Röviden – Range Rover Velar | |
---|---|
Mi ez? | Méretben a Range Rover Sport és az Evoque közé belőtt, aránylag alacsony tetős szabadidő-autó |
Mit tud? | A Velarnál talán van jobb szabadidő-autó, de szebbet, látványosabbat aligha találni nála |
Mibe kerül? | Az árlista a durván 20 milliós, 180 lóerős kétliteres változattal indul és valahol 35 millió körül ér véget. Plusz extrák |
Kinek jó? | Aki a szokásos német prémiumtriónál különlegesebbre vágyik, annak nem kell tovább keresni |
A Land Rover szép lassan telepakolja a kirakatot különféle méretű és stílusú Range Roverekkel. Legújabb közülük a sorban negyedikként érkező, igen látványos formatervű Velar, amelyet méretben a Range Rover Sport és az Evoque között tátongó űrbe méreteztek. A háromliteres, V6-os dízelmotoros, gazdagon felszerelt First Edition változat járt nálunk néhány hete.
Külső
4,8 méteres hosszával, 2145 mm-es szélességével, 1665 mm-es magasságával a Range Rover Velar szép nagy darab autó. Ezzel a hosszal alig kurtább a Mercedes GLE-nél, a BMW X5-ösnél, de valamivel hosszabb az Audi Q5-nél, pedig 2874 mm-es tengelytávjával látszatra jóval nagyobbnak tűnik mindegyiknél. Csalóka még az alacsony tető is, aminek ívét valami varázslattal mégis sikerült úgy megrajzolni, hogy a hátsó ülésben se legyen nyomorúságos az utazás. Sőt, a kupésan alacsony tetős modellek közül talán semelyikben nem lehet olyan boldogan pöffeszkedni a hátsó sorban, mint a Velarban.
A múzeumba való kifinomult forma valóban olyan, amit általában tanulmányautókon szoktunk meg, és tengernyi olyan részlet is van az autón, amikre külön-külön is jó ránézni. Ilyen a négyzetes kipufogó, a süllyesztett kilincs, a gigantikus, a nemcsak látványelemként funkcionáló, hanem valóban hasznos tetőspoiler, a 22 colos kerekek, vagy a légbeömlők. Keskeny lámpáival, rafinált kilincsével ennek a batárnak még a légellenállása is jó, 0,32-es alaktényezőjével a Range Roverek közül a Velar a legáramvonalasabb.
Utcai autónál igen ritka a karosszéria síkjába süllyesztett kilincs. A Velar kilincse is ilyen, szemrevaló darab, de mindennapi használat mellett hamar előjönnek a megoldás árnyoldalai is. Például egy kifinomultabb kulcs nélküli ajtónyitáshoz képest, ahol csak egyszerűen meg kell húzni a kilincset – ilyen van többek között a Fordokban – itt a procedúra a kis gomb megnyomásával kezdődik, erre arisztokratikus méltósággal előbújik rejtekéből a kilincs és nyitható az ajtó. Mondjuk baromi látványos az előadás, az biztos.
Kilincs bent, kilincs kint:
Belső
A külsőhöz hasonlóan a Velar belseje is nagyot üt. A príma anyagokból, jó ízléssel összeépített, apró gegekkel megbolondított belső inkább hasonlít egy kényelmes nappalira, mint egy autó utasterére. A síkból kiemelkedő, mosógép programválasztó-szerű fokozatválasztó már nem újdonság, de a tengernyi kijelző igen. A Union Jack minta több helyen is feltűnik, a hangszóróborításon és az ülések perforációján is. A minőségérzet parádés, a belső kilincs mázsányi fémtömbnek tűnik, és akkora, hogy akár két kézzel is bele lehet kapaszkodni.
Príma bútorozása mellett a tengernyi kijelző is jól sikerült dizájnelem, igaz, kikapcsolt állapotban inkább ijesztő a temérdek feketén, süketen kongó felület. A gyújtás ráadása után azonban a legvalószínűtlenebb helyeken borul fénybe a felület és válik nyomkodható, taperolható kijelzővé, vagy kapcsolóvá. Csodaszép a hőfokszabályzó tekerőgomb közepe, amely a gomb aktuális funkciójától függően a hőmérsékletet, az ülésfűtés, -szellőztetés fokozatát, a masszázsfunkció intenzitását, vagy éppen a kiválasztott terepprogramot mutatja. De van hatalmas monitor a középkonzol alján, tetején és igazából a műszerfal is teljesen virtuális, változtatható információtartalommal. Ha ez nem lenne elég, akkor head up display is van, és a kormányon lévő, változó háttérvilágítású és funkciójú gombok sem mind igazi nyomkodnivalók, van, amelyiket elég simogatni.
Még egy átlagos, modern mai autóból idekerülve is hosszú ideig tart, míg az amúgy követhető logikájú menürendszer minden érdekesebb funkcióját megtalálja benne valaki. A felfedezés azonban élvezetes, ritkán futni bele bosszantó marhaságokba.
Bő kétméteres szélességével nem meglepő, hogy a Velar belseje baromi tágas. Ha nem lenne tele rafináltan lyuggatott finom bőrrel, puha kárpitokkal, minden bizonnyal visszhangzana is a belső. Így viszont csak tágas, amire a fehér bőr és hatalmas üvegfelületek még rátesznek egy lapáttal. A feláras, végtelen irányban mozgatható ülések alapból is kényelmesek, de ha kell, masszírozni is tudják a fene tudja, miben megfáradt sofőrt, illetve a másik első ülésben helyet foglaló utast. Persze az ülés fűthető, szellőztethető is.
Nem fogy el a luxus a hátsó sorban sem, ahol ugyan széltében három ember is bőven elfér, mégis inkább két emberre szabottnak tűnik a hosszában elektromosan mozgatható üléssor. Az aránylag alacsony tető miatt mégsem kell itt úgy nyomorogni, mint például az X6-osban, ahol már átlagos testmagassággal is szenvedés az utazás. A Range Rover-nél nem fukarkodtak az USB-csatlakozókkal, még a második sorba is tettek kettőt, de van 12 voltos csatlakozó is, ha mást kell elektromossággal táplálni.
Csomagtartója alapból – defektjavító készlettel – 673 literes, a tesztautó csomagtartójának aljában még szükség-pótkeréknek is jutott hely, így csak 558 literes a rendesen kivilágított, szatyorkampókkal, csomagrögzítő fülekkel és 12 voltos tápcsatlakozóval is ellátott raktér, de a 4:2:4 arányban osztott háttámlák lehajtásával még nagyobbá tehető, egészen pontosan 1731 literesre.
Technika
A motorháztető alatt a háromliteres turbódízel motor dolgozik, 300 lóerős csúcsteljesítménnyel és 700 Nm-es nyomatékkal. Motorjához a ZF-től érkező, nyolcfokozatú automatikus váltó csatlakozik, és bár sok szabadidő-autótól eltérően a Velart hófehér bélése és puccos megjelenése ellenére nyugodtan ki lehet zavarni a sárba játszani, felező mégsem került bele. Igaz, nem is hiányzik. Az autótól ép ésszel elvárható tereptudásról a második generációs Terrain Response off-road-automatika gondoskodik, amely előre kiválasztott programokkal állítja be a futómű és a kormányzás tulajdonságait különféle úton, akár homokban, sziklákon, sárban, hóban, vagy éppen aszfalton jár-e a Velar. A légrugókkal terepen 4 centivel lehet magasabbra emelni az autó hasát, az alap 21,3 centiről, és a légrugós változat gázlómélysége is valamivel nagyobb, az acélrugós 60 centije helyett 65 centiméter.
Vezetés
Velart vezetni pont olyan, mint amit várnánk tőle. A simán járó V6-os dízelmotor zajából alig jön át valami a szigetelésen, a légrugó a legtöbb úthibával, buckával elboldogul, bár a gigászi, 22 colos felnik nem éppen a komfortos autózáshoz való darabok. Mondjuk mással meg nem nézne ki ilyen jól az autó. Valamit valamiért. Autópályán csendben, kényelemben lehet vele autózni, szélzaj még komolyabb tempó mellett sem hallatszik be az utastérbe, és tekintélyes mérete ellenére a Velar városban sem válik kellemetlenné. A kasztni jól átlátható, amit pedig nem látunk a saját szemünkkel, azt az autó megmutatja a sok kamerája közül valamelyikkel. Vagy éppen egyszerre mindegyikkel, felülnézeti, 360 fokos képen.
A nyolcfokozatú ZF váltó úgy kapcsolgat a fokozatok között, mintha ott sem lenne, és bár megvan a lehetősége, hogy a kormány mögötti fülekkel belekotyogjunk a dolgába, ez pont az az autó, amiben erre nincs igény. A Velart vezetve nincs szükség semmi izgága mutatványra, hogy megnézzék az autót, elég hidegvérrel vonulni vele. A dizájn és a ritkaság varázsa bőven elviszi a show-t. Ugyan a katalógus szerint 6,4 literrel is el lehet vele közlekedni, de a való életben a fogyasztása inkább 9 liter körül van. Egész pontosan 9,3 liter, amiben vegyesen van város, autópálya és kényelmes, takarékos országutas menet is. A terepjárást kihagytuk vele, bár valószínűleg jóval többet tud, mint konkurensei, de sem az utcai gumis 22 colos kerék, sem az autó stílusa nem indokolta volna a lápban dagonyázást.
Költségek
A Range Rover Velar alapára durván 20 millió forinttól indul, míg az árlista másik végén a 3,0 V6 Sc modell áll, 36,9 millióért, aminél épp egy hangyányival olcsóbb a tesztben is szereplő dízelmotoros First Edition változat a maga 36,6 millió forintos árával. A Silicon Silver fantázianevű metálfénnyel 36 931 240 forintra duzzadt a tesztautó ára.
A Range Rover Velar és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi Q5 3,0 TDI | 16 672 130 |
Mercedes-Benz GLE 400 4Matic | 21 772 880 |
BMW X6 xDrive 40d | 22 818 000 |
Range Rover Velar V6 3,0 | 22 887 000 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|