Röviden – Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid | |
---|---|
Mi ez? | A Porsche Panamera második generációjának hibrid szörnyetege |
Mit tud? | Jelenleg nincs ennél erősebb Porsche a cég kínálatában |
Mibe kerül? | Úgy 200 ezer eurótól indul az árlista |
Kinek jó? | Ha rengeteg pénzed van és parádés kivitelű autóban akarsz ülni, ami 50 kilométert elmegy tisztán villannyal is, de tudja a 3,4 mp-es 100-as sprintet is, akkor ez a te autód |
Talán furcsának tűnik, de jelenleg a legerősebb, leggyorsabb megvásárolható Porsche egy hibrid, négyajtós modell, a Panamera Turbo S E-Hybrid, a maga 680 lóerős rendszerteljesítményével. Ami ha kell, 310-zel is tud menni, 3,4 másodperc alatt van százon és a katalógus szerint 2,9 liter benzinnel is elketyeg 100 kilométert. (Ilyenkor nyilván kell még neki a 16,2 kWh-nyi elektromos áram is, amit konnektorból szív magába.)
Külső
Az új hibrid csúcsmodell a második generációs Panamera kínálatának tagja. Hossza 5049 mm, 1937 mm széles és 1427 mm magas. Kétféle tengelytávval is kapható, vicces, hogy Kínában a hosszabb, 3100 milliméteres Executive tengelytáv a széria, míg a világ többi részén a valamivel kurtább, 2950 mm-es változat az alap. A hosszított tengelytávú változat 5199 mm hosszú és 5 mm-rel magasabb is.
Az új Porsche Panamera gyönyörű, egészen 911-es szerű, már amennyire egy ekkora csatahajó lehet. Mondjuk volt idejük finomhangolni, nagyjából hét évig rajzolgatták a formát, hogy végül ennyire klassz legyen. Jók az arányai, mókásak a homorú, domború íveken játszó fények és a menet közben darabokból össze-transzformereződő hátsó légterelő is, ami megkoronázza az amúgy is bitang menőre sikerült hátsó részt.
Belső
A csúcshibrid utastere nem sokban különbözik a mezei Panameráétól, csupán a tengernyi kijelzőből, órából álló műszerfal kapott néhány speciális egyedi témájú funkciót. Berendezése parádés, príma minőségű anyagok pompáznak benne faltól falig, mindez tisztességesen összerakva. A fényes zongoralakkszerű felületek kényesek ugyan, meglátszik rajtuk minden ujjlenyomat és porszem, de a gomb nélküli sima felületek igen jól festenek benne és a sikeres gombnyomásról olyan klassz, egyértelmű visszajelzést kap a nyomogató, hogy ihajj. Kormánya gombokkal gazdagon ellátott, klassz fogású, közepén tekintélyes méretű emblémával.
A Porsche Panamera ülései minden irányban elektromosan mozgathatók és a Föld-Mars-távot is boldogan végigülném bennük. Csomagtartója alapállásban 405 literes, lehajtott üléstámlákkal pedig 1245 literes, a hosszú tengelytávú változaté ilyenkor jóval nagyobb, 1395 literes.
Technika
A hibrid csúcs Panamera a V8-as, négyliteres, 550 lóerős biturbó benzinmotor mellé még egy elektromos motort is kapott, amely 136 lóerős teljesítményre képes. A két motor rendszerteljesítménye 680 lóerő, amihez 850 Nm-es összeadott csúcsnyomaték párosul, 1400-5500 percenkénti motorfordulat mellett. Bitang adatok!
Ez elképesztő, 3,4 másodperces 0-100-as vágtához és 310 km/órás csúcssebességhez is elég, ami tényleg a sportkocsik szintje, pedig ez itt akár családi autónak is jó. Az új, nyolcfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltó mind a négy kerékhez juttat a motor nyomatékából, ami talán érthető is.
Az összkerékhajtás mellé az Executive modellnél a négykerék-kormányzás is alapáron jár. Ha a hibrid Panamera gazdája ne adj’ isten megtébolyodna és csak elektromos hajtással használná autóját, azt is megteheti, az autó elvileg 50 kilométert tisztán villannyal is el tud gurulni. Ez a német átlagemberek 80 százalékának a napi ingázáshoz is elég. Biztos végtelenül sokan vannak, akik azért vesznek 680 lovas Porschét, hogy utána csendben zümmögve guruljanak be a 25 km-en belül található munkahelyükre.
Az autó elektromos táplálásáról a hátsó részben elszállásolt 14,1 kWh-s, folyadékhűtésű, 382 voltos lítium-ion akkumulátorcsomag gondoskodik, amely mezei 10 amperes fali csatlakozóról kevesebb mint 6 óra alatt feltölthető. Ahol a hálózat elbírja, ott akár 7,2 kW-os teljesítménnyel is tölthetőek a telepek – ehhez 32 amperes biztosíték kell -, ilyenkor 2,4 óra kell egy feltöltéshez.
Vancouver Island Motorsport Circuit
Brutális teljesítményű sportkocsit igazi büntetés közúton, sebességkorlátozás és a többi közlekedő között próbálgatni. Tudja ezt a Porsche is, így a programba beillesztettek egy versenypályás fél napot is, ahol a képességeinkhez képest tisztességesen meghajthattuk a hibrid, 680 lovas Panamerákat. A pálya teljesen új, ultramodern, csodálatos helyen fekszik, és még némi szintkülönbség is van benne. Vonalvezetése – 2,3 km hosszú, 12 jobbos és 7 balos kanyarral – pedig olyan, hogy az autók folyton egy völgyben haladnak, így szinte semmi zaj nem hallatszik ki, még a pálya melletti kiszolgálóépület teraszáról nézve sem. Mondjuk aki mozizni jön ki, az ettől nem feltétlenül boldog, mert látni is alig lehet az aszfalton küzdőket.
De ha már boldogság, akkor a helyiekről is érdemes szólni, akik még így is zajosnak tartják a versenypályát és gyerekeik egészségéért aggódnak. Nemtetszésüket pedig úgy fejezik ki, hogy rendezvények alkalmával transzparensekkel települnek ki a pálya kapujához. Aki zöldséggel dobálózó, ordítozós, hisztis embereket vár, az nagyot téved. A táblákkal felvonuló helyiek kedvesen integetnek, nem bántanak senkit. Még csinos kis sajtóasztaluk is van, hogy az érdeklődőket ismertetővel lássák el. Mókás hely ez a Kanada. Talán pár embert meg kellett volna autóztatni, hogy rájöjjenek, nem is olyan rossz egy ilyen létesítmény. És talán a gyerekeiknek is jobb, ha kamaszként itt nyomhatnak egy kövéret, mintha közúton, forgalomban tennék ugyanezt.
Vezetés
A meglehetősen kis létszámú magyar duónak már a közutas menetpróbához is sikerült a csúcs Porsche Panamerát megkaparintani, az igazi móka mégis a zárt pályán várt minket, amikor háromautós csoportokba osztva üldözhettünk egy 911-est a kacskaringós aszfaltcsíkon. A szabályok értelmében a menetstabilizálót nem kapcsolhattuk ki, úgy kellett tartani a tempót az elöl haladó profi sofőrrel. Ami egyáltalán nem volt reménytelen. Sőt. A dupla motor az akár 2 baros túlnyomásra is képes turbóval hatalmasat rúg az autón, teljesen valószínűtlen érzés ez egy csillivilli, bőrbevonatú ékszerdobozban. Az első kanyart még óvatosan vettük, mégiscsak az autó legvégében, bőven a hátsó tengelyen túl fityeg egy hatalmas akksipakk, és az autó össztömege is valahol a 2,3 tonna körül mozog. Aztán mikor nem történt semmi, kezdtünk bátrabban bánni az autóval.
A padlóig taposott fékpedáloktól elkezdtek villogni a vészfékezést jelző féklámpák, amikor a bő 40 centis kerámiatárcsákba haraptak a fékpofák, és már a rövidebb egyenesekben is kihajtógatódott a hátsó légterelő, de az ESP még egyszer sem szólt bele a vezetésbe. Vagy csak úgy csinálta, hogy senkinek nem tűnt fel. A 21 colos kerekeken a Michelin Pilot Sport abroncsai csak hosszasan sikoltoztak a kanyarokban, de olyan biztosan, kiszámíthatatlanul autóztunk, mintha csak a körúton andalognánk 50-nel. A sokadik kör után még futottunk egy levezetőt is, de még ennek a végére is kitartott a megugrott pulzus és a permanens vigyor az összes sofőr arcán.
Értékelés
A hibrid hajtású Porsche Panamera különleges jószág. Zöld rendszámmal biztos hülyén mutat majd, amint ingyen parkol a belvárosban, de ebben talán már nem csak az adócsalásról szól a villanymotor. Az 50 kilométeres elektromos üzemmódot valószínűleg senki nem autózza majd ki belőle, de a 680 lóerős csúcsteljesítményhez és a 3,4 mp-es gyorsuláshoz azért a villanymotorra is szükség van.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|