Röviden – Kia Optima SW 1,7 CRDi EX Prémium | |
---|---|
Mi ez? | Most először piacra dobott kombiváltozat a korábban Magentisnek hívott középkategóriás Kiából, hétfokozatú duplakuplungos váltóval, dízelmotorral és a majdnem csúcsfelszereltséggel. |
Mit tud? | Térben, kényelemben pont azt, amit az ekkora kombik. És csudajó vele gyorsan menni országúton. Nagyon gyorsan. |
Mibe kerül? | Listaáron 7 499 000 forintról indul a választék a 2,0 literes szívó benzinessel, a tesztelt modell listaára ára 10 129 000 Ft. A kedvezmény 700 000 Ft minden verzióból, tehát 6,8-11 millió forintba kerülnek az Optima kombik. A tesztautó tényleges ára extrákkal együtt és a kedvezményt levonva 10 999 000 Ft. |
Kinek jó? | Aki csak a telefont babrálja menet közben, abba kár egy ilyen futómű. A vezetni szeretőknek ajánljuk a Mazda6, a Mondeo és az új Insignia alternatívájaként. |
300 ezer forint felárért a Kia mostantól kombit is kínál az Optimából. Kovács Miklós fődesigner és csapata ismét kitett magáért, engem viszont a takaros külső önmagában hidegen hagy, mert könnyű vele ellentételezni más hibákat. Nemcsak a Vezess és az Autó Magazin szerkesztőségéből, de más autós lapok szakembereitől is azt hallottam, hogy az új Optima húdejó autó, ezért kíváncsi lettem, mit esznek ennyire a kollégák az outsideren?
Külső
De szép autó, mivel jöttél? – Legtöbbször erre a kérdésre kellett válaszolnom a tesztelt Kia Optima SW kapcsán. A kiugróan magas tetszési indexben a bordó fényezésnek is megvolt a szerepe. A kombi Optima jó kiállású autó, a vonalaiból sugárzó öntudatot testi adottságaival is hangsúlyozza: 485,5 cm hosszú, 186 cm széles, 147 centi magas és a 280,5 centiméteres tengelytáv is egészséges méret ebben a kategóriában.
Kívülről a limuzinon alig tűnik fel, hogy ez egy vadonatúj autó, nem pedig az előd modellfrissítése. Tulajdonképpen a 2010-es Optima annyira jól sikerült, hogy annak formavilágát reszelte tovább Kovács Miklós, a vezető külső formatervező és csapata.
A Renault Talismanhoz hasonlóan oldalnézetből itt is az ablakvonal felsliccelésével dinamizálták a tervezők a karosszériát, így a tetőívnek nem kell lejtenie és rontania a térkínálatot, mégis összetart az ablakok felső és alsó íve. Sajnos a nagy hátsó lemezfelület az apró oldalablakkal rontja a kilátást, amit a szép és okosan variálható képű körkamerarendszer igyekszik kompenzálni, legalább tolatáskor.
Belső
Belül a tisztes iparosmunka uralja az autót, a konzervatív feketében tartott műszerfal nem egy behízelgő és vidám megoldás. Ez nem mindenkinek tetszik, de a felhasznált anyagokba és főleg az összeszerelésbe azok sem köthetnek bele, akiknek mindenük a vajszínű kárpit és a világos műszerfal.
A színvonalhoz illik a Harman-Kardon-audiorendszer is, de épp az igényes hifi miatt hiányzott annyira a CD-olvasó. Ez nemcsak drágasága miatt marad ki a modern autókból, helyigénye miatt is szívesen lehúzzák a listáról a marketingesek az egyre csekélyebb beszerelési rátákra hivatkozva. De ez nem egy kiskocsi, hanem egy igényes, középkategóriás autó.
Továbbra is tetszik a belső téri kapcsolók, gombok használatának egyértelműsége. Nyilván könnyebb kiigazodni a felhasználói szempontból üdítően jól használható alap-Rióban, de a rengeteg funkcióhoz mérten az Optima menüit, kezelőszerveit is gyorsan ki lehet ismerni. Ez fontos tervezési szempont a Kiánál, ami megszépíti az életet az autóban.
Aki csak sokára hagyta abba a növést, nem fog összebarátkozni a tolótetővel az eleve közepes fejterű Optimában. A 250 000 forintos extrát elhagyva javul a helyzet, de fáj róla lemondani, mert kiválóan megcsinálták és nem csak városi sebességnél huzatszegény.
A Kia most először értékesít kombit középkategóriás autójából, anno a Magentis és az előd is csak lépcsős háttal készült. A kombi iránti igény merőben európai jelenség, Amerikában az aszfaltterepjárók viszik ezt a szerepet és a lemezelt áruszállítókon kívül Ázsiában sincs nagy igény rájuk.
Az Optima SW léte azt bizonyítja, hogy a Kiának fontos a világ legigényesebb autópiaca, azaz Európa, míg a Honda például nemigen vesződik avval, hogy külön modelleket dobjon piacra a finnyás, magas elvárásokat támasztó európai vevőkörnek.
552 literes a csomagtartó, ami legfeljebb átlagos ebben a kategóriában. Nem a mérete, hanem gondos és átgondolt kialakítása az érdekes. A háttámla darabjai 40:20:40 arányban hajthatók le, a csomagrögzítés rúdjai, sínjei annyira igényesek, mintha egy Mercedesből vagy Audiból koppintották volna, az ötödik ajtó mozgatását villanymotor végzi.
Akárcsak a Sorento vagy a Sportage, a tesztelt Kia Optima SW is képes magától nyitni a csomagtérfedelet. Ehhez le kell cövekelni pár másodpercre a kocsi fara mögött a kulccsal a zsebünkben és ezt érzékelve feltárul a csomagtér, amit hangjelzés kísér. Áldás ez a figyelmesség, ha a fülünkön is lóg egy viharlámpa, esetleg hasított sertéssel teli ládát kell berámolni.
Technika
Bár a limuzinhoz hasonlóan a kombiból is kapható 163 lóerős szívó és 245 lóerős turbós benzines, a kategória továbbra is dízelorientált európai vevőköre gázolajjal szeret spórolni. Egyféle dízelmotor van csak, a 141 lóerős, percenként 1750-2500-as fordulatszám között 340 Nm nyomatékú 1,7 CRDi tulajdonképpen jól teszi a dolgát. Viszonylag kulturáltan jár, padlógázon kellően erős, csak egy gondolattal tart tovább az erőgyűjtés előzéskor, mint kellene.
Nehéz nem arra gondolni, hogy az a 300 köbcenti hiányzik belőle, amivel a kétliteres dízelmotorok szuverénebbek, amitől könnyedebben gyorsítják a testes autókat ebben a kategóriában. Amit ez a motor tud, az teljesen rendben van, de a szokatlan lökettérfogat nem észszerű abban a mezőnyben, ahol a vevők a kétezres motorokat szokták meg.
Ebből a kiváló autóból az automatikus váltó működése lóg ki lefelé. A hétfokozatú DCT a közepesre hagyott duplakuplungos automata váltók hibáit produkálva rángat elinduláskor, vezérlése sem optimális, tétovázik finoman vezetve. Nem adnánk érte 670 000 forintot a kézi hatfokozatú helyett. Áttételezése pont jó, 150-nél német autópályán kicsivel 2500 alatti a fordulatszám.
Vezetés
Emlékeim szerint Balázs Viktortól, a magyar autós újságírás egyik nagyjától olvastam régen, hogy az autóiparban sok mindent le lehet koppintani, egyvalamit nem tudnak lemásolni, sem ma a kínaiak, sem régebben a koreaiak, sem még régebben a japánok: a futóműhangolást. A bordó Kia Optima azt bizonyította, hogy a dél-koreai márkánál most már futóművet hangolni is tudnak, nem is kicsit.
Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futómű az autó legjobb része. Nagyon fölényes biztonságérzetet ad, természetessé téve a 160-180-as tempót ott, ahol ezt a szabályok teljes joggal tiltják. Útfekvése a GT Line 235/45 R18-as gumiabroncsaival élményszerű, a testes kombi a volán mögött kecses és sportos autónak érződik, amely imádja a száguldást.
Korábban a Kia nagyon lemaradt a vezetőtámogatás terén, most viszont van adaptív távolságtartó tempomat, radaros, gyalogosfelismerő ütközésmegelőző rendszer, kormányzással beavatkozó sávtartó rendszer, automatikus távfénykapcsolás, holttérfelügyelet és tolatáskor keresztirányú forgalomfigyelés.
A karosszéria fele nagyszilárdságú acélból készül, a kiváló merevség az úttartásban és a rezgéscsillapításban is szerephez jut. A belső tér halk, szépen szól a hifi, jók az ülések, rekkenő hőségben is ügyes a légkondicionálás és az imponáló hátsó lábtérrel mindenkinek jó dolga van, akinek a feje elfér a napfénytetőtől.
Ár, költségek
Tesztünk során 7,3 l/100 km fogyasztást mértünk, főleg országúton és autópályán. Ahhoz a sebességhez képest, amivel a Kia Optima SW futóművének örültünk, ez egyáltalán nem túlzás és az egyre ritkább, 70 literes tankkal a hatótávolság is igen kedvező. Kicsit lehiggadva vegyesen hat liter is elég.
Itt is adott a márka kiemelkedő garanciális védelme, a 7 évre vagy 150 000 kilométerre érvényes gyártói garancia. Ez elsősorban azoknak az Optima-ügyfeleknek értékes, akik viszonylag keveset autóznak egy évben. A nagyon sokat gurulók a Škoda- és a VW-importőr 4 év/200 000 kilométerével, de elsősorban a Hyundai i40 kilométer-korlátozás nélküli öt évével jobban járnak.
A 10 129 000 forintos Kia Optima 1,7 CRDi SW EX Premium és vetélytársai – Listaárak, forint | |
---|---|
Mazda6 Sportkombi 2,2 CD 150 Revolution (150 LE), kézi váltós | 9 129 900 |
Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 CDTI aut. (136 LE) | 9 760 000 |
Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi EDC aut. (130 LE) | 9 899 000 |
Škoda Superb Combi 2,0 TDI Style DSG aut. (150 LE) | 10 759 820 |
Időközben a koreai autók az alacsony árról áttértek a jó ár/érték arányra. A Kia Optima SW 1,7 CRDi EX Premium 10,1 milliós listaára és 9 429 000 forintos kedvezményes ára is némi emésztést igényel a kategóriatársak ismeretében. De a 9,4 millió forintos tényleges árú EX Premium kivitellel igen jól felszerelt kombit kapunk, amit a tesztautó esetében a 650 000 forintos Techno-csomag, a 250 ezres napfénytető és a 670 000 forintos duplakuplungos váltó növelt 10 999 000 forintra.
A Mazda6-ban a design, a 4×4 lehetősége és a 2,2-es dízelmotor is tetszene, de a 150 lóerős dízelből csak kézi váltós van és a csúcsfelszereltség sem társítható vele. A Superbben a sokféle extrafelszerelés és a térkínálat, az Insigniában a kormányzás, a Passatban az általános jóság, a Talismanban az ár a vonzó, így a Kia Optima SW ezzel az árral nem fogja átrendezni a kategória erőviszonyait. De hogy jónak jó, ahhoz nem fér kétség.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|