Röviden – Kia Picanto
Mi ez? A Kia 2004-ben bemutatott kisautójának 2017-es, harmadik generációja vizuálisan csábító, sportos köntösben
Mit tud? Apró, praktikus városi kisautó maximumra csavart vagánysági faktorral, de átlagos teljesítményű motorral
Mibe kerül? A legolcsóbb Picanto 2 769 000 forintba kerül, az árlista legdrágább darabjáért pedig 4 369 000 forintot kérnek
Kinek jó? Bárkinek, aki egy látványos, mutatós kisautóra vágyik, és hajlandó kifizetni a nagyobb kategóriák sávjáig felkúszó vételárat

A Kia Picanto a kétezres évek gyermeke, 2003-ban a Frankfurti Autószalonon mutatták be az első generációt, 2011-ben jött az utód, a legutóbbi Genfi Autószalonon pedig a friss, harmadik széria. Kamaszkorba lépett tehát a típus, és a vérbeli rebellis fiatalként próbál meg kitűnni az unalmas tömegből, legalábbis így, a csúcsot jelentő GT-line kivitelben.

Nyilván nem a hormonok hóbortjának köszönhetjük a puccosan sportos felszereltséget, a koreaiak (a frankfurti tervező stúdióval karöltve) évek óta dolgoznak azon, hogy az utca embere észrevegye a Kiát, és agya automatikusan a dögös gépek kategóriába sorolja a látványt.

Koreai rongyrázó őrület 84 lóerővel 1

Ezért született a Cee’d GT-Line kivitele is, és ezért rúgják rá az ajtót a német prémiumtípusokra az év végén érkező Kia Stinger szedánnal. Ez utóbbi vérbeli négyajtós túrakupénak ígérkezik, hátsókerék-hajtással, 2,9 méteres tengelytávval és olasz gyártókat megszégyenítően dögös dizájnnal.

Így már érthető, miért készít a koreai márka egy 4,4 milliós árszintet képviselő kisautót. Színtiszta befektetés a márkaépítésbe, és ha még nem is csábítják el a Citroen DS3, Fiat 500 vásárlóit, legalább integetnek nekik, hogy helló, mi is itt vagyunk.

Külső

Bár az alaptípus 3,6 méter teljes hosszával és 1,5 méter szélességével a keskeny és magas kategóriába sorolható, azért stílusa jó kiindulási pontot ad a sportos, komolyabb megjelenés kialakításához.

Fehér alapon vörös dekorációs elemek kontrasztja fogja meg a tekintetet, a frontrész kiváltképp morcosra sikerült. Érdekes, hogy pár apróság mennyire agresszív irányba tolja el az összképet. A lökhárító kivágásának sarkaiba helyezett ködfényszórók, a vörös betét a hűtőrácson, valamint az összetett fényszóró egy bepöccent, rombolásra kész háztartási robotot hoz ki a Picantóból.

Kategóriájában kereke is hatalmas, 195/45 R16 méretű, hátul dobfék helyett tárcsa villan, a küszöbön pedig még egy vörös csík hirdeti az erőt. De ezzel még nincs vége, hátul a lökhárító szintén vörös dekorációt kapott, a lámpatestekben LED-csík világít, és a sportos csomagra két krómozott kipufogóvég teszi fel a koronát.

Feltűnő, egységes, sőt ízléses vizuális csomag, erre azok is felkapják a fejüket, akiknek eddig a Kia láthatatlan volt. A képeket nézve Jeff Dunham halott terroristája ugrik be, a megvadult Picanto hasonló karakter, elsőre veszett, de ha jobban megismerjük, kiderül, hogy ártalmatlan.

Koreai rongyrázó őrület 84 lóerővel 45

Dühös apróság lett a Picantóból

Koreai rongyrázó őrület 84 lóerővel 46

A vörös a hűtőrácson is visszaköszön

Koreai rongyrázó őrület 84 lóerővel 47

A ködlámpák egyedi kialakítást kaptak a GT-line felszereltséggel

Belső

De még a motorindítás előtt nézzünk szét a beltérben. Ennek hangulatát is alaposan felcicomázza a felszereltségi szint, fémpedálok, vörös-fekete bőrhatású üléskárpit, és az ajtók fekete lakk felülete hirdeti, hogy a csúcs Picantóban ülünk.

A városi minikre jellemző egybefüggő kemény műanyag felületek természetesen maradtak, de az apró részletek, a vörös cérnával varrt kormány, váltószoknya, a krómozott kilincs, pár ezüstszínű pillempánty oldják az egyhangúságot.

Érdemes összehasonlítani az alap Picanto belterével, élénk a különbség, aminek legszembetűnőbb jele a 7 colos központi érintőképernyő.

Az összeszerelési minőség korrekt, az elrendezés praktikus, könnyen kezelhető, jó helyre került az USB-ajzat, használható méretű a pohártartó, télen pedig jól jön majd az ülés- és kormányfűtés.

A felszereltség tehát lazán egy méretkategóriával feljebb repít, de magával a helykínálattal sincs gond. A 2,4 méteres tengelytávon sikerült úgy sakkozni a térrel, hogy elöl egész kellemesen elfér a két utas. Ez nagyban köszönhető a mélyen kivágott középkonzolnak, nincs térdbüntető műanyag tűzfal, hátul átlagos termettel akár hosszabb utazás is bevállalható, a csomagtartó pedig kategóriája egyik legnagyobbja 255 literrel (az előd 200 litert tudott, Renault Twingo 188 l, Volkswagen Up! 251 l).

A csak magasságban állítható kormány ellenére könnyű megtalálni a megfelelő vezetési pozíciót, ebben a kategóriában néha vagy a pedálokon állunk, vagy nyújtózunk a kormányért, de a Picantónál jól eltalálták az arányokat, legalábbis a 180-185 centiméteres termethez mindenképp.

Koreai rongyrázó őrület 84 lóerővel 48

Jól használható, praktikus kialakítás jellemzi a belsőt

Koreai rongyrázó őrület 84 lóerővel 49

Kategóriájában nagynak számít a 255 literes dupla fenekű csomagtartó

Technika

A GT Line érdekessége, hogy mint felszereltség mindkét motorhoz elérhető, tehát akár a 67 lóerős, háromhengerest is beöltöztethetjük törpe ketrecharcosnak.

Szerencsére a tesztautóba a nagyobb négyhengeres 1,2 literes került 84 lóerővel és 122 Nm nyomatékkal. Átlagos blokknak kitűnő darab a Kappa II sorozatból, változó szelepvezérléssel, szívócső-befecskendezéssel, alumíniumszerkezettel, alacsony tömeggel (váltóval együtt 82,4 kilogramm a száraz motor). Csakhogy inkább a takarékos működésre, mint dinamizmusra hangolták, és ezért karaktere álmosnak tűnik a vérpezsdítő külsőhöz.

A gyári gyorsulási érték százra kereken 12 másodperc, a 84 lóerő hatezres, a maximális nyomaték négyezres fordulaton jelentkezik, tehát mint minden kis szívó benzinest, ezt is pörgetni kell rendesen, csak nem igazán hagyja magát.

Koreai rongyrázó őrület 84 lóerővel 50

Nem sportmotor a 84 lóerős blokk, inkább nyugodt, takarékos autózásra tervezték

Vezetés

Pedig a csomag többi része rendben van, a kézi váltó precízen kapcsolható, akadástól mentesen jár, a futómű feszes, már szinte túl kemény, a kormányérzet pedig sokat fejlődött a Kia-elődmodellekhez képest. Puha túlszervózott lekvárkavaró helyett egész jó ellenállású, közvetlenre hangolt kormányműben végződik a jó fogású volán, a kátyúkerülő cikázáshoz, városi dugókerüléshez tökéletes partner.

A keskeny utakon, szűk fordulókban érzi magát elemében, itt jön ki jól a kompakt kialakítás, a rövid túlnyúlások és rövid tengelytáv előnye, a precíz kormánnyal magabiztosan terelhető a Picanto, a kilátás is jó, ha pedig hirtelen kell fordulni, akkor a tolatókamera képe segít minél gyorsabban végrehajtani a manővert.

Könnyű és rövid felépítése, kemény futóműve a hepehupás vidéki utakon válik hátránnyá, itt idegesen táncol az autó, valamint autópályán sem mozog a legotthonosabban, vagyis pontosabban az autópályák hibáival, hullámokkal, repedésekkel, lyukakkal gyűlik meg a baja.

Koreai rongyrázó őrület 84 lóerővel 51

Dupla kipufogó, de csak blöff

A hatás tompítható lenne egy magasabb oldalfalú abronccsal, a vezethetőségen sokat nem rontana, a futómű így is messze túlmutat a motor teljesítményén, gyakorlatilag bármikor bárhol nyomhatunk padlógázt, a Picanto nem csúszik le az ívről, ha pedig meg kell állni, a jól adagolható fék könnyen megzabolázza a 900 kilogramm körüli kocsit.

Végül átlagos használat mellett, országúton és városban használva 6,5 literes lett az átlagfogyasztás, a felesleges kínzást, pörgetést mellőzve.

Költségek

Vagy erősebb motor, vagy komfortosabb futómű kellene a harmonikus összképhez, előbbi még a jövő kérdése, utóbbi elérhető alternatíva, és anyagilag is megfontolandó döntés.

Az alap, egyliteres Picanto 2,77 millió forintba kerül, ugyanez 1,25-ös, 84 lóerős négyhengeressel 200 ezer forinttal több. Erre még 400 ezret rádobva az Exclusive csomag hozza a legfontosabb kényelmi extrákat, távirányítós központi zárat, elektromos ablakokat, manuális klímát, USB-csatlakozós rádiót. 3,89 millió körül jön a következő lépcső, az EX csomag már automata klímával, bőrkormánnyal, több tárolóval, jobb audiorendszerrel.

Koreai rongyrázó őrület 84 lóerővel 52

A 7 colos modern információs rendszer felára 250 000 forint, de a GT-line csomag már tartalmazza

Végül pedig a teszten szereplő GT-line zárja a sort, amiért mindennel együtt már 4,4 milliót kérnek. Tény, hogy extralistája a felsőbb kategóriákban is megállja a helyét, az utastér használható méretű, de itt már házon belül is elgondolkodtató alternatíva a Kia Rio, vagy még kicsit feljebb nyújtózva a fapados C’eed.

Itthon Budapest belvárosán kívül nincs komoly terepe ennek a méretosztálynak, nem is nekünk szól ez a modell, inkább az európai nagyvárosok bennszülötteinek, akik érzésre, érzelemből választanak, és nekik tulajdonképpen tényleg felesleges a nagyobb teljesítményű motor. Első a dizájn, az pedig rendben van, csak a futóművel lőttek túl a célon, bár lehet, hogy egy simább aszfalttal terített metropoliszban az sem annyira feltűnő gond.

Mellette – Ellene
  • Egyedi megjelenés
  • Mérethez mérten tágas beltér
  • Rengeteg extra
  • A motoron kívül sportos viselkedés
  • Magas vételár
  • Alacsony menetkomfort, rázós, pattogó futómű
  • Nincs erősebb motor a kínálatban
Hány pontot ér a sportos Kia Picanto? Értékeld!
átlag
6.22
szavazat
432
Hány pontot ér a sportos Kia Picanto? Értékeld!