Röviden – SEAT Ibiza (2017) | |
---|---|
Mi ez? | 1984-ben jelent meg az első SEAT Ibiza, a spanyolok kisautója most az ötödik generációjánál tart, amelyet a Volkswagen-csoport legújabb platformjára építettek. |
Mi tud? | Tágas utasteret és kellő dinamikát nyújt akár 3 hengeres, turbós benzinessel is. |
Mibe kerül? | A 75 lóerős szívómotorral szerelt Ibiza 3 294 930 Ft-ba kerül, a közepesen felszerelt tesztautó 95 lovas turbóval már 5,6 millió forint. |
Kinek jó? | Aki praktikusan használható kisautót keres leginkább város körüli felhasználásra. |
Még a ’80-as évek elején dobták piacra az első, igazán kocka formájú SEAT Ibizát a spanyolok, melyben még a System Porsche felirat is olvasható volt néhol, hiszen a hajtáslánc tervezéséből kivette a részét a stuttgarti sportkocsigyártó is. További három generáció követte ezt a modellt hosszúra nyújtott modellciklusokkal, most pedig elérkezett a váltás ideje, ötödik alkalommal öltöztették át az Ibizát.
Külső
Teljesen új alapokat rejt az elődjénél jóval komolyabb és enyhén sportosabb megjelenésű SEAT Ibiza, a Volkswagen Polo és az Audi A1-es előtt kapta meg az új keresztmotoros építőkészlet kisautóknak szánt változatát, melyet A0-s kóddal jelölnek. Szemre is igazán feltűnő a változás.
Számokban ez annyit jelent, hogy majdnem 9 centivel szélesedett, közben a hossza 2 milliméterrel csökkent, így 4050 mm, cserébe viszont a tengelytáv 2564 mm, tehát az elődéhez képest 9,5 centiméterrel gyarapodott és ez valóban kellemesebbé tette a hátsó üléssort odabent.
Fiatalos és sportos modellként kommunikálják a SEAT Ibizát, de távolról sem a 150 lóerős, turbós benzinmotor lesz a jellemző választás itthon, amihez tökéletesen passzol az FR ültetett futóműve és az olyan apróságok, mint a piros féknyergek vagy a négyszögletű króm kipufogóvég-imitációk a faron.
Sokkal inkább olyan fazonúakkal találkozunk majd az utakon, mint a hazai menetpróba flottájának példányai. Leginkább szembetűnő változás, hogy az alapáras halogén fényszórókkal egészen más arcot mutat az Ibiza, mint a sajtófotók LED-es lámpái. Ettől függetlenül büszke SEAT Lighting feliratot találunk a háromszögletű menetfényt adó LED-ek között. Az oldalvonalat a konszernnél divatos élek uralják, az arányaival pedig megtévesztésig hasonlít a Leonra. Szűkre húzott lámpákkal és a szélességet hangsúlyozó vonalakkal, a hátuljában van némi dinamizmus.
Belső
Minden megszerzett milliméter igazán jól jött az utastérnek, sokkal tágasabb és praktikusabban használható autó az ötajtós Ibiza. Az anyagfelhasználás tagadhatatlanul kisautós, tehát mindenhol kemény plasztikok köszönnek vissza, de nem olcsó érzetű a beltér. Semmi meglepetés nem fogad a műszerfalon sem, hozza a trendnek megfelelő átlagot. Viccesen kicsike érintőképernyővel és manuális klímával nehéz kívánatosnak látszani, de felár ellenében a 8 colos kijelzővel több pixelt is vehetünk a beltérbe.
A kormány az én ízlésemnek kissé túl vékonyka, de a fogása és a pozíciója alapvetően jó, ahogyan a rajta elhelyezett gombok is. Minden teljesen egyértelmű, a bal oldalon lévőkkel a műszeregység közepén lévő kijelzőről olvashatunk le fogyasztási adatot és egyéb hasznos apróságot. Sebességtartót ugyan nem tartalmaz a Style felszereltség, de érdekes módon limiter van, így kreatív felhasználással és nehézre állított lábbal megoldható a tempomat kérdése is, amennyiben nem szeretnénk további 50 800 Ft-ot kiadni a fáradságérzékelőt is tartalmazó Driver csomagért. Az egy fokkal okosabb adaptív távolságtartós tempomatért 68 580 Ft-ot kérnek.
Javult a váltószoknya minősége is a legutóbbi Atecához képest, kevésbé műbőr hatású anyagot használtak. Alacsony felszereltségi szinten bőséggel találunk vakkapcsolót, így kezdő titkos ügynökök érdekes világmegmentő funkcióknak adhatnak közvetlen aktiválási lehetőséget.
Tág tartományban állíthatóak az első ülések, az ülőlap viszont cseppet rövidke, az egész meglepően puha és a kelleténél kevesebb oldaltartást ad, amennyiben kihasználjuk, hogy az új SEAT Ibiza messze jobban vezethető, mint elődje.
Növekedett a csomagtartó mérete is az új generáció érkezésével, már alapból 355 literes a tér. A rakhely pereme viszonylag magas, mögé kell emelni a cókmókot. Előnye azonban, hogy az ajtó nyitásakor nem borulnak ki a csomagok, mint mondjuk a Jaguar F-Pace-ből.
Technika
Már a több mérettel nagyobb SUV-t, az Atecát is teljesen elfogadhatóan mozgatta a 999 köbcentis, háromhengeres turbómotor, aminek 95 lóerő teljesítményű és 175 Nm csúcsnyomatékot tudó változata szolgált a magyar bemutató összes darabjában. Az eladások döntő többségét ez adja majd, teljesen érthető módon. Racionális választás a paletta közepén lévő motor.
A mai trendeket követve alacsony fordulaton nyomatékos, így nem igazán kell 2000-es fordulatnál tovább forgatni, hogy felvegyük a forgalom ritmusát. Közben a háromhengeres hangjából és a vibrációból semmi nem jön át az utastérbe, csupán feleslegesen magas fordulatszámnál érkezik meg a varrógéphang.
Az új fejlesztésű 1,5 literes TSI benzinmotor (150 LE) az év végén jelenik meg a kínálatban, addig benzinmotorokat szívó verzióban 75, valamint turbósban 115 lóerővel lehet választani. Gajdán Miklós kolléga az utóbbit tette próbára a nemzetközi bemutató alkalmával. Természetesen nem marad ki az Ibizából az 1,6-os TDI sem, mely 80-tól 115 lóerőig terjedő skálán választható.
Vezetés
Jelentőset lépett előre az új SEAT Ibiza, ami a vezethetőséget illeti, a friss platform adta megnövekedett nyom- és tengelytáv sokat segített rajta, így kifejezetten élvezetes vezetni és messze stabilabbnak érződik elődjénél. A futómű elöl McPherson, hátul pedig a kisautóktól megszokott csatolt lengőkaros, annyi azonban világos, hogy a 16 colos felnikkel és magas oldalfalú gumikkal tökéletesen nyelte Budapest úthibáit, ráadásul még kanyargós úton is magabiztos. Az 1500-as fordulattól élő motor 175 Nm nyomatéka gondoskodik a kellő lendületről.
Ahogyan a legtöbb mai villanyszervós autónál, úgy az Ibizában is rettentő élettelen a kormány, beszédes visszajelzések gyakorlatilag nincsenek és rendkívül könnyen fordul. A haladás irányát azonban tökéletesen ki lehet választani vele, ennél többet ne kívánjunk tőle. Hétköznapi igényeket elégít ki az ötfokozatú kézi váltó is, melynek kapcsolási érzete semmi gépies romantikát nem tartalmaz, szinte ellenállás nélkül veszi a fokozatokat, cserébe a kar jó helyen van és pontos a megvezetése.
Költségek
Szerencsére végtelenül mezítlábas SEAT Ibiza nincs a kínálatban, már a belépő Reference felszereltség is kínál manuális klímát, picike monokróm kijelzővel és vészfékasszisztenst. Így kicsivel kevesebb mint 3,3 millió forintért kapunk egy tágas kisautót, amennyiben megbarátkozunk a 75 lóerős szívó háromhengeressel. A 95 lovas turbómotor felára bő 1,3 millió forint, amivel egy jóval szélesebb körben használható autót kap a vevő. További 157 480 forint a magasabb Style felszereltség Bluetooth-csatlakozást is adó színes központi kijelzővel és ködfényszórókkal. Számos olyan opciós tétellel bővíthető az Ibiza, mint a 8 colos érintőképernyős navigációs rendszer (264 160 Ft), LED-es fényszórók (281 940 Ft) és a Beats Audio hangrendszer (146 050 Ft).
A SEAT Ibiza-kínálat csúcsa jelenleg a 115 lóerős, szintén háromhengeres turbómotorral hajtott Xcellence panorámatetővel, érintőképernyős navigációs rendszerrel és tolatókamerával – parkolássegéd nem rendelhető hozzá. Mindez 6,2 millió forint, ami már messze túllépi azt a határt, amennyi egy kisautóért jó szívvel adható. Az Ibiza árából a cikk írásakor a kereskedők használtautó-beszámítási akció keretében 400 000 forint kedvezményt nyújtanak.
A SEAT Ibiza 1.0 TSI és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (100 LE) | 4 630 000 |
Citroën C3 1.2 PureTech (82 LE) | 3 769 000 |
Škoda Fabia 1.0 TSI (95 LE) | 3 820 710 |
SEAT Ibiza 1.0 TSI (95 LE) | 4 601 760 |
Értékelés
Alacsonyabb felszereltségi szintű változatok jelentős kedvezménnyel igazán piacképes és jól használható autók. Az alapjaiban megújult SEAT Ibiza legnagyobb erényei a tágasabb utastér és a jó vezethetőség, amihez nem feltétlenül szükséges befizetni a sportfutóműves FR modellre, mert már a 95 lóerős verzióval is meglepően remek az autózás.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|