Röviden – Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi 90 LE | |
---|---|
Mi ez? | A Dacia ötajtós, 2016 év végén felfrissített Sanderojának spéci felszereltségű, szabadidő-autós megjelenésű példánya |
Mi tud? | Vállalható külső mellett szabadidő-autós érzést ad, szerény fogyasztással, okos extrákkal |
Mibe kerül? | A Sandero legolcsóbban 2 150 000 forintért vihető el, a Stepway kivitel legolcsóbb változata 3 099 000 forint, a tesztautó 1,5-ös 90 lóerős dízelmotoros változata pucéran 3 499 000 forintba kerül |
Kinek jó? | Akinek nincs hideglelése a Dacia márkától és okosan akarja új autóra elkölteni a spórolt pénzét |
2016 őszén Párizsban mutatkoztak be a megújult Dacia modellek. Megnézhettük már őket az autószalonon, a nemzetközi menetpróbán is, most pedig hazai körülmények közt, magyar utakon ismerkedtünk a Dacia Sanderóval. Abból is a puccos, Stepway kivitelt kaptuk, 1,5-ös dízelmotorral.
A Stepway a Dacia egy spéci felszereltségi szintjét jelenti, amely a „mezei” Sandero hasonló motorral felszerelt fullos Arctic változatánál is drágább, pontosan 200 ezer forinttal. A csak az erősebb motorokhoz rendelhető felszereltségi szint nemcsak belső, hanem látványos külső pluszt is ad az autónak, néhány centis hasmagasság-emelést, masszív műanyag kiegészítőket, tetősínt, krómozott kipufogóvéget, ködlámpát kapott az autó, amitől teljesen szabadidő-autós megjelenése lett. Persze mindez csak látszat, csak a Sandero első kerekei hajtottak. Mondjuk az is igaz, az átlagember életében felmerülő földutas autózásához már a szabad hasmagasság növelése – a Sandero Stepway esetében 207 mm – is bőven elég. Sárban persze jól jönne a 4×4.
Külső
A ráncfelvarrásnál frissülő Dacia modellek – Sandero, Sandero Stepway, Logan, Logan MCV – új formatervű első fényszórót – LED-es nappalifénnyel – és szögletes betétes, ránézésre LED-esnek látszó, de igazából hagyományos izzókat használó hátsó lámpatestet kaptak. Új dizájnú, szögletesebb a hűtőmaszk és új az első és a hátsó lökhárító is, ami valamicskét szélesebbnek mutatja az autót. A fekete műanyagbetétek mellé selyemfényű ezüst is jutott az autó alsó részeire, elöl-hátul egyaránt.
A 4080 mm hosszú, 1757 széles és 1533 mm magas kasztni mindenféle rafinált dizájner-furfang nélkül is jól néz ki, a fekete műanyagok sem túlzóak rajta, klasszak a Flexwheel névre hallgató, a valódi alufelnihez baromira hasonlító dísztárcsák is. Egyedül a csomagtartónyitó idétlen kis nyomógombja üvölt egy hatalmas tasliért. Pláne, ha működés közben nézzük, ahogy nyitás-zárás közben csonkolt pincsifarokként csapkod jobbra-balra. Fertelmes.
Belső
Még mielőtt bejuthatnánk a Sandero belsejébe, a kezünkbe akad az új, a korábbinál jóval civilizáltabb slusszkulcs is. Ennek is jót tett a felfrissítés, ugyanúgy, mint a kifinomultabbá, szebbé, jobban használhatóvá váló belső térnek is. A kerék feltalálásához fogható újítás, hogy a duda gombja a kormány melletti bajuszkapcsolóról végre a kormányra került. Szintén logikusabb helyen találhatók az elektromos ablakemelő kapcsolói is, illetve a ráncfelvarrással a szomorú, kemény műanyag mellé kerültek vidámabb, de ugyanúgy kopogós műanyagok is.
Maga a berendezés szemre korrekt, tapogatni meg ugye ebben a kategóriában nem nagyon kell semmit. Legyen elég, hogy csinosak az ülések, van tolatókamera, hímzett szőnyeg, új, négyküllős, jó fogású kormány gombokkal és navigációs rendszer is. Viszont az ülések sajnos maradtak csapnivalóak – illetve a sofőrülés biztosan az – és nem segít rajtuk a mókás minta, büszke Stepway felirat sem. Puha, tónustalan, mint egy babzsák, csak ez még kényelmetlen is. Gyenge az oldaltartás, rövid az ülőlap. Kár érte. De az is lehet, hogy Renault titkos ügynökeinek aljas szabotázsakciója ez. Ugyanúgy, mint a csupán fel-le állítható kormány.
A helykínálat megfelelő a Sanderóban, vannak kisebb, nagyobb zsebek, új az anyósülés előtti hálós zseb és kapott plusz 12 voltos csatlakozót is a kocsi, amit a hátsó sorban ülők is elérnek. A tempomat kapcsolója maradt az ergonómiailag aggályos helyen, talán majd a következő facelift ezt is megoldja. Mondjuk sokat nem kell vele foglalkozni, ha a sofőr eldöntötte, hogy a sebességtartó, vagy sebességkorlátozó üzemmódba állítja, akkor soha többé nem kell feléje néznie. Arra azért kíváncsi vagyok, az autóvezetők közül használja-e valaki a sebességhatárolót, vagy ez csak a törésteszteken szerezhető pontokért kerül bele az autókba?
320 literes csomagtartója mély üreg, de egész nagynak tűnik, és az aljában pótkerék is van. Igaz, feláras, de legalább rendelhető bele. Az emelőt nem nagyon dugták el, ott virít a csomagtartó oldalán.
Motor
Adatlap
Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi 90 LE
Motor | Négyhengeres turbódízel, 1461 ccm |
Teljesítmény | 90 LE |
Nyomaték | 220 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,7 sec. |
Végsebesség | 167 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | – |
Listaár: | 3 099 000 forint |
A Dacia Sandero kétféle teljesítményszintű 1,5-ös dízelmotorral kapható, 75 és 90 lóerős változatban, viszont csak az erősebb választható a Stepway kivitelhez.
A 90 lóerős motor zseniális darab ebben a kasztniban, erős, csendes és takarékos, kifejezetten barátságos karakterrel. Ha kell, húz, autópályán sem hangos és még takarékos is. Jól passzol hozzá az ötfokozatú manuális váltó is, amiben az ötös elég hosszú a sztrádás utazáshoz is.
Vezetés
Futóműve a magas építéshez illő, barátságtalan, bakhátas földúton teljes biztonsággal lehet vele haladni, nem szakadnak le létfontosságú szervek se az autóról, se az utasokról. Nagyobb sebességnél kormányzása kissé bizonytalan, az egyenesfutása lehetne valamivel határozottabb.
Költségek
A Sandero Stepway legolcsóbban 3 099 000 forintért kapható, a 0,9 TCe motorral, 90 lóerővel. Az 1,5-ös, szintén 90 lóerős dízelmotoros változat alapára 3 499 000 forint, a tesztautó pedig még ennél is többe, 3 773 000 forintba kerül. A plusz 270 ezer forint a 25 ezer forintos, teljes értékű pótkerékből, a 75 ezer forintos tolatóradaros hátsó kamerából, szintén 75 ezres 7 colos érintőképernyős navigációs multimédiás egységből, valamint a 99 ezer forintos korallpiros metálfényből jön össze. A tesztút alatt rengeteg autópályás – 130-as – és szintén sok szüttyögős városi menet jutott, a tesztfogyasztás így 5,2 literre jött ki.
Dacia Sandero árlista:
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|