Röviden – Kia Stonic | |
---|---|
Mi ez? | A KIA nemrég bemutatott apró szabadidő-autója |
Mit tud? | Mint a legtöbb szabadidő-autó, ez is a vonzó, modern megjelenéssel és a személyre szabhatósággal próbál vevőket találni |
Mibe kerül? | Az 1,25-ös, 84 lóerős motorral érkező LX felszereltségű Stonic akciósan 3 699 000 forintba kerül |
Kinek jó? | Aki beéri kis méretű autóval, de vonzza a szabadidő-autós megjelenés, a jó vezethetőség |
Alaposan fel kell kötnie a gatyáját annak, aki a kis gömböcként egyre csak dagadó, a kegyvesztetté váló egyterű modelleket is kíméletlenül bekebelező szabadidőautó-kínálatot át akarja látni. Mivel ebben a kategóriában elképesztő mértékben nőnek az eladások – 2012-ben még csak a piac 16 százalékát tették ki a SUV-eladások, ami 2016-ra 26 százalékra nőtt -, így teljesen érthető, hogy mindenki szabadidő-autót dob piacra. Kicsit, közepeset, nagyot, illetve hogy még bonyolultabb legyen, közepesen kicsit és közepesen nagyot is. A Kia most egy kis méretű, szabadidőautó-jellegű, divatos jószágot szabadított a világra a Stonic képében.
Külső
Bár teljesen logikusnak tűnhet, hogy a Kia elengedje a Venga a kezét és faragjon belőle egy kapós szabadidő-autót, a Kia Stonic mégsem ennek a praktikus, de szerencsétlenségére ma már nem annyira divatos egyterű modellnek az alapjaira épül, hanem a Rióéra. Olyannyira, hogy tengelytávjuk milliméterre megegyezik – 2580 mm – és hosszban is csak 75 mm a különbség a Stonic javára. A Stonic 4140 mm hosszú, 1760 mm széles, 1505 mm magas – tetősínnel 1520 – és 18,3 centis a hasmagassága. Elöl-hátul kurta túlnyúlások, kompakt, masszív forma jellemzi a Kia kis szabadidő-autóját. A jellegzetes tigris orr itt is felfedezhető, sportos a hűtőmaszk, oldalról pedig a tetősín, a műanyag karosszériabetétek teszik csinossá. Mókás a targaszerű C-oszlop, ami szépen belefolyik a tetőbe. Hátul pedig a 3D-s látványt nyújtó LED-es lámpatest a legérdekesebb.
A kis szabadidő-autót vásárlókat a kutatások szerint leginkább a megjelenéssel és a személyre szabhatósággal lehet megfogni, így kilencféle színben kapható majd a Stonic, amit ötféle tetőszínnel lehet megbolondítani. Bár matematikailag ez jóval több lehetőséget jelentene, a variációk számát 20-ban szabta meg a Kia, így a kreténebb színösszeállításoktól – például piros kasztni narancs tetővel – megkíméli a világot a gyártó. Aki tovább játszana a színekkel, az még a négyféle árnyalatban rendelhető belsővel tovább bonyolíthatja a képet.
Belső
A Stonic belseje szinte négyzetcentire ugyanúgy néz ki, mint a Rio utastere. Véletlen? Aligha. Az egyetlen különbség, hogy a Stonic kormányának alja lapított, nem teljesen kerek. Klasszikus, két kerek műszerből áll a műszerfala, középen kis kijelzővel, jó magasságban, kényelmesen nézhető és nyomkodható a 7 colos érintőképernyő, amihez a könnyebb kezelhetőség miatt igazi gombok is tartoznak. Alatta korrekt, jól kezelhető a klímavezérlő egység is, igazi, tekerős hőfokszabályzóval. Szintén itt található az első utasoknak szánt egyetlen USB-csatlakozó, amiből 2017-ben, egy fiatalosnak kikiáltott autóban lehetne akár több is. A hátsóknak sem jobb, nekik is összesen egy árva USB-csatlakozón kell osztozniuk.
Elöl hatalmas a hely, és tág határok közt lehet tologatni a vezetőülést, valamint a kormányt is valószínűtlenül messzire lehet kihúzni a műszerfalból. Hátul kevesebb az élettér, 190 centivel már átlagos termetű sofőr mögött is szűkösen lehet csak elférni. Főleg a fejtér fogy el, de ha hárman ülnek hátul, akkor vállban is jól jönne még pár plusz centiméter. A hátsó sorban nincs lehajtható könyöklő sem. A bútorozásnál használt anyagok nagy része egyszerű, rideg műanyag, de a kormány, amit a leggyakrabban fogdosunk egy autóban jó fogású, finom anyagba bujtatott darab.
Dupla fenekű csomagtartója alapállásban 352 literes, amit a 3:2 arányban ledönthető hátsó üléstámlákkal 1155 literesre lehet bővíteni. A támlák lehajtása után teljesen sík felületen lehet elrendezgetni a szállítmányt. A legalsó szinten nincs pótkerék, így a gumijavító készlet melletti holtterekre is lehet pakolni.
Technika
Bár magasépítésű szabadidő-autó a Stonic, mégis csupán elsőkerék-hajtású változatban lesz kapható. Ebben a kategóriában minimális az igény az összkerékhajtásra, akik ilyen autót vesznek, jóformán sosem hagyják el a várost, az aszfaltozott utakat. Az emelt hasmagasság is inkább szól a kényelmes, könnyű beszállásról, a városi forgalom jobb áttekinthetőségéről, mint a bakhátas utakon barangolásról.
A Stonic motorválasztéka szintén nagyon hasonlít a Rióéra, a belépőmotor az 1,25 literes MPI, 84 lóerős teljesítménnyel, ötfokozatú váltóval, a következő szintet az 1,4 literes MPI képviseli, 100 lóerővel és hatfokozatú manuális váltóval. A legerősebb a legkisebb, mindössze egyliteres, háromhengeres turbós benzinmotor a maga 120 lóerejével, amihez már hatfokozatú váltó jár. A dízel vonalat az 1,6-os, 110 lóerős motor képviseli, szintén hatfokozatú kézi váltóval. Jövőre érkezik az egyliteres turbós motor gyengített, mindössze 100 lóerős változata, ötfokozatú váltóval, illetve a 120 lovas kivitelhez hétfokozatú automatikus váltó is választható lesz. A dízelhez nem terveznek automatát, bár ennek lehetőségét nem zárták ki teljesen. Ha a piacnak szüksége lesz rá, akkor meg tudják csinálni.
Vezetés
Ugyan Berlin nem a legfelkapottabb autóbemutató helyszín, a Kia viszont a falak ledöntése köré építette fel a bemutató témáját, így Berlin mégis tökéletes helyszínnek bizonyult. A prezentációt is hatalmas fal előtt tartották és Vladislav Alexiev – a termék kommunikációs menedzsere – farzsebéből is előkerült egy darab a berlini falból, amit még annak ledöntésekor tett el emlékbe. Tényleg már csak a Pink Floydtól hiányzott a „The Wall„.
Ez ugyan csak egy feldolgozás, de a zene alatt futó korabeli filmrészletek miatt talán érdemes megnézni:
A 120 lóerős, benzines változatot vezettük, ami apró és háromhengeres létére igen harmonikus és kellően erősnek tűnik, bár leginkább városi dugóban araszoltunk vele, vagy kisebb-nagyobb vidéki utakon bolyongtunk vele. Kellően rugalmas, nem zavaró a háromhengeres hang sem, és a fedélzeti számítógép szerint 6 liter körüli fogyasztással teljesítettük a kényelmes tesztkört. Váltója jól sikerült, kellemes, kényelmes darab, szépen illik az autó hangulatához.
A mezei autókénál magasabb építése miatt a forgalom innen jobban átlátható, mint a földszintes Rióból, a klassz fogású, praktikusan elrendezett gombokkal telerakott kormány egész közvetlen – 2,52-t fordul a végállások között -, állítólag az európai igények szerint hangolták, bármit is jelentsen ez. A Stonic 15 és 17 colos kerekekkel rendelhető, utóbbi ugyan baromi látványos a masszív, erőteljes megjelenésű autó alatt, mégsem ezt a jó úton is kíméletlen méretűt ajánlanánk, hanem a kényelmesebbnek ígérkező 15 colosat.
Vezetőtámogató rendszerekkel rendesen megtömték a Stonicot, a széria menetstabilizáló olyan finomságokra is képes, mint a kanyarodáskori belső íven futó kerekek fékezése, a vészfékezésnél stabilizálás, vagy az emelkedőn elindulásnál a visszagurulás megakadályozása. Van holttérfigyelő, tolatókamera keresztirányúforgalom-figyeléssel, gyalogosfelismerő rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer – a sávtartó valamikor 2018 közepétől lesz hozzá elérhető -, illetve a ráfutásos baleseteket is megpróbálja önerőből megelőzni.
Költségek
A Stonic is a Kia egyedülálló 7 év vagy 150 ezer kilométeres garanciájával kapható, itthon a jövő hónaptól, a kéttonusú fényezés viszont csak a novemberi gyártástól érhető el. Az akciós árakból további 100 ezer forintot lehet lefaragni, ha Kia Premium Value finanszírozással veszi valaki a Stonicot.
1,25 MPI 84 LE | 1,4 MPI 100 LE | 1,0 T-GDI 120 LE | 1,6 CRDi 110 LE | |
LX | 3 699 000 | |||
LX Exclusive | 3 999 000 | 4 399 000 | 4 599 000 | 4 949 000 |
EX Limited | 4 299 000 | 4 699 000 | 4 899 000 | 5 249 000 |
EX Premium | 4 899 000 | 5 299 000 | 5 499 000 | 5 849 000 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|