Vacsora közben asztaltársunk volt a Nissan brit fejlesztőközpontjának Qashqai-projektmenedzsere. Christopher Picton szerint a Nissan Qashqait hiba volna nagyobbra konstruálni. Szerintem parkolásnál nem oszt, nem szoroz 15-20 centi, egy Golf vagy egy Astra és Mazda3 akkor is kategóriatárs, ha az egyik 4,2, a másik 4,4 méteres.
Ez az új kék szín, nagyon jól áll az autónak. Az első Nissan Qashqai reklámszlogenje a „városálló” volt, tényleg fekszik neki az urbánus használat
De a kocsi kipróbálása után nekem is derengeni kezdett, hogy az autó így kerek: a formaterven kívül nincsenek kiugró erényei, de igazán gyenge pontjai sem. Mindent legalább átlagosan tud, amivel az átlagos igényű átlagos vásárlónak átlagon felüli örömöt okoz.
Elvben a kormány lengéscsillapítója és a kormány középállásba való visszatérítő ereje javult a modellfrissítéskor. Ezzel együtt a Qashqait nem az agilitás fogja eladni. Parkolásnál hiába készít az orrban, a csomagtérajtón és a két külső tükörben lévő lencse használatával felülnézeti látványképet a számítógép, a központi kijelző szerény felbontása miatt a szemcsés, rossz minőségű kép nem sokat segít a centizésben.
Átforrósodó fémpálca támasztja ki a motorházfedelet. A 110-163 lóerő közötti motorkínálat nem változott
Itthon ettől nem fognak elalélni a magánvevők és flottavásárlók sem, de Nyugat-Európában az autó kiválasztásakor lényeges a szén-dioxid-kibocsátás, ami a fogyasztással arányos. Az átdolgozott Nissan Qashqai 1,5 dCi értéke mindössze 99 g/kilométer, míg a konkurenseké 100-119 grammról megy felfelé. A kétjegyű szén-dioxid-adattal a Qashqai a kategória legjobbja a gyár szerint.
Mi a 110 és 130 lóerős dízelek illetve 115 vagy 163 lóerős benzines motorok közül az erősebbik benzinest vezettük. 2000 alatti fordulatszámon az 1,6 literes turbómotor nagy késéssel kezdett húzni gázadás után, erőtlennek hatott. A feltöltő késese közepes fordulatszámtól nem zavaró, a négyhengerest a váltások előtt jobban kihúzatva a motor frissebben reagál a gázra és energikusan gyorsít.
Számos konkurens nem kapható összkerékhajtással, itt azonban rendelhető a 130 lóerős 1,6-os dízelhez
163 lóerőt és 240 Nm-t nem érezni az autón, inkább halk működése vonzó a motorban. A kézi sebességváltó hosszú karja miatt a kapcsolási utak is nyúlósnak tűntek, viszont a váltásokhoz csekély erő elég. A csak elsőkerék-hajtással társítható 1,6 DIG-T motornak megvan a közönsége: az összeladások nagyjából harmadát adta itthon az idei első öt hónapban, míg az 1,2-es turbós négyhengeres a teljes értékesítés 48 százalékát teszi ki. A többi dízel.
Mostantól az ütközésmegelőző rendszer a gyalogosokat is felismeri és tolatáskor a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés segít elkerülni, hogy a vezető kitolasson egy érkező autó elé. Távolságtartó tempomat még nincs; táblafelismerés, éberségfigyelés, holttérfigyelés és sávelhagyás-figyelmeztetés a ráncfelvarrás előtt is volt.
Eltűri, de nem élvezi a gyors kanyarokat, a Qashqai a higgadt vezetőknek kedvez. Kényelmesek az első ülések
Egyelőre nem lehetett kipróbálni a 2018 tavaszától elérhető Nissan ProPilot rendszert, amely az önvezető autók felé lesz újabb lépés. A ProPilot a sávtartórendszer, az adaptív távolságtartó tempomat és a torlódásasszisztens funkcióját egyesíti, képessé téve az autót az útvonal adott sebességű követésére kanyarodással együtt, a sávváltást leszámítva. A rendszer elsősorban a radaros távolságtartásra és a nagy felbontású kamera képének elemzésére épít a környezet felmérésében.