Röviden: Škoda Octavia RS és Scout – 2017
Mi ez? A Škoda-emblémás, hatalmas csomagtartójú VW Golf-klón nemrég frissített harmadik generációjának sportos (RS) és fél-SUV (Scout) változata
Mi tud? Az RS tágas, kényelmes és gyors, a Scout ügyes terepen, tágas, kényelmes és gyors
Mibe kerül? 9 millió a benzines, kézi váltós, 9,66 millió a dízel, automata RS induló ára. A Scout 9,62 TDI-vel, kézi váltóval, 9,64 millió az 1,8-as TSI-vel, DSG-vel. A 4×4-es TDI DSG 10,45 millió forint
Kinek jó? Bárkinek, aki egy igazán jó és praktikus kompakt autót szeretne, sportos vagy off-roados kivitelben

Bármilyen intenzíven gyorsult is az RS, amikor lepadlóztuk a Bécs melletti sztrádán, majd a zárt tréningpálya aszfaltján a kanyarból kifelé a felvezető autó mögött, egy pillanatig nem éreztük benne, hogy sportkocsiban ülünk. Bezzeg a Scout! Olyan magabiztosan ereszkedett le a murvás, csúszós lejtőn a siratófalon, hogy nincs az a SUV, ami hitelesebben játszana terepjárót nála!

A negyedik gyártási évre idén kora tavasszal frissítette fel a Škoda az Octavia harmadik generációját. Az osztott lámpájáról felismerhető, korszerű elektronikus extrákkal felszerelt új verzióból most megérkezett a két csúcsmodell. Az RS sportváltozat ötajtós (de az Octaviánál hagyományosan lépcsős hátú limuzin jellegű) és kombi karosszériával is kapható, a Scout nevű terepes kivitel csak kombi lehet.

Mindkét autó a Volkswagen Golf műszaki platformjára épül, a VW-csoport legókészletéből származó hajtásláncelemekkel. Az RS kézi és duplakuplungos automata váltóval, kétliteres dízel- vagy benzinmotorral rendelhető, 184 vagy 230 lóerővel. A Scout 1,8 literes benzinessel vagy kétliteres dízellel készül, 180 illetve 150 vagy 184 lóerővel, kizárólag összkerékhajtással. Kézi váltó csak a gyengébb dízelhez kérhető.

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda? 1

Külső

Dizájn: morcosítás, terepesítés

Az általános Octavia-facelift mellett az RS alapáron LED-es fényszórókat, sportosabb lökhárítókat és felniket kapott (17-es az alapméret, felárért 18-as vagy 19-es gyári keréktárcsa kérhető). No és megkapta a kötelező hátsó szárnyat, ami az első széria óta a legerősebb Octaviák megkülönböztető stíluseleme. A kombin persze ilyen nincs, ő egy kis tetőspoilerrel büszkélkedhet. Másfél centis ültetés és lapított kettős kipufogóvég: erről lehet még felismerni az RS-t.

A Scoutot ellenben három centivel megemelték, színre fújt oldalsó védőelemekkel és ezüstszínű első-hátsó alsó védőpanelekkel szerelték fel. A terepes Octavia kizárólag kombi karosszériával készül.

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda? 85
Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda? 86

Belső

Utastér: látványos ülések

A kategóriájában, meg úgy egyáltalán is irdatlan nagy csomagteret kínáló Octavia és Octavia Combi utastere lényegében egy 7-es Golf utastere. Tágas, kényelmes, nagyon logikusan berendezett, kifinomult, megtervezett kapcsolási, gombnyomási, bajuszkapcsoló-billentési élményt nyújtó autó ez (is), annyira jól eltalált, hogy az ember, ha egyszer kipróbálja, utána óhatatlanul ehhez mér bármi mást a mezőnyben. Biztos megkapom majd a kommentblokkban, hogy megvett kilóra a VW-csoport (pedig, sajnos, nem), de a sokadik Golf VII-platformos autó után sem mondhatok mást: nem csak hogy ez az etalon a kategóriában, de akár VW-, akár SEAT-, akár pedig Škoda-emblémával a hétköznapi utcai kocsik között ez talán a legjobb. Abszolúte. Mint autó. Ahogy a Golf szlogenje is szól: Das Auto, és hát tényleg.

Lapított kormány és kagylóülések az RS-ben

Lapított kormány és kagylóülések az RS-ben

Az RS ülései

Az RS ülései

Ezt a tökéletesen az emberre tervezett kabint sem az RS, sem a Scout kialakítása során nem torzította el a gyártó. A sportmodellben lapított aljú kormánykerék és integrált fejtámlájú sportülés, a Scoutban egy kis plasztikbetét a kormány alsó küllőjében és hímzés az üléstámlán – ennyi. Amúgy maradt minden Octavia (vagyis hát Golf), immár 9,2 colos érintőképernyővel, korszerű szolgáltatásokkal felvértezve, hogy a kocsi tarthassa a lépést a konkurenciával.

Az utastér csendes, a hifi ezekben a gazdagon felszerelt csúcsmodellekben remekül szól, a műszeregység egyszerű, jól átlátható, a navigáció programozása könnyű, logikus. A csomagtér pedig hatalmas, 590 liter az ötajtósban, 610 a kombiban, plusz ami a kalaptartón elfér.

Pár felirat árulja el a kabinban, hogy ez egy Scout

Pár felirat árulja el a kabinban, hogy ez egy Scout

Új a bársonyos kárpitozású ülés a Scoutban

Új a bársonyos kárpitozású ülés a Scoutban

Motor

Technika

A Volkswagen-katalógusból egyelőre az RS plaketthez a kétliteres TSI-motor 230 lóerős változatát vagy a kétliteres TDI 184 lovas verzióját kínálja a Škoda, hatfokozatú kézi vagy DSG-váltóval. A dízelmotorhoz összkerékhajtás is kérhető (ilyenkor kötelező az automata váltó):

Van dízel RS is, akár 4x4-gyel is

Van dízel RS is, akár 4×4-gyel is

A Scouthoz az 1,8 literes benzinmotor vagy a kétliteres dízel 150 vagy 184 lovas változata kérhető. Újdonság, hogy a gyengébb dízelhez nem a 6, hanem a 7 fokozatú DSG-t illeszti a gyártó. Hetedik fokozatban a műszaki adattábla szerint 1:0,56 az áttétel, az erősebb TDI-hez járó hatgangos DSG-nél ez az érték 1:0,62, a kézi váltónál 1:0,72, azaz aki sokat sztrádázik, az új váltóval jár a legjobban: ezzel pörög a legkevesebbet a motor a legmagasabb fokozatban.

Ha belegondolunk, nagyon érdekes, hogy a 184 lovas, 4×4-es, DSG-s dízel Scout tulajdonképpen egy olyan dízel RS, ami 4,5 centivel magasabban áll a talaj felett, mint az igazi RS. Fura.

A Scout hajtáslánc-választéka

A Scout hajtáslánc-választéka

Az Octavia faceliftje során megjelent új szolgáltatások jó része az RS-hez és a Scouthoz alapáras tétel. Ide értendő a teljesen LED-es, automatikus fényváltós világítás, az automatikus vészfékező-rendszer, a sávtartó automatika, a követőradaros tempomat, a keresztirányú forgalmat érzékelő figyelmeztető rendszer (hogy ne tolassunk ki egy érkező kocsi elé), a vontatás-asszisztens a Scoutban és még számos apróság.

Az RS alapáron változó karakterisztikájú lengéscsillapítást kapott és az XDS+ elektronikus differenciálzár is széria hozzá. A sportos Octavia menetdinamikai menüjében négy beállítást találunk: Sport, Comfort, Normal és egyénileg kialakítható konfiguráció; az egyes beállítások közti különbség jól érzékelhető a kormányon, a gázreakción és a futóművön egyaránt.

A Scout menüjében egy off-road beállítás egészíti ki ezt a sort. Ilyenkor a stop-start rendszer és a kipörgésgátló kikapcsol, hogy szabadabban és kiszámíthatóbban dagaszthassuk a sarat, már ha erre van kedvünk ezzel a minimum 9,6 milliós kocsival.

Kombikasztnival szinte észrevehetetlen, hogy ez egy RS Octavia

Kombikasztnival szinte észrevehetetlen, hogy ez egy RS Octavia

Az eleve merev Golf 7 platformból könnyű volt nyöszörgésmentes, masszív off-roadert csinálni

Az eleve merev Golf 7 platformból könnyű volt nyöszörgésmentes, masszív off-roadert csinálni;ez a Scout

Az új Skoda Octavia RS műszaki adatai pdf-ben innen tölthetők le. A Scout műszaki adattáblája itt található.

Vezetés

Vezetési élmény: egyik jobb, mint a másik

És a Scout az. Az RS nem eléggé sportos, vagy inkább nincs eléggé csibész ahhoz, hogy rajongani lehessen érte. Ellenben a Scout vicces dolgokat tud terepen, nagyon gyors, kényelmes és csendes országúton, és az Octavia eredendő irdatlan tágassága is sokkal jobban illik a karakteréhez, mint az RS-éhez.

A menetpróbán az RS-ből egy kézi váltós benzines és egy automata, 4×4-es dízel példányt próbáltam ki. A két kocsi közül a pörgős, erős benzines volt az RS-ebb, de a dízel se adott lényegesen kevesebb élményt pörgős motorjával, stabil összkerékhajtásával. Sőt: a villámgyors és nagyon ügyes DSG a kormány mögötti fülekkel még jobban is passzol az RS-hez, mint a precízen megvezetett, de hosszú utakon járó és valahogy túl művi kapcsolási érzetet adó kézi.

Mindazonáltal a hétköznapi polgári autózástól elszakadó, különleges élményt egyik RS sem adott. Mindkettővel ugyanaz volt az érzésem: a Škoda borzasztóan elaudisodott, márpedig az Audi manapság, ahogy egy gyári mérnökük fogalmazott pár éve egy sajtórendezvényükön, „too perfect”, túl tökéletes. Az Octavia RS is az, egy nagyon jó, de nagyon steril, nagyon kimért, nagyon kulturált szerkezet. Még az audiorendszerből érkező ál-motorhang is finom és csendes, nehogy megsértődjön valaki. A futómű még a legádázabb kormányrángatás közben is nyugodt és polgári marad; ha behajítjuk a kanyarba az autót, az elektronikus segédrendszerekkel akkor is elegánsan és biztonságosan jön ki a másik oldalon. Még az izgalmasnak szánt gyári fotókon is látszik, mennyire békés és óvatos autó az RS – hát így néz ki egy versenypálya kanyarjában egy rendes GTI?

Forszírozott kanyarokban az RS nem kökemény sportkocsiként, csak sportos családi autóként viselkedik

Forszírozott kanyarokban az RS nem kőkemény sportkocsiként, csak sportos családi autóként viselkedik

A Scout ellenben remekül adja a tőle elvárható pluszt. Háromcentis emeléssel 17,1 centis a kocsi szabad magassága, ami számos szabadidő-autóénál jobb érték. Földúton ez már elég ahhoz, hogy ne kelljen centizni a bakhátakon. Ha netán extrém emelkedőkön, lejtőkön kell helytállni, a 4×4-gyel és a lejtmenet-vezérléssel szintén éppen olyan ügyes az Octavia, mint egy, mondjuk, Qashqai vagy Kuga. Országúton ellenben élvezhetjük a hagyományos kompakt kasztni előnyét a feleslegesen felfújt, nagy homlokfelületű SUV-kkal szemben: takarékosabb és csendesebb az autó. Még úgy is, hogy a Scout 0,33-as cW-értéke látványosan rosszabb az RS 0,29-es értékénél.

Az Ausztriában kipróbált tesztautók közül a pörgős, erős, szép hangú 1.8 TSI volt a legkellemesebb jelenség, de persze ha az ember sokat akar gyorsan vagy városban autózni, a dízellel jár jobban. Kipróbáltam az újdonságot, a hétfokozatú DSG-t, amit a gyengébb TDI-hez lehet kérni, de érdemi különbséget nem tapasztaltam: az is gyorsan és okosan váltogat, csak egy kicsit többször.

A futómű egy kicsit kemény a terepezéshez, de ha lassan megyünk, ügyesen mozog az aszfaltot elhagyva is a Scout

A futómű egy kicsit kemény a terepezéshez, de ha lassan megyünk, ügyesen mozog az aszfaltot elhagyva is a Scout

Költégek

Kinek ajánljuk őket?

Az első Octavia RS-ben volt valami megfoghatatlan vadság, keménység, azt a kocsit valóban meg lehetett határozni akár sportautóként is. Az előző modell már egyértelműen polgári, családi autó maradt még erős motorral, kis ültetéssel is – és nincs ez másként a harmadik generáció esetében sem. Az Octavia RS-t vagy Octavia Combi RS olyan hétköznapi, utcai autó, amivel lehet ugyan gyorsan is menni, akár még gyorsan kanyarodni is, de ilyenkor is elsősorban kényelme, hatalmas csomagtere marad a meghatározó.

Az Octavia RS és nagyputtonyos, erős vetélytársai – induló listaárak, forintban, benzinmotorral, fronthajtással
SEAT Leon ST Cupra (300LE, 587 l) 10 809 000
Renault Grandtour GT (205 LE, 521 l) 7 999 000
Ford Focus ST2 kombi (250LE, 490 l) 8 650 000
Škoda Octavia RS (230 LE, 590 l) 9 017 850-től
Egy GTI Golfban, egy ST Focusban, pláne egy Civic Type-R-ben vagy Megane RS-ben simán Vin Dieselnek érzi magát az ember, ha padlóba nyomja a gázt, ezeket a kocsikat el is lehet képzelni egy Fast and Furious-film kelléktárgyaként. De egy Octavia RS-t? Pláne egy kombit? Pláne egy dízel kombit? Ugyan már, ez az autó decens, polgári közlekedési eszköz, még ha a szokásosnál erősebb is benne a motor. Az vegye meg, aki ilyenre vágyik; aki valódi sportkocsit keress, inkább keresse más márkánál, akár a konszernen belül.
610 literes csomagtartó, 4x4, erős motorok a Scoutban

610 literes csomagtartó, 4×4, erős motorok a Scoutban

A Scout már sokkal tisztább dolog. 4×4, erős motor: vontatáshoz, alkalmi földutas használathoz ez az optimális Octavia. A kompakt Škoda összes praktikuma és egy SUV összes képessége egyben: akár valamelyik dízellel, akár az erős és nem is nagyon szomjas 1,8-as benzinessel remek jármű, igazi mindentudó öszvér. Ha a menetpróba végeztével hazavihettem volna az egyik, bármelyik új csúcs-Octaviát, tuti, hogy nem az RS-sel, hanem egy dízel, DSG-s Scouttal mentem volna haza.
A különleges Octaviák árazása a kocsik műszaki tartalmához és a VW-csoport üzletpolitikájához igazodik: 9,6 millió a minimum, amit ki kell fizetni akár az RS-ért, akár a legolcsóbb Scoutért. Nem kunszt olcsóbb alternatívát találni a versenytársak körében és nem is biztos, hogy az alapáron kínált sok extrára mindenképp szükség van a mindennapi autózás során, de azt el kell ismerni, hogy az Octavia, mint minden Golf-alapú modell, ebben a sportos illetve terepes kivitelben is nagyon-nagyon jó kocsi.
Hogy tetszik az új Octavia RS? Értékeld!
átlag
5.73
szavazat
10109
Hogy tetszik az új Octavia RS? Értékeld!
Hogy tetszik az új Octavia RS? Értékeld!
átlag
5.73
szavazat
10109
Hogy tetszik az új Octavia RS? Értékeld!