Röviden – Ford Focus Electric 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Ford ötajtós, kompakt slágermodelljének tisztán elektromos, a korábbinál nagyobb akksis, 2017-es változata |
Mit tud? | Csendben, tisztán, kényelmesen visz el A-ból B-be, vállalható hatótávval |
Mibe kerül? | Az elektromos Focus 12 950 000 forintos indulóártól kapható, amit már alig lehet feljebb tornázni. |
Kinek jó? | Aki hétköznap a városban ingázik és hétvégén sem vágyik 220 kilométernél messzebbre, az boldog lehet vele |
Idén év elején újult meg az elektromos Ford Focus, amikor a korábbinál nagyobb teljesítményű akkumulátort kapott, ami akár 50 százalékkal több energia tárolására képes. A 33,5 kilowattórás akkumulátorcsomag már 225 kilométeres táv megtételéhez elegendő. Nem csak papíron.
Külső
Megjelenésében a Focus Electric szinte semmiben nem különbözik a hagyományos, benzin- vagy dízelmotoros rokonaitól, mindössze a vezető ajtajánál lévő elektromos töltőcsatlakozó, a hiányzó kipufogó és az Electric jelzés árulja el az autót. No meg az importőr által rátapasztott csúf feliratok. És persze ott van a zöld rendszám is, amellyel egyelőre még rengeteg helyen lehet ingyen parkolni. Méretei is megegyeznek a sima ötajtós Focuséval, 4360 mm hosszú, 1823 mm széles, és 1455 mm magas. A tömege persze jóval több, 1,3 helyett 1,6 tonnát nyom a sok pluszakksi miatt.
Belső
Beülve elmarad a nagy rácsodálkozás, a külsőhöz hasonlóan az utastér is alig különbözik a megszokottól. Nincs látványos, pingpongasztalnyi érintőképernyő, fura, mosógép-programválasztóra hasonlító váltóvezérlő, vagy bármi csillogó-villogó modern izé. Egyedül a váltón lévő L állás lehet új, ebben a fokozatban a motorfék és a visszatöltés sokkal hatékonyabb, mint D állásban.
Műszerfala, berendezése távolról sem adja azt az élményt, amit talán jogosan várnánk el egy, a jövő ígéretét lengető elektromos járgánytól. Az Opel Ampera-e, vagy akár nem éppen mai darab i3-as BMW nagyságrendekkel több csillámport kapott. Bár ha az a koncepció, hogy már a villanyautó is olyan, mint a többi mezei autó, akkor érthetőbb ez a puritán berendezés. Ülései ettől függetlenül jók, az ülések környéke tele van pakolóhellyel, sőt, a hátsóknál még a zsebből kiguruló aprópénznek, telefonnak, akárminek is telepítettek egy gyűjtőhelyet. Aki kapart már elő a kárpit mélyére, ülés alá csúszott telefont, az tudja igazán értékelni ezt a kis zsebet.
Az autó mellett néha telefont vagy más kütyüt is kell tölteni utazás közben, a villany Focusban több 12 voltos és USB-csatlakozót is használhatnak az utasok. A Focus egyik legnagyobb hátránya, hogy a nem elektromos hajtáshoz tervezett autóban nem igazán tudták úgy eldugni az akkumulátorcsomagot, hogy az ne vegyen el értékes helyet a csomagtartóból. Az akksik egyik fele befért a hátsó ülések alá, a másik viszont a csomagtartóban éktelenkedik. Használhatatlanná nem heréli, de egy hosszabb úton így már szűk lehet a raktér. Pláne, hogy az előrehajtható hátsó üléstámlák így teljesen feleslegesen növelik meg a rakodóhelyet, a bazinagy akksipakktól nem igazán lehet egyben kihasználni az így kapott helyet.
Szóval a csomagtartó kivételével az elektromos Focus is pont olyan, mint egy átlagosan felszerelt mezei Focus. Se több, se kevesebb.
Technika
A Focusban 146 lóerős villanymotor végzi a munkát, ez szerény, 137 km/órás csúcssebességre képes. Ez még egy tisztességes gyorshajtáshoz is kevés, ami mondjuk nem is akkora baj. A 10,2 másodperces gyorsulás már egész kellemes, pláne, hogy ez mindenféle terhelésváltásnál jelentkező megtorpanás nélküli gyorsulás, egész 100-ig. Persze hang nélkül, hogy még jobban összezavarodjon benne a vezető. Hogy a néma motorteret miért tapasztották tele hangszigetelő anyaggal, azt nehéz megérteni, de biztos megvolt rá az okuk. Mindenesetre mókás látvány.
Vezetés
Elektromos autónál talán az egyik legfontosabb kérdés, hogy mennyit megy el egy feltöltéssel. A Ford papíron 225 kilométert ad meg a Focus Electric katalógusában, ami bármilyen meglepő, simán hozható. Ha pedig elkezdünk spórolósan vezetni, kerüljük az autópályát, nem légkondizunk vadállat módjára és okosan fékezünk, akkor ennél érezhetően többet is ki lehet facsarni az autóból.
Villanyautót vezetni már nem annyira különleges dolog, mint 4-5 évvel ezelőtt. Már senki sem lepődik meg rajta, hogy a motornak nincs hangja, hogy indulásnál, a „gyújtás” ráadása után semmi nem történik, csak D-be kell húzni a váltókart és menni. Nem új a hatótávpara sem, hogy az ember a szeme sarkából folyton a még megtehető kilométereket mutató műszert lesi, vagy éppen a térképen nézi, hol tudja feltölteni az autót vásárlás, munka, vagy éppen alvás közben.
A Focus ebből a szempontból tág tűrésű, mezei 230 voltos konnektorból, gyors- és normál töltőről is feltölthetőek az akkumulátorai. Az elméleti 225 km-es hatótávjával már a teljes értékű autó kategória szélén billeg a Focus Electric. Napi 20 km-nél többet nagyon kevesen ingáznak, így munkába járni bőven elég ez a hatótáv és hétvégén is csak a Budapesttől távolabbi helyek megközelítése lehet vele izgalmas.
Vezetése a hátsó tengelyhez közel utazó plusztömeget leszámítva szinte ugyanolyan, mint egy átlag Focusé. Kormányzása közvetlen, jól áttételezett, a rásegítést sem túlozták el. Fékezéskor eleinte nem az üzemi fékek dolgoznak, hanem a villanymotor lassítja az autót. Ez nemcsak gazdaságos, hanem a kopóalkatrészeket is kíméli. A műszerfal bal oldalán lévő kis műszer – ami a fékezést pontozza – pedig igazi pszichopatát farag az emberből, aki minden fékezésnél a 100 százalékos eredményre hajt. Ezt óvatos fékezéssel lehet kiérdemelni. Nyalni sajnos nem lehet, bármilyen ügyesen is lassítjuk a kocsit. Ilyenkor gondoljunk inkább a mosolygó bolygóra, boldog jegesmedvékre, akármire. Az is jó lesz.
Ha a 225 km-es hatótáv elégnek tűnik, akkor a Focus elektromos változata teljesen korrekt, mindennapi használatra tökéletesen alkalmas autót kap az ember a pénzéért. Azt nyilván nem érdemes számolgatni, hogy mikortól éri meg a 13 milliós alapárú autó egy kis fogyasztású, hagyományos dízel- vagy benzinmotorhoz képest, mert annyit az életben nem lehet autózni, amennyi üzemanyagot az 5-6 millió forintnyi felárból meg lehet venni.
Költségek
Az elektromos Focus nem olcsó mulatság. Olyannyira nem, hogy kategóriájában szinte csak olcsóbbakat találunk. Az, hogy a Kia vagy a Nissan elektromos autója olcsóbb nála, nem annyira mellbevágó, de hogy még a VW e-Golf is másfél millióval olcsóbban megvehető, az már fájdalmas. Pláne, hogy a villany Golf még teljes értékű csomagtartót is ad ezért az árért. Az is igaz, hogy a 13 milliós alapárat alig tudjuk feljebb tornázni, mindössze a 80 ezer forintos riasztót, a 323 ezres bixenon fényszórót és a 25 ezres automata fényszóróvezérlést csaphatjuk hozzá az alapárhoz. A fűthető, elektromos állítású, bőrkárpitos ülés 270 ezerért, ugyanez fűtés, bőr nélkül csak 90 ezer. A metálfény 140 vagy 175 ezer, színtől függően.
A Ford Focus Electric és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volkswagen e-Golf | 11 493 500 |
KIA Soul EV | 9 959 000 |
Nissan LEAF | 9 080 000 |
Ford Focus Electric | 12 950 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|