Röviden – Volkswagen Crafter III. generáció | |
---|---|
Mi ez? | A Volkswagen 3,5-5,5 tonna közötti haszonjárművének harmadik generációja, mely 11-18,4 köbméterig terjedő raktérrel rendelkezhet. |
Mit tud? | 100 százalékig saját fejlesztésű modell, melyben számtalan vezetéstámogató rendszer áll a sofőrök rendelkezésére. Jövőre elindulhat az elektromos Crafter gyártása is. |
Mibe kerül? | A legkisebb modell áfa nélkül, manuális váltóval már 5 759 000 forinttól rendelkezésre áll, a nagyobb tengelytávolsággal rendelkező, 102 lóerős dízelmotorral szerelt modell pedig 7 197 000 forintról indul. |
Kinek jó? | A tavaly bemutatott új Craftert a logisztikai szegmensben, a faiparban, a különféle szerelők, valamint a faiparban dolgozók számára ajánlják. |
A Volkswagen Crafter a Mercedes Sprinterrel való szakítás óta nagyon töri magát, hogy bebizonyítsa, önállóan is képes boldogulni a 3,5-5,5 tonna közötti kategóriában. Ezúttal az ausztriai Szentmargit-bányában mutatták meg az autók mit tudnak. A helyszínválasztás igencsak különleges, hiszen városka helyén 7500 évvel ezelőtt már a rómaiak is megtelepedtek, de az elmúlt 500 évben törökök és kurucok is feldúlták. A Volkswagen persze ennél békésebb szándékkal, és a komplett Crafter-palettával érkezett ide.
Miből választhatunk?
A 2018-as modellévtől kezdve teljesebb Crafter kínálatból szemezgethetnek a jövőbeni vásárlók. A már meglévő alvázas, platós, dobozos változatok a személyszállítós verzióval egészülnek ki, mely legfeljebb 8 személy szállítására lesz alkalmas. Hogy miért várt ennek bevezetésével a VW, az jó kérdés, hiszen már a 2015-ös kémfotókon is lehetett látni full üléses változatokat.
A palettában a hosszúság terén nem várható érdemi változás, marad a jelenlegi választék. Ez a panel furgonoknál 5,9 méteres; 6,8 méteres és 7,4 méteres hosszúságot jelent, míg a platós kiviteleknél 6,2 méteres; 7 méteres és 7,2 méteres hosszúsággal kell számolni. A magasság sem változott, ugyanis az a normál változatnál 2,3 métert, a magas tetősnél 2,6 métert, az extra magas tetővel rendelkezőnél pedig 2,8 métert tesz ki.
Az össztömeg tekintetében jelenleg háromféle változatról beszélhetünk. Van a Crafterből 3, illetve 3 és fél, valamint 5 tonnás kiadás. Jelenleg 16 féle Crafter hozható ki a megrendelő igényei szerint és a németek nem szeretnének megállni ennyinél. Már most biztos, hogy 2018-tól 5,5 tonnás össztömegű kivitellel bővül a kínálat. A hátsókerék-hajtású, ikerabroncsos változatok megjelenésére azonban várni kell.
Motorok
A rendelkezésre álló motorok terén sincs változás. A 1968 köbcentis, kétliteres dízel blokkok 102,122,140 és 177 lóerős teljesítmény szintekkel rendelhetőek. Jelenleg nálunk a 122 lóerős változat nincs a kínálatban, de az eddigi tesztek alapján nem is éreztük hiányát.
A két gyengébb motor csak manuális váltóval társítható, míg a 140 és 177 lóerős erőforrásoknál a megrendelő akár nyolc sebességes automata váltót is kérhet a Crafterbe. A Tiptronic-váltó valamennyi első-, hátsó- és összkerékhajtású változathoz elérhető. „Ezt az automataváltót kifejezetten a Crafter részére fejlesztették ki. Az elsőkerék-hajtású változatokhoz az automata váltó Japánból érkezik, az összkerékhajtásúhoz pedig a ZF-től” – jegyezte meg érdeklődésünkre Mark Gliunhart, a Volkswagen AG mérnöke.
A négyhengeres motorok szelektív katalitikus redukcióval (SCR) és AdBlue adalékanyaggal teljesítik az Euro 6-os normákat. Az adalékanyag számára jókora, 18 literes tartályt szerelnek be a Crafterekbe. Valamennyi erőforrást start&stop rendszerrel láttak el az üzemanyag-felhasználás csökkentése érdekében. A Crafterek emellett a regeneratív fékezésnek köszönhetően képesek némi áramot termelni az akkumulátorokba. Jövőre érkezik az elektromos változat is, melynek hajtáslánca az elektromos Golfén alapszik. Hatótávolsága várhatóan 160 kilométer lesz.
A 4Motion a 3,5 és 4 tonna közötti modelleknél érhető el, Haldex-kuplungos, vagy automata sebességváltóval társítva. „Idővel az összkerékhajtás a személyszállítós Crafterhez is elérhető lesz, de első körben két új, elsőkerék-hajtású változatot mutatunk be. Az egyik 140 lóerős motorral és manuális sebességváltóval, másik pedig 177 lóerős erőforrással és automata váltóval kerül majd gyártásba” – hívta fel a figyelmet a Volkswagen AG mérnöke.
Milyen vezetni?
Ausztriában két Crafter került a kezem alá, mindkettőt 50-50 kilométeres szakaszon próbáltam ki. A folyamatosan szakadó eső sokat rontott a körülményeken. Elfordult, hogy a vastag esőfelhők miatt olyannyira sötét lett, hogy a GPS automatikusan éjszakai üzemmódra váltott. Ebből kifolyólag meglehetősen lassan lehetett haladni, azt pedig egyenesen a lelkünkre kötötték, hogy a szigorú osztrákoknál ne szegjük meg a sebességhatárokat.
Az első autózás a bécsi repülőtértől a bányáig tartott 177 lóerős, összkerékhajtású, közepes hosszúságú Crafterrel. Ebben azonban nem volt súly, így lényegében komolyabb megerőltetés nélkül csinálta végig a kis autópályával és sok főúttal tarkított tesztútvonalat. Bár az összkerékhajtás off-road kipróbálására ezen a szakaszon nem volt lehetőség, a 4Motion érezhetően sima utazást és stabil úttartást biztosított a teszt ideje alatt. A kínálatban elérhető legerősebb motor pedig erőlködés nélkül vette a nagyobb emelkedőket. A fülke a szokásos Crafter színvonalat képviselte. Kissé furcsa volt, hogy mindössze két utasüléssel szerelték, de ki tudja, lehet van olyan fuvarozó, aki a másfeles ülés helyett inkább ezt a verziót preferálja.
A második tesztjármű 5,9 méter hosszú, 170 lóerős motorral ellátott, magas tetős Crafter volt, melybe a már sokat emlegetett automata váltót építették be. Az életszerűség kedvéért egytonnás súlyt is rögzítettek a járműben. A bányától a repülőtérhez vezető úton változatlanul szakadó esővel kellett megbirkózni, emellett sikerült egy kacskaringós útszakaszt beiktatni, ami érdekes kaland volt ezzel az automataváltóval.
Alacsonyabb fokozatokban egészen jól kapcsolja a sebességet, viszont egyenes irányú, lendületes gyorsításoknál kissé komótosnak tűnt, a 3-4-es fokozatban többször is hagyta 2200-ig kipörögni a fordulatszámot. Emiatt jóval hallhatóbban is dolgozott a dízel erőforrás, ami kissé rombolta a Crafter modern imidzsét. A fülkében nem volt különösebb eltérés a széria gyártmányokhoz képest, viszont felfedeztem egy egész helyes kis gombot, mellyel ki lehet kapcsolni a tolatásra figyelmeztető pittyegést. Ez nagyon hasznos, főleg éjszaka.
Mindkét modellben hibátlanul dolgoztak a vezetéstámogató rendszerek, így a zord, szeles időjárás ellenére is gondtalan vezetésben volt részem. Az oldalszél asszisztens megfelelően korrigál, a sávtartó pedig szükség esetén akár a kormány vibrálásával is képes figyelmeztetni a sofőrt a sáv elhagyására. Az elektromechnikus kormányzás terhelt furgonnal nem tűnik olyan érzékenynek. Előnye ennek a kormányzásnak, hogy működtetése nem a dízelmotorról megy, hanem egy kis elektromotorról, így a kormányzás önmagában nem növeli a jármű károsanyag-kibocsátását.
Konkurensek
A Crafternek már van házon belüli konkurense, ez pedig az MAN TGE. Szerettem volna többet megtudni az eltérésekről, de a németek udvariasan jelezték, hogy arra is lesz sajtóbemutató. Ez most más kávéház. Továbbra sem lépnek egymás csizmájába, még akkor sem, ha egyébként ugyanott készül a két modell. Az valószínűsíthető, hogy árban ugyanott lesz, mint a testvére. Igaz, német autóértékesítő oldalakon akad belőle magas felszereltségű, panel furgon 51 ezer euróért, vagyis átszámítva közel 16 millió forintért. A TGE forgalmazása csak jövő év elején kezdődik idehaza.
A Crafternek még mindig nagy kihívója a Sprinter, mely 3 tonnás, Pro Base, rövid tengelytávú változat akciósan nettó 5 490 000 forintért vásárolható meg. A Sprinterből jelenleg az egyik legdrágább kivitelnek a 3,5 tonnás Kombi változat számít a maga nettó 15 milliós alapárával. A Crafter azonban most azoknak lehet jó választás, akik egy, a legkorszerűbb technológiával és újításokkal felszerelt haszonjárművet keresnek a mindennapokra.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|