Röviden – Mercedes-Benz Marco Polo 250 d MP | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes V-osztály -2014 óta piacon lévő- 3 generációs változatának alapjaira épített kempingbusz, de hívhatjuk lakóautónak is |
Mit tud? | Négy embernek nyújt ideiglenes otthont, és mozogni is elég jól tud. Van benne kis konyha és két darab kétszemélyes ágy is |
Mibe kerül? | A Mercedes-Benz V-osztály személyautós változatának alapára 12,5 millió forint, lakóautóként 16,8 milliótól vehető meg, gazdagon extrázva durván 26 millió forintba kerül a tesztautó. |
Kinek jó? | Bárkinek, aki nem szeret otthon aludni és van sok pénze |
A legtöbb ember zsenge huszonéves korában vágyik leginkább egy rendes lakóautóra, amivel egy váltás alsógatyával és egy nagymellű szőkével végignomádkodhatja a kontinenst. Vagy többet. Az élet viszont igazságtalan, és a lakóautós világjárás leginkább a nyugdíjasok szórakozása. Persze nem nálunk, hanem igazi, működő országokban.
De mire jó egy lakóautó?
Mire lenne jó, hát lakni benne. Mondjuk a Mercedes Marco Polo 26 millás árából parádésakat lehetne utazni és rendes, puccos szállodákban gyűrni a lepedőket, ezzel meg a temérdek kifizetett pénz ellenére sem tudunk teljesen búcsút inteni a többi embernek. Mivel nincs benne WC, fürdeni is kell valahol, és a 230 voltos betápot is igényli a rendszer, így kénytelenek leszünk begurulni vele egy kempingbe. Igen, a sokmilliós Mercedes-szel egy kempingbe, a többi csattogóspapucsos, óbégatós tökfej közé, egy nagyon hasonló kaptárba, mint amiből épp az imént menekültünk el az autóval. Csak az arcok lesznek mások.
Persze, ha lejjebb adunk az igényekből és rövid sétával, valamint egy gyalogsági ásó segítségével is el tudjuk végezni a reggeli rituálét, akkor már kezd érdekessé válni a dolog. Ugyan az átlagos hasmagasság miatt nem feltétlenül lehet vele bárhol a tengertől karnyújtásnyira nyaralni, de az összkerékhajtás azért jól jöhet, ha igazán jó helyen kíván valaki kempingezni. A tisztálkodás pedig megoldható az autó hátuljánál lévő, külső zuhanycsatlakozóval is.
Bár ha eszembe jut a bő 10 évvel ezelőtti nászutunk, amikor a dolomitokban szakadó eső miatt még a sátrat sem vettük elő a csomagtartóból, hanem bő egy hetet töltöttünk félig egy Mazda6-os csomagtartójába, vagy éppen első világháborús romokba bepockolva, akkor a Mercedes lakóautó maga az ötcsillagos mennyország.
4 vagy 5 személyes?
Az ötszemélyes lakóautó aránylag ritka jószág. Legalábbis ebben a méretben. A Mercedes Marco Polója viszont bármikor tud ötszemélyes is lenni. Nyilván ilyenkor lakóautónak nem teljes értékű, legalábbis, ha felnőttekkel akarjuk feltölteni a hálóhelyeket. Gyerekekkel ez nem gond, belőlük egymás mellett 3 is elfér a padláson és még élvezik is.
Viszont éjszakánként meg kell majd küzdeni a középső, egydarabos üléssel – ami mocsok nehéz és nem is könnyű kiszedni – mert nem lehet kinyitni tőle az alsó fekvőhelyet. Meg ugye kiszerelés után még helyet kell neki keresni az autón kívül.
Külső
A Mercedes a V-osztály alapjaira építette a Marco Polo fantázianevű kempingbuszát. A méretválasztás okos húzás volt, mert persze lehet ennél nagyobb, belül kényelmesebb szerkezettel is bénázni az utakon, de ez meg mindenhol elfér, és ránézésre nehéz róla megmondani, hogy ebben aztán akár boldogan elalhatnak páran a város közepén is. Külsőre alig különböztethető meg a Marco Polo kivitel egy teljesen mezei V-osztálytól. Mindössze a hajszállal magasabb tető, a hátsó kis műanyag fedél, ami a 230 voltos csatlakozót, illetve a víztartály fedelét rejti, árulhatja el a titkot. Mondjuk a hátul virító hatalmas Westfalia felirat is elgondolkodtató.
Belső
Egy lakóautónak a belseje a legizgalmasabb. Van benne csinos, a jachtokat idéző padlóburkolat, hűtőszekrény, két rózsás gáztűzhely, mosogató, kihajtható asztal, fiókok, tükrös szekrény, a tetőről lehajtható rekesz, konnektor, hangulatvilágítás, miazmás. Az alábbi videón megpróbáljuk végigvenni az összes érdekességet, a kihajtható tetősátortól az ágyakon át a gázpalack lelőhelyéig:
Én a teszthét alatt háromszor aludtam az autóban, négy gyerekkel nehezített felállásban. A mátrai, éjszakai 5-7 fok már súrolja a komfortos kempingezés határát, itt a lefüggönyözött, jó hőszigetelésű ablakok ellenére is kell valami extra fűtés a komfortos alváshoz. Vagy brutális hálózsák. Az alsó ülésekből hajtogatható ágy nem lett a kedvencem, egy vékony szivacs kell oda még a lepedő és hálózsák alá, valamint a felső szintre felmászáson lehetne még javítani. Tuti van hozzá valami létra, mert a felhúzódzkodás nem annyira elegáns módja a lefekvésnek. Az éjszakai LED-es fények viszont szuperek, és mindenkinek jut saját olvasólámpa is. Már ha csak négyen alszanak az autóban.
Technika
Az autó orrában 2143 köbcentis, 190 lóerős, négyhengeres dízelmotor található, amelynek csúcsnyomatéka 440 Nm. Ezzel 10,6 másodperces, nem éppen lakóautós gyorsulást és egy km/óra híján 200-as csúcssebességet lehet elérni. A motorhoz hétfokozatú automatikus váltó csatlakozik, amivel tényleg gondtalanul lehet kiautózni a világból.
Vezetés
Nekünk volt már izmosabb körünk lakóautóval, akkor a Genfi Autószalonra vánszorogtunk ki 100-zal – hogy ne őrüljünk meg a zajtól és ne egye meg a lakóautó a szerkesztőség ötéves üzemanyagkeretét az úton – és nem volt túl szórakoztató az utazás. A Marco Polo más tészta, 170-nel simán megy – mesélték – közben pedig csendes, nem nyiszorog, nem zörög benne sem a rengeteg bútor, sem a motor és még szélzaj sincs. A hétfokozatú váltó okos, kényelmes, klassz dolog, ami az adaptív tempomattal együtt iszonyú kényelmes autózást nyújt.
Átlagos autóvezetői képességnél nem igényel többet az iráyítása, a hatalmas hátsó ablaknak és az okos elrendezésnek köszönhetően még a belső visszapillantóból is látni az autó mögötti forgalmat. Parkolásnál 360 fokos képet adó kamerarendszer mutat madártávlati, valóban hasznos és értékelhető minőségű képet az autóról. A fékje viszont rémálom, lehet, azért ennyire érzéketlen, hogy a fiókban ne törjön össze a Ming-korabeli porcelán teáskészlet, mindenesetre meg kell szokni, hogy bátran kell nyomni, és akkor sem guvad majd ki a szemünk a lassulástól.
Költségek
A Marco Polo sorozat árlistája durván 16,8 millió forinttól indul, ezért hatfokozatú kézi váltós, kétkerék-hajtású modell jár, amiben a 2,2 literes turbódízel motor 136 lóerős. Az eggyel drágább változatban már 163 lovas a motor, szintén hatos kézi váltóval 17,1 millióért, míg a csúcsot a 190 lóerős kivitel jelenti, 18,2 milliós alapárért. Amire aztán végtelen mennyiségű extrát ikszelhet be a nagymamámnál okosabban, szerencsésebben megöregedő nyugdíjas világjáró.
Értékelés
A lakóautó a világ 10 legjobb dolgában biztos benne van, mert mókás dolog saját, kerekeken guruló házban lakni, legyen az bármilyen kicsike. A Mercedes Marco Polo-ja pedig egyáltalán nem kicsi, a berendezést profik tervezték és valósították meg, minden úgy működik, ahogy kell. Talán a luxusból lehetne alább hagyni, a tetőt, üléseket lehetne kézzel mozgatni, bonyolult villanyvezérlés helyett és a plusz egy üléssel kéne valamit kezdeni, hogy öt üléssel is meg lehessen benne ágyazni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|