Röviden – Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet Lounge | |
---|---|
Mi ez? | A Fiat alsó-középkategóriás modelljének kombiváltozata, jó áron, takarékos dízellel, sok extrával |
Mi tud? | Parádés ár/érték arányt nyújt, némi kompromisszumkészségért cserébe a minőségérzet terén |
Mennyibe kerül? | A legolcsóbb Tipo kombi az 1,4 literes szívómotoros Pop, 4,4 millióért. 5,2 millió az 1,3-as dízel, 5,5 az 1,6-os dízel induló ára. A Lounge kivitel a nagy dízellel 6,1 millió, a tesztautó az extrákkal kb. 6,7 millió |
Kinek jó? | Takarékos és szép családi vagy céges kombi, jó áron – csak el kell viselni, hogy minden paramétert illetően van jobb versenytárs |
A Fiat lépcsős hátú változatban mutatta be először a Tipót. Akkor még úgy is gondolhattuk, hogy ez lesz az Albea-Linea vonal folytatása, amolyan keleti piacokra szánt, egyszerű műszaki tartalommal, olcsón gyártható és olcsón adható rétegmodell. Aztán tavaly jött az ötajtós és a kombi is, és most itt egy komplett alsó-középkategóriás modellcsalád, ami ugyan továbbra is olcsó és olcsón gyártható, műszakilag sem komplikált, de simán képes alternatívája lenni bármelyik nem-csúcsmotoros, nem-csúcskivitelű Golf-kategóriás kocsinak. Már ha az ember nem túl aggodalmas típus és nem törésteszt alapján választ autót.
Figyelem: aki TÉNYLEG Tipo kombit akar venni, ne, pontosabban ne csak ezt az egy darab tesztet olvassa el, hanem elsősorban a hazai bemutatóról írt februári anyagunkat. A Tipo ugyanis a mai mezőnyben a leghétköznapibb 1,3-1,6 literes lökettérfogati tartományban páratlanul sokféle motorral kapható. Mi most megmutatunk egy darab fullos-közeli, kézi váltós dízel példányt, de a teljes kép kialakításához érdemes tisztában lenni a komplett Tipo-választékkal!
Külső
Borostásan morcos pofájú, inkább éles-szögletes, mint lágy, nagy, a maga egyszerűségében szép autó ez a kék Tipo. A jó érzékkel kiválasztott alufelnivel és a krómozott tükörházzal a tesztautó különösen csinos darab. A nagy fenék sem zúzta össze a dizájnt, sőt: talán pont a komoly, erőteljes SW lett a legharmonikusabb a három változat közül. Apró öröm látni, hogy ha olaszok tervezik a formát, nem kell széles, alacsony peremű és drága gumi sem ahhoz, hogy jól nézzen ki egy családi kombi!
Nevezéktan
A Fiat alaposan belebonyolódott kompakt modelljeinek névadásaiba az elmúlt 40 évben. A 128-as utódjának szánt ’78-as Ritmóval kezdődött a márka modernkori (ha tetszik: műanyag lökhárítós korszakbéli) Golf-kategóriás szereplése, de az ennek alapjaira épült, ’83-tól készült szedánt és kombit még Regatának hívták. Aztán jött 1988-ban a Tipo, az IDEA máig lelkesítő, szögletes dizájnjával, bizonyos kiviteleknél digitális műszerfallal. A kocsi elvitte a ’89-es Év Autója díjat is.
A ’90-ben érkező, sokkal rondább, aránytalanabb szedánt és kombit immár Temprának hívták. A következő kompakt Fiat a Bravo/Brava páros volt, 1995-ben. Bár a három- és ötajtós kompakt egymás mellé téve remekül lefedte a sportos/fiatalos és a decens/családi vonalat, a fél számmal nagyobb, a középkategóriára is lövő testvérmodellt, a Mareát (és Marea kombit) ezúttal is megépítette a Fiat. Aztán 2001-ben szakítottak ezzel a hagyománnyal. Ekkor jött a Stilo, 3 vagy ötajtós, illetve kombi kasztnival. Szedán nem volt.
2007-ben érkezett újra egy Bravo, csak öt ajtóval. Se szedán, se kombi. A szintén ettől az évtől árult Linea lett a négyajtós kompakt Fiat – viszont némi csalás volt a dologban, mert ez a kocsi nem a Bravo, hanem a kisebb Grande Punto platformjára épült, vagyis keskeny volt és motorizáltságban, komfortban sem ütötte meg az alsó-középkategória mainstreamjének szintjét. És akkor jött a 2016-os modellév: ismét Tipo lett a kompakt Fiat, először csak szedán kasztnival, tavaly pedig megkaptuk hozzá az ötajtóst és a kombit.
Még ekkora káoszt! Tessék mondani, nem olasz cég a Fiat véletlenül?
Belső
A Tipo egy tipikus mindent a szemnek – semmit a kéznek autó. Komoly, masszív hatást kelt odabent minden, helyenként feltűnik egy kis polírozott alu vagy króm is, a műszerfalat és az ajtókat bőrszerű textúra borítja. Ha viszont nyúlkálni kezdünk, mindenhol olcsó, egyszerű plasztikot tapintunk. Az ülésállító karok különösen gyengére sikerültek, bizonytalanul hajlanak, de a belső kilincs se az igazi. A bajuszkapcsolók, a kesztyűtartó kilincse, egyáltalán, bármi már tapintásra elárulja, hogy ez se nem prémium, se nem a prémiumok felé is nyúlkáló-terjeszkedő átlagos kompakt, hanem egy telivér budget modell.
De hát ezt tudjuk is róla. És ha ezzel kibékülünk, minden rendben van. Sok a hely, van pohártartó, van elég tárolórekesz, az ülések nem kényelmetlenek. A csomagtartó pedig, ami minden kombi lelke, a Tipóban kimondottan jól sikerült. A raktér alja a lökhárítóval egy síkba hozható egy kivehető fenéklappal, ezt a fenéklapot felemelve egy rugós kis bütyök előzékenyem megtámasztja, amíg alatta pakolunk. A kalaptartó roló félúton megakasztható, az üléstámlák pedig a sarkukhoz hátulról benyúlva külön elektromos-bowdenes trükk nélkül is egész kényelmesen lefektethetők. Józan, praktikus, olcsó, de jól használható az 550 literes raktér is – mint maga az egész autó.
Motor
Nagy csodákat nem mutatott be a Fiat sem a Tipóval, sem a Tipo kombival. Olcsón gyártható, többé-kevésbé korszerű, tisztes iparosmunka, semmi több. 120 lóerő az 1,6 literes dízelből átlagos teljesítmény, az 1395 kg átlagos tömeg, az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű átlagos technika. Vagy még az sem: manapság több márka is kínál kétféle hátsó futóművet teljesítménytől függően, de a Fiat nem. Itt csak ez az egyszerű, olcsó, a vezetési élményt nem igazán jól kiszolgáló, de megbízható megoldás van. Eszi, nem eszi.
Adatlap
Fiat Tipo 1.6 Multijet Lounge
Motor | 1598 cm3, 4 hengeres 16 szelepes turbódízel |
Teljesítmény | 88 kW (120 LE) @ 3750 |
Nyomaték | 320 Nm @ 1750 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,1 s |
Végsebesség | 200 km/h |
Fogyasztás (tesztátlag) | 6,3 l/100 km |
Listaár: | alapmodell: 5.505.000 Ft Lounge: 6.105.000 Ft |
A szolgáltatások, vezetést támogató rendszerek tekintetében az autóipar mai, néha még a tegnapi csúcsszolgáltatásai is hiányoznak a Tipo extralistájáról. Nincs hozzá mátrix-LED csodafényszóró, de még sima LED sincs, sőt, xenon sem. Automata reflektorkapcsolás? Ugyan már. Sávtartó? Nincs. Na jó, annak mondjuk örültem, hogy a kézifék nem elektromos, hanem mechanikus, karos a Tipóban – jól becsüljük meg az ilyesmit, mert a könnyebb, kisebb helyigényű motoros rendszerek hamarosan végképp kiszorítják ezt a retrós, de praktikus és télen nagyon szórakoztató megoldást.
A lemaradás az extralistával nem a legnagyobb műszaki hiányosság a Tipo technikájában. A kompakt Fiat az NCAP töréstesztjén nem teljesített olyan jól, mint a kategória túlnyomó többsége, nem lett meg az öt csillag, sőt: alapkivitelben még a négy sem. Ha részletesebben megnézzük az eredménylapokat, akkor sem találunk számára mentséget: nem csak az asszisztensek, tájékoztató feliratok és hasonlók hiánya miatt húzta le a kocsit a minősítő intézet. A 82%-os felnőtt utasvédelem és a 60%-os gyermekvédelem cseppet sem fényes értékek – a Tipo fizikailag sem tartozik kategóriája élmezőnyébe, ami a passzív biztonságot illeti.
Viszont a Fiat nagyon is tudja, mi érdekli igazán a XXI. század emberét. Hát persze, hogy egy színes, szép képet adó érintőképernyős HMI, az kell nekünk! Mercedes-stílusban, a műszerfalra biggyesztve, polírozott alukerettel! A legfapadosabb Tipóban persze nincs ilyen, de felárért ott is kérhető az 5 vagy 7 col átmérőjű kistévé, a Fiatnál u-connectnek nevezett HMI-vel. A Lounge-ban már alapáron 7 col átmérőjű kijelzőt kapunk, BT-telefonkihangosítóval és hat hangszórós hifivel a háttérben, de további pénzekért megvehetjük hozzá a digitális rádiótunert (30 ezer), a TomTom-navit (100 ezer), vagy csomagban ezeket tolatókamerával együtt (160 ezer).
Vezetés
Az volt a baj, hogy egy dízel Giuliát vittem vissza a Fiathoz és abból ültem át a Tipóba. A két kocsi nagyjából hasonló méretű, még a színük is nagyon hasonló volt, ugyanazon vállalat termékei, ugye, de már ahogy a józan, praktikus kombi ajtaját nyitottam az érzéki sportszedán ajtajának zárása után, megéreztem a diszkonthangulatot. Ami a gyújtáskulcs elfordítása után (a Tipóhoz egyáltalán nem rendelhető kulcsnélküli nyitás-indítás) tovább fokozódott.
Nem hangos, sőt: nagy tempónál is csendes autó a Tipo, de a motor orgánumában semmi bizsergető nincs. És ugyanígy jól funkcionál, de nem hoz lázba a nyúlósan, pontatlanul megvezetett karú váltó, az érzéketlen, de City állásban nagyon könnyen tekergethető elektromos kormányszervó, a kényelmes, de minden játékosságot, feszességet, precizitást nélkülöző futómű. A kocsira jellemző apró hiba az indexkar érzéketlensége: a bajuszkapcsolót a megszokottnál, a természetesnél jobban meg kell tolni fel vagy le, hogy aktiválódjon az egyébként a szokásos három helyett valamiért ötöt villantó komfortindex. Apró kényelmetlenség, meg is lehet szokni, mégis: mindig érezteti vele a kocsi, hogy a minőségérzet-javító apró finomításokat a Tipónál inkább elspórolta a gyártó.
Ez van, ez ilyen: a Tipo kombi egy Közlekedési Eszköz, jókat autózni nem lehet vele, de A-ból B-be eljutni igazán pihentető és nem is kellemetlen. Csak semmilyen. Szerencsére a hat hangszórós audiorendszer elfogadhatóan szól, a HMI menürendszere ha nem is túl zavaros, de elég nehezen megtanulható, a TomTom navigáció pedig szintén nem a piac csúcsa, a nem eléggé intuitív beviteli rendszer komoly odafigyelést igényel, ha be akarjuk programozni.
Szóval el lehet ütni az időt valami mással, ha már a vezetéssel nemigen – bár a képernyő böködése menet közben nem igazán ajánlatos. Amikor ilyen veszélyesen él az ember a Tipóban, legfeljebb a feláras csomagban megvásárolható követőradaros tempomat vagy a szintén extraként kérhető ütközésmegelőző rendszer ügyelhet rá – sávtartó vagy akár sávelhagyásjelző még felárért sincs az extralistán.
Amit a legjobban lehet élvezni, az a motor ereje, vagy inkább nyomatéka. 320 Nm igazán szokatlanul derék érték egy olcsó autóban, a fokozatok pedig nem túl hosszúak, még autópályán, hatodikban is oda lehet lépni a gáznak. Az előzések, a kigyorsítások azok, amik kárpótlást adnak azért, hogy máskülönben az egész autó megtervezését mintha csupán két fő szempont, az olcsón gyárthatóság és olcsón adhatóság határozta volna meg.
Tankolásnál nem kell nagyon megfizetni a nyomaték kihasználásának árát: vegyes üzemben, sok sztrádával 6,3 litert evett a Tipo százon alattam, ami a TDI-botrány utáni korszakban egy ekkora kocsinál jó érték. Érdekesség, hogy a Tipo számítógépe nem l/100 km-ben, hanem km/l-ben adja meg az átlagfogyasztást. Ez az érték 16,2 volt a teszt végére, ami 6,2 liter százon, átszámolva – alig tért el az általam számolt eredménytől. Aki pedig szeret mindenről tudni, különösen jól fogja magát érezni a Tipóban, mert ez az őszinte fedélzeti számítógép az aktuális töltési feszültséget, az olajnyomást is elárulja, ha akarjuk.
Költségek
Listaáron a Tipo kombi itt és most verhetetlen a kompakt kombik mezőnyében, ráadásul úgy, hogy a kocsi alapfelszereltségben is egy tökéletesen vállalható hétköznapi kocsi, nincs trükközés a kutyának se kellő, csak az árlistát vonzóbbá tévő klíma nélküli fullfapaddal. A konkurencia számára még kínosabb lenne, ha a 95 lóerejével nem reménytelenül gyenge 1,3-as dízel 5,205 millás induló árához mérnénk az ő belépő dízelüket, de még az erősebb, nagyobb gázolajos motorral is látványos a Tipo előnye:
A 120 lovas dízel Tipo kombi és néhány versenytársa – alapkivitelű listaár, forintban | |
---|---|
Toyota Auris Touring Sports Active 1.6D-4D (115 LE) | 6 690 000 |
Renault Mégane GrandTour Zen 1.5 dCi (115 LE) | 6 149 000 |
Škoda Octavia Ambition Combi 1.6TDI (115 LE) | 6 967 130 |
Fiat Tipo SW 1.6 Multijet Pop (120 LE) | 5 505 000 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|