Röviden: Škoda Octavia RS és Scout – 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Škoda-emblémás, hatalmas csomagtartójú VW Golf-klón nemrég frissített harmadik generációjának sportos (RS) és fél-SUV (Scout) változata |
Mi tud? | Az RS tágas, kényelmes és gyors, a Scout ügyes terepen, tágas, kényelmes és gyors |
Mibe kerül? | 9 millió a benzines, kézi váltós, 9,66 millió a dízel, automata RS induló ára. A Scout 9,62 TDI-vel, kézi váltóval, 9,64 millió az 1,8-as TSI-vel, DSG-vel. A 4×4-es TDI DSG 10,45 millió forint |
Kinek jó? | Bárkinek, aki egy igazán jó és praktikus kompakt autót szeretne, sportos vagy off-roados kivitelben |
Bármilyen intenzíven gyorsult is az RS, amikor lepadlóztuk a Bécs melletti sztrádán, majd a zárt tréningpálya aszfaltján a kanyarból kifelé a felvezető autó mögött, egy pillanatig nem éreztük benne, hogy sportkocsiban ülünk. Bezzeg a Scout! Olyan magabiztosan ereszkedett le a murvás, csúszós lejtőn a siratófalon, hogy nincs az a SUV, ami hitelesebben játszana terepjárót nála!
A negyedik gyártási évre idén kora tavasszal frissítette fel a Škoda az Octavia harmadik generációját. Az osztott lámpájáról felismerhető, korszerű elektronikus extrákkal felszerelt új verzióból most megérkezett a két csúcsmodell. Az RS sportváltozat ötajtós (de az Octaviánál hagyományosan lépcsős hátú limuzin jellegű) és kombi karosszériával is kapható, a Scout nevű terepes kivitel csak kombi lehet.
Mindkét autó a Volkswagen Golf műszaki platformjára épül, a VW-csoport legókészletéből származó hajtásláncelemekkel. Az RS kézi és duplakuplungos automata váltóval, kétliteres dízel- vagy benzinmotorral rendelhető, 184 vagy 230 lóerővel. A Scout 1,8 literes benzinessel vagy kétliteres dízellel készül, 180 illetve 150 vagy 184 lóerővel, kizárólag összkerékhajtással. Kézi váltó csak a gyengébb dízelhez kérhető.
Külső
Dizájn: morcosítás, terepesítés
Az általános Octavia-facelift mellett az RS alapáron LED-es fényszórókat, sportosabb lökhárítókat és felniket kapott (17-es az alapméret, felárért 18-as vagy 19-es gyári keréktárcsa kérhető). No és megkapta a kötelező hátsó szárnyat, ami az első széria óta a legerősebb Octaviák megkülönböztető stíluseleme. A kombin persze ilyen nincs, ő egy kis tetőspoilerrel büszkélkedhet. Másfél centis ültetés és lapított kettős kipufogóvég: erről lehet még felismerni az RS-t.
A Scoutot ellenben három centivel megemelték, színre fújt oldalsó védőelemekkel és ezüstszínű első-hátsó alsó védőpanelekkel szerelték fel. A terepes Octavia kizárólag kombi karosszériával készül.
Belső
Utastér: látványos ülések
A kategóriájában, meg úgy egyáltalán is irdatlan nagy csomagteret kínáló Octavia és Octavia Combi utastere lényegében egy 7-es Golf utastere. Tágas, kényelmes, nagyon logikusan berendezett, kifinomult, megtervezett kapcsolási, gombnyomási, bajuszkapcsoló-billentési élményt nyújtó autó ez (is), annyira jól eltalált, hogy az ember, ha egyszer kipróbálja, utána óhatatlanul ehhez mér bármi mást a mezőnyben. Biztos megkapom majd a kommentblokkban, hogy megvett kilóra a VW-csoport (pedig, sajnos, nem), de a sokadik Golf VII-platformos autó után sem mondhatok mást: nem csak hogy ez az etalon a kategóriában, de akár VW-, akár SEAT-, akár pedig Škoda-emblémával a hétköznapi utcai kocsik között ez talán a legjobb. Abszolúte. Mint autó. Ahogy a Golf szlogenje is szól: Das Auto, és hát tényleg.
Ezt a tökéletesen az emberre tervezett kabint sem az RS, sem a Scout kialakítása során nem torzította el a gyártó. A sportmodellben lapított aljú kormánykerék és integrált fejtámlájú sportülés, a Scoutban egy kis plasztikbetét a kormány alsó küllőjében és hímzés az üléstámlán – ennyi. Amúgy maradt minden Octavia (vagyis hát Golf), immár 9,2 colos érintőképernyővel, korszerű szolgáltatásokkal felvértezve, hogy a kocsi tarthassa a lépést a konkurenciával.
Az utastér csendes, a hifi ezekben a gazdagon felszerelt csúcsmodellekben remekül szól, a műszeregység egyszerű, jól átlátható, a navigáció programozása könnyű, logikus. A csomagtér pedig hatalmas, 590 liter az ötajtósban, 610 a kombiban, plusz ami a kalaptartón elfér.
Motor
Technika
A Volkswagen-katalógusból egyelőre az RS plaketthez a kétliteres TSI-motor 230 lóerős változatát vagy a kétliteres TDI 184 lovas verzióját kínálja a Škoda, hatfokozatú kézi vagy DSG-váltóval. A dízelmotorhoz összkerékhajtás is kérhető (ilyenkor kötelező az automata váltó):
A Scouthoz az 1,8 literes benzinmotor vagy a kétliteres dízel 150 vagy 184 lovas változata kérhető. Újdonság, hogy a gyengébb dízelhez nem a 6, hanem a 7 fokozatú DSG-t illeszti a gyártó. Hetedik fokozatban a műszaki adattábla szerint 1:0,56 az áttétel, az erősebb TDI-hez járó hatgangos DSG-nél ez az érték 1:0,62, a kézi váltónál 1:0,72, azaz aki sokat sztrádázik, az új váltóval jár a legjobban: ezzel pörög a legkevesebbet a motor a legmagasabb fokozatban.
Ha belegondolunk, nagyon érdekes, hogy a 184 lovas, 4×4-es, DSG-s dízel Scout tulajdonképpen egy olyan dízel RS, ami 4,5 centivel magasabban áll a talaj felett, mint az igazi RS. Fura.
Az Octavia faceliftje során megjelent új szolgáltatások jó része az RS-hez és a Scouthoz alapáras tétel. Ide értendő a teljesen LED-es, automatikus fényváltós világítás, az automatikus vészfékező-rendszer, a sávtartó automatika, a követőradaros tempomat, a keresztirányú forgalmat érzékelő figyelmeztető rendszer (hogy ne tolassunk ki egy érkező kocsi elé), a vontatás-asszisztens a Scoutban és még számos apróság.
Az RS alapáron változó karakterisztikájú lengéscsillapítást kapott és az XDS+ elektronikus differenciálzár is széria hozzá. A sportos Octavia menetdinamikai menüjében négy beállítást találunk: Sport, Comfort, Normal és egyénileg kialakítható konfiguráció; az egyes beállítások közti különbség jól érzékelhető a kormányon, a gázreakción és a futóművön egyaránt.
A Scout menüjében egy off-road beállítás egészíti ki ezt a sort. Ilyenkor a stop-start rendszer és a kipörgésgátló kikapcsol, hogy szabadabban és kiszámíthatóbban dagaszthassuk a sarat, már ha erre van kedvünk ezzel a minimum 9,6 milliós kocsival.
Az új Skoda Octavia RS műszaki adatai pdf-ben innen tölthetők le. A Scout műszaki adattáblája itt található.
Vezetés
Vezetési élmény: egyik jobb, mint a másik
És a Scout az. Az RS nem eléggé sportos, vagy inkább nincs eléggé csibész ahhoz, hogy rajongani lehessen érte. Ellenben a Scout vicces dolgokat tud terepen, nagyon gyors, kényelmes és csendes országúton, és az Octavia eredendő irdatlan tágassága is sokkal jobban illik a karakteréhez, mint az RS-éhez.
A menetpróbán az RS-ből egy kézi váltós benzines és egy automata, 4×4-es dízel példányt próbáltam ki. A két kocsi közül a pörgős, erős benzines volt az RS-ebb, de a dízel se adott lényegesen kevesebb élményt pörgős motorjával, stabil összkerékhajtásával. Sőt: a villámgyors és nagyon ügyes DSG a kormány mögötti fülekkel még jobban is passzol az RS-hez, mint a precízen megvezetett, de hosszú utakon járó és valahogy túl művi kapcsolási érzetet adó kézi.
Mindazonáltal a hétköznapi polgári autózástól elszakadó, különleges élményt egyik RS sem adott. Mindkettővel ugyanaz volt az érzésem: a Škoda borzasztóan elaudisodott, márpedig az Audi manapság, ahogy egy gyári mérnökük fogalmazott pár éve egy sajtórendezvényükön, „too perfect”, túl tökéletes. Az Octavia RS is az, egy nagyon jó, de nagyon steril, nagyon kimért, nagyon kulturált szerkezet. Még az audiorendszerből érkező ál-motorhang is finom és csendes, nehogy megsértődjön valaki. A futómű még a legádázabb kormányrángatás közben is nyugodt és polgári marad; ha behajítjuk a kanyarba az autót, az elektronikus segédrendszerekkel akkor is elegánsan és biztonságosan jön ki a másik oldalon. Még az izgalmasnak szánt gyári fotókon is látszik, mennyire békés és óvatos autó az RS – hát így néz ki egy versenypálya kanyarjában egy rendes GTI?
A Scout ellenben remekül adja a tőle elvárható pluszt. Háromcentis emeléssel 17,1 centis a kocsi szabad magassága, ami számos szabadidő-autóénál jobb érték. Földúton ez már elég ahhoz, hogy ne kelljen centizni a bakhátakon. Ha netán extrém emelkedőkön, lejtőkön kell helytállni, a 4×4-gyel és a lejtmenet-vezérléssel szintén éppen olyan ügyes az Octavia, mint egy, mondjuk, Qashqai vagy Kuga. Országúton ellenben élvezhetjük a hagyományos kompakt kasztni előnyét a feleslegesen felfújt, nagy homlokfelületű SUV-kkal szemben: takarékosabb és csendesebb az autó. Még úgy is, hogy a Scout 0,33-as cW-értéke látványosan rosszabb az RS 0,29-es értékénél.
Az Ausztriában kipróbált tesztautók közül a pörgős, erős, szép hangú 1.8 TSI volt a legkellemesebb jelenség, de persze ha az ember sokat akar gyorsan vagy városban autózni, a dízellel jár jobban. Kipróbáltam az újdonságot, a hétfokozatú DSG-t, amit a gyengébb TDI-hez lehet kérni, de érdemi különbséget nem tapasztaltam: az is gyorsan és okosan váltogat, csak egy kicsit többször.
Költégek
Kinek ajánljuk őket?
Az első Octavia RS-ben volt valami megfoghatatlan vadság, keménység, azt a kocsit valóban meg lehetett határozni akár sportautóként is. Az előző modell már egyértelműen polgári, családi autó maradt még erős motorral, kis ültetéssel is – és nincs ez másként a harmadik generáció esetében sem. Az Octavia RS-t vagy Octavia Combi RS olyan hétköznapi, utcai autó, amivel lehet ugyan gyorsan is menni, akár még gyorsan kanyarodni is, de ilyenkor is elsősorban kényelme, hatalmas csomagtere marad a meghatározó.
Az Octavia RS és nagyputtonyos, erős vetélytársai – induló listaárak, forintban, benzinmotorral, fronthajtással | |
---|---|
SEAT Leon ST Cupra (300LE, 587 l) | 10 809 000 |
Renault Grandtour GT (205 LE, 521 l) | 7 999 000 |
Ford Focus ST2 kombi (250LE, 490 l) | 8 650 000 |
Škoda Octavia RS (230 LE, 590 l) | 9 017 850-től |