Röviden – JCB Hydradig 110W | |
---|---|
Mi ez? | A binomiális nómenklatúra szerint ezt a jószágot gumikerekes kotrógépnek hívják |
Mit tud? | Ásni, emelni, törni, zúzni, egyengetni |
Mibe kerül? | Ha vennél egyet, a forgalmazónál érdeklődj, majd ők mondanak rá egy jó árat |
Kinek jó? | Aki városi körülmények között ásna, emelne, rontana el dolgokat, az jól jár ezzel a cuccal |
– Vezettél már kotrógépet? Szegezte nekem a kérdést Szilárdi Miklós termékmenedzser, a Terra Hungária telephelyén. – Dehogy. Most ülök először ilyenben – válaszoltam. Baj? Szilárdi úr nyelt egy nagyot, de nem penderített ki a gépből, pedig épp egy lefóliázott, zsír új, több tízmilliós géppel akarok randalírozni a csalitosban, nulla előképzettséggel. Úgyhogy inkább megmutatta, hogyan kell bánni a JCB Hydradig fantázianevű gumikerekes kotrógéppel.
Nagy, bivalyerős munkagéppel bohóckodni olyan dolog, amiről valószínűleg minden férfiember álmodozik legalább egyszer életében. Akinek gyereke van, az meg tuti állt már a mező szélén rendsodrót, kombájnt bambulni, a városi népeknek pedig egy-egy csőtörés, házbontás ad alkalmat a kiadósabb munkagép spottingra. Ha pedig valaki maga is beülne egy hasonlóba, vagy a gyereknek mutatná meg testközelből, azt is elárulom, hol és mikor kerülhet igazi, nagy, sárga munkagépek közelébe.
Külső
Ránézésre a JCB Hydradiggel valami nem stimmel. Hasonló gépekkel nem nehéz összefutni, építkezéseknél, útépítésnél, árokásásnál, közműjavításnál biztos, hogy van legalább egy gumikerekes kotrógép. Viszont a JCB Hydradigje valamiért nem hasonlít a megszokott, nagy, szögletes izé pörög körbe az alvázon jellegű gépre. És ez nem véletlen.
Ha egy gyártó olyan gépet kíván tervezni, amivel könnyű, biztonságos és hatékony a meló, akkor hasznos, ha azok véleményét kéri ki, akik vezetik, dolgoznak vele. A JCB-nél pont ezt tették: rengeteg munkagépkezelőnél érdeklődtek, hogy mivel tehetnék szebbé a munkanapjaikat. Vagy legalábbis elviselhetőbbé. A kapott válaszokból az derült ki, hogy a jó kilátás az egyik legfontosabb dolog. A JCB-nél így megfogták a dízelmotort és a hozzákapcsolt olajszivattyút és bepréselték a két tengely közé. A kabin mellől így eltűnt a hatalmas, a fél világot kitakaró felépítmény, javult a jármű súlypontja – egy csomó művelet így letalpalás nélkül is elvégezhető, például 1 tonnát bármikor felkaphat a Hydradig – és a kabinból vidáman látszik mind a négy kerék. A másik legfontosabb szempont a könnyű karbantarthatóság, amit szintén a tengelyek közé, alacsonyra szerelt, egyszerűen megközelíthető motorral értek el.
Építőgép Kiállítás 2017
Ha valaki kedvet kapott a munkagépnyálazáshoz, az csomagolja össze a családot, és menjen ki a Tököli reptérre szeptember 14-16 között. Naponta 10-18 óra között látogatható a kiállítás, ahol bő ötven kiállító több száz gépe lesz megnézhető, kipróbálható, és szinte a teljes építőgépes szakma ott lesz. A 2000 négyzetméternyi sátor, bő 900 négyzetméter stand és 3500 négyzetméternyi szabadtéri helyszínen látványos munkagép-bemutatót, show-műsort és öt kategóriában rendezett gépkezelőversenyt is élvezhetnek a látogatók. Lesz favágóverseny, a kicsik pedig rajzversenyen koptathatják a ceruzákat.
A legérdekesebb mégis a nagyjából hatvan darab, életszerű körülmények között kipróbálható tesztmunkagép lesz. Ezekbe bárki beülhet, akinek papírja is van hozzá, áshat, rakodhat is velük. Remek alkalom, hogy a munkagéprajongó gyerekek egészen közelről is megnézhessenek pár érdekes gépet, vagy akár bele is üljenek néhányba. Szülők figyelem, lesznek megvásárolható munkagépmakettek is!
A kiállítás, sőt még a parkolás is ingyenes, csupán egy regisztrációs lapot kell kitölteni.
Belső
A JCB gumikerekes kotrójának belseje teljesen élhető hely. Kényelmes, légrugós, fűthető ülése van, van klíma, rádió, az első ablak pedig árnyékolható. Van esővédő plexi, hogy ha esik, meló közben ne kelljen folyton ablakot törölni, a szélvédő pedig kibuktatható, hogy az árokban dolgozókkal is közvetlenebb legyen a vezető kapcsolata. A pohártartó itt acélból van, a lépcsők csúszásmentesek, a tükrökből pedig mindent látni, holttér szinte egyáltalán nincs.
Technika
A JCB Hydradig legnagyobb húzása, hogy a motort és a hidraulikaszivattyút beépítették az alvázba. Így a kabinban dolgozó elől semmi nem takarja el a kilátást, a gép súlypontja is alacsonyra került, ami munka közben nagy előny. A megoldásnak a szerelők is örülhetnek, mert az oldalajtót felnyitva a földről lehet elvégezni a karbantartást, folyadékfeltöltést. Minden kéznél van, a szűrők, ékszíjak, folyadékbetöltő-nyílások. Annak ellenére, hogy minden gépészeti berendezés alul van, a munkagép felépítménye mégis végtelenszer képes körbefordulni a függőleges tengelye körül. Boszorkányság.
Maga a négyhengeres dízelmotor mindössze 110 lóerős és bonyolult, kényes részecskeszűrő nélkül teljesíti a környezetvédelmi normákat. Ez a teljesítmény a gazdaságos üzem mellett 40 km/órás közúti tempóhoz is elég, amivel városi körülmények között nem válik mozgó útakadállyá a munkagép. Pláne, hogy van benne gémstabilizáló rendszer is, ami hullámos útfelületen menti meg a vezetőt a kényelmetlen úton pattogástól, a kanálban lévő anyagot pedig a kiszóródástól.
Vezetés
Ha semmi mást nem tudna a Hydradig, mint csupán menni, már akkor roppant jót lehetne vele szórakozni. Kezdjük azzal, hogy csupán egy háromállású kapcsolót kell átkapcsolni ahhoz, hogy előre vagy hátra induljon el. Ez a jobb kéznél lévő joystick mutatóujjánál található. Bár a személyautóhoz hasonlóan három pedál van ebben is, a bal lábnál lévőre haladás közben nincs szükség, mert az a gémet mozgatja. A kormány jobb oldalán lévő pedálok ugyanolyan funkciójúak, mint a mezei autóban – eltekintve attól, hogy a fékpedál ha nagyon betapossuk, akkor reteszel, és úgy marad, rögzítve a járgányt.
Beszállásnál a kormányt és a bal oldali vezérlőt is meg lehet dönteni, hogy könnyen, kényelmesen lehessen behuppanni a fűthető, légrugós ülésbe. Kormány, vezérlő vissza a helyére és kezdődhet is a móka. Az előre-hátra menet közti kapcsolás gyorsan megy, így átvesszük a kormányzást is. Ha akarom, az első kerekek mellett a hátsókat is lehet kormányozni, ilyenkor ezek az elsőkkel ellentétes irányban fordulnak és a JCB valószínűtlenül kis helyen, 4 méter sugarú körben megfordul. Ez olyan kicsi, amin a csöppnyi Toyota IQ (3,9 méter) tud csak megfordulni. Ezenkívül van még egy mókás beállítás, amikor az összes kerék egy irányba fordul. Elsőre a laikus számára ennek semmi értelme nincs, de oldalazva sokkal egyszerűbb a nehezen megközelíthető helyek mellé araszolni.
Szintén klassz dolog, hogy a körbe-körbe forgatható felépítmény miatt a Hydradiggel úgy is lehet tolatni, hogy a felépítményt egyszerűen megfordítja a vezető és akkor a hátulja lesz az eleje. A kormányzás ilyenkor ugye fordított, ha jobbra tekerjük, akkor a gép balra fordul. Kicsit kényelmetlen, így erre is van egy beállítás, amikor a kormányt átfordítja és kormányzott hátsó kerékkel, fordított felépítménnyel is pont úgy lehet kormányozni, mintha minden rendben lenne.
Miután a manőverezés már ment, és nem vertem le semmi értékeset a kilógó gémmel, jött a neheze, amikor két joystickkel és a bal lábam összehangolt mozgatásával kellett volna vezérelnem a gémek munkahengereit, a kanalat és a felépítmény forgatását. Nyilván nem ment elsőre. Sőt, egyszerre, tudatosan sokadikra sem. Pedig a vezérlőkkel nagyon óvatos, finom mozdulatokra is képes a gép, ha rutinos ember ül a kormány mögött. De kipróbálni igazán tanulságos volt.
Költségek
Hazai árat sajnos nem tudunk mondani, ha valakit érdekel, az érdeklődjön a Terra Hungáriánál. Viszonyításképpen a gép angol ára durván 85 ezer font. (Kb. 28 millió forint)
Szavazás
Ne csak szavazz, tedd próbára magad! Szeptember 14-16. között Építőgép kiállítás 2017 Tökölön.