Röviden – Jeep Grand Cherokee Trailhawk | |
---|---|
Mi ez? | A Jeep 90-es évek elején bemutatott közepes méretű terepjárójának, a Grand Cherokee-nak negyedik generációja, melyet kifejezetten a járatlan utakra készítettek fel. |
Mit tud? | Kényelemben célba juttatni a fedélzetén utazókat, akár út nélkül is, bármin keresztül. |
Mibe kerül? | A V6-os turbódízel 190 lóerős változatával 16 millió forintról indul a Grand Cherokee, a kalandra kész Trailhawk változat 250 lóerős dízellel már 19,5 millióról indul, a tesztautó pedig már a 23 milliót karcolja. |
Kinek jó? | Aki a terepjárót valóban szeretné arra is használni, amire eredetileg kitalálták, az nagy valószínűséggel imádni fogja. |
1941 óta gyárt cudar körülmények közé is vihető terepjárókat a Jeep és ezt nem véletlenül hirdetik olyan büszkén minden modelljükben, számos alkalommal pedig dzsipnek hívjuk a susnyásban könnyen boldoguló autókat. Idő közben ők is rájöttek, hogy egyszerű világháborús célszerszámok mellett olyan magasan trónoló csúcsmodellekre is szükség van, mint a Grand Cherokee, melynek kalandra kész Trailhawk változatát nyúztuk 2000 kilométeren keresztül.
Külső
Hatalmas és marcona megjelenésű autó a Jeep Grand Cherokee, mely fokozottan érvényes a járatlan utak meghódítására csábító Trailhawk verzióra. Felszereltségi szintnek kevés ennél menőbb nevet adtak, ehhez kétség sem fér, ráadásul igazi különlegesség a kínálatban. Nem csupán jellegzetes emblémák, hanem tartalom is kapcsolódik a pirosas logókhoz. Messze hajították róla a felesleges krómokat, a hatalmas alufelniket és a bokáig fényezett lökhárítókat. Ezüstös csillogást csak a hagyományosan hétlyukú hűtőrácson találunk, minden mást feketébe vagy szürkébe burkoltak. Így igazán szigorú tekintete lett a sötét betétes fényszórókkal, melyekben már szinte ódivatú xenonizzók szolgáltatják a fotonokat jó hatékonysággal. Még a magasan fekvő gépházfedélre is jutott matt fekete matrica és nem feltétlenül a vagány megjelenés miatt, hanem a zavaró tükröződéseket előzték meg vele, ami terepen is hasznos.
Profilból tökéletesen hozza a gigantikus túrabakancs sziluettet, tekintélyes kiterjedését (4,8 méter hosszú és 1,8 méter magas) mi sem mutatja jobban, mint hogy a piros háttérrel kiemelt Grand Cherokee felirat bár szinte végigér az első ajtón, nem hat túlzásnak. Elmaradhatatlan terepjárós stíluselemek a szögletesített kerékjárati ívek, melyekben igazán klassz, aprócska Willys Jeeppel díszített, kéttónusú 18 colos felnik laknak, rájuk pedig bárhol boldoguló, kevlár erősítésű Goodyear Wrangler abroncsokat szereltek.
Az autó alját a Trailhawk változat esetében az átlagosnál jobban beburkolták az első futómű, az osztómű és a tank környékén, hogy ne érjen kellemetlenség, ha elfogyna a maximum bő 28,7 centiméteres hasmagasság. Ezt a Quadra Lift rendszerrel öt fokozatban állíthatjuk, így szűkebb belmagasságú mélygarázsokban is elfér a Jeep. Magasabb sebességnél automatikusan ereszkedik 12,7 millimétert az úgynevezett Aero állásba.
Ma már szinte furcsán hatnak olyan sorok a katalógusban, amik a terepszögekről szólnak, pedig a Grand Cherokee esetében abszolút helyénvaló tudatni a kalandra vágyóval, hogy elöl 26,3-35,8 fok, hátul 26,5-29,5 fokkal gazdálkodhat, a rámpaszög pedig 18,8-23,5 fokos. Bátran tehénkedhetünk beszálláskor a küszöbökre is, hiszen nem holmi hitvány műanyag, hanem valódi detroiti acél, aminek rögzítése során a csavarokkal sem igazán spóroltak. Súlycsökkentésen láthatóan egy percig sem gondolkoztak, így aztán 2,5 tonnányi anyag gördül árkon-bokron át a Jeep Grand Cherokee Trailhawk személyében.
Hátulról már messze nem olyan markáns jelenség, mint a többi nézetből. Hiába a szürkés betét a lámpák körül meg a két kidörgő, láthatóan megfáradt a tervező fantáziája, mire eljutott idáig. Valószínűleg egy lekváros fánknyi cukorban lévő energia sokat lendített volna a dizájneren ezekben a nehéz percekben. Mindent megment a gyönyörű mélybordó szín, a csodaszép árnyalatnak köszönhetően igazán népszerű volt a temérdek szürkeség között és mindig jólesett visszanézni a nagyra nőtt túracipőnkre egy hosszú nap végén.
Belső
Módjával adagolt bordó cérnával tették a külsővel harmonizálóvá az alapvetően fekete színvilágú utasteret a Trailhawk változat esetében, amitől rögtön nem lesz olyan komor a hangulat. Végtelenül egyszerű és cseppet sem modern formákból építkezik a belső, leginkább a középkonzol ezüst műanyagja idézi fel, hogy merre tapogatózott az autóipar nagyjából tíz évvel ezelőtt. Az összeszerelési minőség és az alsóbb régiókban használt kemény plasztikok jelzik, hogy a Jeep egyértelműen elmarad a prémiumgyártók termékeitől. A Grand Cherokee illesztései sem feltétlenül annyira párhuzamosak, mint ahogyan azt elvárnánk 20 millió feletti árcédula mellett. Mellette szól azonban, hogy nem igyekeztek minden funkciót a 8,4 colos érintőképernyő menüjének mélyére süllyeszteni, hanem – műanyagos kapcsolási érzetű – fizikai gombokkal is állítható a kétzónás automata klíma és a rádió hangereje.
Teletömték funkciókkal az okostelefonokéhoz hasonló menüt, de kezelése hamar megszokható. Végtelenül könnyen barátkozik össze iOS vagy Android rendszerű telefonnal, így nemcsak hívásokat intézhetünk, hanem például a Spotifyról is dolgoztathatjuk a 9 hangszórót és egy mélynyomót tartalmazó hangrendszert. A navigáció ugyan gond nélkül elvitt a kiválasztott célig, azonban gyorsaságban és grafikában is egyértelműen alulmarad az ingyenesen letölthető Waze-zel szemben. Megajánlanék néhány dollárnyi fejlesztést a tolatókamerára is, aminek képe elképesztően pixeles.
Tág határok között állíthatóak és igencsak méretesek a fűthető és szellőztethető első ülések, melyek háttámlájába még a Trailhawk feliratot is belehímezték. Rettentően kényelmes és kellő tartást ad, így ezer kilométer levezetése sem töri meg az embert. Igazán hamar megtalálható az ideális vezetői pozíció, amiben minden könyöklő éppen a kényelmes pontba esik. A kormány irgalmatlanul vastag, mint a nagykóla palackja, azonban ez csak hozzátesz a Jeep markánsan amerikaias karakteréhez. Még a Fiat-korszak előtti időkből maradtak meg a mercedeses ablakemelők és az egy darab, mindent tudó bajuszkapcsoló. A kormány mögötti műszeregység részben digitális, amit remekül ki is használtak, temérdek információt hívhat elő a sofőr, például fogyasztást háromféleképpen mérhetünk, de a keréknyomást és a terepes beállításokat (tengelyek állása, berugózás, kormányszög) is előhívhatjuk.
2,9 méteres tengelytávon kétségkívül akad hely a hátsó utasoknak, azonban hiába a több szögben rögzíthető háttámla, a padló túl magasan van, így a felnőtt ember combja elemelkedik az ülőlaptól. Az enyhe magzatpóz pedig hosszabb távon egyértelműen nem kényelmes, így inkább aprótalpúak számára biztosít zavartalan utazást.
Elektromosan nyílik a csomagtérfedél, mögötte pedig ablakvonalig 782 literes tér várja a csomagokat. 60:40 arányban dönthetőek a hátsó ülések, amit kihasználva több mint 1,5 köbméternyi, sík padlójú rakteret kapunk, ami pillanatok alatt elnyel biciklit vagy néhány lapra szerelt bútort is, akár egyszerre. A padló alatt pedig igazi, teljes értékű pótkereket találunk. Aki pingvinezett már tanácstalanul kompresszorral és javító trutymóval a mozgáskorlátozott autó mellett, az tudja, micsoda megváltás lehet a bevetésre váró, rendes kerék. Amennyiben kevésnek bizonyul a galaktikus méretű tér, a Grand Cherokee képes 3,5 tonnát vontatni.
Technika
Európához igazították a motorpalettát, így került a Grand Cherokee orrába az olasz eredetű, egészen pontosan a VM Motoritól származó 3 literes, V6-os turbódízel. Meglepően harmonikussá varázsolta az autót a kulturált járású, 250 lóerős teljesítményű Multijet II motor, legyen szó akár autópályázásról vagy sziklák közti lavírozásról. A ménesnél jóval meghatározóbb adat a 2000-es fordulattól meglévő bőséges, 570 Nm nyomaték, melynek köszönhetően képes a lehető legtöbb feladatot úgy megoldani, hogy közben a fordulatszámmérő nem látogat el a skála második felére.
A Grand Cherokee-hoz elérhető legfejlettebb összkerékhajtási rendszer dolgozik a Trailhawk változat alatt. A Quadra Drive II képes akár a teljes nyomatékot a legjobban tapadó kerékhez juttatni, ráadásul hátul elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű található, tehát minden adott ahhoz, hogy akár automata módban is meggyőző magabiztossággal gyűrje maga alá az akadályokat. A Select Terrain forgókapcsolójával választhatunk még homokos talajra, sáros útra, hóba vagy sziklás terepre optimalizált beállítások közül. Ilyenkor a vezető önbizalma megnő, ezzel együtt megváltozik a gázreakció, a váltó vezérlése és a menetstabilizáló hozzáállása is.
Vezetés
Az egyenes vonalú egyenletes mozgást kedveli a leginkább, ami egy amerikai autó esetében nem újdonság, mindez kanyarodás közben teljesen egyértelművé is válik. A lágyan ringató, durva úthibákat kisimító légrugós futóművel és az aszfalton teljesen érzéketlen kormányzással nem volt színtiszta élvezet a kanyargós hegyi utakon felfűzni a hatalmas gépet. Apró mediterrán falvak picurka utcácskáiban pedig a közel 12 méteres fordulókör jelentett izzasztó pillanatokat. Autópályán csupán az elefántfül méretű tükrök felől érkezett diszkréten hallható szélzaj, máskülönben eseménytelenül, határozott dinamizmussal falja a kilométereket. Ideális páros a rugalmas, hathengeres dízelmotor és az észrevehetetlenül fokozatot cserélő – már több típusból is ismert – nyolcsebességes ZF automata váltó.
Ezek azonban csupán apró áldozatok a felfedezésre és járatlan utakra fogékony hozzáállás oltárán. Még akkor is hatalmas öröm volt felkapaszkodni köves meredélyen vagy bóklászni az erdei utakon, ha ezzel a Grand Cherokee képességeit csak részben használtuk ki. Mindezt onnan tudhatjuk, hogy a menüben lévő terepező applikáció a kormány szögén túl számos hőmérsékletet és oldaldőlést is mutat, hogy a zöldfülű terepező se menjen bele menthetetlen szituációkba. A friss és karcmentes tesztautó elől olykor saját kezünkkel takarítottuk az utat, cserébe azonban olyan helyekről nézhettünk le a kék tengerre, ahová másképp nem merészkedtünk volna.
Eszünkbe sem jutott kedvező fogyasztási értékeket várni egy terepgumikon gördülő, irgalmatlan súlyú és nagy homlokfelületű autótól, de a Jeep kellemes csalódást okozott. Fővárosunkból a szlovén autópályán jutottunk el a horvátországi Abbáziáig, ezt követően vidéki utakon autóztunk el a Plitvicei-tavakhoz. 7,5 literes fogyasztással teljesítette ezt a szakaszt a Grand Cherokee, majd újra teleszívta magát gázolajjal a 93,5 literes tank. A csodaszép tórendszer átgyaloglása után megfáradt túrázókat 6,2 literes átlaggal vitte vissza a tengerparti szállásig, ami az ideális körülmények miatt keletkezett remek érték. Persze nem mindig étvágytalan a Jeep behemótja, az aszfaltról letérve és a fotózás alatt már 8,6 litert lefetyelt, a tőle abszolút idegen városi használatban pedig könnyedén összejön a lélektani határon átlendülő, 10 literes átlag.
Vezetéstámogató rendszerek tekintetében felzárkóztatták korosodó Grand Cherokee-t, így a legszükségesebbek a Safety csomag (520 000 Ft) részeként megtalálhatóak a fedélzeten és működésükbe sem lehetne belekötni. Az általában túlzottan óvatoskodó vészfékező sem riogatott felesleges visítással, tényleg csak indokolt esetben szólalt meg és fékezett azonnal vagy segített rá a biztonságos lassításra. Pontosan tette a dolgát a távolságtartós tempomat is, mely nemcsak sztrádán, hanem a városi araszolásnál is kiválóan működött és fékezte állóra az autót, majd indult el a sorral. Holttérfigyelő és sávelhagyásra figyelmeztetés is az ellátmány része ebben az esetben.
Költségek
16 060 000 forintról indul itthon a Jeep Grand Cherokee, az árlista legelső tétele Laredo felszereltségű és a V6-os turbódízel 190 lóerős változata hajtja. Az alapfelszereltség tartalmazza többek között a kétzónás klímát, az elektromos csomagtérajtót és a parkolószenzorokat is. Felfedezők és kalandorok kedvenc választása természetesen a Trailhawk, ami a középső felszereltségi szintet képviseli 19 510 000 forintos listaárával.
A plusz védőlemezekkel, masszív gumiabroncsokkal, legügyesebb összkerékhajtási rendszerrel és erősebbik dízelmotorral szerelt autó árát olyan jelentős tételek tornázták 23 millió közelébe, mint a panorámatető (500 000 Ft) vagy az érintőképernyős navigációs rendszer (530 000 Ft).
A Jeep Grand Cherokee és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
VW Touareg 3.0 V6 TDI TerrainTech (263 LE) | 17 704 640 |
Mercedes-Benz GLE 350 d 4matic (258 LE) | 17 617 440 |
BMW X5 xDrive30d (258 LE) | 18 186 000 |
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 D Trailhawk (250 LE) | 19 510 000 |
Értékelés
Bőrbe húzott, csillogó krómokkal és hatalmas felnikkel díszített változat mellett még versenypályára való, 700 lóerős pusztító is készül a Jeep Grand Cherokee-ból. Nem újdonság ez, hiszen minden mai SUV-ból készül hasonló, valódi terepjárót azonban már csak kevés márka kínál. A Trailhawk anyaghasználatban és aszfalton – azon belül is leginkább kanyarban – marad el a hasonlóan kinéző autók között, cserébe a járatlan úton egészen új élményekhez vezet.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|