Röviden – Seat Ibiza 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Seat kisautó sorozatának vadonatúj padlólemezre épülő legfrissebb, immár ötödik generációja. |
Mi tud? | Sportos külsejű és fiatalos belsejű kisautó tágas utastérrel és nagy csomagtartóval, takarékos motorokkal és sokféle egyénre szabási lehetőséggel. |
Mibe kerül? | Még nincs ára, a legolcsóbb változat tervezett ára 3,6-3,7 millió forint, míg a legfelszereltebbek akár hatmillióba is bekerülhetnek. |
Kinek jó? | Helykínálata és praktikus megoldásai alapján családi autónak sem utolsó, míg formájával, sportos kiviteleivel a fiatalokat (vagy az annak látszani akarókat) csábíthatja magához. |
Újabb bizonyíték a Seat Ibiza vadonatúj, ötödik generációja arra, hogy a nagy testvér, a Volkswagen (Csoport) kezdi komolyan venni spanyol leánygyermekét. Az első bizonyíték a Seat Ateca névre hallgató, tavaly bemutatott szabadidő-autó volt, amely a konszern legmodernebb műszaki megoldásainak felvonultatásával készült. Most ugyanez igaz kisautójuk legfrissebb generációjára, amely az MQB betűkombinációval jelzett, moduláris keresztmotoros építőkészlet kisautókra igazított, A0 kiegészítő jelzésű változatára épül. Érdekesség, hogy ez az MQB-A0 egyes alkatrészei megegyeznek azzal az egységével, ami az Atecának, a VW Golfnak, sőt a Passatnak is alapul szolgál.
Az új Ibiza fontosságát és az odafigyelést rá jelzi az is, hogy ez az első típus a VW konszernhez tartozó kisautók sorában, amely megkapta ezt az alapvető részegységet. Az Audi A1, a Skoda Fabia és a VW Polo mind a mai napig arra a PQ25 jelű padlólemezre készülnek, amelynek ősváltozata 1993-ban éppen az Ibiza harmadik generációjával debütált. Ez azonban hamarosan megváltozik, hogy még az idén bemutatkozik a VW Polo szintén MQB-A0 alapú új, hatodik generációja. (Amúgy a VW konszernnél elég bevett szokás, hogy az új műszaki megoldásokat nem feltétlenül a VW, vagy az Audi új típusánál vetik be először – hadd jöjjenek ki az esetleges gyermekbetegségek a kevésbé fontosnak tekintett márkánál.)
Külső
A teljesen új padlólemez (illetve inkább építőkészlet) megjelenése elődjéhez, a negyedik generációhoz képest teljesen felforgatta az Ibizát. Ezt a hosszúsága alapján nem mondanánk meg, hiszen két milliméterrel még rövidült is a típus. Csakhogy a szélesség 87 milliméterrel nőtt, ami alapvetően változtatta meg a kis spanyol kiállását. A korábbi keskenynek és magasnak ható típus egy szélesen, sportosan terpesztő Ibizának adta át a helyét. (Az első nyomtáv 60, a hátsó 48 milliméterrel nagyobb, mint volt.) A hatást fokozza, hogy a tengelytáv 95 milliméterrel 2564 milliméterre nőtt, és nagyobbak a kerekek is: immár akár 18-asokat is fel lehet szerelni az autóra, míg az alapméret 15-ös.
Érdekes egyébként, hogy ami a méreteket illeti, az Ibiza egyes adatai közeli hasonlóságot mutatnak a VW Golf hatodik generációjához (ami ugye az ötödik átfazonírozása volt, így ahhoz is). A hosszúság természetesen nem (hiszen akkor kategóriát ugrana az Ibiza), és a magasság is kisebb három centivel, de a tengelytáv, a szélesség és a két nyomtáv mind-mind másfél centin belül van. Vagyis elméletileg az Ibiza – használati szempontból – lényegi részének csaknem akkorának kellene lennie, mint egy generációval öregebb alsó középkategóriás (kompakt) típusé.
És tényleg: az új Ibiza óriási belül, sem elöl, sem hátul nem kell szűkölködni, a belmagasság is elegendő, miközben a szélesség növelése miatt hátul akár három kiskamasz is elfér egymás mellett. Mindennek a tetejébe a csomagtartó is nőtt, méghozzá az előző generációhoz képest harmadával (azaz 63 literrel) 355 literre – ami, ugye nem lepődünk meg, akkora, mint a Golf VI-osé (és V-ösé), és ugyanakkor az alsó középkategóriában sem számítana kicsinek. (A Ford Focusé körülbelül ekkora.) Ráadásul még jól is használható a csomagtartó. Két szinten rögzíthető a padlója, és ha a felsőben rögzítjük, akkor sík csomagteret kaphatunk az egyharmad-kétharmad arányban osztott háttámlák lehajtása után.
Belső
Az új Seat Ibiza utastere nem egyedül tágasságával hívogat, hanem kulturált és ízléses berendezésével is. Első ülésből például négyfélét is kínálnak hozzá az egyszerűtől kezdve a legsportosabb (FR kivitel) kagylósított ülőalkalmatosságáig. A műszerfal a képeken és a valóságban is jól mutat, de hamar kiderül róla, hogy készítéséhez csak kemény műanyagokat használtak fel, holott több konkurens kínál legalább egy puha betétet hozzá. Hasonló a helyzet az ajtók esetében is, ahol csak a könyöklő rész puha. A térképzseb viszont óriási, akár több italos palackot is képes magába fogadni.
A műszerfal környékén számos, a konszern egyéb gyártmányaiból ismerős egységgel találkozhatunk. Ilyen a műszeregység, vagy a kormánykerék (mindkettő azonos az Atecáéval), de a középkonzol nagyobb, 8 col átlójú érintőképernyője is feltűnt már sok más VW eredetű típusokban. (A gyengébb felszereltségű kivitelekben 5 colos fekete-fehér egységet találunk.) A 8 colos egység felbontása kiváló, kezelésének megtanulása egyszerű, annál is inkább, mert nemcsak oldalt találunk gombokat a főbb funkciókhoz, hanem elég csak közelítenünk a kezünkkel a kijelzőhöz, és máris újabb – érinthető – gombok tűnnek fel rajta. Természetesen elérhető már a Carplay, az Android Auto, és Mirror Link is hozzá, valamint USB csatlakozókat, továbbá vezeték nélküli mobiltelefon kapcsolatot és -töltést is kínál tulajdonosának az új Seat Ibiza.
Szintén a korszellemet idézi a teljesen LED-es fényszóró opció, de még a motorkínálat is. Első körben ugyanis csak egyliteres, háromhengeres benzinmotorral kezdik árulni az Ibizát, de ez mindjárt négy teljesítményszintet jelent. Szívó változatban 65 és 75, turbófeltöltővel 95 és 115 lóerővel lesz elérhető. Később érkezik a Golf VII legutóbbi modellfrissítésekor bemutatott 1,5 literes, négyhengeres, 150 lóerős benzinmotor, amelynek érdekessége, hogy turbófeltöltője változó geometriájú (mint sok dízelé, illetve benzinesek közül addigi egyedüliként a Porschéké). Dízelből is csak 1,6 literes négyhengerest kínálnak majd az Ibizához, a várható teljesítményszintek 80, 95 és 115 lóerő. Duplakuplungos automata sebességváltót egyelőre csak a nagyobb teljesítményű (115 LE és felette) kivitelekhez ígérnek, míg középszinten hat-, míg lejjebb ötfokozatú kézi sebességváltó a kínálat.
Motor
Mivel a mostani menetpróba lényegében egy előbemutató volt, csak egy kivitelt próbálhattunk, egy Xcellence felszereltségű, az egyliteres motor 115 lóerős verziójával hajtott, hatfokozatú kézi sebességváltós modellt. Ez elvileg 9,3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, a végsebessége 195 km/ óra, a 200 newtonmétert kitevő legnagyobb nyomaték pedig már 2000/perces fordulaton jelentkezik. Ehhez képest, ha lendületesen akartunk haladni, akkor nem ártott a nagyobb fordulatszámokat és a kisebb fokozatokat sűrűn használni – kanyargós országúton például a második és a harmadik fokozat dolgozott a legtöbbet, a negyediket csak hosszabb egyenesekben lehetett bevetni.
Hozzá tartozik, hogy a kapcsolgatás nem különösebben gond, az új Ibiza váltójának érzete pontosan olyan, mint a VW konszern többi típusaiban. Ellenállás nélkül, könnyen és pontosan indíthatjuk az egyes fokozatok kapcsolását, amelyekbe a váltónál elhelyezett súly szinte berántja a kart. A nagyobb fordulatszámok pedig azért nem jelentenek problémát, mert a motor is szívesen pörög fel és eközben még a hangját sem emeli meg. Az új Ibiza egyik fontos érdeme, hogy utastere kimondottan csendes. A hatfokozatú sebességváltóban a hatodik fokozat áttételezése hosszú, ez amolyan kímélő, fogyasztáscsökkentő áttétel, amit az is jelez, hogy az autó ötödikben éri el a végsebességét.
Vezetés
Adatlap
Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence
Motor | S3, 999 kcm, turbófeltöltős, benzines |
Teljesítmény | 115 LE 5000/percnél |
Nyomaték | 200 Nm 2000/percnél |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,3 s |
Végsebesség | 195 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,7 l/100 km |
Listaár: | kb. 4,8 millió Ft |
A lendületes haladás nincs ellenére a futóműnek sem, aminek biztos támaszt ad a korábbi generációnál 30 százalékkal merevebb karosszéria. A teljesen megszokott, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű (a korábbi generációénál szélesebb nyomtávokkal) és a 215/45 R 17-es gumikkal kiválóan vette a gyors kanyarokat, és még az sem hozta ki a sodrából, ha egy jobbos után azonnal egy balos következett (majd akár újra egy jobbos). A viszonylag mérsékelt oldaldőlés miatt az átterhelődések nem jelentettek problémát egy pillanatig sem, sőt, a kanyar közbeni fékezéseket is elbizonytalanodás, farriszálási hajlam nélkül viselte az Ibiza.
A hátul is tárcsafékeket felvonultató fékrendszer is állta a próbát, ha valamilyen szinten mégis csalódást okozott valami, az inkább a kormány volt. Az immár elektromos szervokormány pontosabb, rásegítése egyenletesebb és jobban eltalált, ezért összességében kevesebb koncentrációt igényel a kívánt íven tartani az autót (mint a régit), de közben a visszajelzések nem özönlenek a vezető kezéhez. Ennek oka a szervo elektromotorjának elhelyezése lehet, ami a nagyobb méretű MQB-s autóktól eltérően nem lent, a fogaslécen, hanem fent, a kormányoszlopon kapott helyet.
Tudni kell azonban, hogy az Xcellence kivitel kicsit kényelem-orientáltabb, mint az FR, amely keményebb hangolású rugózást és még alacsonyabb oldalfalú, 18-as kerekeket kapott. Mindkét változtatás javíthat az úttartáson és főleg a kormány érezhetőségén, de rontja a rugózási komfortot. Az Xcellence ezen a téren egészen elfogadható kompromisszumot képvisel, mert felfüggesztései lassabb tempónál (ahogy rossz minőségű úton a legtöbben autóznak) ügyesen dolgozták fel az úthibák ütéseit.
Költségek
A két modellsorozat (Xcellence és FR) létezése is jelzi, hogy a Seat az új Ibizával minél többek igényeit szeretné kiszolgálni. Ez azonban nem változtat azon, hogy a típus alapvetően sportos kiállású, és ha így nézzük, legközvetlenebb vetélytársai közé például a Ford Fiesta, a Mazda2, és az új Nissan Micra tartozik. Tágasságával és nagy csomagtartójával ezeknél azonban mind praktikusabb, míg a még nála is sokoldalúbb Honda Jazzt vezethetőségével és várhatóan árával főzi le. Az importőr szeretné versenyképes 3,6-3,7 millió forintos áron útjára bocsátani az Ibizát, amiért akciósan egyliteres, 95 lóerős, turbófeltöltős benzinmotorral hajtott, hatfokozatú kézi sebességváltós modell jár cserébe.
Az árat azonban könnyű felfelé pumpálni, hiszen négyféle felszereltségi szint és számos külön megvásárolható extra lesz rendelhető az Ibizához. Ilyen a kulcsnélküli beszállás-motorindítás, a panoráma napfénytető, a 7 hangszórós, 300 wattos Beatsaudio Hifi, vagy az olyan, vezetést segítő, illetve biztonsági extrák, mint a távolságtartó tempomat, a dugóban araszolást segítő, vagy a városi vészfékező rendszer. Ráadásul az MQB építőkészlet a továbbfejlesztést is megkönnyíti, így kap hamarosan (2018-ban) digitális műszerfalat az Ibiza és a vezetést támogató rendszerek száma is gyarapodhat.
Karosszériaváltozat ellenben nem lesz több. Csak ötajtós készül az új Ibizából, sem háromajtós, sem kombi nem bővíti a kínálatot. Aki még az Ibizánál is több helyre vágyik, és szereti magasabbról szemlélni az utat, ősztől megvásárolhatja a kis szabadidőautók sorát gazdagító Seat Aronát. Mindezek után csak az a nagy kérdés, mit tud majd az Ibizához képest a vele azonos alapra kerülő, ősszel bemutatkozó új VW Polo, és a kicsit később érkező Skoda Fabia?
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|