Röviden – MINI Countryman Cooper D Aut. | |
---|---|
Mi ez? | A BMW tulajdonolta MINI történetének legnagyobb autója a második generációs Countryman. Trendi kompakt SUV |
Mi tud? | Mint a kategóriatársai, kivéve a motorját: négy normális méretű felnőtt bárhová eljut vele a kategória átlagánál dinamikusabban |
Mibe kerül? | Hétmillió forint a típus alapára, a tesztelt példány ennek közel a duplája |
Kinek jó? | Leginkább MINI-ben szocializálódott családalapítóknak |
Tudták, hogy egy százkilencvenvalahány centis, széles vállú ember a MINI márkanagykövete ma Magyarországon? A gasztorbloggerségből női magazinok interjúadó hírességéig emelkedett Jókuti András igazán ügyes választás. Óriás termetével demonstrálja az ex-vízilabdás a MINI-k belső terének használhatóságát, a gurmanok immár nemzetközileg is elismert showmanjeként pedig illik a márka különc, de azért minőséget sugalló világába. Sokoldalú és egyedi – óóó, hát melyik márka ne ezekkel a jelzőkkel próbálná eladni négykerekűjét, pláne az egyre több szereplővel késhegyig menő versenyt vívó kompakt SUV-ok kategóriájában.
Külső
Összes szimpátiám ellenére őszintén megmondom: első ránézésre nem tetszett a második Countryman. A 20 centis méretnövekedés után 4,3 méterre hízva elveszítette jópofaságát, arányai is keszekuszák, a tehénségét ellensúlyozni akaró részletek sem igazán klappolnak. Az első lámpa formája még véleményes, de a vastag ál-króm csík körülötte olyan, mint a rázkódós úton kétszer annyi rúzst magára véletlenkedő hölgy túlsminkelt szája.
Az első és a hátsó sárvédők éleiről is nehéz eldönteni, hogy ezeket most akarták vagy nem. Olyan „legyenek is meg nem is, törjük meg kicsit a sok fémlemezt velük, de ne vigyük túlzásba” dizájnelemek ezek. A C oszlop utáni fél méter pedig már kimondottan bamba, ráadásul éppen elveszi a sofőrtől a mostanában oly ritka vízszintes tető adta oldalsó/hátsó kilátást.
Esetlen kamasz lett az aranyos gyerekből, a Countryman formája az egyetlen a MINI-családban, amelyre inni kell, hogy segítse a megemésztését.
Belső
Behuppanva örömmel látom, hogy itt már harmóniában élnek egymással a márkára jellemző túlzó formák. Fókuszban a lapostányér méretű központi kijelzővel, ami akár egyes műemlék épületek 3D-s grafikáját is szépen elénk rajzolja, ha naviként használjuk. A máshol kör alakú légbeömlők itt oválisak, és hogy semmi ne legyen megszokott, a kilincseket a fő monitorhoz hasonlóan szabályos körbe ültették bele.
Itt-ott érződik az ódon monarchia szaga a Union Jack mintájának kormányaljra rajzolásától az ülések bőrhuzatának steppeléséig. Utóbbiakban szándékoltan magasan ülnek az elöl autózók, így talán nem csak illúzió, hogy egy szabadidő-autóból valamelyest jobban átlátni a forgalmat. Tárolóhelyből SUV-mércével mérve nem nyer bajnokságot a Countryman, csak az első ajtók zsebeit nevezném be. Hátul viszont egy CX-3 helykínálatának a másfélszeresébe terpeszkedhet két átlagos magasságú felnőtt, akik a kívülről furcsa ablakmegoldás ellenére jóval előbb észreveszik majd az útról a 2017-es Gault&Millau-ból kinézett étterem bejáratát, mint mondjuk egy CH-R-ből. Vagy egy Evoque-ból.
450 literesnek írja sajtóanyaga a csomagtartót, ami a kompakt szabadidő-autók között ígéretesen kövér szám, ám a saját autómé éppen ennyi, és ránézésre az harmadannyival nagyobb. De ha félretesszük a számot, ebben a kategóriában ez a puttony rendben van.
Motor
Számos érdekes motor közül választhatunk az „igazi”, a „kicsi”, vagy inkább úgy mondom, a hagyományos MINI-ben élménydús produkciót nyújtó 3 hengeres, másfél literes benzinestől az immár 231 lovas John Cooper Works kivitelig, amely turbóval erősített kétliteres, és persze négyhengeres. A BMW-csoport UKL2 nevű padlólemezének hála, nyártól konnektoros hibrid teszi még trendibbé a Countrymant, családi autóként tekintve rá addig is talán az a kétliteres dízel a legjobb választás, ami ebben a tesztautóban duruzsol.
Abból is nem a 192 lovas Cooper SD-változat, hanem a 150-es Cooper D egy immár kiforrottnak mondható, hagyományos, de pontos és gyors nyolcfokozatú ZF-váltóval. Elöl MacPherson, hátul multilink a felfüggesztés, amihez rendelhető dinamikus lengéscsillapítás-szabályozás (DDC), szintén opcionális a háromféle vezetési módot kínáló kapcsoló a fokozatválasztó kar mögé helyezve (mid, sport, green).
Vezetés
Normál módban is dinamikus, ha nem is minisen élvezetes a Countryman mozgása, mondanám, hogy szükségtelen is
Adatlap
Mini Countryman Cooper D Aut.
Motor | 1995 cm, soros, négyhengeres, turbós dízel motor |
Teljesítmény | 150 LE (110 kW) / 4000 |
Nyomaték | 330 Nm / 1750 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,8 s |
Végsebesség | 208 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,6 liter |
Listaár: | 13,32 millió Ft |
innen bárhová kapcsolni, csupán a móka kedvéért ajánlott egyszer-egyszer áttenni sportba. Egyedül a gázpedál szunyókálósabb a kelleténél „mid”-ben, de szimpatikusan direkt a kormányzás, és vérbő a motor, városban minden manővert ügyesen megold ezzel a gyengébb dízellel is a Countryman.
Nyilván kevesebbet fogyaszt a 192 lóerősnél, de ettől még nem a kategória legtakarékosabbja. Városban olykor 9 liter közelébe kapaszkodott a kijelző átlagadata, a Balaton dimbes-dombos felvidékén széles vigyorral az arcomon korzózva leesett 4 liter közelébe, e két szélsőség között szinte milliméterre 7 literes átlaggal mentem vele 600 kilométert a teszthét alatt. Sok egy dízel kompakt SUV-tól? Félretéve az én autóm négy egész kettőt fogyaszt típusú dumákat, nem hiszem, hogy az lenne.
Talán csak a felfüggesztésre lehetne panaszkodni, arra is csak halkan. Valójában a pocsék hazai utakkal van itten súlyos probléma, de ez az adottság, úgy tűnik, olyan szinten fix sajátunk örök időkre, mint a Duna a főváros közepén. De ez a futómű nálunk kényelmetlen és kemény. Cserébe kanyargós úton a kompakt crossoverek átlagánál kevésbé dülöngél, ám ez a magabiztosság hangsúlyozottan elmarad a kisebb márkatársai masszív stabilitásától.
Költségek
Egy kikezdhetetlenül hibátlanra faragott Countryman fapad-közeli felszereltséggel akár vásárlókat is rabolhatna olyan riválisoktól, mint a Mazda CX-3 vagy a Toyota CH-R, agyonextrázva pedig talán vadászhatna az Audi Q2/Q3 párostól a Mercedes GLA-n keresztül a Range Rover Evoque-ig több mindenre, én mégis úgy gondolom, kevesek iPadjében jön majd ki az Excel alján az, hogy ebben a mezőnyben a MINI a nyerő. És nem csak azért, mert távol áll a hibátlantól, ugyan melyik imént felsorolt jármű az?
Inkább azt mondanám, hogy pl. ennek a képeken látható tesztautónak a 13,32 millió forintos árát idehaza leginkább a márka rajongói fizetik ki, amikor a családalapítás után leváltják szeretett kis háromajtósukat erre. Akik fülig szerelmesek ebbe a szárnyas logóba. Kiemelkedően kereső hölgyek napi szaladgálásra érzésem és némi tapasztalatom szerint a kevésbé magamutogató Mazdát, az Audit, és újabban a Toyotát keresik.
Prémium kompakt SUV-ok 150 lóerő körüli dízellel – Alapár, forint | |
---|---|
Mini Countryman Cooper D (150 lóerő) | 9 347 000 |
Mercedes GLA 220 d (177 lóerő) | 11 370 000 |
Audi Q3 2.0 TDI S tronic (150 lóerő) | 9 916 000 |
Range Rover Evoque Pure (150 lóerő) | 12 043 000 |
Oké, a CH-R és a CX-3 is úgy indul 6 millióról, hogy a Countryman se sokkal magasabbról, 7-ről, de az egyedi, prémiumnak mondott gyártók termékeiből fapadossal utcára gurulni vérciki mutatvány. Úgy tudom, a MINI történetének legnagyobb autóját újonnan vásárló kevesek is igényesebbek ennél. Ezek után kéne valami frappáns mondattal visszakanyarodni a címben feltett kérdéshez, és csak félig-meddig lenne rendben úgy a hasonlat, hogy a japán tömeggyártók legyenek a kolbász, a német/angol prémiumgyártó meg a kagyló, mert ugye a tisztességes gurman mentes a sznobságtól. Az autóipar viszont szerencsénkre nem.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|