Röviden – Opel Insignia 1,5 Turbo Grand Sport Innovation | |
---|---|
Mi ez? | Középkategóriás autó ötajtós ferdehátú karosszériával, az Opel Insignia új padlólemezre épülő második generációja, első- vagy összkerékhajtással. |
Mit tud? | Nagyjából azt, amit a modernebb konkurensek, De ezt igazán jó vezetni. |
Mibe kerül? | 7 660 000 és 11 410 000 Ft között mozog az ötajtós ára, a tesztelt modellé 8,7 millió Ft, plusz az extrák. |
Kinek jó? | Nagy, tekintélyes és kényelmes autóra vágyóknak, ebből a szegmensből céges autót választóknak és mindazoknak, akiknek az élvezetes vezetés többet ér egy aszfaltterepjáró fellépésénél. |
Új technikára, a GM E2XX padlólemezére épül és elődjénél nagyobb tengelytávval, jobb helykihasználással, jóval csekélyebb súllyal érkezik az Opel Insignia második generációja. Az 1,5 literes turbós benzinessel teszteltük az autót, és nyilván az érdekelt bennünket, hogy hol tart a középkategória élmezőnyéhez képest.
Külső
Még a tesztautó fantáziátlan fekete fényezésével is mutatós autó a tesztelt Opel Insignia. 4897 mm hosszával, 1863 mm szélességével és 1455 mm magasságával nyúlánk, karcsú autónak hat.
Jól néz ki a kilincseken átívelő karosszériaél és a tetőívet keretező krómrúzsozás is értékesebbnek mutatja az autót. Szürkületben az első menetfény és a hátsó lámpák kapaformájú fénycsíkja is jól érvényesül.
Vezetés közben hat a motorházfedél közepén ívelő domborítás, amely az angyalszárnyakkal tartott, lebegni tűnő emblémába fut ki. A rosszul áttekinthető autó hátsó ajtaja mögött nincs kémlelőnyílás, a csillogó fekete felület műanyag.
Belső
4,9 méteres hosszal, 283 centis tengelytávval az lenne a meglepő, ha a hátsó lábtér szűk volna. A fejtér tartalékait 185-190 centis magassággal kimerítjük, a térdeknek ellenben annyira sok hely jut, hogy a langaléta utasoknak van hová lejjebb csúszniuk.
Csomagtere 490 literrel a kategóriában nem kiemelkedő, viszont nagyon jól pakolható a pingpongasztalnyi fedelet nyitva. Praktikus a 40:20:40 arányú osztás is, amit a BMW-kből ismerünk, az 575 kilós terhelhetőség is egészséges érték. Lehajtott ülésekkel a maximális térfogat 1450 liter, a kombié 560-1665, ha ennél több kell.
Minőségérzetével, a felhasznált anyagokkal az új Opel Insignia a kategória első harmadába tud besorolni, de nem ebből a szempontból lesz veszélyes a Passatra és a Superbre. Érdemes áldozni az AGR-tanúsítványos ülésekre (Aktion gesunder Rücken – egészséges hát csoport), ismét nagyon jók.
Továbbra is némi gyakorlást vagy opeles rutint igényel a menük és a kormány számos gombjának használata, de bele lehet rázódni. Kitűnő a telefonintegráció működése: kábellel jól futott az Android Auto, akkor is, ha a Google még nem támogatja ezt Magyarországon. A Waze és a Google Vezetés a telefonon fut, de az autó kijelzőjén kezelhető és hangvezérléssel bemondhatjuk a címeket. Azok az utasok vannak gondban, akik Youtube-diszkóval kevernék a talpalávalót, mert autós üzemmódban elsötétül telefon képernyője. De a Spotify korában bizonyára én vagyok az utolsó efféle zárvány.
Tetszett a színes HUD. Mutatja a beállított sebességet, a sebességkorlátozó táblákat, a navigációs adatokat és könnyű megtalálni a magasságállítását, mert a gombot röviden nyomkodva a vetített kijelző magasságát szabályozzuk, hosszabban nyomva ki-bekapcsolhatjuk. Ebben az autóban értékelhetően működött az üzenetek felolvasása, értelmes kiejtéssel megbirkózik a magyar ékezetes szavakkal.
Technika
Valószínűleg ez az új fejlesztésű motor lesz a legnépszerűbb a kínálatban. A 165 lóerős verzió forgatónyomatéka ugyanúgy 250 Nm, mint a 140 lóerősé, de kicsit szélesebb tartományban, 4100 helyett 4500-ig állandó 2000-től. Százra gyorsulásuk között 1 mp a különbség, 9,9 helyett 8,9 mp.
A motorral jól együtt lehet élni, bár kiegyensúlyozott járását, lágy surrogását leszámítva nincsenek kiugró erényei. Egészen kis fordulaton és kulturált elindulás után megtorpanásra hajlamos. 2000-től, amikor – padlógázon legalábbis – leadja 250 Nm nyomatékmaximumát, lendületesen gyorsítja az autót. Sokkal 5000 fölé nem is érdemes húzatni.
Ez a motor annyira elég az autóhoz, hogy nem szükséges feljebb lépni a drágább és nyugaton behajtási tilalmakkal fenyegetett dízelekre vagy a flottavásárlók zömének a határokon túllógó, 260 lóerős benzinesre.
Vezetés
Elvileg az alumínium motorházfedeles autó 175 kilóval könnyebb az elődnél, reálisan ebből nagyjából 130 kg marad, amivel az 1440 kilós Insignia 1,5 Turbo behozta a kategória átlagát. Az Avensis, a Passat és a Mazda6 is könnyebb valamivel, de nagyjából öt százalékos súlykülönbséget felesleges túlmisztifikálni. Főleg azoknak, akik azt sem érzik meg a volán mögött, ha 0,8 barral túl- vagy alul vannak fújva a gumik.
Egyébként a 4×4-es, benzines csúcsmodell a nyolcfokozatú automata váltóval az Autó Magazin mérései szerint 1645 kilós, míg egy Škoda Superb 2,0 TSI DSG 4Motion kettő kilóval nyom kevesebbet.
Városban rémesen idegesítő az alapjárati motorleállítás működése. A kuplung benyomásakor még nem indul a motor, mert a fékpedál felengedésére reagál. Ezzel elvileg tovább alhat a motor és kisebb a környezetszennyezés, gyakorlatilag viszont nagyobb, mert sokkal hamarabb kikapcsolom. A fékről lelépve épp akkor indulna be a motor, amikor már engedném fel a kuplungot, hogy elinduljak a sorral, de ettől persze leáll az újraindítás. Közben veszteglünk és végül kézzel kell beindítani a motort. A rendszert eleve el lehet kerülni: nem szabad kifizetni érte a 100 000 forintos felárat.
Egy autó és vezetője között két alapvető kapcsolódási pont a sebességváltó és a kormány. Igazán jó kézi váltóval utoljára az Opel Speedsterben találkoztunk, de a mostani nem rossz. Csekély erőkkel és átlagos kapcsolási utakkal mozog. Az áttételezése ésszerű, 130-nál 3000, 150-nél valamivel 3500 alatti a percenkénti fordulatszám hatodikban.
Szinte pihentető gyorsan menni az új Insigniával, 180-nál a szélsusogás jelzi csak a tempót az igen csendes autóban. A klímakomfort is tetszett, a légkondicionálás hatásos és automata üzemben alig igényelt utánállítást.
37 Celsius-fokban jól jött a ventilátoros szellőztetés is az első ülésekben. Jobb lehetne viszont a körülményes klímavezérlés, mert a levegőelosztás módosításához vagy a légkondi kikapcsolásához is menübe kell belépni.
De a lényeg a vezethetőség, amiben az Insignia a dobogóra ugrott a középkategóriában. Vezetőülése jól beállítható, nem túl magas, már ekkor érezni, hogy nem elfolyós nosztalgiabuli lesz, hanem valami új és friss vár. A kombi nevében eddig is benne volt a Sport, Sports Tourer összetételben, az ötajtós nevében a Grand Sportnak van létjogosultsága.
Nagyon jól eltalálták a kormányzást, mérsékelt erőkkel, jó visszajelzéssel vezethető az autó, és olyan kezes, mintha egy kategóriával kisebb volna tényleges méreteinél és súlyánál. Beveti magát a kanyarokba, lendületes, könnyű léptű autónak érződik. Közben megadja a komoly autók nyugodt futását és bunkerérzetét is, ami autópályán fontos.
Az elődöt ismerők hiába keresgélik a Tour-Sport kapcsolót a műszerfalon, az adaptív lengéscsillapítás, a FlexRide-futómű 260 000 forintos extra. Az útviszonyokhoz igazított lengéscsillapítás-szabályozás nem az agilitást javítaná, hanem a kényelmet.
Akit az autózás öröme hidegen hagy, annak érdemes kényelmesebb középkategóriás autót választania, mondjuk a Passatot, amely egy kicsit még mindig több pontot gyűjtögetne egy összehasonlító tesztben, mert a részletmegoldások, apró előnyök a végén összeadódnak. Viszont az Insigniának a modellváltással erős karaktere lett és végre van egy terület, amiben érezhetően jobb tud lenni a Passatnál. Utazni a Volkswagenben, vezetni az Opelben jobb.
Elégedettek voltunk a vezetőtámogató rendszerek működésével. Az adaptív tempomat ügyesen fékezve tartja a távolságot, automata váltóval állóra fékezne és el is indulna. A háromféle követési távolság közül a legkisebbnél nem marad akkor lyuk, hogy állandóan besurranjanak elénk. Kár, hogy 250 000 forint a felára.
A sávtartás nem tolakodóan segít a kormánnyal sávban tarnai az autót. A gyalogosfelismerés és a ráfutásos balesetek előtti riasztás megnyugtató, a másodpercben kijelzett követési távolságra ügyelve mentesülhetünk közlekedési bírságoktól Németországban.
Autópályán különösen hasznos a K Astrában is értékelendő holttérfigyelés, amely nehézzé teszi a kormány elfordítását sávváltás előtt, ha a holttérben éppen van egy autó. Nagyon jól jött a háromsávos M7-esen, ahol előzés után a középső sávba visszatérve azt éreztem a kormányon, hogy nem kéne sávot váltani. És lám, igaza volt, mert közben a szélsőből valaki index nélkül belibbent a középső sávba. A kiváló fékek szintén az autó mellett szólnak.
Az Astra 8 LED-jével szemben az Insignia extraként rendelhető fényszórója oldalanként 16 diódával világít. Az IntelliLux egyes LED-ek tompításával jó érzékkel kiveszi a fénykévéből a szembejövőket, körüllőve őket a távfénnyel. A rendszer 350 000 forintos felára egy 8,7 milliós alapárú autóban abszolút méltányos.
Költségek
Innovation felszereltséggel listaáron 8 710 000 forintba kerül az ötajtós Opel Insignia 1,5 Turbo. Az autó vonzerejét növelő extrákra egymillió forintot biztosan be kell tervezni, mert az IntellilLux-lámpák felára 350 000, a hátbarát első üléseké 160 000 Ft, mindkét oldalon ventilátoros, nyáron nagyon kellemes szellőztetéssel és a vezetőnek masszázsfunkcióval. A Bose-audiorendszer az IntelliLink 9 navigációval újabb 380 000 Ft. Az extrák ára a kategórián belül mértéktartó és egyenként hozzáadhatjuk a kívánt tételeket, ha az egyébként jól összeállított extracsomagok nem fedik az igényeket.
A tesztelt Opel Insignia és kézi váltós vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Insignia 1,5 Turbo Grand Sport Innovation (165 LE) | 8 710 000 |
Ford Mondeo 1,5 EcoBoost Titanium (160 LE) |
9 080 000 |
BMW 320i GT (184 LE) | 11 515 000 |
Škoda Superb 1,4 TSI ACT Style (150 LE) | 9 127 700 |
Szomorú a két év alapgarancia, ennél sokkal többet kellene nyújtani a 4-7 éves garanciával dolgozó konkurensek ellenében. A fogyasztás átlagos: a fedélzeti számítógép 2400 kilométerre 8,2 litert kalkulált. Saját mérésünk szerint autópályán, nem száguldozva 7,7 liter fogy 100 kilométeren, vegyesben 8-8,5 literrel érdemes számolni.
Bár a tesztelt Opel Insignia 1,5 Turbo messze nem a kínálat csúcsát képviseli, már ez a modell is van annyira színvonalas, hogy ne legyen nagy lemondás elengedni egy Passatot.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|