Röviden – Jeep Grand Cherokee Trailhawk
Mi ez? A Jeep 90-es évek elején bemutatott közepes méretű terepjárójának, a Grand Cherokee-nak negyedik generációja, melyet kifejezetten a járatlan utakra készítettek fel.
Mit tud? Kényelemben célba juttatni a fedélzetén utazókat, akár út nélkül is, bármin keresztül.
Mibe kerül? A V6-os turbódízel 190 lóerős változatával 16 millió forintról indul a Grand Cherokee, a kalandra kész Trailhawk változat 250 lóerős dízellel már 19,5 millióról indul, a tesztautó pedig már a 23 milliót karcolja.
Kinek jó? Aki a terepjárót valóban szeretné arra is használni, amire eredetileg kitalálták, az nagy valószínűséggel imádni fogja.

1941 óta gyárt cudar körülmények közé is vihető terepjárókat a Jeep és ezt nem véletlenül hirdetik olyan büszkén minden modelljükben, számos alkalommal pedig dzsipnek hívjuk a susnyásban könnyen boldoguló autókat. Idő közben ők is rájöttek, hogy egyszerű világháborús célszerszámok mellett olyan magasan trónoló csúcsmodellekre is szükség van, mint a Grand Cherokee, melynek kalandra kész Trailhawk változatát nyúztuk 2000 kilométeren keresztül.

Külső

Hatalmas és marcona megjelenésű autó a Jeep Grand Cherokee, mely fokozottan érvényes a járatlan utak meghódítására csábító Trailhawk verzióra. Felszereltségi szintnek kevés ennél menőbb nevet adtak, ehhez kétség sem fér, ráadásul igazi különlegesség a kínálatban. Nem csupán jellegzetes emblémák, hanem tartalom is kapcsolódik a pirosas logókhoz. Messze hajították róla a felesleges krómokat, a hatalmas alufelniket és a bokáig fényezett lökhárítókat. Ezüstös csillogást csak a hagyományosan hétlyukú hűtőrácson találunk, minden mást feketébe vagy szürkébe burkoltak. Így igazán szigorú tekintete lett a sötét betétes fényszórókkal, melyekben már szinte ódivatú xenonizzók szolgáltatják a fotonokat jó hatékonysággal. Még a magasan fekvő gépházfedélre is jutott matt fekete matrica és nem feltétlenül a vagány megjelenés miatt, hanem a zavaró tükröződéseket előzték meg vele, ami terepen is hasznos.

Amerikai kalandor 1
Amerikai kalandor 71

4,8 méter hosszú, a tengelytávja 2,9 méteres.

Profilból tökéletesen hozza a gigantikus túrabakancs sziluettet, tekintélyes kiterjedését (4,8 méter hosszú és 1,8 méter magas) mi sem mutatja jobban, mint hogy a piros háttérrel kiemelt Grand Cherokee felirat bár szinte végigér az első ajtón, nem hat túlzásnak. Elmaradhatatlan terepjárós stíluselemek a szögletesített kerékjárati ívek, melyekben igazán klassz, aprócska Willys Jeeppel díszített, kéttónusú 18 colos felnik laknak, rájuk pedig bárhol boldoguló, kevlár erősítésű Goodyear Wrangler abroncsokat szereltek.

Az autó alját a Trailhawk változat esetében az átlagosnál jobban beburkolták az első futómű, az osztómű és a tank környékén, hogy ne érjen kellemetlenség, ha elfogyna a maximum bő 28,7 centiméteres hasmagasság. Ezt a Quadra Lift rendszerrel öt fokozatban állíthatjuk, így szűkebb belmagasságú mélygarázsokban is elfér a Jeep. Magasabb sebességnél automatikusan ereszkedik 12,7 millimétert az úgynevezett Aero állásba.

Ma már szinte furcsán hatnak olyan sorok a katalógusban, amik a terepszögekről szólnak, pedig a Grand Cherokee esetében abszolút helyénvaló tudatni a kalandra vágyóval, hogy elöl 26,3-35,8 fok, hátul 26,5-29,5 fokkal gazdálkodhat, a rámpaszög pedig 18,8-23,5 fokos. Bátran tehénkedhetünk beszálláskor a küszöbökre is, hiszen nem holmi hitvány műanyag, hanem valódi detroiti acél, aminek rögzítése során a csavarokkal sem igazán spóroltak. Súlycsökkentésen láthatóan egy percig sem gondolkoztak, így aztán 2,5 tonnányi anyag gördül árkon-bokron át a Jeep Grand Cherokee Trailhawk személyében.

Amerikai kalandor 72

Helyén van a túrabakancs forma.

Amerikai kalandor 73

Trailhawk – hirdeti büszkén a hatalmas plecsni.

Hátulról már messze nem olyan markáns jelenség, mint a többi nézetből. Hiába a szürkés betét a lámpák körül meg a két kidörgő, láthatóan megfáradt a tervező fantáziája, mire eljutott idáig. Valószínűleg egy lekváros fánknyi cukorban lévő energia sokat lendített volna a dizájneren ezekben a nehéz percekben. Mindent megment a gyönyörű mélybordó szín, a csodaszép árnyalatnak köszönhetően igazán népszerű volt a temérdek szürkeség között és mindig jólesett visszanézni a nagyra nőtt túracipőnkre egy hosszú nap végén.

Belső

Módjával adagolt bordó cérnával tették a külsővel harmonizálóvá az alapvetően fekete színvilágú utasteret a Trailhawk változat esetében, amitől rögtön nem lesz olyan komor a hangulat. Végtelenül egyszerű és cseppet sem modern formákból építkezik a belső, leginkább a középkonzol ezüst műanyagja idézi fel, hogy merre tapogatózott az autóipar nagyjából tíz évvel ezelőtt. Az összeszerelési minőség és az alsóbb régiókban használt kemény plasztikok jelzik, hogy a Jeep egyértelműen elmarad a prémiumgyártók termékeitől. A Grand Cherokee illesztései sem feltétlenül annyira párhuzamosak, mint ahogyan azt elvárnánk 20 millió feletti árcédula mellett. Mellette szól azonban, hogy nem igyekeztek minden funkciót a 8,4 colos érintőképernyő menüjének mélyére süllyeszteni, hanem – műanyagos kapcsolási érzetű – fizikai gombokkal is állítható a kétzónás automata klíma és a rádió hangereje.

Teletömték funkciókkal az okostelefonokéhoz hasonló menüt, de kezelése hamar megszokható. Végtelenül könnyen barátkozik össze iOS vagy Android rendszerű telefonnal, így nemcsak hívásokat intézhetünk, hanem például a Spotifyról is dolgoztathatjuk a 9 hangszórót és egy mélynyomót tartalmazó hangrendszert. A navigáció ugyan gond nélkül elvitt a kiválasztott célig, azonban gyorsaságban és grafikában is egyértelműen alulmarad az ingyenesen letölthető Waze-zel szemben. Megajánlanék néhány dollárnyi fejlesztést a tolatókamerára is, aminek képe elképesztően pixeles.

Amerikai kalandor 74

1000 kilométert kényelemben le lehet húzni a Jeep kormánya mögött.

Amerikai kalandor 75

Bitang vastag a kormány, rajta hatalmasak a gombok. Könnyen beállítható a távolságtartós vagy akár a sima tempomat.

Tág határok között állíthatóak és igencsak méretesek a fűthető és szellőztethető első ülések, melyek háttámlájába még a Trailhawk feliratot is belehímezték. Rettentően kényelmes és kellő tartást ad, így ezer kilométer levezetése sem töri meg az embert. Igazán hamar megtalálható az ideális vezetői pozíció, amiben minden könyöklő éppen a kényelmes pontba esik. A kormány irgalmatlanul vastag, mint a nagykóla palackja, azonban ez csak hozzátesz a Jeep markánsan amerikaias karakteréhez. Még a Fiat-korszak előtti időkből maradtak meg a mercedeses ablakemelők és az egy darab, mindent tudó bajuszkapcsoló. A kormány mögötti műszeregység részben digitális, amit remekül ki is használtak, temérdek információt hívhat elő a sofőr, például fogyasztást háromféleképpen mérhetünk, de a keréknyomást és a terepes beállításokat (tengelyek állása, berugózás, kormányszög) is előhívhatjuk.

2,9 méteres tengelytávon kétségkívül akad hely a hátsó utasoknak, azonban hiába a több szögben rögzíthető háttámla, a padló túl magasan van, így a felnőtt ember combja elemelkedik az ülőlaptól. Az enyhe magzatpóz pedig hosszabb távon egyértelműen nem kényelmes, így inkább aprótalpúak számára biztosít zavartalan utazást.

Amerikai kalandor 76

Magasan van a padló, ezért nem mindenkinek kényelmes a hátsó sor.

Amerikai kalandor 77

782 literes csomagtartó az elektromosan mozgatható hátfal mögött. Az ülések döntésével 1,5 köbméternyi motyót nyel el.

Elektromosan nyílik a csomagtérfedél, mögötte pedig ablakvonalig 782 literes tér várja a csomagokat. 60:40 arányban dönthetőek a hátsó ülések, amit kihasználva több mint 1,5 köbméternyi, sík padlójú rakteret kapunk, ami pillanatok alatt elnyel biciklit vagy néhány lapra szerelt bútort is, akár egyszerre. A padló alatt pedig igazi, teljes értékű pótkereket találunk. Aki pingvinezett már tanácstalanul kompresszorral és javító trutymóval a mozgáskorlátozott autó mellett, az tudja, micsoda megváltás lehet a bevetésre váró, rendes kerék. Amennyiben kevésnek bizonyul a galaktikus méretű tér, a Grand Cherokee képes 3,5 tonnát vontatni.

Technika

Európához igazították a motorpalettát, így került a Grand Cherokee orrába az olasz eredetű, egészen pontosan a VM Motoritól származó 3 literes, V6-os turbódízel. Meglepően harmonikussá varázsolta az autót a kulturált járású, 250 lóerős teljesítményű Multijet II motor, legyen szó akár autópályázásról vagy sziklák közti lavírozásról. A ménesnél jóval meghatározóbb adat a 2000-es fordulattól meglévő bőséges, 570 Nm nyomaték, melynek köszönhetően képes a lehető legtöbb feladatot úgy megoldani, hogy közben a fordulatszámmérő nem látogat el a skála második felére.

Amerikai kalandor 78

250 lóerő és 570 Nm jön ki a V6-os turbódízelből.

Amerikai kalandor 79

Légrugózás emeli a magasba.

A Grand Cherokee-hoz elérhető legfejlettebb összkerékhajtási rendszer dolgozik a Trailhawk változat alatt. A Quadra Drive II képes akár a teljes nyomatékot a legjobban tapadó kerékhez juttatni, ráadásul hátul elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű található, tehát minden adott ahhoz, hogy akár automata módban is meggyőző magabiztossággal gyűrje maga alá az akadályokat. A Select Terrain forgókapcsolójával választhatunk még homokos talajra, sáros útra, hóba vagy sziklás terepre optimalizált beállítások közül. Ilyenkor a vezető önbizalma megnő, ezzel együtt megváltozik a gázreakció, a váltó vezérlése és a menetstabilizáló hozzáállása is.

Vezetés

Az egyenes vonalú egyenletes mozgást kedveli a leginkább, ami egy amerikai autó esetében nem újdonság, mindez kanyarodás közben teljesen egyértelművé is válik. A lágyan ringató, durva úthibákat kisimító légrugós futóművel és az aszfalton teljesen érzéketlen kormányzással nem volt színtiszta élvezet a kanyargós hegyi utakon felfűzni a hatalmas gépet. Apró mediterrán falvak picurka utcácskáiban pedig a közel 12 méteres fordulókör jelentett izzasztó pillanatokat. Autópályán csupán az elefántfül méretű tükrök felől érkezett diszkréten hallható szélzaj, máskülönben eseménytelenül, határozott dinamizmussal falja a kilométereket. Ideális páros a rugalmas, hathengeres dízelmotor és az észrevehetetlenül fokozatot cserélő – már több típusból is ismert – nyolcsebességes ZF automata váltó.

Ezek azonban csupán apró áldozatok a felfedezésre és járatlan utakra fogékony hozzáállás oltárán. Még akkor is hatalmas öröm volt felkapaszkodni köves meredélyen vagy bóklászni az erdei utakon, ha ezzel a Grand Cherokee képességeit csak részben használtuk ki. Mindezt onnan tudhatjuk, hogy a menüben lévő terepező applikáció a kormány szögén túl számos hőmérsékletet és oldaldőlést is mutat, hogy a zöldfülű terepező se menjen bele menthetetlen szituációkba. A friss és karcmentes tesztautó elől olykor saját kezünkkel takarítottuk az utat, cserébe azonban olyan helyekről nézhettünk le a kék tengerre, ahová másképp nem merészkedtünk volna.

Amerikai kalandor 80

2,5 tonnával is lehet szaladni.

Amerikai kalandor 81

2000 kilométer átlaga 8 liter/100 kilométer lett.

Eszünkbe sem jutott kedvező fogyasztási értékeket várni egy terepgumikon gördülő, irgalmatlan súlyú és nagy homlokfelületű autótól, de a Jeep kellemes csalódást okozott. Fővárosunkból a szlovén autópályán jutottunk el a horvátországi Abbáziáig, ezt követően vidéki utakon autóztunk el a Plitvicei-tavakhoz. 7,5 literes fogyasztással teljesítette ezt a szakaszt a Grand Cherokee, majd újra teleszívta magát gázolajjal a 93,5 literes tank. A csodaszép tórendszer átgyaloglása után megfáradt túrázókat 6,2 literes átlaggal vitte vissza a tengerparti szállásig, ami az ideális körülmények miatt keletkezett remek érték. Persze nem mindig étvágytalan a Jeep behemótja, az aszfaltról letérve és a fotózás alatt már 8,6 litert lefetyelt, a tőle abszolút idegen városi használatban pedig könnyedén összejön a lélektani határon átlendülő, 10 literes átlag.

Vezetéstámogató rendszerek tekintetében felzárkóztatták korosodó Grand Cherokee-t, így a legszükségesebbek a Safety csomag (520 000 Ft) részeként megtalálhatóak a fedélzeten és működésükbe sem lehetne belekötni. Az általában túlzottan óvatoskodó vészfékező sem riogatott felesleges visítással, tényleg csak indokolt esetben szólalt meg és fékezett azonnal vagy segített rá a biztonságos lassításra. Pontosan tette a dolgát a távolságtartós tempomat is, mely nemcsak sztrádán, hanem a városi araszolásnál is kiválóan működött és fékezte állóra az autót, majd indult el a sorral. Holttérfigyelő és sávelhagyásra figyelmeztetés is az ellátmány része ebben az esetben.

Költségek

16 060 000 forintról indul itthon a Jeep Grand Cherokee, az árlista legelső tétele Laredo felszereltségű és a V6-os turbódízel 190 lóerős változata hajtja. Az alapfelszereltség tartalmazza többek között a kétzónás klímát, az elektromos csomagtérajtót és a parkolószenzorokat is. Felfedezők és kalandorok kedvenc választása természetesen a Trailhawk, ami a középső felszereltségi szintet képviseli 19 510 000 forintos listaárával.

A plusz védőlemezekkel, masszív gumiabroncsokkal, legügyesebb összkerékhajtási rendszerrel és erősebbik dízelmotorral szerelt autó árát olyan jelentős tételek tornázták 23 millió közelébe, mint a panorámatető (500 000 Ft) vagy az érintőképernyős navigációs rendszer (530 000 Ft).

A Jeep Grand Cherokee és vetélytársai – Listaár, forint
VW Touareg 3.0 V6 TDI TerrainTech (263 LE) 17 704 640
Mercedes-Benz GLE 350 d 4matic (258 LE) 17 617 440
BMW X5 xDrive30d (258 LE) 18 186 000
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 D Trailhawk (250 LE) 19 510 000
Amerikai kalandor 82

Aszfalt nélkül a legnagyobb móka a Jeep Grand Cherokee.

Értékelés

Bőrbe húzott, csillogó krómokkal és hatalmas felnikkel díszített változat mellett még versenypályára való, 700 lóerős pusztító is készül a Jeep Grand Cherokee-ból. Nem újdonság ez, hiszen minden mai SUV-ból készül hasonló, valódi terepjárót azonban már csak kevés márka kínál. A Trailhawk anyaghasználatban és aszfalton – azon belül is leginkább kanyarban – marad el a hasonlóan kinéző autók között, cserébe a járatlan úton egészen új élményekhez vezet.

Mellette – Ellene
  • Határozott megjelenés
  • Jó terepképességek
  • Remek V6-os turbódízel motor
  • Tágas utastér
  • Hanyag összeszerelési minőség
  • Helyenként hitvány műanyagok
  • Szerény kanyarképesség
Hogy tetszik a kalandra kész Jeep Grand Cherokee? Értékeld!
átlag
7.98
szavazat
435
Hogy tetszik a kalandra kész Jeep Grand Cherokee? Értékeld!