Röviden – Opel Mokka X 1.6 CDTI 4×4
Mi ez? A manapság oly’ trendi szabadidő-autók egyik legnépszerűbbje Európában, dízellel, összkerékhajtással, sok extrával
Mit tud? Normális helykínálat, takarékos, de nem hibátlan működés
Mibe kerül? 5,1 millióról indul a Mokka X, a képeken látható tesztautó azonban már 9,1 millió forint
Kinek jó? Egyre többen és többen gondolják, hogy számukra egy SUV a tökéletes választás – na, nekik (négy átlagos méretű felnőttig) pont jó lehet

Úgy fenékbe rúgták szegény Karl-Thomas Neumannt, hogy még mindig repül valahol a Rüsselsheim-Párizs-Detroit háromszögben. Pedig az Opel (volt) ceo-ja rakta össze a vergődő óriás elmúlt évtizedének legprogresszívebb tervét. Nincs pénz a belső égésű motorok és az elektromos hajtásláncok egyidejű fejlesztésének finanszírozására? Akkor legyünk mi az első nagy múltú járműgyártó kerek e világon, amely átáll száz százalékban a villanyautókra!

Más is e felé lépeget – Neumann ugrott volna előre, ám pofára esett. Miközben a fényes/elektromos/zöld jövőt tervezgette, hülyét csináltak belőle a tőle is nagyobb arcok. A GM vezetése eladta az Opelt a PSA-nak, a projekt dossziéját pedig Carlos Tavares becsúsztatta íróasztala fiókjába.

Most éppen nem tudni, mi lesz az Opellel. Pont akkor gáncsoltatott (?) el a szimpatikus terv, amikor piacra dobta a márka a ma létező egyik legjobb ár/érték arányú villanyautót. Az első lépés után.

Sőt, hazafelé kanyarodva a nagy nemzetközi kavarás terepéről, az a helyzet szerencsétlen magyar vevőkkel, hogy jelenleg az Ampera-e (teszt hamarosan a Vezessen) itthon elérhetetlen. Nincs, be sem árazták. Csak a márka turbós-torkos benzineseiből meg a kerregő dízeleiből választhat, aki Opelt venne. Ezek persze divatosak és népszerűek, fogynak tisztességesen, az egyik legnagyobb sláger például Európa-szerte, így idehaza is a Mokka X.

Világmegváltás helyett 1

Külső

A 2013-ban bemutatott (Amerikában egyelőre Buick Encore néven futó) kis szabadidő-autó 2016 őszén kapott faceliftet. Mérete csak papíron változott, hiszen a 4275 mm-es hossza öttel kevesebb az eredetinél, a 2555 mm-es tengelytáv persze fix, az 1658 mm-es magasság apró növekményt jelent – összességében maradt a masszív, tömzsi megjelenés. Változatlanul kedvelem, ígéretesen kilóg a Suzuki Vitarától a Mazda CX-3-ig tartó mezőnyből, ami mutatvány, hiszen ez a csapat a cirkuszkerítésnél is cifrább.

Három esztendő után kötelező lépésként átrajzolgatták a dizájnerek a hűtőrács és a fényszóró párosát, a korábbi xenon helyett most már LED-es kérhető, nem is akármilyen. A lámpának tengernyi funkciója van, amelyeket a kocsi automatikusan vezérel a helyzetnek megfelelően: országúti világítás, kanyar-, illetve bekanyarodási fény, beparkolási világítás stb.

Világmegváltás helyett 41

Nem sokat változott. Abból itt a legtöbbet

Belső

Nem ér annyit, mint az eurómilliós végkielégítés, de dicsérjük meg Neumann urat, hogy belül engedte lázadni a formatervezőket. Gyakorlatilag teljesen új a műszerfal, harmonikusabb, és kevesebb gombbal is sokkal-sokkal-sokkal kezelhetőbb a korábbinál. Továbbra is két nagyobb és két kisebb órából áll a műszeregység, de már nem külön csövekből kukucskálnak kifelé az információk. A TFT érintőképernyő lehet 7 vagy 8 colos, az utas előtt beáldozták a csinosabb forma kedvéért a felső kesztyűtartót, de szabadidő-autóhoz méltóan számos a tároló. Csak épp’ nem túl méretesek.

Világmegváltás helyett 42

Minden idők legszebb Mokka-belsője

A hetyke bajuszáról és negédes szinkronhangjáról ismert színészünknek külön ajánlom a Mokka X-ben is immár elérhető OnStart. A jobban felszerelt Opelek gazdáinak egy ideig ingyenes mézesmadzag, később fizetős szolgáltatáscsomag okostelóval összekapcsolva nyomkövetőként is működik, azaz a világ legnagyobb hipermarketes kültéri parkolójában is odavezet minket a kocsinkhoz.

Akár menet közben is élő telefonkapcsolatba kerülhetünk az angol Lutonban ülő, és magyarul beszélő ügyintézővel az OnStar segítségével, aki szinte bármiben tud segíteni. Mondjuk a legközelebbi márkaszerviz, autómosó, vagy külföldön akár szálloda megtalálásában, ám azt nem tudja megmondani, hogy az Opel-szervizek közül melyikben szerelnek a legkedvezőbb rezsióradíjjal. Akkor is bejelentkezhet az ijedős opeles, ha 130-as sztrádázás közben kivillan a műszerfal megannyi színes kijelzője közül valami piros kis izé a fordulatszámmérő környékén, és kérdezhet: tessék mondani, akkor most megálljak az autópálya közepén, vagy mehetek tovább az első parkolóig?

Világmegváltás helyett 43

Jellemző fotó: sok a tároló, de általában nem túl nagyok

Formára, anyagra, színre szinte tökéletesek az ülések, ebben régóta az Opel az egyik legjobb, és 180 centis elöl ülőkre állított fotelek mögött a hátsó padon utazók számára is van elég hely. Két felnőtt és két gyerek számára élhető teret ad a Mokka. Egyenes falú csomagtartójának 365 literje a kategória első harmadát jelenti.

Motor

Az új motorszéria 2015-ös premierjéig sokan ütötték szegény Opelt, de fejlesztettek ezerrel, hiszen a villanyos hajtásláncot a GM reszelte a tengerentúlon, Európában jutott pénz erre. Jelenleg három benzines, két dízel és egy LPG-s közül lehet választani a Mokka X-hez 115 lóerőtől 152-ig. Dicséretesen széles kínálat.

Tesztautónkban a legígéretesebbnek tűnő, 136 lovas 1,6-os dízel dolgozik. Igazi német darab, az Opel olaszországi motorfejlesztő központjában alkották meg a Fiattól átcsábított szakik, és az autó egészéhez hasonlóan Spanyolországban szerelik.

Világmegváltás helyett 44

Mindössze 1,1 literrel lett magasabb az átlagfogyasztásom a gyári adatnál – ritka kis különbség. A hangját leszámítva nincs sok gond vele

Egy 350 ezer forintért mért adaptív összkerékhajtás is dolgozik az autóban, ha kell. Az elektromágneses, lamellás tengelykapcsoló fokozatmentesen osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Normál tapadási viszonyok közepette, azaz 99 százalékban az első kerekekhez jut a nyomaték 100 százaléka, ám ha azok kipörögnének, akkor juttat nyomatékot a hátsó tengelyre, maximum 50 százalékban. A visszagurulás-gátló már mindennapos ajándék.

Vezetés

Ha jól rémlik, valahol elhangzott, hogy „suttogó”-nak nevezik az Opelnél az új dízelt. Gyaníthatóan összekeverem valamivel, mert ez bizony hangosan beszél kifelé a házából, igazi dízel kerregést hallunk. Természetesen nem nyomja el Puzsér hangját a rádióból, de akit idegesít, induláskor a kedvence helyett hallgasson metált, vagy tekerje körbe néhány négyzetméternyi hangszigetelővel.

Bemelegedés után nagyobb sebességnél már nem zavaró a hangja, a teszthét alatt 80 százalékban sztrádán közlekedtem, nekem így rendben volt. A méretes turbólyuk után átlagosan tolja a kis dízel 320 Nm-e az 1350 kilós kasztnit, ötödikbe visszakapcsolás után 120-nál is lehet vele előzni. Itt inkább már némi menetzajt hallunk.

Világmegváltás helyett 45

Nem extrém, ezért kevésbé fáradt el a formája, mint egynémely konkurensének

Kissé karcos a váltó, a kormány sem ad túl sok visszajelzést, és a 19-es felniken futó (és per 45-ös gumikon) kis szabadidő-autó elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve nem nyeli el az úthibákat. Aki ennyi kisebb-nagyobb tökéletlenség felsorolása után azt hiszi, nem lett barátom a jármű, az téved. Egyik bakija sem bántó, mindegyik ellenére a Mokka X kedvelhető autó, és ezt komolyan mondom. Barátságunkat a sztrádázáskor mért 5,2 literes átlagfogyasztása tovább erősítette, és Budapest belvárosában is elment 8 liter alatt. Azt a dumát most hagyjuk, hogy mindenkinek mindene elmegy ott ennyiből, mert nem megy el.

Költségek

Egyhatos szívó benzinessel és a hozzá kapcsolt ötfokozatú váltóval a fapados Mokka listaára 5,1 millió forintról indul. A 4×4-es hajtással a 136 lóerős dízel Innovation felszereltséggel 7,6 millióról, ám a képeken látható tesztautó a szép bőrrel, tetőablakkal, fűthető kormánnyal és egyéb extrákkal már 9 millió forint fölé kúszik. Itt kanyarodom vissza ahhoz, hogy miért kezdtem e cikket az Ampera-e-vel: ha levesszük a nagyjából 11 millió forint körüli árából az állami támogatás másfél millióját, máris azonos árkategóriában vannak. Ráadásul a villanyos méretesebb helyet ad a családnak.

Lehetséges vetélytársak – Induló listaár, forint
Opel Mokka X 1.6 CDTI 4×4 Innovation 7 660 000
Suzuki Vitara GLX 1.6 4WD dízel 7 903 775
Mazda CX-3 CD105 4WD MT 7 385 000
Nissan Juke 1,5 dci Tekna 6 129 000

A mindenkit agyonverő Vitarát leszámítva persze a konkurensek sem olcsóbbak, sőt. Ma 8-10 millióba kerül egy jól felszerelt kis SUV, és pont. A GM-es villanyautó ennyi mondatban szerepeltetésével csupán azt szeretném érzékeltetni, hogy közel ugyanennyi pénzért már létezik füstmentes alternatíva. Az Ampera-e elmegy 400 kilométert, mi már használtuk, sajnos egyelőre nem árulják itthon.

A nagy kérdés, hogy milyen jövőt hoz a PSA-uralom az Opelnél. Kerregő dízeleket? Komoly hatótávos villanyosokat? Párhuzamosan e kettőt?

U.i.: Aki esetleg aggódna Karl-Thomasért: lehet, hogy Wolfsburgban pottyan le. Állítólag nevelőegyesülete, az FC VW igazolja le, nem is akármelyik posztra. Pletykálnak róla, hogy az Opel éléről ejtett menedzser az Audi főfőnöke lehet.

Mellette – Ellene
  • Négy év után sem fáradó forma
  • Kellemes és praktikus belső
  • Szerény fogyasztás
  • A kategória átlagánál nagyobb csomagtartó
  • Kissé zajos motor
  • Kényelmetlen futómű
Értékeld!
átlag
7.23
szavazat
6153
Értékeld!