Röviden – Range Rover Velar, 2018 | |
---|---|
Mi ez? | A brit luxusterepjáró-márka új modellje, amit a Porsche Macan, a BMW X6, az Audi Q5 és hasonlók ellen indítanak |
Mit tud? | Gyönyörű kívül-belül, tágas és komfortos, széles motorválasztékból lehet válogatni |
Mennyibe kerül? | 20-tól 36 millióig tart az alapár-lista, ehhez jönnek még az extrák |
Kinek szól? | Egyszerű: akinek van rá pénze és beleszeret a formába |
A Land Rover a semmiből varázsolta elő ezt a csodát, egy minden szoborszerűsége dacára nagyon is élhető autót. A Velar kívül-belül lenyűgöző formavilágú, tágas középméretű luxus-SUV, egész józanul kialakított árlistával, széles motorpalettával, tanulmányautós megjelenésére rácáfolva kifejezetten praktikus, funkcionális részletmegoldásokkal.
Az új Range Rovernek egy nagy versenyhátránya van csupán: nincs belőle konnektoros hibrid. Velarból – legalábbis egyelőre – nem lehet zöld rendszámos változatot venni. Villamosítás terén az indiai tőkével működtetett brit márka lépéshátrányban van a német konkurenciával szemben.
Külső
Igen, ez a kocsi nem CGI, valóban létezik, sőt; élőben, közelről nézegetve is olyan impozáns és kifinomult, mint a fotókon. Hiába olyan, mintha valami autószalonra készült, kézzel faragott prototípus lenne, a Velar egy nagyon is valódi autó. És ez a légies forma még hatékony is: alapkivitelben 0,32-es alaktényezőjével a Velar a Land Rover flottájának legáramvonalasabb modellje.
A képeken látható piros (pontosabban Firenze-vörös) kocsi egy R-Dynamic jelzésű változat. Ezen a Velaron agresszívebbek a lökhárítók, fekete intarziák és fekete tető képez kontrasztot az alapfényezéssel. Ettől kicsit darabosabb, harapósabb, sportosabb lesz az amúgy nagyon egységes alapforma, és ez is jól áll a Velarnak.
A süllyesztett kilincs Fiat Barchettától Aston Martinokon és a Tesla Model S-en át a Velarig mindig is nagyot ütött; ez a tanulmányautókon oly gyakori megoldás annyira ritkán szivárog át a hétköznapi valóságba, hogy nem lehet megunni. És a széles, négyszögletes kettős kipufogóvéget is hiába láttuk már mindenféle autókon, köztük oly triviális kocsikon is, mint az aktuális Golf kombi, még mindig felgyorsul a szívverésünk, ha ilyen dörmög egy-egy szép autófenék alatt.
Belső
A Velar méretben a 4,36 méter hosszú Evoq és a 4,85 méteres Sport közé illeszkedik. Mivel rettenetesen széles (tükrök nélkül is szélesebb két méternél), az utastér eleve nagyon tágasnak hat. Mégis meglepő, hogy a lecsapott tető alatt, a hosszú far-rész előtt a hátsó traktust is sikerült úgy megalkotni, hogy se fejtérben, se lábtérben ne legyen okuk panaszra még magas, testes felnőtteknek sem. Nemrég volt alkalmam egy Range Rover Sportban zötyögni pár métert hátul, és szerintem a Velar jóval tágasabb!
És ezt a tágas teret tanulmányautós, valószerűtlenül látványos bútorozással rendezte be a Land Rover. Különösen a fehér bőrös belső tűnik múzeumi kiállítási tárgynak inkább, mint egy autó, sőt, egy szabadidő-autó belsejének:
A virtuális műszeregység és a dupla érintőképernyő, a kikapcsolt motornál elfeketedő, integrált kijelzős klímatárcsák, a hiányzó váltókar; mindezek összessége annyira eltér egy normális autó vezetői környezetétől, hogy az ember hajlamos komoly aggodalommal elkezdeni használni a Velart: vajon szót lehet érteni ezzel a géppel, ami ennyire más, mint a többi, amivel dolgunk volt? És a válasz, igen. Bár a HMI menüjének minden zugát valószínűleg évek alatt sem fogja bejárni a tulajdonos, és nem hinném, hogy lesz Velar, amelynek az összes terep-programját, motor-váltó-futómű konfigurációját valaha is érdemben ki fogják próbálni, a rendszer kellően logikus és gördülékenyen kezelhető ahhoz, hogy az együttlét a kocsival ne fulladjon üvöltöző műszerfal-csapkodásba. Mutatom videón, hogyan kell simogatni-tapogatni a Range Rover Velart használat közben:
A Velar csomagtere pótkerék nélkül, defektjavító szettel 673 literes, mankókerékkel 558. Akadt ugyan kolléga, aki fanyalgott azon, hogy nehogymá’ egy Land Roverben ne legyen pótkerék, de szerintem ő is tudja, hogy ezeket a kocsikat szinte senki nem viszi terepre. Akkor se, ha vihetné.
Technika
Az alumínium karosszériás Velar szerkezetileg a Jaguar F-Pace testvére, de ez a kocsi nem aszfaltterepjáró, alaposan felkészítette keményebb helyzetekre is a Land Rover. Extraként kérhető légrugóval is (a Jaguar nem), ami 46 mm plusz magasságot ad a kocsinak, ami jól jön sziklák, bakhátak felett araszolva. De mivel ez mégiscsak egy luxusautó, megálláskor négy centit leereszkedik, hogy könnyebb legyen a ki-beszállás.
A második generációs Terrain Response off-road-automatika választott programokkal vagy önálló helyzetfelmérés alapján állítja be a futómű, a kormányzás tulajdonságait homokon, sziklás terepen, hóban, aszfalton. Felező viszont nincs: azért ez mégsem egy Discovery.
A motorválaszték a kétliteres turbódízel és turbós benzinmotor két-két különböző teljesítményre beállított változatából, valamint egy-egy háromliteres benzines illetve dízel V6-os blokkból áll. A váltó mindig a ZF-féle, nyolcfokozatú automata.
A Velar műszaki adattáblája ide kattintva letölthető xlsx-táblázatban!
A Velarban egy korszerű, drága személyautó összes biztonsági és kényelmi vezetéstámogató rendszere megtalálható: magától megáll, magától sávban marad, magától csinál mindent, ha kell. Felárért full-led a fényszóró, tíz irányban mozgatható a motoros-memóriás, kényelmes, puha csodaülés.
Vezetés
18-astól 22-esig terjedő kerékméretekkel, 180-tól 380 lóerőig terjedő teljesítmény-szintekkel, választható acél- vagy légrugóval a Velar olyan vezetési élményt nyújt a tulajdonosának – amilyet a tulajdonosa választott akkor, amikor kitöltötte a megrendelőt. Nagyon várjuk a magyar tesztflottában a minél szélsőségesebben összeválogatott kocsik megjelenését – addig annyit mondhatunk, hogy egy V6-os dízel a nyolcgangos automatával, légrugóval pont olyan tökéletesen nyújtja egy luxus-SUV hangulatát, ahogy az tőle elvárható. Csendes, erős a kocsi, a váltó vajpuhán kapcsolgat, a kormányzás könnyű és kimért. A nagy, súlyos felnik a peres gumikkal persze rontják a komfortot valamelyest, pláne terepen. Tényleg kíváncsiak lennénk egy alapméretes abroncsos kocsira földúton, vagy egy ilyen 21-es, 22-es felnis sport-SUV-ra egy sima aszfaltos pályán.
Költségek
Nyilván nem egy Duster, de extravagáns fellépéséhez és hatalmas belteréhez, no meg az abszolút prémiumautós minőségérzethez képes nem drága a Velar. Az árlista a 19,52 milliós, 180 lóerős kétliteres dízel Standarddal indul. Már ez is automata váltós és összkerékhajtású, az alapfelszereltségi listán pedig a levegőminőség-érzékelős automata klímától a kulcsnélküli nyitás-indításon, a kormány mögötti váltófüleken át a bőrhatású üléskárpitig nagyon sok minden szerepel. Ha egy BMW X4-est, neadjisten X6-ost hoznánk fel erre a szintre, az, hogy finoman mondjam, nemigen lenne olcsóbb. A képeken látható piros autó minden földi jóval valahol 35 millában áll meg – listaáron.
A Velar kifejezetten jó vétel a maga kategóriájában, de ezt egy autós magazin azért csak azzal a távolságtartó kiegészítéssel jelentheti ki, hogy még egy kis idő kell ahhoz, hogy lássuk, tényleg jó szívvel ajánlhatjuk-e, hogy a minőséggel is minden annyira rendben van-e, mint a dizájnnal.