Ezúttal azokat a modelleket szedtük össze tesztre, amelyek messze vannak a gyári képeken 17-es felnivel villantó, turbós, adaptív tempomatos, üvegtetős karácsonyfáktól és annál közelebb azokhoz az autókhoz, amelyekkel a vásárlók zöme megvalósítja az új autóról szőtt álmát. A Suzuki Balenóból ez a 90 lóerős az alapverzió, itt olvasható a CVT-automata váltós tesztje. A korábban szintén tesztelt Citroën C3 létezik 68, a Škoda Fabia 60 lóerős motorváltozatban is, de ez a 82 illetve 75 lóerős az életszerűbb. Tesztünket az Autó és Stílus című nyomtatott magazinnal közösen készítettük.
Design
Messze a Citroën vezet az egy négyzetméterre jutó frappáns ötletek számában. Formája teljes szakítás az eddigiekkel, a tető egyenes és mintás az eddigi boltív helyett. Az AirBump, a levegővel töltött oldalvédő panel nem kötelező tartozék, 63 000 forintos felárért kapható a Live és a Feel szinten, míg a Shine-hoz alapáras.
A C3 64 centis kerékátmérője nagyobb a megszokott 60-62 centinél, a Shine csúcskivitelű tesztautó 17 colos kerekeit keretező sárvédőborítások is szolidan terepjárós jegyekkel dobják fel az autót. Kár, hogy a Citroën C3-hoz majdnem minden feláras, ami megfogja a szemet: a piros tető, a piros ködlámpafészek, a tükörház, az AirBumpokon a piros négyzet vagy a műszerfalkeret.
A Škoda élekkel tagolt karosszériája időtálló formatervvel operál. Külső tükre szögletes, nagyméretű ködlámpája szintén. Merőben idegen tőle a Citroën bohókás stílusa, de még ezzel a diszkrét kapucsínó bézs fényezéssel és dísztárcsákkal is alaposan megcsinált autónak mutatja magát. A karosszéria precíz kivitelezése minőséget sugall, amit az ajtókon végigfutó él is hangsúlyoz.
Látszik a Balenón, hogy nem csak gyártási helyszíne, de egyik fő piaca is India, ahol a krómmal kirúzsozott autókat szeretik. A fotókon látható GLX kapott is rendesen. A csomagtérajtó és az ablakvonal díszítése még jól is állna neki, de a foncsorozott kilincsek csillogása a mi ízlésünknek bazári. Színre fújt kilincsével a GL az arany középút a fekete kilincses GA és a GLX között.
Belső tér
Kilenc centit nőtt a C3 tengelytávja a harmadik generációra váltva, hátsó lábtere 2,2 centiméterrel bővebb, de magas emberek így is meredek szögben meghajtott lábbal kuporognak hátul.
Elöl viszont az új C3 a C4 Cactushoz hasonlóan ötletes, de minőségérzete jobb. Nagystílű és franciás enteriőrjébe mindig öröm beszállni. A váltókar körül kevés a használható rekesz, cserébe az ajtótárolók nagyok és az ajtóbehúzó is rakodóhely. Messze ennek a leggusztusosabb a belső tere, szép az üléskárpit, vonzó a bőröndfogantyúra hasonlító ajtóbehúzó és még a zene is a Citroënben szólt a legnormálisabban a mezőnyön belül.
Akárcsak a kifutó C3-ban vagy a DS3-ban, itt is kitűnő első lábteret sikerült kialakítani a műszerfal behúzásával, így a magát előrehúzó utas mögött megnő a lábhely. Jó ötlet a belső kamera, de rossz ötlet, hogy a motor leállításakor elnémul a rádió.
Míg a C3-ban az összes ablak végigfut egy gombnyomásra, a Fabiában még a vezető oldali ablakemelőből is kimaradt az akadályérzékelő, végig húzni kell a kapcsolót. Ezzel szemben itt kapunk övmagasság-állítást, ahogy a Suzukiban is, és a Škoda vezetőülése állítható a legnagyobb tartományban. Míg elöl az egyszerű, kemény műanyagok ellenére szinte a kompakt autókat idézi a Fabia, hátul pont olyan szerény a lábtér, mint Citroënben, a fejtér viszont tágasabb.
Fotók a kocsiból a Facebookra
Jópofa és nagyon hasznos a Citroën C3-ban a ConnectedCam nevű integrált kamera. Egyrészt autós menetrögzítő kameraként felvehetők vele a széles látómezejébe férő események, amivel balesetekben a felelősség kérdése könnyebben tisztázható. A kamera állandóan vesz és a megállítást megelőző két órát elmenti. Memóriája 16 gigabájt.
Biztonsági funkcióján kívül főleg szórakozni lehet vele. Fotókat is készíthetünk vele, a képeket gombnyomásra képes megosztani Facebook-profilon vagy e-mailben elküldeni az okostelefon internetkapcsolatát használva, amihez wifin kapcsolódik. Mókás lehet egy utazásról videót készíteni és azt begyorsítva végigszaladni az etapokon. A fedélzeti kamera azért is nagy ötlet, mert a városi vészfékezőrendszer amúgy is meglévő eszközének képe lett rögzíthető. A felvétlek HD-ben készülnek, persze az optikát ne keverjük össze egy L-es Canon objektívével, de örülünk neki. Ízelítőként Kovács Miklós összerakta a fenti kis videót, amit a C3 magától forgatott a konkurenciáról.
Hozzájuk képest a Baleno második sora lehengerlően tágas, legalábbis hosszában. A térdnek rengeteg hely jut és mivel az utas lejjebb csúszhat az ülésben, a konkurensekéhez mérhető fejtérrel összességében itt férnek el legjobban a langaléták, amit az alig kitüremkedő padlóalagút is támogat.
Suzukis sajátosság, hogy az ablakot felhúzva ebben is deformálódik az ajtókárpit a végpontnál. Nem voltunk elégedettek a karos üléstámla-állítással sem, a tekerős jobb. A műanyagokkal keltett minőségérzet sem szól a Suzuki Baleno mellett.
Bár a Suzuki 355 literes adatot közöl, amivel a Baleno csomagtere lenne a legtágasabb a kiskategóriában, a szabványos méret valójában 320 liter. Ez még mindig jó, bár a Fabiában kicsit nagyobb a hely. Többet számít, hogy nem kell 78 centi magasra emelni a csomagokat, mert a rakodóperem 68 centire van a földtől és a legtöbb apró ötlet a Škodában támogatja a mindennapi életet.
Vezetés
Mindhárom szívómotoros, a szívócsőbe befecskendezett üzemanyaggal nem várhatóak a direktbefecskendezős motorok szelepkokszosodási gondjai. Zömében városi használatra mindhárom modellből a tesztautók motorja a legalkalmasabb.
Alapjáraton a C3 háromhengerese zavaróan rezegteti a váltót és a kormányt, a motor járása gyorsabb tempónál kisimul. Autópályán egyenesen halknak érződött az autó. Az 1,2 literes szívómotor nyomatéka jól eloszlik a fordulatszám-tartományban, van elég ereje kis és közepes fordulaton, de kihúzatva is kapunk valamit. Sebességet váltani a pontatlan, gyatrán kapcsolható váltóval kellemetlen feladat, nem is baj, ha pár kapcsolást megúszhatunk a rugalmas motorral.
Meglepett, hogy a leggazdagabb Shine felszereltséghez is csak acélfelni jár egy ennyire dizájnos autón. A rugózás a tesztautó 225 ezer Ft felárú, 17-es könnyűfém kerekeivel is korrekt, de a franciás suhanást az új Citroën C3 szebben hozza 16-os kerékszettel.
Egyértelműen lomhább a másik kettőnél a Fabia a kisebb hengerűrtartalmú motorral, mégsem maradtak róla rossz emlékeink. A Škoda Fabiában az Up és a Citigo háromhengeres motorja surrog. Itt is aluötvözet a blokk és a hengerfej. 75 lóerejével ez a mezőny legkisebb teljesítményű motorja, a 95 newtonméter maximális nyomatékot 3000-től 4300-ig tartja.
Kihúzatva a háromhengeres elfogadhatóan gyorsul és a Škoda nagyautós, megnyugtató útfekvéssel, jó stabilitással, kiváló biztonságérzettel suhant ott, ahol a többiekben jobban éreztük a tempót. A kormányzás direktebb, mint a Suzukié, váltója a legkellemesebben használható. Ez hatott a legkomolyabb autónak a három közül jól csillapított futóműzajával.
Bár a 12,3 másodperces százra gyorsulás megegyezik a Citroën C3-mal, a Balenót vezetés közben nem csak a Fabiánál éreztük sokkal fürgébbnek. A háromhengereseknél finomabban működik és mintha repülne vele a könnyű Baleno. Lényegesen könnyebb volt vele előzni és bár élénksége miatt talán ezt hajtottuk a legjobban, parádés fogyasztással haladt.
Kár, hogy az egyenesfutása nem az igazi, a kormányszervó újrahangolásával talán javulna. Rugózása kényelmes, kis erővel járó váltóját is kedveltük, főleg a fokozatok okos áttételezéséért. 130-nál a Suzuki fordulatszámmérője 3300-at, a Citroëné 3700-at, a Škodáé azonban 4200-at mutat.
A fotókon is látszik, hogy az utolsó téli héten, vizes országúton és autópályán vezettük az autókat, összehasonlításukat ezúttal is rendszeres sofőrcserével biztosítottuk, mert egyik autóból a másikba átülve eklatánsabbak a különbségek. Mivel a Fabia érezhetően jobb téli gumiabroncsokon futott a másik két autóra szereltnél (ld. a mérettáblázatban), a menettulajdonságok különbségeit inkább a gumik, semmint az autók tudásának tulajdonítottuk.
Költségek
A ma fontos extrákkal, a középső felszereltségi szinten a Baleno GL ára a legalacsonyabb, kedvezménnyel 3 250 000 Ft, listaáron 3 980 000 Ft. Sajnos itt nem lehet egyenként összekombinálni az extrákat, mint az európai konkurensekben. A Fabia ebben nagyon jó és eleve nemcsak háromféle kivitelben érhető el, mint a vetélytársak. A legjobb ár/érték arányt a tesztelt Clever nyújtja. A Shine kivitelben listaáron 4 240 000, akciósan 3 940 000 forintos C3 ára büszkébb, de ez a legfrissebb modell.
Fogyasztásban Baleno messze a legjobb, takarékosságát sokadszorra igazolta a K12C jelű benzines. Átlaga 4,9 liter volt, a Fabiáé 5,6, míg a C3 6,0 litert evett 100 kilométeren. Ezeket a fedélzeti számítógép mérte, de reális értékek. Korábban mindhárom autó volt nálunk teszten, ahol tankolással mértük meg a fogyasztásukat. A Fabia az ezres régi Swift és az egyliteres C Corsa ellenében a generációk fogyasztásversenyén is ment egy hosszabb kört, 5,5 literrel megtéve 100 kilométert.
Alapáron adott garanciaidőben messze a Škoda a legnagyvonalúbb. 2+2 év/200 000 km jótállás jár hozzá, míg a Suzuki 3 évet/100 000 kilométert vállal, a Citroën pedig két évvel szúrja ki a vevők szemét, ami nem tartalmaz futásteljesítmény-korlátozást.
Értékelés
Mindhárom jól képviseli az adott autógyártó nemzet jellegzetességeit. A Suzukiban a kiváló térkihasználás és a kimagasló motor olcsónak ható megoldásokkal randevúzik. A japánoknak van, ami nem fontos, csak működjék sokáig.
Ezzel szemben a C3 vidám, derűs, játékos és nagyon élhető. Nem mindenben érthető elsőre, néha többedszerre sem, de sokat hozzáad az életedhez és ebben a legszürkébb november sem annyira kilátástalan. Az élére vasalt Fabia időtálló, praktikus, rendíthetetlen. Mélyen germán autó, érződik rajta a németek hegemóniája a mechanikus autók gyártásában. (Azt majd meglátjuk, hogy az elektromos autókkal ki tör az élre.)
De melyik a legjobb vétel? Ezt ketté kell választani. Aki 3,2-3,5 millió forintot költene családdal is használható méretű kisautóra, a GL felszereltségű, szívómotoros Balenóval jár a legjobban. Belül a legnagyobb, csomagtere nagyon megközelíti a Fabiáét, márkaszervizei földközeli áron tartják karban, négyhengeres motorja kulturáltabb, flottabb és egy literrel kevesebbet eszik, mint a másik kettő. Értéktartása is jónak ígérkezik, nézzétek meg a Splash-t, mi pénzt elkérnek érte használtan.
Ám a három tesztautó sorrendje más. A Citroën marad harmadik, de végre van benne annyi vonzerő, hogy ne akciókkal agyonvert árával hódítson, hanem egyéniségével, egyediségével, eredetiségével. A három tesztautó közül a Fabia éri meg legjobban az árát, mert a tolatóradaros, ülésfűtéses Clever tesztautó ára 3,5 millió forint alatt marad, míg a képeken látható Baleno GLX 4,8 milliós listaára akcióban is 4 050 000 Ft és hétcolos érintőképernyő meg xenon fényszóró ide, kisebb fogyasztás oda, nem ér többet majdnem 600 ezer forinttal a Clever Fabiánál.
Melyikért adnánk a saját pénzünket? – A tesztelők magánvéleménye
Csordás Gábor, Autó és Stílus
Engem is azonnal megfogott a C3 bohókás stílusa, nem csak a külsejét, de az utastér részleteit is sokáig tudnám nézegetni, ráadásul a minőségérzet is ebben a legjobb. De a Baleno szinte minden téren jobb nála, finomabban járó motorja és helykínálata is mellette szól. Mégis a Fabiát vinném haza (nekem is egy Sportline Fabiám van), még ha nem is olyan tágas a hátsó lábtere, mint a Suzukié, de kevesebb benne a spórolós megoldás, és a menettulajdonságai is meggyőzőbbek.
Rácz Tamás, Vezess
Részemről csak a Citroën C3, mert annyival vidámabb, élettelibb jelenség, mint a szürke Škoda vagy a fura, formatervében idegenszerű Suzuki, hogy simán megbocsátom neki azt a plusz egy litert százon, amennyivel többet fogyaszt a Balenónál.
Szörényi András, Vezess
Biztos voltam benne a tesztnap elején, hogy az oly átgondolt, mértéktartó és komoly Fabia lesz a kedvencem, három henger ide vagy oda. De a négyhengeres Suzuki Baleno erőfölénye, alacsonyabb fogyasztása, szellősebb utastere és alig kisebb csomagtartója objektíven nézve technikai K. O a Fabiával szemben. Mivel a Citroën C3 az érzelmeimre hat, rajta nehezebb fogást találni. Tekintve, hogy a három közül az új C3 a legkarakteresebb és a legderűsebb autó, ehhez szeretnék odamenni reggelente.