Röviden – Nissan Qashqai 2018 1,6 dCi 4×4 Tekna+ | |
---|---|
Mi ez? | Második generációs, modellfrissítés utáni crossover brit gyártásból. A tesztautó minden szempontból a csúcsmodell: az új Tekna+ kivitelben érkezett, 4×4-es és az erősebbik dízel hajtja 130 lóerővel, 320 Nm nyomatékkal. |
Mit tud? | Nincsenek egetverő előnyei, mégis ez a modell a piacvezető, így a Qashqaihoz kell mérnie magát minden konkurensnek. |
Mibe kerül? | Listaáron a 115 lóerős 1,2-es turbós benzines Visia ára 5 880 000 Ft, a tesztelt modellé 10 920 000 Ft. Utóbbihoz csak metálszínt rendelhetünk, a leg-leg-leg Qashqai akciós ára 10 615 000 Ft |
Kinek jó? | Az autóvezetés finomságaira kevésbé fogékony vevőknek kiválóan beválik családi autóként, a 4×4 és az erős dízel többletével nemcsak városi utakon. |
Idővel megtanultam, hogy az emberek zöme sajátságos valóságérzékeléssel bír, ezért egy Panhard 24-tulaj számára a világ csupa Panhard, hiszen erre áll rá a szeme. Ám a Nissan Qashqai második generációja szemmel láthatóan meghatározó autó a budapesti utcaképben, nem azért vettem észre újabb és újabb hölgyeket és urakat benne, mert épp a modellfrissítés utáni Nissan Qashqai járt nálam tesztautóként.
A típus vastagon sikeres, csak tavaly 253 444 készült belőle Angliában. Az első tíz évben 2,3 millió kelt el belőle Európában, a világ többi részén még egymillió. A Nissan Qashqai annyira meghatározó autó, hogy a SEAT egy az egyben méretet vett róla az Atecához. De némi reszelés a sikeres autóknak is kijár, ezért a Nissan enyhén felfrissítette a crossovert, amiről itt írunk részletesen.
Külső
Számomra a megújult Nissan Qashqaiban is a formaterv a leginkább kiemelkedő. Designja mágikusan hat a nőkre, kevés hétköznapi autónak mértem ilyen magas tetszési indexet a szebbik nem körében. A krómfényben dús hűtőmaszk az új Nissan-márkaidentitás része, a Micrán és a Navarán is visszaköszön.
Eltaláltak az autó arányai, a crossover oldalnézetből is csinos. A tetőív lejtésével, a D-oszlop ívével különösen menő az autó fara, pedig a kocsi hátuljához érve a designerek el tudnak fáradni, vagy csak nincs rá annyi idejük, mint az orr-részre.
Belső
439,4 centiméteres hosszával a Qashqai testesíti meg sokaknak a se nem nagy, se nem kicsi, hanem pont jó méretű autót. Belső tere kellően tágas, hátul is van elegendő hely magasabb utasoknak. Dicséretes, hogy a tesztautó defekttűrő gumiabroncsai ellenére szükségpótkerék is utazik velünk a csomagtérpadló alatt, ami nagyon fontos a 19 colos, sérülékeny gumik miatt. Ebben az esetben a csomagtartó 430 helyett 401 literes, ami elfogadható.
Időnként a formatervezőket hajlamos volnék felkérni otthonunk belsőépítészének is, de a Qashqai a modellfrissítéssel nem sokat lépett előre. Az ülésfűtés kétállású kapcsolója bumfordi, a tükörállítás gombjai az 1990-es éveket idézik.
Meglepő, mire képes egy jól eltalált üléskárpit az új kormánykerékkel. A DS óraszíjmintás ülésborítását idéző minta és az új, alul lapított kormánykerék nagyon feldobja az autót. Szomorú ezt egy akciós árán is 10,6 milliós autóban emlegetni, de a Qashqai esetében fontos előrelépés a becsípődésgátlók megnégyszereződése az ajtókban, így végre mind a négy ablak végig felszalad a kapcsoló meghúzására.
Mostantól a navigációs térképen kitehetők a rádióállomások gyorsgombjai, nem kell zenenézetre váltani, ha hörgős metálról tüctücre váltanánk, vagy viszont. Kedvező vonás az egészen hatalmas középső tároló a könyöklő alatt, amiben elektromos csatlakozó, USB-töltő és Aux-bemenet is rejtőzik. A tervezők jól kihasználták a kézifékkar elhagyásával adódó teret. Tetszett az is, hogy az utas oldalán is motoros az ülésállítás, a vezető ülésében négy irányba mozgatható a deréktámasz (ki-be, fel le), ami igazán kényelmes.
Vezetés
Enyhén megemelt, kényelmes, szinte kapitányi üléspozícióval vár a Qashqai a bal egyben. Előttünk a műszerfalon szimpla rajzú, jól leolvasható műszeregység közli a fő adatokat. A háromküllős kormány igazán jó fogású, a rajta lévő gombok funkcióját eltart egy ideig kiismerni.
A városálló, angol eredetiben urban proof szlogent nagyon eltalálták a reklámszakemberek. Könnyű ki- és beszállni, az ülések pont annyival magasabbak a kompakt autóknál, hogy jó magasságba essen a bekötendő gyermekek övcsatja. A fékrendszer Auto hold funkciója a fékpedál erősebb benyomásakor rögzíti az autót. Mi féltettük a felniket, de a kicsit nagyobb hasmagassággal a Qashqai felléphet olyan parkolóhelyekre is, ahol más autóknak leér az orra.
A Qashqai igyekszik egyszerűbbé tenni a hétköznapokat és a kezed alá dolgozni, például parkoláskor a felülnézeti képet mutató körkamerával. Kár, hogy a kijelző vagy a kamera felbontása annyira gyenge, hogy nappali fényben is alig kivehető a képernyőn, mit akarnak megmutatni a tükörbe, az orrba és a csomagtérajtóba épített kamerák. A modellfrissítés jó alkalom lett volna javítani ezen.
Aki a nagyobbik dízel mellett dönt, 320 newtonmétert tud majd beosztani a közepes pontossággal megvezetett, erőkifejtés nélkül dirigálható váltókarral. Ez az erő masszív háttér biztonságosan rövid előzésekhez akár az M7-esen az érdi emelkedőn felfelé is. Igazán jó az 1,6 dCi-ben, hogy nem padlógázzal kell kipréselni belőle a nyomatékot, mert percenként 1700 feletti fordulatszámon ott van velünk bőséggel.
Ezzel a motorral a Qashqaiban megcélozhatjuk akár a Pireneusokat is, jó erőben, elfogadható zajszigeteléssel és kedvező hatótávolsággal száguldhat távoli célok felé a sztrádán.
Elöl jó dolgunk lesz, hátul azonban az alacsony ülőlap miatt vannak ennél kényelmesebb autók a kategóriában. Érdekes, hogy a Kadjar, a francia testvérmodell jobb volt ebből a szempontból. A szerencsétlenül működő automatikus légkondicionálás miatt a klímakomfort gyengébb az elvárhatónál, auto állásban a rendszer arcon fújja az elöl ülőket.
Erős motorjával és elöl-hátul független kerékfelfüggesztésével a Nissan Qashqainak nincs ellenére, ha sietsz vele kanyargós úton, de a kormányzás tompa visszajelzéseivel, szintetikus érzetével nem inspirál sportos fordulókra, inkább flott, de higgadt vezetésre ösztönöz.
Ebben a modellben LED-es fényszóró adta a fényt, abszolút megelégedésünkre. A lámpák széles és hosszú alagutat vágtak az éjszakába. A távfényautomatika jó ütemben kapcsolta ki és be a reflektort. A modellfrissítés óta az ütközés-megelőző rendszer a gyalogosokat is felismeri és magától vészfékezve igyekszik elkerülni a tragédiát. A vezetésben táblafelismerés, éberségfigyelés és holttérfelügyelet is segített.
Sajnos adaptív tempomat még nincs, talán a jövőre érkező önvezető csomag részeként lesz. Addig annak örülhetünk, hogy a sebességtartó automatika gombjaira nem kell lepillantani, eltérő formájukról megjegyezhető, melyik mire való.
Költségek
Listaáron 10 920 000, kedvezménnyel 10 615 forintba kerül a tesztelt Nissan Qashqai. A Tekna fölé behozott Tekna+ kivitelben minden benne van, ami csak az autóhoz elérhető a Bose-hangrendszertől a vezetőtámogató rendszereken át a nappabőr borítású ülésekig. 720 000 Ft reális 4×4-es felár az elöl hajtó, máskülönben a tesztelttel megegyező Qasqaihoz mérten. Álljon itt az adekvát benzines ára is: azonos felszereltséggel a 163 lóerős, 240 Nm nyomatékú, 4×2-es DIG-T 160 620 000 forinttal kerül kevesebbe a szintén elsőkerék-hajtású 1,6 dCi-nél.
A Qashqai ára inkább a piacvezető öntudatát és az erős ügyfélbázist tükrözi, nem az autó tényleges színvonalát, mert egy Ateca, az Opel új Grandland X-e vagy eredetije, a 3008-as Peugeot is jobb autó.
A tesztelt Nissan Qashqai és kézi váltós, 4×4-es dízel vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Nissan Qashqai 1,6 dCi 4×4 Tekna+ (130 LE, 320 Nm) | 10 920 000 Ft |
Renault Kadjar 1,6 dCi 4×4 Intense (130 LE, 320 Nm) | 8 749 000 Ft |
SEAT Ateca 2,0 TDI 4Drive Xcellence Wave (150 LE, 340 Nm) | 9 422 510 Ft |
Škoda Karoq Style 2.0 TDI 4×4 (150 LE, 340 Nm) | 8 539 860 Ft |
Német autópályán 120-150 közötti sebességnél 6,9 litert fogyasztott az autó 100 kilométerre. Gázolajigénye városban járva sem ment se feljebb, se lejjebb ennél, pont 6,9 litert evett. Ezekkel az előzményekkel nem ígérhetek meglepetést, a leadáskori utolsó tankolást bekalkulálva a Nissan Qashqai 1,6 dCi 4×4-gyel a teljes teszttávra is 6,91 l/100 kilométer fogyasztást mértünk.
A bővérű és összkerekes autótól elégedettek voltunk ezzel a fogyasztással. Akinek elég az elsőkerék-hajtás és lényeges a fogyasztás, vegye inkább a 4×2-es, 110 lóerős és 260 Nm nyomatékú 1,5 dCi-t, amelynek valós fogyasztása vegyes forgalomban 5,5 liter/100 km körüli. Három év/100 000 km garancia érvényes a tesztelt Nissan Qashqaira, amit különböző összegekért 1-2 évvel illetve 50 000 kilométerrel megtoldhatunk. Az 5 év/150 000 kilométeres jótállás felára 122 400 Ft.
Értékelés
Összességében a Nissan Qashqai egy tisztességesen megcsinált autó, igazán jó dízelmotorral és nagyon gazdag felszereltséggel, de zamatában, hangulatában közepes színvonalon. A Nissan nagymestere annak, hogy egy huncut krajcárral se költsön többet egy autóra a feltétlenül szükségesnél, de egy átlagos terméket is attraktívan tálalhasson.
2018-as frissítése dacára a Nissan Qashqai elmarad a kategória élmezőnyétől, a ráncfelvarrás előtti modell nem véletlenül lett tízből nyolcadik a szeptemberi Autó Magazin kategóriatesztjében. Az 1,6 dCi ereje, extrái és főleg az autó formaterve mégis vonzóvá teszik a Qashqait az autóvásárlók számára. Mi lenne ennél fontosabb egy autógyártónak?
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|