Röviden – Peugeot 5008 1.6 BlueHDi (2017) | |
---|---|
Mi ez? | Öt-, illetve hétüléses autó a Peugeot-tól. Neve azonos a korábbi egyterűvel, a 2017-es 5008 azonban már szabadidő-autó formát kapott. |
Mi tud? | Remek minőségű, csendes utasteret kínál, amelybe a korábbi egyterű praktikumát ültették át. Tologatható, lehajtható ülések, tágas csomagtartó várja a felhasználót. A modern vezetéstámogató és kényelmi extrák is elérhetők. |
Mibe kerül? | A Peugeot 5008 alapára 7 199 000 forint Access felszereltséggel és 1.2-es benzinmotorral. Az 1.6 HDi kézi váltóval és a második legmagasabb felszereltségi szinten, azaz Allure kivitelben 9 149 000 forintba kerül. A tesztautó 11 889 000 forint. |
Kinek jó? | Azoknak, akiknek szükségük van tágas, variálható utastérre, akár hét ülésre, nagy csomagtartóra, utaznak hosszabb távokat is. |
Korábban a hétüléses modellt keresők egyterűt vettek, amely egyesítette a kisbuszok praktikusságát a személyautók vezethetőségével, az elmúlt években azonban már az egyterű nem, helyette a szabadidő-autó menő. A Peugeot pedig reagált a vevők igényeire. Így született meg az új Peugeot 5008, amely megőrizte elődje nevét és praktikumát, de ma divatos formába öntve.
Külső
A Peugeot 5008 második generációja 11,2 centiméterrel nyúlánkabb elődjénél, így 4,64 méter hosszú. A vele megegyező alapokra épülő és rengeteg közös alkatrészt hordozó 3008-asnál pedig 19,4 centivel kínál többet. Tengelytávolsága 16,5 centivel nagyobb a 3008-asnénál, illetve 11,3 centivel a korábbi 5008-nál. A 2,84 méteres tengelytáv lehetővé teszi akár hét utas szállítását is.
Hiába nagyobb, elődjéhez képest könnyebb az 5008, akár 95 kilóval is. Konkurenseire is ráígér e tekintetben, mert hasonló motor esetén Nissan X-Trailhez képest 100, a Škoda Kodiaqhoz képest 200 kilóval könnyebb. A Peugeot 5008 alapmodellje 1310 kilós, de ez a dízel is csak 35 kilóval nehezebb. Aki sok súlyt cipelne, az is örülhet, ugyanis akár 825 kilóval is terhelhető.
Nemcsak a padlólemez és a technika hasonló a 2017-re az Év Autójának választott 3008-aséhoz, a külsőben is sok az azonosság, így itt is örülhetünk a franciás megoldásoknak. Olyan vonások teszik azonosíthatóvá kocsit, mint a homorú hűtőmaszk, a fényszórókba belemaró kis karmok, a hátsó lámpák oroszlánkarmokat stilizáló három csíkja.
A lapos, hosszú motorháztető és az ajtók méretéhez képest keskeny üvegek, valamint a tetőspoiler sportosságot kölcsönöz a szabadidő-autónak, miközben az ajtókat és a kerékjáratokat borító fekete betétek, illetve az első lökhárító kartervédő-imitációja a terepes vonalat erősíti. Aztán persze nem árt, ha kikötőben, lovardában sem tűnik olcsójánosnak a tulajdonos, így krómból is jutott bőven a külsőre. Alapesetben 17 colos, acél keréktárcsák járnak a kocsihoz, de az itt szerepelő Allure felszereltségben már 18 colos könnyűfém kerekeken gördül a kocsi. Karakteréhez illik, hogy nem vették túl peresre a méretet, s így az utazási komfort is megmaradt.
LED-es fényszórója nemcsak mutatós, de igazán jó fényt biztosít éjszaka, tartozik hozzájuk LED-es ködlámpa is, amely kanyarfunkciót is biztosít.
Belső
Míg az autó külsejénél lehetőségeihez képest visszafogottak voltak a francia gyár tervezői, az utastérben igazán különlegeset alkottak. Az első meghökkentést a jelenleg szériaautóban szereplő legkisebb kormány okozza, amely annyiféleképp tagolt, hogy kerékre alig emlékeztet. Néhány napig eltart, amíg az ember megszokja, nemcsak az alakját, méretét, hanem hogy a szokásosnál alacsonyabban van a vezetőhöz képest.
Nem véletlenül ilyen apró, ez is része az i-Cockpit elnevezésű rendszernek, amiben a 12,3 colos digitális műszerfal és 8 colos központi képernyő szerepel. Annyira lent van a műszeregység, hogy ha nagyobb lenne a kormány, kitakarná azt. Számos megjelenítési formát kínál, lehet minimalista, de mutathatja a térképet is, változtatható a színe is.
A legizgalmasabb részlet mégsem ez, hanem a középkonzolon szereplő „zongorabillentyűk”, amelyek a központi menürendszer funkciógombjai. Ezekkel érhetjük a legfontosabb elemeket (klíma, hifi, navigáció stb.), amelyek beállításait azután az érintőképernyőn végezhetjük el. A menü gyorsan tanulható és késedelem nélkül működik. Ha már modern kütyük, meg kell említeni, hogy 2017-ben képes a Peugeot 1 darab USB-csatakozóval piacra dobni egy autót, amikor gyakorlatilag 10 éves kortól felfelé mindenkinek van mobiltelefonja. 12 voltos csatlakozóból jutott minden sorba, átalakítóval orvosolható a probléma, de ezzel a vevőre tolták a megoldást.
Nem lehet panasz az anyagminőségre és az összeszerelés is példás az 5008-ban, amihez különösen jó hangszigetelés is jár. Jó érzés megnyomni a gombokat, azok finoman működnek, a műanyagok és a kárpitok jó tapintásúak. A tesztautóban különösen jól formázott AGR ülések voltak elöl, amelyek a kényelem mellett jó tartást is adtak, kihúzható combtámasz és masszázsfunkció is van bennük.
A második sor ülései sem lócák, hosszútávon nem tökéletesek, de itt más értékek domborodnak ki. Három különálló ülés, mindegyik csúsztatható és dönthető, így adva lehetőséget az utastér variálásra. Az itt ülők kényelmét szabályozható légáramú befúvó és kis asztalkák segítik. A lábtér tág határok között variálható, annak megfelelően, mennyi helyet szeretnénk hagyni a csomagnak, illetve a harmadik sornak. A korábbi 5008-hoz képest hat centivel nagyobb a lábhely.
A padlóba dönthető hátsó ülések elsősorban gyerekeknek valók, de ők kényelmesen is utazhatnak, ha a második sor nincs teljesen hátratolva, egyébként igen szűkös. Ezeknek az üléseknek nagy előnyük, hogy pillanatok alatt kivehetők, mivel csak 11 kilót nyomnak, így pedig egy újabb rekesz jut a kacatoknak hátul. Erre persze ritkán van szükség, mert a csomagtartó nagyon tágas, 780 literes lehet, ha a két hátsó ülés a padlóba van hajtva. Öt személy (nők is) egy heti nyaralásához szánt holmikat simán elnyeli.
Hét személlyel néhány szatyornak, 1-2 sporttáskának marad hely hátul. A csomagtérajtó a tesztautóban motoros volt, műszerfalról, távirányítóról, sőt láblendítéssel is nyitható. Maga az ajtó nyílhatna magasabbra, mert 175 centi felett már mindenki lehajtja a fejét, nehogy beüsse.
Technika
Magyarországon két benzines és négy dízelmotorral (teljesítményszinten) forgalmazzák a Peugeot 5008-ast. Mindegyik motor turbós, a benzinesek 1,2 (130 LE) és 1,6 (165 LE) liter hengerűrtartalmúak. Dízelből 1,6-os (100 és 120 LE), és 2.0 literes (150 és 180 LE) kerül a modellbe. Vélhetően arra számít a Peugeot, hogy a tesztautóban is szereplő 1,6 BlueHDi 120 lesz a legnépszerűbb, hiszen ez az egyetlen dízel variáns, amely manuális, illetve automata sebességváltóval is elérhető. A négyhengeres motor károsanyag-kibocsátásának csökkentéséről SCR katalizátor és adBlue adalékkal működő részecskeszűrő gondoskodik.
Négykerék-hajtás nincs az 5008-hoz, a tapadást az Advanced Grip Controlnak nevezett elektronikus rendszer javítja, felárért. A motorvezérlés hangolásával és a fékek használatával igyekszik a maximális nyomatékot az útra vinni. Terepen jól jön még a kapcsolható lejtmenetvezérlő is.
Vezetés
Azt gondolhatnánk, hogy ekkora autóba a 120 lóerő kevés, de ez nincs így. Egyfelől a dízelmotor jellegéből adódóan sokkal inkább a 300 Nm nyomaték határozza meg a vezetését, másfelől üresen 1365 kilós a modell, vagyis nincs nagyon elhízva. Minimális turbólyuk mellett működik a motor, amely 1500-as fordulattól meglódítja a kasztnit, az erő pedig 3500-ig ki is tart. Városban is könnyen tartható a forgalom ritmusa, de országúton és leginkább autópályán van elemében a járgány. Az utazósebessége nemhogy 130 km/óra, de sokkal inkább 150. Még ilyenkor is nagyon csendes az autó, minimális a szélzaj, a motortól pedig semmi nem hallatszik. Még agyig pakolva emberekkel és csomagokkal is kellően rugalmas, nem kell ötödikbe visszaváltani, ha lassítanunk kell, gázpedállal megoldható a mutatvány.
Túraautó jellegű a Peugeot 5008 vezetése, eltekintve attól, hogy magasabban ülünk, mint egy hagyományos személyautóban, vezetni nagyon hasonló. A kormányzás izgalmasan direkt, illő az apró mérethez. A fékek elsőre nagyot harapnak, megszokva már javul az adagolhatóság. A futómű remek munkát végez, a legtöbb úthibát a 18 colos felnik ellenére is kiszűri, miközben a gyors kanyarvétel sem esik nagyon nehezére, ilyenkor a karosszéria kissé bedől, ez jelzi a vezetőnek, hogy nem erre született ez a modell, de a kerekek tapadása ilyenkor is rendben van. Ahogy a legtöbb Peugeot-nál, itt is a váltó a leggyengébb pont. Nem lehet félreváltani vele, nem is lógós, de mindig akadópontokon kell áttolni a váltókart, amely az ideálisnál hosszabb úton jár.
Ha a vezető több izgalomra vágyik, annak ott a Sport gomb a váltókar mellett, ennek aktiválásakor nemcsak a kormányzás lesz keményebb, de a gázreakció érezhetően javul – harapósabb lesz a motor – , illetve morcosabb hangra vált a dízel blokk. Igaz, ez csak a hangszóróknak köszönhető.
Számos vezetéstámogató rendszer kerülhet az 5008-ba, ezek működését a szélvédő felső részén elhelyezett többfunkciós kamera, 12 ultrahangos érzékelő, egy radar és két 180°-os kamera alapozza meg. Így automatikus vészfékező rendszer, ütközésveszélyre figyelmeztetés, táblafelismerés, adaptív tempomat, aktív holttérfigyelő, aktív sávtartó, parkolássegéd, 360 fokos kép stb. is elérhető.
Ha valaki hallgat az autóra, biztonságosabb, takarékosabb vezetővé válhat. Irányjelzés nélkül például csak határozott mozdulattal válthatunk sávot, mert egyébként a kocsi visszahúz. Ha autópályán nyomulunk az előttünk haladóra, a műszerfal képe megváltozik és jelzi, túl közel vagyunk, de ha sokat kacsázunk, akkor is szól, hogy ez így nem oké. A táblafelismerő a navigációs adatokat is használja, így például a horvát autópályákon, ahol a 100-as korlátozó táblákat sok-sok esetben nem követi feloldó, a navigáció adatai alapján a kocsi jelzi, hogy ismét 130 a megengedett sebesség.
Egy hosszabb németországi túra során, ahol hosszasan használtuk a(z öt személlyel és töménytelen csomaggal terhelt) kocsit, 150-es tempóval is 7,5 literes átlagot produkált. Hazai körülmények között 6,5 liter a reális fogyasztása.
Költségek
A Peugeot 5008 induló ára 7 199 000 forint Access felszereltséggel és 1.2-es benzinmotorral. Az 1.6 HDi kézi váltóval és a második legmagasabb felszereltségi szinten, azaz Allure kivitelben 9 149 000 forintba kerül. A cikk megjelenésekor az importőr használtautó-beszámítási akció mellett 8 349 000 forintért kínálja a modellt. A teszten szereplő kocsi ugyanakkor 11 889 000 forint.
Minden Peugeot 5008 felszereltségéhez hozzá tartozik hat légzsák, elektromos ablakemelők, tempomat, központi zár, táblafelismerés, 17 colos felnik, klíma, érintőképernyő. Az Allure kivitel természetesen sokkal többet nyújt: kétzónás automata klíma, sávelhagyást gátló rendszer, ködfényszóró, állítható magasságú utasülés, bőrborítású kormány, automatikus fényszórók és ablaktörlők, elektrokróm belső tükör, első és hátsó parkolóradar, lehajtható asztalkák és olvasólámpák hátul, Bluetooth-kihangosító, telefontükröző funkció, belső hangulatvilágítás, 18 colos könnyűfém felnik, előrehajtható támlájú utasülés, navigációs rendszer, bőr-szövet kárpitozás stb.
A fentieken túl a tesztautó nagyjából 2,7 millió forintnyi extrát tartalmazott, többek között 515 wattos erősítővel szerelt Focal hifit, amelyhez többrétegű hangszigetelt szélvédő-üvegezés is jár. De van benne kulcs nélküli nyitás és indítás, láblendítéssel nyitható motorizált csomagtérajtó, panoráma-üvegtető, Grip Control lejtmenetvezérlő, 360 fokos kamerarendszer, LED-es fényszórók, automatikus vészfékező, holttérfigyelő, AGR első ülések masszázzsal is.
Nehéz összevetni a konkurensekkel, mert 7 üléses kivitelben általában nagyobb teljesítményű motorral és 4×4-es hajtással érhetőek el azok. Így a Peugeot olcsóbbnak tűnik, de a 180 lóerős csúcsmodell már kissé árnyalja a képet.
A Peugeot 5008 és 7 üléses vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi 4WD (200 LE) | 15 249 000 |
Škoda Kodiaq Style 2.0 TDI 4×4 SCR (150 LE) | 10 381 360 |
KIA Sorento 2.2 CRDI EX Limited (200 LE) | 10 950 000 |
Nissan X-Trail dCi 130 N-Connecta (130 LE) | 10 054 000 |
Peugeot 5008 Allure 1.6 BlueHDi 120 (120 LE) | 8 809 000 |
Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDi EAT6 (180 LE) | 12 329 000 |
Értékelés
A második generációs Peugeot 5008 kiváló utazóautó: csendes, kényelmes és a fogyasztása sem túlzó. Az utastér minősége meglepően jó, a praktikussága elsőrangú. Ráadásul a külseje is divatos.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|