Röviden – Kia Picanto | |
---|---|
Mi ez? | A dél-koreai gyártó kisautójának harmadik generációja |
Mi tud? | Szerény teljesítményű benzines motorjaival városban élni |
Mibe kerül? | 2,76 millióról indul, de 5-öt is ott lehet hagyni érte a szalonban |
Kinek jó? | Alapvetően pároknak, de akár kis családok napi használatára is megfelel |
Mintha az 50-es éveiben járó meleg pornósztár, Aiden Shaw szintén sármos, ámde heteró ikertesóját ölelné át hátulról egy csinos, kora 40-es szőke nő. MILF – mondanák utóbbira egymás között a Budapest belvárosában bérházat tatarozó melósok, de tévednének. Gondtalanul mosolyog a párocska, hibátlanul kerek az élet körülöttük. Méteres fotójuk mellett hatalmas vörös karikában egy szám, és egy állítás: „82 % no kids at home”.
Barcelona mellett egy gigantikus szálloda – 360 lépés volt a recepciótól a szobáig! – konferenciatermében nézem a Kia illetékes elvtársainak hosszas prezentációját az első blikkre lenyűgözően pofás új Picantóról. Az ügynökséges fotók szép emberei mellé vetített grafikonok fontos adatokat közölnek a dél-korei gyártó felméréséről: milyen emberek az A-szegmens vásárlói? Mi fontos nekik az autójukkal kapcsolatban?
Sorolok néhányat a kutatás eredményeiből:
– nincs gyerekük (vagy kirepült), ezt már tudjuk,
– vásárláskor a jármű számláját 62 százalékban nők fizetik ki,
– cool, fun, enviroment friendly – ezen értékek fontosak számukra,
– robust, family, powerful – ezek kevésbé,
– a leglényegesebb szempontok dobogója: 32 %-ban a méret, 27 %-ban a külső megjelenés, 22 %-ban az alacsony fenntartási költségek,
és így tovább.
Nos, a Kia termékmenedzserének, főmarketingesének és egyik európai góréjának soknemzetiségű kórusa szerint ők mindezt figyelembe véve alkották meg a Picanto harmadik generációját, amelyet mostantól ajánlanak a falra vetített arcoktól a valóságban kicsit csúnyább vásárlók szíves figyelmébe. Sorolom az első benyomásokat
Külső
Nem kell, hogy erős legyen, de mindenképpen úgy nézzen ki – nagyjából ezt is ki lehet olvasni a felmérésből, és ez mini pont ilyen. Különösen az alábbi képeken clear white színben látható GT-verzió, amely az extrás és drága Picanto, de a pop orange-nek hívott rozsdás/kolbászzsíros alapváltozat is alapvetően ugyanaz a karakter, csak a feláras csicsa nélkül.
A 3595 mm hosszú, 1595 széles és 1485 magas törpére nézve a hatalmas száj és a majdnem az a A-oszlopig érő szemek elvonják minden másról a tekintetet, ezeknél nagyobbat ekkora járműre már szinte lehetetlen rajzolni a komolyság határain innen. Hangsúlyos volt a prezentáción a mondat, hogy a szögletes, jócskán négy méter alatti hossza ellenére kimondottan jó arányokkal bíró kisautót európai ízlésre szabták, ami alátámasztja a Kia értékesítési törekvéseit: a 2011 óta eladott 1,4 millió második generációs Picantóból mindössze 300 ezer ment el a kontinensen. Ha csak a külsőn múlik, ebből többet vesznek majd.
Sok apró részletből áll össze, hogy mitől tűnik sokkal vonzóbbnak a nem is olyan végtelenül más elődjétől a 2017-es Picanto. 15 mm-rel nagyobb a tengelytáv (2400 mm), az első túlnyúlás viszont 25 mm-rel kisebb, hátul viszont betoldottak 10-et. Meredekebben állnak a vaskos C-oszlopok, elöl összeköti a LED-es menetfényes fényszórókat a márkánál tigrisorrnak hívott hűtőrács. Bekerült a kínálatba 6 új fényezés is a régi 5 mellé, az acél kerekek 14-esek, az alufelnik 14, 15 és 16 colosak. Ki ne hagyjam, hogy a piros, ezüst és fekete díszítőelemekkel bolondított GT-verziók hátul dupla krómos kipufogóvéget mutatnak a kevés leelőzöttnek.
Belső
Mindannyian emlékszünk még rá, hogy mi állt 32 százalékkal az első helyen, és nyilván a belső méretre gondoltak a válaszadók. Érzetre ebben kategóriaelsőnek tűnik a Picanto, a csomagtartója pedig számszerűen is a maga 255 literjével (az elődé 200 volt). Négy darab nem túl magas, 170 centis felnőtt tényleg kényelmesen elfér benne, amennyiben az első székeket ennél termetesebbek állítják magukra, az ő magasságuk függvényében szűkül hátul a tér.
Ebben a kategóriában matematikus-szobrász vegyes diplomával indulnak a művészek a helykihasználás nevű versenyszámban, a 15 mm-es tengelytáv-növelés mellett itt olyan apróságokkal próbálták kényelmesebbé tenni az utasteret, mint pl. hogy 15 mm-rel feljebb tolták a műszerfal alját az elöl ülők térdénél, elkészítették a hátsó részt pad helyett két különálló üléssel is, az első könyöktámaszt pedig 55 mm-es hosszú sínre szerelve mozgathatóvá alakították. Ilyen a Kia szerint egyik riválisban sincs.
Legtöbbet a műszerfal változott, közepén 7 colos érintőképernyő jelentkezik főszerepre. Számos gombot feljebb emeltek, vagy közelebb helyeztek a sofőr komfortérzetének növelésére. Ebben a kategóriában gyakori az olcsó műanyag, amit a Picantóban egyetlen egyszer sem éreztem, mindenfelé normális anyagokkal burkolták a belsőt, szerencsére a trendiskedés is megállt a mostanában divatos mackónadrágszerű zakók anyagának üléshuzattá süllyesztésénél. Ízlésesek az alapból fekete vagy szürke szövetek kontrasztos színű műbőr betétei, összesen 5 féle színes, de hivalkodásmentes belső csomag közül választhatnak a vevők. Külön részt kapott a bemutatón a sminktükör, amely a Kia sztratoszférája szerint az összes riválisában használtnál jobban megvilágított. Elő hát a szempillacsipesszel!
Motor
Kurta két bekezdés következik három motorról, amely most még tulajdonképpen kettő, a csúcs majd csak ősztől rendelhető. A szerényebb kettő meg régi: az elődből szerelik át az 1.0 literes, háromhengeres szívót 67 lóerős csúcsteljesítménnyel (5500/perc) és 96 Nm-es maximális nyomatékkal (3500/perc), valamint az 1.25 literes, szintén háromhengeres szívót 84 lóerővel (6000/perc) és 122 Nm-es nyomatékkal (4000/perc).
Később jön a Kia cseppet nagyobb modelljeiből ismert 1.0 literes, szintén háromhengeres, ámde turbóval 100 lóerőre fickósított T-GDI motorja 172 Nm-es nyomatékkal (4500/perc). Alapáron mindháromhoz ötfokozatú kéziváltó jár, a start/stop már nem mindegyikhez, a négyfokozatú automata pedig kizárólag a legnagyobb hengerűrtartalmú motorhoz.
Vezetés
Sokat dolgoztak a mérnökök a Picanto sajtóanyaga szerint „a még élesebb, közvetlenebb reakció, és a még komfortosabb futás kialakítása” érdekében. Az első MacPherson felfüggesztésben a kanyarstabilizátor a korábbinál 2
Adatlap
Kia Picanto 2017
Motor | 998 cm3, soros, háromhengeres, szívó benzines |
Teljesítmény | 49 kW (67 lóerő) 5500/perc |
Nyomaték | 96 Nm 3500/perc |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 14,5 s |
Végsebesség | 158 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 liter/100 km |
Listaár: | 2,76 millió forinttól |
százalékkal merevebb, és lejjebb van, mint eddig, a hátsó csatolt lengőkaros felfüggesztés stabilizátora 5 százalékkal merevebb, és az eddiginél magasabban fut.
Hátul újak a lengőkarok, itt 1,8 kilót sikerült megspórolni, az autó egészében szűk 30 kilót. 13 százalékkal rövidebb az új kormánymű áttétele, az eddigi 16,5:1 helyett 14,3:1, így a végállások között 3,4 helyett immár 2,8-at fordul a kormány, ami jól jön parkoláskor, ahogyan az első túlnyúlás csökkentése is.
Bő egyórányi vezetés után merészség lenne kőbe vésni markáns állításokat, de úgy tűnik, részben sikerrel jártak az aprócska bűvészmutatványok. Jelentem: régen autóztam ennyire gyenge négykerekűvel, de régen autóztam ennyire jópofát!
Először a 84 lóerős, leírom, izmosabbal sztrádáztunk valamennyit, és beugrott az előző hétvége, amikor meglepően sok honfitársamat láttam az M7-esen korzózni 120-szal a Balcsi irányába. Na, erre pont elegendő ez is, ennyi van benne, de legalább nem zajos a kasztni sem, a pici háromhengeres sem.
Utána ültünk át a GT-ből a 67 lóerős alapváltozatba, és őszintén nem tudom megmondani, mikor vezettem ennyire kis teljesítményű új személyautót. A naviba beállított útvonalon éppen akadt egy kanyargós hegyi szakasz, muszáj volt kipróbálni, hogy mit tud határon autózva. A kemény futómű, a nyolcszázvalahány kilónyi tömeg, meg a jó minőségű Continental gumik hármasa egészen szépen ugrott egyik irányváltásból a másikba, gond mindig csak akkor akadt, ha gázt kellett adni. Szerencsére ezekben a kanyarokban szögtől függően 30-40-50 km/órás sebesség is élvezetes, ennél több gyakran a szalagkorlátot jelenti.
Természetesen nagyvárosban futják majd le európai életük legjavát a Picantók, a kétesélyes előzéseket elkerülve bizonyára nem is lesz velük semmilyen manőverezési probléma. Könnyen kezelhetők, fordulékonyak, nagyméretű és segítőkész a tolatókamera képe, normális bennük a hely az utas-, és a csomagtérben is, összességében szerethetők, és jelenleg az övék a legvagányabb dizájn. Elég felmérni az emberek véleményét, majd amennyire lehet, egy bő évtizede futó kiskocsi harmadik generációját ahhoz alakítani? Indul a magyar vevők rohama?
Költségek
Ebben a kategóriában alapvetően nem indul Magyarországon egyik autóért sem roham, mert ahol 3,5 millióért akciós Vitarát lehet venni, ott 3-4-5 milliót csak kevesen adnak ilyen csöppségért. Ez az egyik ok. A 67 lóerős alapváltozat 2,76 millióról indul, a 84 lóerős GT 4,36 millióról, ennek a számláját még olyan 5 millióig lehet emelni pár extrával.
Nagyjából itt mozognak a riválisok is, sőt. A 75 lóerős Volkswagen Up háromajtósként indul 3,04 millióról, ahogyan a 69 lóerős Toyota Aygo is 2,74 milliótól. A 70 lóerős Renault Twingo-ból a Picantóhoz hasonlóan csak ötajtós készül, ennek alapára 2,64 millió, de amint a menetpróbán megtudtuk, nálunk leginkább házon belül halássza el a vevőjelölteket a Rio. Ez a másik ok.
Ugyanezzel a 84 lóerős 1.25 literes motorral 3,44 milliótól megvehető. Negyven centivel nagyobb, ami idehaza már más bolygó. Tudna erről mesélni a Twingo is a Cliót emlegetve, az Aygo a Yarist, és így tovább. Jó, ha 50 darab új Picanto elmegy idén.
Mondtam az elején, hogy nem nálunk készült a felmérés?
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|