenése.
Olajcsere: 10 vagy 20 ezrenként?
Szerencsére a kesztyűtartóban benne volt a kezelési útmutató az autó karbantartási tervével. Normál használat esetén évente vagy 20 000 kilométerenként kell olajcserére vinni az autót, de ez a maximum. Ha sok a hat kilométernél rövidebb út, nagy fordulatszámon nagy terheléssel fut a motor autópályán, vontat vele vagy poros utakon jár a tulajdonos, futárautók esetében a gyári előírás fél év vagy 10 000 km. Tehát a városi autóként használt új Suzuki Swifteket, mint minden sok újraindulással, rövid utakat megtevő autót, el kell vinni tízezrenként olajcserére.
Gyújtógyertyát a K10C kódú turbós benzineseken 60, a K12C szívómotoron a szokásos 100 000 km megtétele után kell cserélni az irídiumelektródás gyertyákat. A légszűrőbetét 40 000 kilométer vagy 3 év után cserés, Ismét lesz összkerékhajtású modell az 1,2-esből. Ennek fenntartási költségeit a hátsó differenciálművében és a tengelyenkénti erőelosztást szabályozó kuplungban 150 000 kilométer megtétele után cserélendő kenőanyag növeli. A hűtőfolyadék először 160, után 80 000 kilométerenként cserélendő.
Motor
Ebben az autóban valószínűleg nem kell nagy motorteljesítmény az élvezetes haladáshoz, ezért is sajnálom, hogy a 90 lóerős, 1,2 literes szívó benzinest nem lehetett kipróbálni. A menetpróbán így a 112 lóerős Boosterjet turbómotorral mentünk.
Ez is láncos vezérlésű, de négy helyett csak háromhengeres motor. A turbófeltöltés feltolja a nyomatékát 170 Nm-re 2000 és 3500 közötti fordulatszámon, a közvetlen befecskendezés, a csak ötgangos, de kellően hosszú áttételű váltó és a csekély súly alacsonyan tartja a fogyasztását. A hegyvidéken, elég sportosan megtett tesztutat 5,1 l/100 kilométer fogyasztással zártuk a fedélzeti számítógép szerint.
Félhibrid rendszer mindkét motorhoz
A kipróbálható autó azért is szerencsétlen választás a Suzuki részéről, mert az SHVS-hibridrendszer volt benne és a segédhibrid a Balenóval szerzett tapasztalatok miatt legfeljebb külön rendelésre lesz elérhető hazánkban. Mivel a Suzuki a szériagyártás első 60 autóját hajózta be Olaszországba, nem volt választási lehetőségünk. Az SHVS az EU-ciklusban három decivel mérsékli a fogyasztást, 4,3-ról 4,0 literre, a menetteljesítményekre pedig nincs hatással.
Ebben az autóban végre normális az egyenesfutás autópályán, amiért az új SX4 S-Crossban jobban meg kell dolgozni a szerencsétlen hangolású villanyszervós kormánnyal. A vállalható járáskultúrájú, a háromhengeresek törömtörömpölését visszafogottan produkáló motor lendületesen vitte a Swiftet a Tengeri-Alpok lábánál és a jelentős forgatónyomatékkal nem bicsaklott meg hegynek felfelé sem.
Adnak a biztonságra
A vezetésben az egyoptikás videoérzékelő és a milliméteres hullámhosszú radar segít. Az új Swift nemcsak adaptív sebességtartó automatikát kínál 40-160 közötti sebességtartományban, de a kamera jeleit érzékelve figyelmeztet sávelhagyásra 60 feletti sebességnél. Az új Swift képes erős automatikus fékezésre az akadályok előtt és magától fel-le kapcsolja a távolsági fényszórót.
Költségek
Az alul lapított, a gyári megfogalmazás szerint D-alakú kormánykerék az összes verzióban benne lesz, persze a GA alapváltozatban nem bőrszerű bevonattal, hanem műanyagból. Lehet, hogy itthon nem is lesz mezítlábas GA az új Swiftből, de erről csak a piaci bevezetéshez közelebb tudunk meg részleteket.
Mérete alapján a Swiftnek árban az Ignis és a Baleno között kellene lennie. Csakhogy ez megdől az Ignis akciós árán, ami 3 050 000 Ft, míg Baleno GA-t alapszínnel 3,1 millió forinttól kapni. Hársfalvi János marketingvezető még nem tudott körülbelüli összegeket mondani, mert nem végleges a hazai verziók felszereltsége.
Ismerve a kategória árait és a vásárlóerőt, klímával egy alap 1,2-es Swiftnek 2 999 000 forintos akciós áron kellene indulnia. Meglátjuk, mennyibe kerül majd, de májustól a kiskategória egyik legfejlettebb technikájú autójával bővül a hazai kínálat, amit jó volt vezetni.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|