Röviden – Škoda Kodiaq | |
---|---|
Mi ez? | A Škoda Kodiaq a csehek első igazán méretes szabadidőautója, a legnagyobb jármű az MQB platformon |
Mi tud? | Hatalmas térben szállítani akár hét utast, akik ötletes tárolórekeszekbe pakolhatják a cókmókjaikat |
Mibe kerül? | 6,8 millióról indul a 125 lóerős benzinmotorral és elsőkerék-hajtással, az árlista másik végén a minden földi jóval megpakolt, összkerekes változat áll 190 lóerős dízellel, bő 16 millió forintért. |
Kinek jó? | Aki egy rendkívül tágas és jó ár-érték arányú SUV-ra vágyik, amivel időnként sok csomagot vagy hét személyt szállítana. |
Kénytelenek lesznek csúcsra járatni a gyártósorokat és gyorsan váltani a műszakokat a csehországi Kvasinyban található üzemben, mert a Škoda Kodiaq elképesztően rövid idő alatt a cseh márka egyik legsikeresebb modelljévé léphet elő. Az eladások hatvan százalékát adó Octaviát aligha lépi túl, de akár a konszernen belüli SUV-knak is van mitől félniük.
Külső
Feltűnően masszív jelenségnek tűnik szemből a Škoda Kodiaq, ráadásul egyértelművé válik, hogy a négyszemű elrendezés sokkalta előnyösebb ebben a formában, mint mondjuk a frissített Octavia esetében. A terepjárós külsejű autónak kifejezetten jól is áll az emeletes lámpatest. Főleg a teljes mértékig LED-ekkel világító fényszóróval néz ki meggyőzően a legnagyobb alaszkai medvéről elnevezett SUV.
Azért az sem árt, ha akad mellé egy ennyire hatalmas hűtőrács és ilyen határozottan domborodó gépháztető. Ettől azonban távolról sem nyomasztó a Kodiaq jelenléte. Ordas medve helyett inkább egy olyan barátságos brummogó, mint mondjuk Micimackó.
Az élekkel erősen tagolt forma könnyen elhiteti velünk, hogy a Kodiaq legalább egy mérettel nagyobb autó, mint valójában. Igaz, a centikkel nem fukarkodtak a csehek, ez a legnagyobb MQB platformra épülő modell a konszernen belül 4697 mm-es hosszával és 1882 mm-es szélességével. Profilból nem hoz sok újat a forma, erre is csak rámentek a mindent megoldó vasalóval, de így legalább gond nélkül passzolnak rá a kicsit kisebb testvér SEAT Ateca ajtajai.
Hátul visszavehették a szabadabbik ceruzájukat a dizájnerek és ismét előkerülhetett a kristályüveg ihlette lámpa. Különösen látványos formában, vörösen izzik benne a C betű, amihez a fényt LED-ek biztosítják. Vízszintes vonalakból a farán is használtak több szinten, hogy ne csak szélesnek, hanem magasnak is tűnjön. Olyannyira sikerül átlagon felül nagy autónak láttatnia magát, hogy a 19 colos alufelniken gurulva kellemes a szemnek.
Belső
Olyannyira gazdagon bántak a köbméterekkel a Kodiaqban, hogy még borongós fekete szövetkárpittal is elképesztő a térérzet, beülve már nem is csodálkozom, hogy bizonyos változatokban a Multivanból származó apró mikrofonos rendszer továbbítja az elől zajló beszélgetést a hátrébb ülő utasoknak, mert a hang félúton elfáradna ekkora távon.
Néhány függőlegesen húzott vonalával az egész műszerfal tovább hangsúlyozza az SUV-ságot, a hatalmas fényes betétek szerencsére nem porgyűjtő és karcolódó zongoralakk felületek – olyan ugyanis csak a klímapanel és a váltó köré került – hanem szolid mintázatú dekorelemek. Az utasülés előtt ráadásul egész tisztességes méretű tárolórekesz van mögötte. A műanyagok jó minőségűek, habosítottak és nem csillogóak. Csupán olyan apró részleteken érezhető a Škoda helye, mint a keményebb plasztikból öntött hátsó ajtópanelek, amikre már sokkal kevésbé kényelmes rákönyökölni.
Mi más uralhatná a középkonzolt, mint egy 8 colos érintőkijelző, ami igazán minőségi benyomást kelt csupán azzal, hogy üvegből van. Sokkal masszívabbnak érződik, ráadásul karcolódásmentes a felület, cserébe viszont eléggé fel tud forrósodni, ha sokáig éri a napfény. A mögötte lévő menürendszer jól kezelhető, csak a navigációban lakó nénire férne rá egy kis nyelvi továbbképzés. Temérdek funkció mellett 4G-s internettel szolgáltat fedélzeti wi-fit, vezeték nélkül tölti az erre alkalmas telefonokat, de a Connect App alkalmazással olyanok is ellenőrizhetőek az okostelefonról, mint az üzemanyagszint vagy a riasztó. Baleset esetén pedig segélyhívást is indít a Care Connecten keresztül.
Nem maradhattak el az olyan Simply Clever megoldások, mint a fedélzeti szemetes, az első ajtókban lévő esernyők vagy az egykezes PET-palacknyitást biztosító pohártartók, amit bizonyára nagyra értékelnek az egyedül autózók.
A tengelytáv 2791 mm, de ez semmit nem mond el arról, hogy milyen elnöki lábtér keletkezik az első sor mögött átlagos termetű sofőrökre igazított beállításokkal. A széles tartományban állítható ülések szűkösre igazított formátumában, tehát az elsőket hátra, a hátsó sort pedig a 18 centis sínen előrébb húzva is elviselhető mennyiségű a hely. Utóbbira főleg a hétüléses kivitelekben (259 080 Ft) lehet szükség.
Bár a csomagtér pereme magasan húzódik, a padló alatt nemcsak hasznos pótkerék, hanem a rakteret takaró roló tárolására alkalmas hely is található, meg pár zug mindenféle hasznos apró kacatnak. Öt üléssel 720 liternyi teret tölthetünk meg csomagokkal, ami az üléstámlák helyzetétől függően változik, mindent lehajtva azonban nem kevesebb mint 2065 liter áll rendelkezésre. Rettentő sok cókmók fér el benne, méretét jól mutatja, hogy hét üléssel is marad egy friss Swiftet túlszárnyaló 270 liternyi hely csomagoknak.
Vezetés
Már a 150 lóerős teljesítményt és 250 Nm csúcsnyomatékot adó hengerlekapcsolós 1.4 TSI is tisztességgel viszi az 1,8 tonnás SUV-t, ez tagadhatatlan. Magasabb fogyasztása, kisebb vonóereje és a dízelekétől érzékelhetően elmaradó rugalmassága azonban jól jelzi, hogy nem ezzel a legharmonikusabb a Kodiaq.
A 190 lóerős 2.0 TDI azonban joggal lehet az egyik legnépszerűbb motor. 400 Nm-es csúcsnyomatéka már 1750-es fordulattól rendelkezésre áll, hétsebességes duplakuplungos váltóval és összkerékhajtásával bőséges stabilitást és megnyugtató kényelmet áraszt. Döntő többségében autópályán senkinek nem kell törnie magát a 7 literes átlagfogyasztásért, ami egy ekkora homlokfelületű tér mozgatásáért, a gondtalan suhanásért cserébe korrekt érték. Mellette ráadásul még csendes is, szélzajt csak az első tetőoszlop tövéből, a tükrök mellől hallani kitartó fülelés után.
A futómű talán egy cseppet feszesebb a kelleténél, rossz úton – főleg a jó megjelenést szolgáló 19 colos alufelnikkel – enyhén rázós, de ezen bizonyára sokat javít a ballonosabb gumival szerelt szett. A feszesség kanyarokban azonban jól jön, a magas építésből adódó, váratlanul feltörő bizonytalan lobogásnak híre sincs a Kodiaqban.
Nagyban megkönnyíti a javarészt egyenes vonalú és döntően egyenletes tempójú mozgást a távolságtartós adaptív tempomat és sávtartó asszisztens párosa, ami kiválóan szelte végig az M3-ast kormányon tartott jogi segítséggel. Ezek mellett 360 fokos nézetű négykamerás rendszer és vontatmányt ügyesen manőverező Trailer Assist is rendelhető a Kodiaqba. Utóbbi esetében a tükörállító gombokkal adhatjuk meg, hogy merre terelje a kihajtható vonóhorogra akasztott pótkocsit, nekünk csak a pedálokat kell kezelni és hallgatni a parkolóradar sípolását.
Motor
Motor | 1.4 TSI | 1.4 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Lökettérfogat (ccm) | 1 395 | 1 395 | 1 984 | 1 968 | 1 968 |
Teljesítmény (kW/lóerő) | 92/125 | 110/150 | 132/180 | 110/150 | 140/190 |
Nyomaték (Nm) | 200 | 250 | 320 | 340 | 400 |
Fogyasztás (l/100 km) | 6,1 | 6,3 (7,1*) | 7,4* | 5,0 (5,7*) | 5,7* |
Károsanyag kib. (g/km) | 139 | 143 (163*) | 170* | 131 (149*) | 150* |
Gyorsulás (0-100 km/óra mp-ben) | 10,5 | 9,6 (9,9*) | 8,0* | 9,9 (10,2*) | 8,9* |
Végsebesség (km/óra) | 190 | 198 (194*) | 207* | 199 (194*) | 210* |
* összkerekes, DSG váltós kivitel adatai
Költségek
6 872 200 forintról indul a Škoda Kodiaq 125 lóerős benzinmotorral, hatsebességes kézi váltóval és elsőkerék-hajtással. Active felszereltségi szinten még tényleg csak a legszükségesebb felszereléséket tartalmazza, mint a vészfékező asszisztens, klíma, multifunkciós bőrkormány és bluetooth-os telefonkihangosító.
Egy szinttel feljebb (Ambition) már automata klímát, csomagrögzítő hálót, kulcs nélküli indítást és hátsó parkolóradart kapunk. Ehhez azonban minimum egy kézi váltós, összkerekes verzió szükségeltetik 150 lóerős 1.4 TSI-vel minimum 8 520 660 forintért, az autóhoz sokkal jobban passzoló, azonos teljesítményű 2.0 TDI-vel már 9 239 630 Ft a Kodiaq ára. Ezt érdemes olyan apróságokkal kiegészíteni, mint a távolságtartós tempomat (87 630 Ft), négy darab fűthető ülés (52 070 Ft).
Jól látszik, hogy a nagyra nőtt Škoda messze nem olcsó autó, cserébe nem is érződik rajta a görcsös pozicionálgatás a mindenható konszernen belül. Megfontoltan pipálva az opciós listát, igazán versenyképes ajánlat lehet a hamarosan érkező testvér, Tiguan Allspace ellenében a Kodiaq. Aki azonban a cseh maci mellett dönt, annak hosszú sorba kell beállnia, őszig kell majd várnia a megrendelt autójára, amiben csalódni aligha fog.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|