Röviden – Peugeot 308 2018 | |
---|---|
Mi ez? | Modellfrissítésen áteső, 2013-ban bevezetett kompakt autó ötajtós ferdehátú vagy kombi karosszériával, hosszabb tengelytávval. A Peugeot 309 és a 307 utóda. |
Mit tud? | Kulturált, csendes és elegáns belül, vezetőtámogató rendszereivel utolérte az élmezőnyt. Az átgondolt és tágasabb kombi még vonzóbb. |
Mibe kerül? | Az új modell árait még nem tudjuk, a kifutó modell listaára orientációképp 5 550 000-7 505 000 Ft, akciósan 4,75-6,7 millió Ft . |
Kinek jó? | Hivalkodásmentes, alaposan megcsinált és nívós motorkínálatú autót keresőknek. |
Miközben az anyacég épp megveszi az Opelt a GM-től, bővülnek az eladások, csökken a függés a nyugat-európai piactól valamint a 3008 és az 5008 megteremti az SUV-kínálatot, a Peugeot felfrissítette a 2014-es Év Autójának választott 308-ast. A megújult Peugeot 308-ast Bajorország és Ausztria határvidékén, az Alpokban vezettük.
Külső
Nem egészen négy év alatt mintegy 760 000 darab 308-as Peugeot-t sikerült eladni a márkának. Ez nagyon messze van a 307 számaitól, amelyből ugyanennyi idő alatt mintegy kétmillióra volt igény, de akkoriban a prémiummárkák, a koreai konkurensek és főleg az aszfaltterepjárók egészen más szintű konkurenciát jelentettek a hagyományos alsó középkategóriás autóknak.
Majdnem 800 000 eladott autó a jelen helyzetben jó eredménynek mondható, így a 2018-as Peugeot 308 külsejét nem kellett mélyreható korrekcióval átszabni. A motorházfedél, a lökhárító és a hűtőmaszk módosult. Az első hűtőrács meredekebb szögben áll és a motorházfedél közelebb van a vízszinteshez az eddiginél.
Ezentúl az összes változat megkapja a LED-es nappali menetfény füzért. Az elődhöz is elérhető LED-fényszóró továbbra is adott a jobban felszerelt modellekhez GT Line, GT és GTi kivitelben. Az alsó három felszereltség (Access, Active, Allure) tompított és távolsági fényszórója halogén. A 3008 és az augusztusra várható 5008 mintájára az új hátsó lámpák oroszlánkarom-mintája itt is folyamatosan világít.
Belső
Változatlan az i-Cockpit, a magasra emelt műszeregység a kisméretű kormánykerékkel. Szerintem ezt használni se nem jobb, se nem rosszabb a kormány ívén belüli óráknál, mégis nagy húzás.
Évente körülbelül 67 millió új autó talált gazdára a világon. Ebben a tömegben nem muszáj jobbnak lenni a többieknél, de fontos, hogy valamiben markánsan más legyen az adott termék, akárcsak a bornírt kalappal, kretén szemüveggel vagy sajátos arcszőrzettel megjegyezhetőbbé tett arcok a tehetségkutatók áradatában.
Eddig sem volt ez másképp, de a 308-ba beülve feltűnt a jó minőségérzet, az igényes anyaghasználat és a jó összeszerelés. A GT-ben a műszerfal lágy, kellemes tapintású műanyag felületét piros cérnás varrás díszíti.
Sajnos megmaradt a trapéz alakú fejtámla is, amelynek alsó, szélesebb része testalkattól függően hozzáér az ember vállához-nyakszirtjéhez. Mivel a letisztult belső tér, a kevés gomb és kapcsoló volt a fő csapásirány, a modellfrissítés alkalmával sem tértek vissza a közvetlenül elérhető hőmérséklet- és ventilátorgombok a menüből. Jobb lenne direktben hozzáférni ezekhez, mint gombnyomás után a 9,7 collra növelt érintőképernyőt nyomkodva állítani a hőmérsékletet és a befúvást.
Egy modellfrissítéssel nem lehet segíteni a közepes hátsó lábtéren, amiben a kombi azonban jobb az ötajtósnál. Mivel az SW, franciásan ejtve esz-dublövé tengelytávja 262 helyet 273 cm, nagyobb benne a térdeknek jutó hely.
Amiben jobb a ferdehátúnál, az a hátsó fejtér és természetesen a csomagtartó. Kategóriáján belül az SW mindig is a legjobb kombik közé tartozott.
610-1660 literes csomagtartója hatalmas, igényes kárpitozású és nagyon jól használható tér. A hátsó üléstámlák a csomagtér felől lehajthatók, a padló alatt elhelyezhető a kalaptartó. Ráadásul a 308 teljes méretű, akár 18 collos pótkerékkel is rendelhető.
Elöl lehetne alacsonyabb az üléshelyzet, az ülés kényelmes, szép a kárpitozása és masszírozás is elérhető hozzá. Tetszett a 230 voltos elektromos csatlakkozó. A fedélzeti konnektor, a Traveller kisbusszal ellentétben, földelt csatlakozót nem fogad be, ehhez érdemes adaptert választani. A hátsó ülésekhez továbbra sem rendelhető ülésfűtés. A gyártó szakembere szerint a C-szegmensben nincs igény rá, itt többnyire cégek a vevők, akik egy munkatársat utaztatnak a kocsival.
Vezetés
Eltűnik a motorkínálatból a szívó benzines, amely a kombihoz eddig sem volt kapható. A Peugeot szakértője azt mesélte, hogy a háromhengeres, szívócső-befecskendezéses alapverzió részesedése a legjobb időszakában sem haladta meg a 2-2,5 százalékot és ebben a mezőnyben továbbra is meghatározóak a dízelmotorok.
A Volkswagen csalása és dízelbotránya felértékelte a dízelek visszaszorulását, de az öngyulladásos motorok csökkenő arányát sokan hajlamosak túlértékelni. A vállalati autók zöme nyugat-Európában továbbra is dízel, ezért a Peugeot bemutatta az Euro 6c emissziós lépcsőnek megfelelő új dízelmotorját, az 1,5 BlueHDi 130-ast.
1,5 HDi: alig kisebb, egészen új
1,5 literes hengerűrtartalma és a közel négy évtizedes, a Granada-korszakig visszamenő együttműködés miatt gyanús volt, hogy ezt a motort hozta be a Ford is Focus modellfrissítése után. Valóban, az 1,5 HDi valamint az 1,5 TDCi koprodukciós termék.
Elvileg az új motorhoz és a szintén új hatfokozatú, kézi sebességváltóhoz kapcsolódóan majdnem 200 szabadalmat jelentett be a Peugeot. Sajnos a rendezvényen a gyártó képviselői ezek közül egyetlen egy konkrétumot sem tudtak említeni, mert a jelenlévők a fejlesztés és az értékesítés más területéről érkeztek.
Szigorodó fogyasztás- és emissziómérés
Idén szeptembertől lép érvénybe az Euro 6c környezetvédelmi határérték. Az európai szabályozás előírja, hogy a RDE (Real Driving Emission) nevű új, közúti emissziós mérési ciklus szerint a motorok legfeljebb az eddigi NEDC szabvány szinte megközelíthetetlen értékeinek 2,1 szeresét bocsáthatják ki. 2020-tól ez a szorzó 1,5-re csökken. A Peugeot új 1,5 HDi dízelmotorja már most, három évvel a kötelező életbe lépés előtt megfelel a jóval szigorúbb emissziós küszöbnek.
Az új motor fogyasztása és szén-dioxid-kibocsátása 4-6 százalékkal alacsonyabb a 120 lóerős 1,6 BlueHDi-nél, a gyártó mérései szerint, okosan konstruált égésterének, valamivel kisebb lökettérfogatának, 16 szelepes hengerfejének és hatékony hőcserélőjének köszönhetően.
Ennek tudatában sokat vártam az új motortól, amely a Peugeot 308 kombiban valóban jól teljesített. A négyhengeres dízelmotorokhoz viszonyítva finoman jár, 1750-es fordulaton 300 Nm-nél tetőző forgatónyomatékát egyenletesen építi fel. Nem igényli, de bírja a kihúzatást, német autópályára és meredek emelkedőkre is bőven elég erős motor.
Ebből a modellből átültünk egy GT kivitelű, 180 lóerős kétliteres dízelbe, hogy a nyolcfokozatú automatikus váltót is kipróbáljuk, ami a bővített vezetőtámogatáson és a modernizált telefonintegráláson túl a 308 egyik fő újdonsága.
Valószínűleg ugyanez az Aisin-gyártmányú, japán váltó lesz az 1-es BMW-ben, itt azonban a fokozatválasztó kar vezérlése is elektronikus, nem mechanikus. Súlya két kilóval csekélyebb a hatfokozatú elődnél, nagyobb áttétel-tartománya segít lejjebb nyomni a fogyasztást és az automatikus motorleállítás már 20 kilométer/óra alá csökkenő sebességnél lelövi a motort. A 400 Nm nyomatékú, kézi váltóval nem is kapható dízelváltozat méltó a GT névre. Mindig van erőtartaléka, a kényelmes ülésekkel, szép belső terével a 308-ast kiváló utazóautóvá teszi.
Dízel csúcsmodellből a benzines alapverzióba
Mégsem ez volt számomra a legérdekesebb 308, hanem az alapverzió, a háromhengeres, 110 lóerős, 205 Nm nyomatékú turbós benzines. A nemzetközi bemutatókon a gyártók többnyire a belépőmodellek közelébe sem engedik a sajtót, mert a 400 Nm és a teljes felszereltség könnyebben kelt jó benyomást, mint az alapváltozat.
A Peugeot azonban elhozott pár 110 lóerős 308-ast is, és milyen jól tették, hogy nem rejtegették! A jó autók attól jók, hogy nem csak a drágább motorokkal és extrákkal megtömve meggyőzőek, ami erre a háromhengeres Peugeot 308-ra kifejezetten áll.
Berchtesgaden a bajor Alpokban elsősorban a Sasfészekről híres, amely elkerülte a felrobbantást Hitler bukása után. Errefelé 20 százalékos emelkedőket jeleznek a táblák, ami brutális kaptató, 6 százalékot már ki kell táblázni. Itt sem vallott szégyen az 1,2 literes motor, a völgyekben a sík szakaszokon fürgén gyorsult vele a csupán 1090 kilós autó. Az ötfokozatú kézi váltó kapcsolhatósága továbbra sem jó, áttételezése viszont eltalált.
Nagy terhelésre, kis és közepes fordulaton a motor morgásán és rezgésein érezni a háromhengeres konstrukció korlátait. Normál üzemben a hiányzó negyedik henger nem feltűnő, mert a kiegyensúlyozó tengelyek sokat finomítanak a motor járásán.
Benzinesek | 1,2 PureTech | 1,6 GT | 1,6 GTI |
Teljesítmény, LE; nyomaték, Nm | 110/130; 205/230 | 205; 285 | 272; 330 |
Dízelek | 1,6 HDi | 1,5 HDi | 2,0 HDi |
Teljesítmény, LE; nyomaték, Nm | 100/120; 254/300 | 130; 300 | 150/180; 370/400 |
A 130 lóerős benzines, a 120 és a 150 lóerős dízel hatfokozatú, hidrodinamikus nyomatékváltós automata sebességváltóval is elérhető. A 180 lóerős dízelhez széria a nyolcfokozatú automata. A benzines és a dízel alapváltozat kézi váltója ötfokozatú, az összes többi manuális modellé hat
Eltaláltnak bizonyult a sima 308 futóműve is. A csatornafedelek a harsogóan zöld fűvel, jóllakottan kérődző tehenekkel keretezett bajor idillben sincsenek mindenütt egy szintben az aszfalttal, ezeken áthajtva a rugózás kényelmesnek tűnt és az autó agilitása is dicséretes. A hangulathoz sokat hozzátesz az apró kormánykerék, amivel az autó jóval kezesebbnek érződik, mint nagyobb volánnal.
Ügyesen dolgoztak az autó vezetőtámogató rendszerei. A 180 km/óráig aktív adaptív sebességtartó automatika végre nemcsak gázelvétellel mérsékli a sebességet, hanem végre fékezésre is képes. Automatikus váltóval állóra fékezi az autó, kézi váltóval 30-nál kapcsol ki. Hasznos funkcióval a táblafelismerővel érzékelt sebességkorlátozást a sebességrögzítő gombját kétszer megnyomva továbbadhatjuk az adaptív tempomatnak.
Eddig elég sok vezetőtámogató berendezés hiányzott a Peugeot 308 kínálatából, amit a ráncfelvarrással pótolt a gyár. Mostantól elérhető a 3008-ból és az 5008-ból ismert a követési távolság-figyelés automatikus fékezőrendszerrel kombinálva, amely a sávunkban lévő gyalogosokra és álló vagy velünk egy irányba haladó autókra reagál, akadályonként különböző sebességtartományban.
A sávelhagyás-figyelmeztetést kiegészíti az aktív, 65-180 km/ó között kormányzással is beavatkozó sávtartórendszer, amely természetesen kikapcsolható és a vezető is felül tudja bírálni a kormányt határozottan tartva. A Peugeot 308 érzékeli a vető figyelmének lankadását, de 65 feletti tempóval 120 percnyi vezetést követen automatikusan pihenést ajánl.
A fényszórókat reflektoron hagyhatjuk, mert az autó visszaveszi tompítottra, ha zavarná a többi autóst és ráteszi a távfényt, ha nincs a közelében más jármű. A holttérfigyelés nemcsak a tükörházba épített fényjelzéssel segít, de a kormányzással is igyekszik megakadályozni, hogy sávváltáskor összeütközzünk a mellettünk lévő vagy érkező autóval.
Bár a Peugeot 308 kívül nem sokat változott, a továbbfejlesztett okostelefon-integrálással, új motorjaival, a legjobb konkurensek szintjére felhozott vezetőtámogató berendezéseivel és változatlanul csekély súlyával, elegáns belső terével, jó összeszerelésével igényes alternatíva a mégoly jó konkurensekkel szemben is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|