Röviden – Volvo XC60 D5 | |
---|---|
Mi ez? | A Volvo prémium középkategóriás szabadidő-autójának második generációja, erős, nyomatékos 235 lóerős dízelmotorral, automata váltóval |
Mi tud? | Elegáns megjelenésű, csendes és megnyugtató környezetben, kényelmesen és biztonságban utaztatni. |
Mibe kerül? | Az XC60 a 190 lóerős D4 dízelmotorral a legolcsóbb, a tesztben szereplő D5 R-Design kivitel legalább 15 875 000 forintba kerül |
Kinek jó? | Akiknek a kényelmes/gazdaságos utazás nem egyenlő azzal, hogy lemondanak a dinamikus autózásról. |
Az ízlés makacs dolog, de az új XC60-as kinézetén, minőségén nem valószínű, hogy sokan fognak vitatkozni. A többi gyártótól erősen különböző formai megoldásokkal dolgozó Volvo nagyon ráérzett valamire, amit az S90/V90 párosban és korábban már az XC90-ben is örömmel fitogtatott. A kisebbik szabadidőautó erősen hasonlít az XC90-esre, mégis üdítően más, és ami ennél is fontosabb: szerethető. Nem létezik, hogy az utóbbi idők legnépszerűbb Volvója ezzel a frissítéssel ne tudna még nagyobbat szakítani a közepes méretű SUV-ok piacán. A 235 lóerős, R Design csomagos modellt próbáltuk.
Külső
Márkán belül nem feltétlenül szokatlan dolog egy már meglévő modellhez való hasonlóság, sőt, az egyre erősödő márkaarculatokkal ezt a jövőben is nehéz lesz elkerülni. A Volvo esetében ennek kifejezetten örülhetünk, annyira ráérzett a márka a különc, mégis letitszult és sokaknak tetsző formavilágra. Az XC60-as az elkapott pillantásokat és bámészkodók visszajelzéseit tekintve minden idők egyik legszebb SUV-ja, amivel abszolút egyet tudnunk érteni.
A középkategóriás szabadidő-autó második generációja ugyanarra (SPA – Scalable Product Architecture) a moduláris padlólemezre épül, mint az XC90-es, mégsem kell tartani nagyon nagy hasonlóságtól: az XC60 jóval sportosabbnak, filigránabbnak hat, mint nagyobb testvére. Az eltérő arányokkal rendelkező SUV 469 centiméter hosszú, magassága 166 cm, ez a kifutó modellnél alacsonyabb (bő 5 centivel), és hosszabb formát jelent (+ 4,5 cm).
Tesztautónk jó kiállását részben az R Design csomag adja, aminek a fekete hűtőrácsot, az alu színű tükröket, vagy a sportosabb kipufogó végződéseket is köszönhetjük. A sötétített hátsó ablakok vagy a 21” méretű abroncsok (19”-os jár hozzá) nem a csomag részei, azokért külön kell fizetni (136 és 640 ezer Ft-ot).
Belső
Az utastér első pillantásra megint nagyon ismerős a többi Volvo sorozatból, de ez csöppet sem zavaró, mivel ennél hívogatóbb és minőségibbnek ható utasteret nem nagyon képes mostanság más gyártó prezentálni. A 12,3” átmérőjű érintőképernyő uralja a teret és a középkonzolt, de a kormány mögötti műszeregység is digitális. A menürendszer és az irányítás egyezik a már megismertekkel, aki nem jártas benne, annak sajnos továbbra is gondot okoz és időt vesz igénybe a betanulása. Cserébe viszont a központi kijelző olyan gyorsan és simán reagál a mozdulatainkra, amit csak csúcskategóriás tableteknél szoktunk meg, ez megint nagyban növeli a minőségérzetet.
Az ülések nagyon kényelmesek hosszú távon is, de ha mégis elfáradnánk egy jó erős masszázs segíthet újra feltámadni (223 000 Ft). A több mint 9 centivel nőtt tengelytávnak köszönhetően a hátsó sorban sincs gond a helykínálattal, kicsit alacsonyabbak elférnek egy 190 centis sofőr mögött is, a fejtér pedig az csökkentet magasságú karosszéria és a panorámatető ellenére is bőséges. A csomagtér 505 literrel három-négy felnőttnek elegendő lehet egy hosszabb utazáshoz még a csomagtérroló alatt is. A hátsó támlák utasok hiányában síkba dönthetők, akár a csomagtérből is gombnyomásra. Az XC60-as átláthatósága nem rossz, tolatókamerája viszont az egyik legszebb, leghasználhatóbb képet adja, amit eddig láttunk, így a tolatástól ennek birtokában nem kell félni.
Technika
A D5 jelzésű motor már nem öthengeres egy ideje, hanem négy, kétliteres lökettérfogata pedig meglepően alacsony 235 lóerős teljesítményéhez és 480 newtonméteres nyomatékához képest. Két turbó (az egyik változó geometriájú) segíti a motornak lélegezni, plusz a Volvo egy sajátos rendszere, a Power Plus nevű sűrített levegős turbófelpörgetési technika. Utóbbi lényege, hogy a hirtelen gyorsításkor egy tartályból sűrített levegőt vezetnek a turbó turbinakerekére, így az gyorsabban reagál és eltünteti, vagy legalábbis jelentősen csökkenti a turbólyukat. A végeredmény 220 km/órás maximális sebesség, és 7,2 másodperces 0-100-as gyorsulás. A hajtáslánc további kötelező elemei a D5-ös motor esetén a nyolcfokozatú automata váltó és az összkerékhajtás.
Vezetés
Kinézete és műszaki adatai alapján elég sportosnak tűnik az D5 R Design, és ez nagyjából igaz a vezetési élményre is – legalábbis amíg a Dynamic állásban használjuk az üzemmódkapcsolót. Kifejezetten jelentős és érezhető javulást mutat az XC60 erőnléte ilyenkor a Comfort beállításhoz képest, ami főleg a váltó fokozatválasztásának és kapcsolási sebességének köszönhető – de kevésbé is imbolyog, valamint közvetlenebbé válik a kormányzás. Egy BMW vagy Audi sportosságát talán nem éri el így sem az XC60, de bőven lehet vele olyan dinamikával haladni, amit elvárhat az ember egy SUV-tól – kifejezetten élvezhető.
Az alaphelyzetben aktív Comfort mód ellenben kicsit öreguras, ami a reakcióidőket illeti, ilyenkor lassabban indul meg az autó álló helyzetből vagy egy-egy előzésnél, jobban érezni a jóval két tonna feletti saját tömeget. Jelentős oldaldőléstől vagy imbolygástól ekkor sem kell tartani, és a feláras adaptív légrugózásnak hála ez a mód nagyon kényelmes a hétköznapi vezetéshez. Sajnos, a komfort mégsem tökéletes, aminek egyetlen okát éreztük, a már említett hatalmas felniket és abroncsokat. Autópályán, jó minőségű úton abszolút nincs vele baj, de Budapesten gyorsan találni olyan utat, ahol érezni, hogy a kelleténél nagyobb a rugózatlan tömeg. Azért nem kell nagyon zavaró kopogásra gondolni, de egy kicsit így is megtöri a harmóniát. Az XC60 nagyobb méretei ellenére is otthonosan mozog a városban, viszonylag jól érezhetők a sarkai, és fordulékonysága is kiemelkedő, hiába az összkerékhajtás.
Menet közben asszisztensrendszerek hada próbál segíteni a vezetőnek, amelyekből az egyik leghasznosabb a holttérfigyelő, ami jól működik városon belül és kívül egyaránt. Városi környezetben az ütközésre figyelmeztető jelzés 1-2 alkalommal feleslegesen jelzett – jellemzően elnyújtott kanyaríveken az út szélén álló autók miatt.
Az adaptív tempomat és a sávtartó automatika ellenben hibátlanul szuperál az autópályán, egy Siófok-Budapest távot félálomban is simán meg lehet tenni néhány kormányérintéssel. A rendszer egyébként 140 km/órás sebességig kormányoz magától, felette csak a tempomat rész működik. Autópályán 7,6 literes fogyasztás mértünk 130-140 km/órás tempónál, ezt 1/3 dinamikus belvárosi használattal bővítve 8 liter körüli átlagot fogyasztott a négyhengeres dízel.
Érdemes még kiemelni az XC60 zajcsillapítását is, ami nagyon pihentetővé teszi a hosszabb távok megtételét – autópályán még a méretes abroncsok zúgását is alig hallani, akárcsak a szélzajt.
Költségek
A D5 motorral szerelt XC60 közel egymillióval drágább a kisebb dízelmotornál (D4), amihez az R Design szint további közel egymilliót tesz hozzá (15 875 000 Ft), ellenben utóbbi főleg a megjelenést változtatja. Az bőségesnek mondható alapfelszereltség mellé azért bőven lehet még extrát választani, ilyen például a navigáció (387 ezer), az adaptív tempomat és sávtartó (523 000 Ft), a masszírozós ülés (223 000 Ft), a 360 fokos kamera (339 000), a panorámatető (465 000 Ft), a légrugózás (736 000 Ft), az állóhelyzeti fűtés ( 446 000 Ft), a Bowers & Wilkins hifi (969 000 Ft) vagy akár a 21”-os felnik 640 000 forintért. Nem csoda, hogy a tesztautó ára 23 millió forint felé is becsúszott.
A márka modell és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi Q5 Design 2,0 TDI quattro S tronic (190 LE) | 13 917 040 Ft-tól |
BMW X3 xDrive 30d (258 LE) | 17 000 000 Ft-tól |
Jaguar F-Pace 2.0 AWD Auto (240 LE) | 16 073 000 Ft-tól |
Mercedes GLC 350 d 4Matic (258 LE) | 15 123 160 Ft-tól |
Értékelés
Kívül-belül remek formában van az új XC60-as, a 235 lóerős D5-ös dízelmotor pedig biztosítja azt a dinamikát, amivel már könnyedén mozog a súlyos SUV. Minőségérzetben a Volvo eléri a prémium konkurenseket, sőt, meg is haladja azokat, sajátosan elegáns és letisztul stílusával nagyon könnyű beleszeretni. A 21”-os kerekek nagyon jól mutatnak, de ha sokat utazunk rossz minőségű utakon akkor érdemes kisebbet választani helyette.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|