Röviden – Opel Crossland X | |
---|---|
Mi ez? | A Meriva B helyébe lépő, 4,2 méteres, kategóriák közötti autó, amely az Opel-PSA-együttműködés első szériaautója. |
Mit tud? | Tágas, kellően variálható, halk és kényelmes autó az első pár száz km alapján. |
Mibe kerül? | Listaáron 4 450 000 és 5 905 000 Ft közötti az ára, ebből lejön 300 000 forint központi kedvezmény |
Kinek jó? | Elsősorban városi autót kereső nőknek, kétgyermekes családoknak, nyugdíjas házaspároknak. |
Nemrég a PSA csoport megvette az Opelt, de a Merivát leváltó, francia technikára épülő autó fejlesztéséről régebben állapodtak meg. Az Opel Crossland X fejlesztése több mint négy évig tartott. Ez az első szériaautó, amely a végül felvásárláshoz vezető együttműködésből született a francia féllel. Abban az értelemben is történelmi autó, hogy ez az első új Opel, amióta a General Motors eladta az 1929-ben, majdnem 90 éve átvett leányvállalatot.
A gyári kommunikációs stáb fő küldetése volt meggyőzni a szaksajtót, hogy az Opel Crossland X nem egy átrajzolt 2008-as Peugeot. Szép feladat, tekintve, hogy az összes motorjuk azonos, az autó a PSA csoport PF1-es padlólemezére épül, az ablakemelő-kapcsolók, a head up display grafikája, sőt, még az indítógombjuk és a slusszkulcsuk is egyforma. A kulcsról megkérdeztem Olaf Kaden urat, az autó főmérnökét, aki azt mondta, hogy eurómilliókba került volna lecserélni és ezért döntöttek a Peugeot-kulcs mellett, hátoldalán Opel-emblémával.
Ám az Opel-vásárlók jó része nem ismeri a Peugeot-kat, és akik ezt észreveszik, azokat sem mind zavarják a galériában megszemlélhető kapcsolók. Egyszer egy Infiniti bemutatóján hallottam, hogy nem is vevőik miatt cserélik le a Nissan-kapcsolókat, mert az ügyfélkör mondjuk BMW-ből, Volvóból ül át, nem Micrából vagy Navarából. Aki viszont ismeri a piacot, mint az autós újságírók, annak szemet szúrnak az olcsóbb autókból átvett részletek. Csakhogy a hardver nem minden, és hogy mennyire nem az, arra jó példa a Crossland X.
Külső
Jobb híján mi is crossovernek hívhatjuk ezt az autófajtát, amely a meglévő kategóriák közötti modellekre használatos. Az Opel Crossland X az Astránál 16 centiméterrel rövidebb, de 10 centivel magasabb, és szemből néz ki a legjobban. A LED-es fényszórók szigorával, a szárnyakkal tartott emblémával, elöl és hátul a terepjárót sugalló, ezüstre fújt műanyag betétekkel az autó van annyira harcias, hogy erőt és védelmet sugározzék.
Oldalról az Adamról átvett, Innovation felszereltséggel fekete, fehér vagy szürke fényezéssel is kérhető tető és a krómszínű ív egészen másnak mutatja az autót, mint a donor, pedig a szélvédő, mint a konstrukciót meghatározó alkatrész, azonos.
Egyterű helyett crossover
Míg a kis egyterűeknek leáldozóban van, a terepjárósra rajzolt kisautók piaca 2010 óta az ötszörösére nőtt az Opel adatai szerint. Az autógyártók követik a vevőket és a kiszolgált egyterűeket a menőbbnek tartott crossoverekkel váltják le. A Modus-Captur és a Meriva-Crossland X váltáshoz hasonlóan a Citroën C3 Picasso utóda is városi terepjárószerűség lesz, amely hosszirányban állítható hátsó üléspaddal teszi jobban variálhatóvá a belső teret.
A C3 Aircross magyarországi forgalmazása várhatóan novemberben kezdődik és ezt is az Opel zaragozai üzeme gyártja, ahol a Crossland X készül. Elvileg tehát a C3 Aircross lesz a francia testvérmodell, de ettől még a Peugeot 2008 is közeli rokon. Olaf Kaden, az Opel Crossland X főmérnöke a legózáshoz hasonlította az autóipari modulokat: ugyanabból a készletből és ugyanazokból az alkatrészekből három ember háromféle autót rak össze.
Fix elem az üzemanyagbetöltő-nyílás is, így, az Opel személyautók közül egyetlenként, a Crossland X-et is bal oldalról kell megtankolni. Ez praktikus, amikor az európai autók sorban állnak a jobbos töltőoszlopoknál és veszélyes hátrány, ha kifogyna a benzin és a forgalom felőli oldalon kell megtölteni a tartályt a kannával. Ez azonban elméleti hátrány mindazoknak, akik előrelátóan tankolnak.
A betöltőnyílás ajtaja sikktelenül nagy, nem véletlenül. Mivel a dízelek AdBlue karbamidadalékát is itt kell betölteni, a két csatlakozó miatt a nagy méretű fedél kényszerű adottság volt az autó formatervezője szerint. Hátulról az én gusztusomnak a Crossland X esetlennek tűnik magas, égnek meredő farával, de egy városi autón a feketére hagyott, masszív védelmet ígérő lökhárítónak nem csak azért örülnék, mert jól néz ki.
Belső
Mivel ennek az autónak kell majd pótolnia a sokoldalú Merivát, az Opel (és a Citroën testvérmodell is) csúsztatható hátsó üléspaddal javítja az autó variálhatóságát. Az alapverzió a fix hátsó üléssel teljesen korrekt hátsó lábteret és csomagtartót nyújt, de a 90/100 ezer forintba kerülő, állítható hátsó pad bőven megszolgálja az árát.
15 centis útján csúsztatva 410-ről 520 literre növelhető a csomagtartó, ami nagy különbség. A hátsó lábtér leghátra tolt paddal bőven elegendő magas utasoknak, a fejtér szintén kényelmesen bő. A csomagtér bővítésekor a háttámlák nemcsak lebuknak, hanem a feláras, két szinten rögzíthető csomagtérpadlóval majdnem teljesen sík lesz az 1255 literes tér.
Az extraként rendelhető komfortülések kényelmesek, magasságuk és a deréktámasz helyzete is elektromosan állítható. Az okostelefon nemcsak a négy USB-nyílásról, de kábel nélkül is tölthető az erre alkalmas készülékekkel. A telefonnal könnyen párosodó fejegységen a ma megszokott módon, kábeles kapcsolattal futtatható az AndroidAuto és az ellentábor készülékeinek integrálását megkönnyítő Apple CarPlay-rendszer. A minőségérzet ebben a szegmensben kifogástalan, a műszerfal felső részét kellemes tapintású, puha műanyag fedi.
Vezetés
Minden motor és váltó a francia féltől jön. Kérdés, mit szólnak majd ehhez az Opel-ügyfelek, ha autójuk oly meghatározó „szíve” nem eredeti Opel-motor. A pszichés háttérhez nem értek, de szakmai alapon mind az 1,2 literes, háromhengeres benzinesek, mind az 1,6 literes, négyhengeres turbódízelek a kategória élmezőnyében vannak.
A nemzetközi sajtóbemutatón nem volt ott az alapváltozat, a 82 lóerős, szívócső-befecskendezése miatt szelepkokszosodásra nem hajlamos, turbófeltöltő híján városi autónak ideális motorú alapverzió.
Video az Opel Crossland X-ről. A helyszín Veneto tartomány, Észak-Itáliában, a gyöngyöző prosecco bor egyik termőterülete
Automatikus, hatfokozatú váltóval és a 110 lóerős, közvetlen befecskendezéses benzinessel kezdtük a vezetést. A hatfokozatú, japán automata harmonikusan működik a Spanyolországban gyártott, francia technikájú német autóban. A 205 Nm nyomatékú motor kézi váltóval lendületesebb az automatánál (100-ra 10,6 mp 11,8 helyett), de ehhez csak ötfokozatú a manuális váltó. Nem próbáltuk, de arra figyelni kell, hogy a PSA-nak van egy rémesen kapcsolható ötgangos kézi váltója.
Ha már turbós benzines, akkor a 130 lóerőst érdemes választani. Egyrészt csak 80 000 Ft az árkülönbség, amit önmagában megér az öt- helyett hatfokozatú kézi váltó. A 230 Nm nyomatékkal robbanékony, nagyon flott autó a Crossland X és a hatfokozatú váltó is normálisan kapcsolható. Az áttételezés jó kompromisszum: míg az automata hatodikjával 2600 volt a percenkénti fordulatszám 130-nál, a kézi hatodikjában leolvasott 3100 is észszerű, takarékos áttételezés. A háromhengereshez képest finom járású, a szívóval ellentétben kiegyensúlyozó tengelyes turbómotorok elbírják ezt az összáttételt, mert 1500-as, illetve 1750-es fordulaton leadják maximális nyomatékukat.
Tetszett a futómű is, bár a rugózási kényelemről csak a hazai teszt után tudnék bármit is mondani. Az olaszországi Veneto tartományban, gyönyörű szőlőhegyek útjain tartott menetpróbán az Opel Crossland X-nek feküdt a kanyargás. Egy dolog zavart, a rossz kilátás a vastag első tetőoszlopoktól. Hajtűkanyarokban ingaként kell mozogni, hogy az oszlop előtt vagy az oldalablakon kikémleljünk. Ez elég sok SUV-ban és egyterűben gond.
Költségek
Felnőttes viselkedése, magabiztos útfekvése, jó zajcsillapítása a városi rohangáláson túli feladatokra is alkalmassá teszi a 421,2 centiméteres autót. Ehhez azonban meg kell venni jó pár extrát, köztük az egészséges hát csoport tanúsítványával ellátott, AGR (Aktion gesunder Rücken)-ülést az Enjoyhoz 170, az Innovationhöz 110 ezer forintért, ülés- és kormányfűtést (90-110 000 Ft), csúsztatható hátsó ülést (90-100 ezer Ft).
Lesz még a szemmagasságú kijelző újabb 80 ezerért, 30 000 forintért a kesztyűtartóban lévő CD-olvasó és hozzá 100 ezerért a jobbik audiorendszer hét hangszóróval. Kelleni fog 188 vagy 138 ezer forintért az Intellilink 5.0 információs és médiarendszert a szép nagy, 8,0 colos érintőképernyővel, gyors működéssel és jól összerakott menürendszerrel.
A Crossland X nagy előnye a távol-keleti modellekhez képest az egyénre szabható kivitel. Vannak jól összerakott felszereltségi csomagok is, de nem kötelezőek, egyenként is rendelhetünk extrákat. Ha egy autót nem kizárólag városi utakra szeretnénk használni, hosszú távon örömmel és biztonságban, akkor három dologra biztosan megéri áldozni: erős fényszórókra, jó ülésekre és szebb hangú hifire. A Crossland X-ben ez mind megoldható. A LED-ekkel dolgozó, a távfényt automatikusan fel-lekapcsoló, igen fejlett fényszóró felára 230 000 Ft a világítás csomagban.
Az Opelekre jellemző extrákkal megszórva az Opel Crossland X többet nyújtott annál, amire a Peugeot 2008 ismeretében számítottam: csendes, jól variálható, magas építése ellenére lendületesen vezethető autónak tűnik az első pár száz kilométer alapján. Meglepő, de a márkaidegen hardver, a francia motorok és a költségokokból átvett PSA-s részletmegoldások ellenére képes Opelként hatni.
Alapfelszereltség, Enjoy:
Első, oldal- és függönylégzsákok vezető- és utasoldalon, ESP, ABS, sávelhagyásjelző, elektromosan állítható, manuálisan behajtható, fűthető külső tükrök, LED nappali világítás, infotainment vezérlés a kormánykeréken, sebességtartó sebességkorlátozóval, légkondicionáló, R 4.0 IntelliLink infotainment rendszer, fedélzeti számítógép, USB-csatlakozó (2,1 A), 6 hangszóró, rövid tetőantenna, fedélzeti számítógép, OnStar telefonos információs rendszer szállodafoglalással, parkolóhely-kereséssel (havi előfizetési díj ellenében).
A helytakarékos pótkerék felára, minden modellhez: 19 000 Ft
Az Innovation többletfelszereltsége az Enjoyon felül:
Kilátás és világítás csomag (esőérzékelő, napellenzők a vezető- és utasoldalon megvilágított sminktükrökkel), fényérzékeny belső visszapillantó tükör, belső világítás és olvasólámpák a hátsó üléssornál, automatikus fényszórókapcsolás alagútérzékelővel), komfort csomag (kartámasz a vezetőoldalon, középkonzol zárható tárolóval, két pohártartóval és 12 V csatlakozóval), első ködlámpa, kétféle magasságban rögzíthető csomagtérpadló, bőrbevonatú kormánykerék, kétzónás automata légkondicionáló a manuális helyett, 16 colos könnyűfém felni.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|