Röviden – Renault Koleos 2017 | |
---|---|
Mi ez? | Dél-Koreában gyártott, megtermett terepjáró első- vagy összkerékhajtással. A Nissan X-Trail hajtásláncát kapja, tulajdonképpen a Samsung QM6 testvérmodellje. |
Mit tud? | Mutatós kívül, nem rezel be terepen, tágas és kényelmes belül. |
Mibe kerül? | Listaára 8,7-11,7 millió Ft, a kedvezményes alapár 7 999 000 Ft. Előrendelés júniustól, tényleges piaci bevezetés szeptemberben. |
Kinek jó? | Elsősorban a Passat és a Mondeo kategóriájából tekintélyes, magas üléshelyzetű autóra váltóknak. Kisebb eséllyel a prémiummárkák feláraitól vagy a Kodiaq 7-8 havi szállítási idejétől visszahőkölő vásárlóknak. |
Amikor szóba került a hazai menetpróba és a Koleos név, hirtelen nem ugrott be semmi. A Renault új arculata olyan erőteljesen nyomja el a múltat, hogy elsőre a Captur-Kadjar-féle irányvonal elfeledett tagjára gondoltam, nyilván valami enyhe ráncfelvarrás lehet.
Aztán beugrott! Teszteltem az előző generációs, 2007-től 2015-ig gyártott Koleost, de a régi fotóimat látva, soraimat visszaolvasva nem véletlenül törlődött az emléktárból. A dél-koreai Samsung, valamint Nissan X-trail alapokra épülő típust hidegen fogadta az európai piac, akárcsak a hasonló együttműködésből született Renault Latitude-öt.
„A forma gömbölyűre faragott bumfordi fatönk, minden él egy picit lecsapva, semmi agresszivitás, semmi feltűnés, nem keresi a rivaldafényt, háttérben álló, igazi szolgalélek.” – írtam az elődről, aminek tulajdonképpen csak a neve maradt meg, a stílus, a felépítés, a technikai tartalom száz százalékig új, és tökéletesen követi a Talisman-Mégane diktálta irányvonalat.
Sőt a méretosztály is változott, a Renault egy kategóriával feljebb próbál szerencsét, a Hyundai Santa Fé, a Mitsubishi Outlander, a Škoda Kodiaq és a házon belüli konkurencia, a Nissan X-Trail ellenében.
Külső
A Renault Koleos tulajdonképpen csak az európai piacnak új, 2016-ban Pekingben mutatták be, és már jó ideje forgalmazzák Ázsiában. A késés oka az öreg kontinens vásárlóinak eltérő ízlése és igénye, némileg át kellett fésülni a konstrukciót, több puha kárpit, kellemesebb beltér jellemzi a hozzánk érkező Koleost. Technológiai alapjait a testvérmodell Nissan X-trail adja, innen érkezik a 40 km/óráig fixen 50:50 arányúra zárható tengelyenkénti erőelosztással rendelkező modern összkerékhajtás, illetve a fokozatmentes automata váltó.
Arra viszont ügyeltek, hogy a formaterv teljesen eltérő legyen, az új Koleos tulajdonképpen egy túlfújt Talisman, a márkára jellemző markáns stílusjegyekkel. Úgy tűnik, ez a trend kezd uralkodóvá válni, a gyártók törekszenek az egységes arculat kiépítésére, így azt azonnal tudjuk, hogy egy Renault tűnik fel a visszapillantóban. Elölről a fényszórók alá húzott C alakot formáló LED nappali menetfény, valamint az óriási embléma, hátul a vízszintesen elnyújtott, lapos lámpatest könnyíti meg az azonosítást. Azt viszont már nehezebb eltalálni, a Mégane-Talisman-Koleos-hármasból pontosan melyikkel van dolgunk.
Bár a nagy Skoda SUV, a Kodiaq kapott medve nevet, a lágy ívekből építkező, pufókabb Koleost inkább nevezhetjük mackós alkatnak. A tömött testet gazdag krómdekoráció tagolja, akad belőle bőven a hűtőrácson, csillogó csík húzódik az A-oszlop alá rajzolt légbeömlőt imitáló betétig, és ugyanígy fénylik a hátsót keretbe foglaló kamu kipufogó, amit bátran nevezhetünk iparági alapmegoldásnak.
Nagynak nagy, az alapot a Renault-Nissan CMF C/D moduláris platformja adja, így lehetett játszani a tengelytávval, a 467,3 centi teljes hosszhoz 270 centis tengelytáv és igen tágas második soros lábtér jár.
Belső
Ha már a hossznál tartunk, a Koleos esetén nem kell a harmadik sorba tömörített utasok kényelméről értekezni, harmadik sor ugyanis nincs. Nem rendelhető, nem is tervezték, a cél egy kényelmes ötszemélyes megalkotása volt, méretes csomagtérrel. A gyáriak elmondása szerint azért nem vesződtek ezzel, mert a Renault pont elég hétüléses modellt kínál (Grand Scenic, Espace), akinek erre van szüksége, talál megoldást.
Tágra nyílnak az ajtók, beülve pedig a külsőhöz hasonlóan uniformizált műszerfalat találunk. Elrendezése, funkciói, a kormány, a rajta lévő gombokkal együtt ugyanaz, mint a Talisman vagy Mégane esetén. A Nissan-rokonság viszont tartogat egy fájdalmas meglepetést, a japán minimalista spórolással minden egyes ablakfelhúzáskor szembesülünk, még a finom francia luxussal meghintett Initiale Paris csúcskivitelben is. A puha, fűthető-szellőztethető, két árnyalatú bőrülések, a szintén hűthető-fűthető pohártartó mellé nincs automata villanyablak, csak a sofőr számára.
A digitális kor jegyében digitális kijelző a műszerfal, az alapmodellben is 7 colos központi kijelzőn pedig az összes többi funkció elérhető, de szerencsére a klíma hőmérséklet-szabályzása megmaradt fizikai gombként, valamint az ősi francia rádiókezelőt is megtaláljuk a kormány mögött matatva. Nem minden tesztautóban volt elérhető, de az ígéret szerint 2017 nyarától minden modell képes lesz a mobilintegrációra, legyen Apple vagy Android alapú a készülék.
Emellett van még pár funkció, ami kimaradt, vagy később érkezik. Fájó hiány a Multi Sense rendszer, amivel különféle üzemmódokban használhatjuk az autót, puhán komfortosra hangolt karaktertől a sportosan keményig. Hiányzik a Head Up Display is, a távolságtartós tempomat viszont 2018-ra biztosan érkezik.
Technika
A kezdeti motorkínálat nem túl bőséges, két Euro 6-os dízellel indul a Koleos. A kisebb 1,6 literes mellé visszatér a 177 lóerős, 380 Nm forgatónyomatékú 2,0 dCi, amit már szinte követeltek a vevők, sokan idegenkedtek a több turbóval megfújt, kis löketű, de akár 180 lóerős dízelektől. A kisebb motor csak elsőkerék-hajtással és hatos kézi váltóval érhető el, két (Zen és Intens) felszereltségi szinttel.
A 2,0 literes esetén pont fordított a helyzet, nincs más választás, csak összkerékhajtással rendelhető. Hatsebességes kézi váltóval viszont csak a középső Intense szinten párosítható, a csúcsverzió Initiale Parishoz pedig kizárólag a fokozatmentes CVT automata jár. Tehát kézi váltós, erős motorral szerelt, összkerék nélküli Koleosról hiába álmodunk, de ezt is a piac diktálja, a drágább kivitel vásárlói igénylik a 4×4 hajtást, még akkor is, ha nem használják ki.
Aki viszont ki akarja használni a fejlett összkerékhajtás adta tapadást, annak jól jöhet a két tonnáig használható rejtett vonóhorog, ami klasszikus, mindenféle elektronikus segédet nélkülöző darab.
Vezetés
A hazai, jelen esetben Somorja környékén tartott bemutatón a kétliteres CVT váltós kivitelek felülreprezentált számban voltak elérhetőek, ezért egy ilyet próbáltunk. Ebben a kategóriában nincsenek csodák, a Koleos is úgy viselkedik az úton, ahogy bármelyik nagy szabadidő-autó, a masszív testet keményre hangolt futómű tartja kordában, a 175 lóerős dízel pedig az első nekilódulás után megfelelően húz, de azért az automata és a 4×4 ledarálja az erőt.
Kormányzása városi manőverekre kiélezetten könnyű, az autó mozgása kellően stabil, a feszes, úthibákon koppanó benyomásért pedig lehet, hogy a csúcsmodell 19 colos kerekei okolhatóak, erre a felnire 225/55 jár, míg az alapkivitelnél magasabb oldalfalú 225/65 R17 abroncsok kerülnek.
A Renault által finomhangolt X-Tronic fokozatmentes CVT váltót többen több helyen dicsérték, és meg kell hagyni, a maga nemében tényleg jól sikerült darabról van szó. Egyszerűen ez kell az embereknek, pár tökéletesen imitált virtuális fokozat, és máris nem hat idegenül a technológia. Ennyi a titka a váltónak, hét fixre programozott áttétellel hidrodinamikus nyomatékváltó illúzióját kelti, padlógázra nem egy fix fordulatszám mellett gyorsul az autó, megvan a szokásos váltási érzet.
A tesztút során tettünk egy rövid terepes kitérőt, bár nem épp célszerszám, azért a Koleos kitűnően helytáll, ha eldugott horgászhelyet kell találni a Duna mentén. Terepszöge elöl 19, hátul 26 fok, hasmagassága pedig 21 centi, a 4×4-es hajtás pedig kézzel kapcsolható. A kormány mellett bal oldalon található gombbal három üzemmód ( 2WD, 4WD auto és lock) közül választhatunk. A 4WD auto aktiválása esetén a nyomaték száz százaléka jut az első kerekekre, csúszós felületre érve viszont maximum 50-50% arányban osztja el a hajtást a tengelyek között. A 4WD lock pedig az 50:50-es állandó elosztású mód, ha tényleg ki kell mászni a bajból.
Költségek
A Koleos jelenleg kecsegtető használtautó-beszámító akcióval indul, amely minden verzióra érvényes, így lehet 7 999 000 Ft-os a Zen 1.6 dCi 4×2 verzió reklámára. Listaárak szerint 8,7 milliótól indul a típus, a csúcsverzióért pedig 11,7 milliót kérnek. Három felszereltségi szint van (Zen, Intense, Initiale Paris), a Zen viszont csak az 1,6 dCi-vel párosítható. Már az alapverzió felszereltsége sem rossz, a 130 lóerős dízelhez kétzónás automata légkondicionáló, kulcsfelismerés az első ajtókban, hátsó parkolóradar, 17-es könnyűfém felni jár.
Az Initial Paris a puccos dekoráción túl nem ad hozzá túl sokat az autó használati értékéhez, így az Intense szint a 175 lóerős visszatérő kétliteres dízellel, kézi váltóval lehet a legészszerűbb választás a hazai eléggé szűkös kínálatból.
Érdekes kérdés a Koleos várható szereplése, sűrű kategóriába érkezett, és bár az elmondottak alapján a fejlesztések miatt késett az európai színre lépés, még mindig érződik rajta, hogy vannak hiányzó funkciók, mint például a Multi Sense, ami alacsonyabbra pozicionált típusoknál viszont elérhetőek. Mindenesetre a német konkurenciától eltérő hangulata, a kényelmet fokozó extrái, tágas utas és csomagtere miatt lehet kedvelt modell, főleg ha szép lassan beszivárognak a házon belül elérhető további extrák.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|