Röviden – Nissan Micra 0.9 IG-T 90 N-Connecta | |
---|---|
Mi ez? | A Nissan kisautójának ötödik generációja, 2017-ben került piacra. |
Mit tud? | Feltűnő külsőt nyújt, izgalmas vezetéssel párosítva. |
Mibe kerül? | Az új Nissan Micra alapára 3 195 000 forint, turbós benzinesként N-Connecta felszereltséggel 4 294 000, a tesztautó 5 254 000 forint. |
Kinek jó? | Fiataloknak, maximum egy- vagy kétgyerekes családoknak, akik országúton ingáznak nem nagy távolságból. |
Több mint 30 éve van piacon a Nissan Micra. Magyarországon azonban az 1993-as Év Autójának választott második generációtól vált ismertebbé, tömegmodell pedig a harmadik generációs Micra K12 lett. Ezt a legtöbben azonnal felismerik (a békalámpás modellről van szó), ám a negyedik generációt már kevesen tudják felidézni. Talán ennek is szerepe lehetett abban, hogy az ötödik generációs Micra formája bevállalós lett. 2016 őszén leplezte le a japán gyártó, majd mostanra a forgalmazás is megindult.
Külső
Elődjéhez képest jelentősen átalakult a karosszéria. Követve a többi kisautót, a Micra is négyméteresre nőtt. 17,4 centivel hosszabb, mint korábban. Eközben 8 centivel szélesebb, de 5,5 centivel laposabb az új generáció. Tengelytávolsága 7,5 centivel bővült. A kissé magas buborékból nyúlánk, dinamikus kiskocsi lett, de ez nem csak a méreteken múlik.
A 2017-es Nissan Micra a 2015-ös Sway tanulmány jegyeit ültette át sorozatgyártásba. A korábbi nőies vonalakat jóval élettelibb külsőre cserélték. Élek és vonalak mindenfelé, az egész karosszéria él. Agresszíven összefutó vonalak az orron és bumerángszerű lámpák hátul, a C-oszlop fekete betéte pedig azt a hatást kelti, mintha a tető csak lebegne a karosszéria felett.
A dinamikus külsőnek jót tesznek a hátrafelé szűkülő üvegek, de belülről ez jelentősen rontja a kilátást. Bunkerszerű érzés a hátsó ülésen utazni, a kis üvegfelületek a vezetőnek tolatáskor okoznak gondot. Szintén igen látványos a hátsó kilincs rejtett kialakítása, de 7-10 éves gyermekeim igencsak megküzdöttek minden alkalommal a magasra helyezett apró eszköz használatával. Az ajtók meglepően szépen csukódnak, mintha egy jóval nagyobb autóé lennének. Intelligens kulccsal a nyitás és a zárás is működik csak a kilincsek használatával.
A Micrához számos egyedi kiegészítő rendelhető, ilyenek a lökhárító fényes fekete betétei, de jutott belőlük az ajtók alsó részére és a visszapillantókra is. Mindezek jó összhangban vannak a fekete felnikkel. Ha valaki szeretné, rendelhet még fekete fóliázást a motorházra és a tetőre is. Az elemek más színben is választhatók.
Belső
Kitettek magukért a tervezők az utastér kialakításával is. Vannak ugyan keményebb műanyagok az utastérben, de létüket ügyesen elfedik a különleges megoldások. Ilyenek az autó színét követő díszek az üléseken, vagy a műszerfalon és a váltókulissza körül elhelyezett betétek (műbőrből vagy szintetikus anyagból), amelyek hangsúlyos varrása jóval komolyabb autó benyomását kelti. Az összeszerelés precíz, nem lóg, nem nyiszog semmi az utastérben.
Követve a mai trendet, az autóban lévő sok funkció ellenére a középkonzolon kevés a gomb. A gombok átköltöztek a kormányra, illetve a 7 colos érintőképernyő menüjébe. Ennek működése gyorsan tanulható, a fő funkciók a képernyő körüli valódi gombokról érhetők el, majd utána kell a képernyőn pötyögni. A rendszer gyors, nincs késlekedés. A szellőzésvezérlés külön egység, átgondolt, egyszerűen kezelhető.
A műszeregység első blikkre nagyon egyszerű, két nagy óra, két kisebb mutatós résszel kiegészítve. Nem maradunk azonban információ nélkül, hiszen az órák között egy kis színes képernyőn sokféle adat megjeleníthető a kormányról elérhető menüben. A keréknyomás, fogyasztás, távolság stb. infókon túl a takarékos vezetéshez ideális váltófokozat és a táblafelismerő rendszer adatai is megjeleníthetők.
Világújdonságként egy érdekes hifit fejlesztettek a Bose segítségével. Különlegessége, hogy a vezetőülés fejtámlájába is került hangsugárzó, így a sofőrre optimalizált hangrendszert alkottak.
Rakodóhelyből van elég a kocsiban, a kesztyűtartó és az ajtózsebek méretét sem spórolták el és a kardánalagútba is szórhatjuk a kacatokat. A legérdekesebb a váltó előtti rész, ahol sok apró fénypont világítja meg a telefonnak, kulcsnak alkalmas részt. Itt találunk USB- és Aux- és 12 V-s csatlakozót is. Az új Nissan Micra csomagtartója 300 literes, ami átlagosnak mondható. Sajnos magas küszöbön kell átemelni a tárgyakat. A hátsó ülések ledöntésével bővíthető a tér, de a padló nem lesz sík, kb. 10 centis lépcső van benne.
Fura, de alapvetően mindössze négy utasnak jár fejtámla a Micrában, csak a legjobban felszerelt változat kap hátul középen is biztonsági eszközt. A méretnövekedés ellenére nem kiemelkedően tágas a Micra hátul, 178 centis magasságommal, a magamhoz beállított vezetőülés mögött, épp elfértem. A térdeimnél és a fejemnél is 1-1 centi hely maradt még.
Elöl nincs korlát, a magasabbak is jól elférnek, a kormány és a vezetőülés is tág határok között állítható. Az ülés sportosan leengedhető, oldaltartást elsősorban csípőtájékon kapunk, az ülések combtámasza puha.
Motor
Háromféle motorral kapható jelenleg a Nissan Micra. 1,0 literes benzines szívómotorral (73 LE), valamint két 90 lovas turbóval. Az egyik 1,5-ös sornégyes dízel, a másik 0,9 literes benzines, utóbbi szerepel a tesztautóban. A Renault-tól származó 898 cm3-es motor háromhengeres, hengerenkénti üzemanyag-befecskendezéses, a teljesítményt nemcsak turbó, de töltőlevegő-hűtő is segíti.
Alapesetben 90 lóerős a motor, amely mellé 140 Nm nyomaték társul, de rövid padlógázas gyorsításokra túltöltéssel 95 lóerőt, illetve 150 Nm-t enged a vezérlés.
Vezetés
Nagyon kettős a turbós Nissan Micra vezetése. Ha visszafogottan akarunk autózni, az nagyon szomorú élmény. Egyszerűen nem akar haladni a kocsi. Finom gázzal indulva meg sem akar mozdulni, berezonál a motor és semmi. Azt az alapelvet, hogy csak akkor rakjuk vissza egyesbe a váltót, ha megáll az autó, abszolút el kell felejteni. Minden kereszteződés előtt vissza kell tolni egyesbe, különben azt kockáztatjuk, hogy beragadunk.
Bődületes a turbólyuk, 1500-as fordulat alatt semmi nincs és onnan is csak lágy szellő. A motor úgy 2300 körül kezd életre kelni és 2500-tól dolgozik igazán. Ha e felett tartjuk a fordulatszámot, akkor viszont indulhat a móka. Éppen ezért országúton van elemében a kocsi, ahol kihasználhatja a középtartományban lévő nyomatékcsúcsot és a viszonylag kis súlyt, így fürgén lehet vele autózni. Autópályán simán eléri a 130-as tempót, de e felett már nem valami virgonc, ide már kellene a nagyobb teljesítmény. Egyébként utazóautónak alkalmas a Nissan Micra, mert az utastér meglepően csendes, minimális szélzaj jelentkezik, de nem zavaró mértékben.
Folyamatosan pörgetve a motort mókás az új Nissan Micra vezetése. Kormányzása sportosabb az átlagnál, direkt és pontos, de még nem egy Fiesta vagy MINI. A sebességváltója átlagos úton, de gyorsan kapcsolható. Mindehhez pedig jó futómű társul.
A tesztautón 205/45 R17-es abroncsok voltak, amelyek eleve az átlagosnál stabilabbá tették, de megmutatták a futómű képességeit is. A felfüggesztés az abroncsok alacsony oldalfala ellenére jól csillapította az úthibákat, miközben kisebb oldaldőléssel lehet kanyarogni.
Ahogy a hasonló autók zöme, túl gyors kanyarvételkor a Micra is orrtolóssá válik, de ez eltüntethető. Menüből aktiválható (többet ki sem kapcsoljuk) a Trace Control (kb.: nyomtartás-szabályozás) névre hallgató rendszer, amely 0,4 g-s oldalgyorsulás felett az ívbelső kerekek fékezésével csökkenti az alulkormányozottsági hajlamot. Jelentem, működik. Egy körforgalomban keringve azonnal érezni a különbséget, ha ki-be kapcsolgatjuk a rendszert. Trace Controllal olyan, mintha mindig ideális íven fordulnánk, nem darálnak az első kerekek. A vezérlés egyébként arra is képes, hogy az autó lengéseit is csökkentse, ilyenkor az egy tengelyen lévő fékek használatával csillapítja a karosszéria mozgását úthibákon.
Költségek
Az autó kettőssége a fogyasztásban is megmutatkozik. Városban simán fogyasztott kilenc litert a kocsi, míg autópályás tempónál ez lecsökkent 5 liter környékére. Végül nagyjából 400 kilométer autópálya, 300 kilométer országút és 400 kilométer városi használat mellett 7,6 literes átlagot produkált a tesztautó. Egy modern motorral szerelt 1 tonnás kisautótól ez jóval több, mint ideális.
Az új Nissan Micra alapára 3 195 000 forint, 1,0 literes szívó benzinmotorral és Visia alapfelszereltséggel. A turbós motorral szerelt tesztautó az öttagú kínálat negyedik legmagasabb, N-Connecta felszereltségi szintjén áll, így a listaára 4 294 000 Ft. A minden autóban benne lévő 6 légzsák, elektromos ablakemelő, távirányítású központi zár, automata vészfékrendszer, automata fényszóró mellett az N-Connectához jár 16 colos könnyűfém felni, esőérzékelő, bőrbevonatú kormány, táblafelismerés, automata távolságifény-vezérlés, sávelhagyás-megelőzés, automata légkondicionáló, multifunkciós kormány, tempomat, 7 colos érintőképernyő és navigációs rendszer is.
A tesztautó ezeken felül nagyjából egymillió forintnyi extrát tartalmazott, mint a tolatókamera, a 360 fokos kamerarendszer, a Bose hifi, az intelligens kulcs, a metálfényezés egyedi díszítésekkel, a 17 colos felnik.
A Nissan Micra és jó felszereltségű vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Škoda Fabia Style 1.0 TSi (95 LE) | 4 642 400 |
Suzuki Swift 1,0 GL+ (112 LE) |
4 580 000 |
FIAT Punto 1.4 (77 LE) | 3 870 000 |
SEAT Ibiza 1.0 TSI Xcellence (95 LE) | 5 199 930 |
Peugeot 208 1.2 PureTech (110 LE) | 4 690 000 |
Renault Clio Energy Tce 90 Intense (90 LE) | 4 349 000 |
Mazda2 Revolution 1.5 G90 (90 LE) | 5 028 900 |
Toyota Yaris 1,33 Bi-Tone SensoSmart (99 LE) | 4 820 000 |
Opel Corsa 1.0 Turbo Cosmo (90 LE) | 5 160 000 |
Nissan Micra 0.9 IG-T 90 N-Connecta (90LE) | 4 294 000 |
Értékelés
Mintha tiszta lappal indultak volna. Elődeihez képest a Nissannak sikerült teljesen más jellegű modellt készítenie a Micrából. Az édibédi forma búcsúzott, helyette a vezetési élmény lett hangsúlyosabb. Utastere modern és kényelmes, de jól jönne egy nagyobb szívómotor.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|