Röviden – Mercedes S-osztály 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A 2013-ban bemutatott hatodik generációs S-osztály ráncfelvarrása, több mint 6500 új alkatrésszel, új motorokkal és extrákkal |
Mi tud? | Burokban tartani, és extázisba hozni (AMG) |
Mibe kerül? | Nem olcsó. 26 millióért csak dízelt adnak, az S 63 AMG 4MATIC+ 50 millió alaphangon |
Kinek jó? | Akinek sok pénze van, szereti a luxust és szeret autóban masszíroztatni |
Svájcban és Németországban vezettük a megújult Mercedes S-osztályt, amelyet 2013-as megjelenésekor csak a világ legjobb autójaként emlegettek. Erre a címre továbbra is esélyes nálunk a luxusautó, még akkor is, ha a felesleges extrák versenyét is ugyanez a modell nyeri. Talán nem is csoda, hogy a lenyűgözően fényűző S 560-nal szemben a szintén kipróbált S63 AMG-vel tudtunk leginkább azonosulni.
Külső
Karakterességéről eltérnek a vélemények, amin a megújult Mercedes S-osztály sem fog változtatni: a forma maradt, a ráncfelvarrásoknál kötelező apró módosítások nem hoztak drasztikus változást. Aki biztosra szeretne menni a felismeréssel, annak nem a lökhárítót, hanem az új, három duplacsíkos hűtőrácsot kell kiszúrnia, vagy amit még egyszerűbb, az új LED-fényszórókat, amelyeknek felső élétől a belső oldalsóig 3 dizájncsík fut. A hátsó lámpa is változott – ezeket egyszerűen ékszernek becézi a sajtóanyag, mivel az éjjel-nappal jellegzetes karakterrel ruházza fel a fart.
Ahogyan lenni szokott, van jó néhány (hét db) új könnyűfém-felni a kínálatban 17” és 20” közötti méretben. Ugyan kívülről semmi nem utalt rá, de a kipróbált S 560 és S 63 4 MATIC+ modellek mind a hosszított darabok voltak, sőt érdekes, hogy az AMG modell nem is létezik rövid verzióban. Az 5255 mm (AMG: 5287 mm) hosszú karosszériához tartozó 3165 mm-re tengelytáv mind-mind hatalmas testre utalnak, harmonikus formáival mégsem tűnik igazán óriásinak a Mercedes.
A német rendszámos a 2017-es modell
Belső
A finom bőrök, karbonbetétek, igényes műanyag és alumínium borította luxuskörnyezetről első látásra sugárzik a minőség, nem hiába Mercedes a Mercedes. Van letisztultabb forma, van egyszerűbben kezelhető médiarendszer, de az S-osztály utastere mindenképpen jó hely. Kényelmes és pihentető vagy éppen sportosan izgalmas, sőt, akár bosszantó is lehet. Talán most először éreztem úgy, hogy muszáj lett volna legalább 1 órán keresztül bújni a menürendszert indulás előtt. Nem feltétlenül azért, mert bonyolult, vagy rosszul strukturált, hanem azért, mert megszámlálhatatlanul sok funkciót tud és kicsit veszélyes vezetés közben ismerkedni vele. Olyan szinten tud sokat, hogy az már túlzás, ha nem egy örök életen át tartjuk meg az autót, akkor tuti, hogy kimarad valami.
A 64 különböző színárnyalatra képes hangulatvilágítás, az ajtón lévő fűthető könyöklők, a vezeték nélküli telefontöltők, a fűthető/hűthető pohártartók csak néhány tétel a listáról, a menürendszerben még vagy egymillió beállítást találni, és minden legalább három fokozatban állítható. A 12,3”-os digitális műszerfal három különböző megjelenési formát ismer, közvetlenül mellette pedig az ugyanekkora navigációs képernyő található, ahogy eddig is. Ami újdonság, hogy a kormány két oldalára egy-egy miniatűr tapipad került, amelyeket simogatva lépkedhetünk a menürendszerben vagy kiválaszthatjuk, mit lássunk magunk előtt a műszerfalon. Ha nem szeretnénk lenézni, a head-up display tűpontos képet ad és minden fontos információt megjelenít. Ja, és az adaptív tempomat kapcsolója is felkerült a kormányra.
Abszolút újdonság és a sznobizmus csúcsa is egyben az Energizing comfort menüpont, ami az autó különböző rendszereit hangolja össze az előre definiált hangulatok szerint. A hangulatvilágítás, a zenei hangzás, az ülésfűtés/szellőzés, a klíma, a parfümbefújás és a vagy hatféle masszázs közül a legmegfelelőbbet választja ki nekünk az autó, és frissít vele 10 percen keresztül. Lenyűgöző aprólékossággal megtervezett rendszer, akkor is, ha ez pont olyan dolog, amit nagyjából egyszer használunk egy évben.
A nemrégiben nálunk járt M760Li tesztautóban szomorúan tapasztaltam, hogy alig férek a jobb hátsó főnöki fotelben, így ezt itt is muszáj volt kipróbálni. A fejtámlán található puha párna nagyon kényelmes a fejnek, aminek szerencsére felfelé is több hely jut, mint a BMW-ben. A lábtámaszt teljesen felemelve viszont itt sem tudom 190 centiméteres magassággal teljesen kinyújtani a lábam, ráadásul a vezető ilyenkor elveszíti már a jobb első tükröt az azt kitakaró anyósülés miatt.
Technika
Három új motor debütál a megújult S-osztályban: egy sorhatos dízel és egy sorhatos benzines, valamint a négyliteres V8-as biturbó benzinmotor. A kisebbik benzines két teljesítményszinttel érkezik: az S 450 (4MATIC is van) 367 lóerős (500 Nm, 6,6 l/100 km), az S 500 pedig 435 (520 Nm, 6,6 l/100 km). Mindkét modell megkapja az új 48 voltos hálózati rendszert, amely a hibridekhez hasonló tulajdonságokat biztosít, bár önállóan villannyal nem képes elindulni az S-osztály. Menet közben városi környezetben viszont képes lekapcsolni rövid időre a motort, plusz az indítógenerátor 250 newtonméteres nyomatéka, valamint egy elektromos turbótöltő alkalmazása sokkal könnyedebbé és fürgébbé teszik az indulást.
Új darab az S 560 jelölésű, hengerlekapcsolásra képes négyliteres V8-as motor is – 469 lóerővel és tetemes 700 newtonméterrel. Van még erősebb kivitel is a palettán, a hasonló méretű, de kissé eltérő S 63 AMG 612 lóerővel (900 Nm), sőt, megmaradtak a V12-es motorok is. Utóbbi az S 600-ban 530 lóerős (830 Nm), az S 65 AMG-ben pedig 630 lóerőt teljesít kerek 1000 Nm társaságában.
Az új hathengeres dízelből is két szint van, S 350 d (286 LE, 600 Nm, 5,1 l/100 km) és S 400 d (340 LE, 700 Nm 5,2 l/100 km) jelzés alatt futnak – utóbbi nem mellesleg az eddig legizmosabb Mercedes személyautó-dízelmotor. Ezek is rendelhetők 4MATIC összkerékhajtással. Váltóból a V12-est (7 fokozatú) leszámítva minden motor kilencfokozatú automatát kap (az AMG duplakuplungosat).
Vezetés
Nehéz eldönteni, hogy vezetni vagy hátul utazni jobb-e a Mercedes S-osztályban, egy erős döntetlenben talán kiegyezhetünk. A kényelem elsőosztályú minden ülésben, csecsemőtől az óriásokig mindenki megtalálhatja a kényelmes üléspozíciót magának. Az elsőként próbált S 560 ereje minden helyzetben bőségesnek tűnt, a 4,7 másodperces százas gyorsulás és a 250 km/órás végsebesség elég akkor is, ha sietni kell. Hang alig szűrődik be valami, a kilencfokozatú automata gyakorlatilag észrevétlenül vált, de nem is ez az igazán meglepő, hanem az S-osztály futóműve. A Magic Body Controlnak nevezett rendszer a szélvédő tetején található sztereó kamera képét használva most már 180 km/órás sebességig képes scannelni az úthibákat, és úgy állítani egyesével a kerekek rugózását, hogy a lyukakból a lehető legkevesebbet vegyünk észre. A gyakorlatban ez tökéletes minőségű utakat jelent, bár azért arra kíváncsiak lennénk, hogy a hazai útviszonyok között mire képes.
Ami ennél is meglepőbb, az a nullához közeli oldaldőlés. Ezért az Active Body Control elnevezésű rendszer felel. Hiába rángatjuk bolond módjára a kormányt, a Mercedes elképesztően stabil és nyugodt marad, ilyet még sehol máshol nem éreztünk, szinte hihetetlen, sportautótól is szokatlan viselkedés ez. Ezzel együtt Comfort beállításban egy vadiúj funkció is helyet kapott az S-osztályban: kanyarban akár 2,65 fokkal képes bedőlni a karosszéria – így csökkentve az utasokra ható erőhatást, és növelve a kényelmet.
A vezetéstámogató asszisztensek nagy része is a kényelmünket szolgálja a biztonság mellett, ebben korábban is erős is volt az S-osztály. Nem, még most sem vezet haza magától, de nagyon sok mindenben segít, kiterjeszti az érzékeinket, néz és érzékel helyettünk is. A távolságtartó tempomatot és sávtartó asszisztenst használva elég csak a kormányon tartani a kezünket, ilyenkor gyakorlatilag mindent megcsinál helyettünk az autó. Tartja a követési távolságot, beveszi helyettünk a kanyarokat (autópályán főleg, a nagyon éleseket nem tudja), a sebességkorlátozó tábláknál magától lassít (kikapcsolható funkció), sőt, most először a navigáció adatait is figyelembe veszi, hogy még ügyesebben lassítson például egy körforgalom előtt. Képes helyettünk előzni is ezeket a rendszereket használva, az irányjelző használva magától vált sávot, ha biztonságosnak ítéli meg a manővert.
A baleseteket a korábbinál is ügyesebben kerüli el: álló kocsisornál, vagy gyalogost észlelve magától is vészfékez, ha elbambult a sofőr és az új keresztirányú forgalmat figyelő funkciónak hála olyan oldalütközéseket is képes elkerülni, amit a vezető nagy valószínűséggel már csak a csattanás után vett volna észre.
Élmény az S 560 vezetése még ezek után? Abszolút az a maga nemében, de nem teljesen autószerű, ez a fajta luxus már nem a hagyományos vezetési élményt nyújtja. Ha utóbbira vágyunk, akkor az S 63 AMG 4MATIC+ a mi autónk.
612 lóerő, 900 Nm, 3,5 másodperc 100-ig. Utóbbi egészen elképesztő adat egy luxusautótól, amelynek súlyát az AMG fejlesztési főnöke szerint éppen hogy be tudták szorítani 2 tonna alá. Gyors luxusautót azért láttunk már sokat, de az AMG mozgása egészen döbbenetes. Jóval feszesebb, mint az S 560, élményben pedig olyan nyújt, amire csak sportautók, esetleg a Porsche Panamera képes. Vegyük mindjárt a rajtprogramot, amit egymás után nagyjából négyszer gond nélkül sikerült aktiválni. Az ülésbe préselő erőn azért visszafog valamit a masszív karosszéria által redukált sebességérzet, de ahogyan a fák szaladnak, az így is félelmetes.
Az Airmatic légrugós, adaptív lengéscsillapítókra épülő futómű elképesztően fogja az utat, a kormányzás nagyon precíz, egyik kanyarból a másikba centiméteres pontossággal dobálhatjuk a közel 5,5 méteres luxusautót, ami itt minimum egy számmal kisebbnek tűnik annál, mint amit az S 560-ban éreztünk. És a hang! Végre, a sima V8 után hallani valamit a motorhangból is, amit gombnyomásra elnémíthatunk, de ezt a fortyogást és vérforraló durrogást nem sokan akarják majd likvidálni az életükből. Az AMG vezetési élményben egészen elképesztőt hoz, miközben nem sokat veszít a kényelemből – legalábbis, ha jó úton használjuk. Eleganciájából száguldás közben annál inkább, nem mellesleg veszélyes is, hiába lassítottunk kerámia tárcsákkal: a fékút meglepően hosszúra tud nyúlni, ha ennyire nem érezni a sebességet.
Költségek
A Mercedes-Benz S-osztály sosem volt olcsó történet, most sem az. A legolcsóbb modell ára is meghaladja a 26 millió forintot (S 350 d), míg a kipróbált hosszított S 560 4MATIC közel 37 millió, az AMG pedig 50 millió forint alapáron. Két lépcsőben érkeznek a modellek, egyelőre az új dízelek és a próbált benzinesek kaphatók, de kizárólag 4MATIC hajtással. A többi motor októbertől lesz elérhető.
A Mercedes-Benz S-osztály ára különböző motorokkal | |
---|---|
Mercedes S 350 d 4MATIC | 27 538 250 Ft |
Mercedes S 400 d 4MATIC | 29 030 500 Ft |
Mercedes S 560 4MATIC hosszú | 36 849 000 Ft |
Mercedes-AMG S63 4MATIC hosszú | 49 930 000 Ft |
Értékelés
Korunk egyik legfejlettebb, legmodernebb luxusautója nem aprózta el a fejlődést: minden területen többet nyújt a korábbinál. A luxust fokozó funkciók olyan számban vannak jelen a fedélzeten, hogy időt kell szánni azokra, sőt, meg kell tanulni kiélvezni azokat. Vezetési élményben egészen különleges szintre emeli a luxust a megújult S-osztály, ennek legfőbb oka az előre pásztázó és gondolkozó futómű, amely úgy kanyarodik, mint eddig soha semmi más. Utóbbi kevesebb technikával is igaz az S 63 AMG 4MATIC+ modellre, amely a fékezést leszámítva mindenhol képes meghazudtolni a fizikát, és egy könnyű sportautó dinamikáját mutatja.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|