Röviden – Nissan Qashqai és Renault Kadjar
Mik ezek? Nomád törzsekről elnevezett, konszerntárs aszfaltterepjárók egyforma technikával, kicsit eltérő koncepcióval és hangolással.
Mit tudnak? A Qashqai hátsó futóműve az elsőkerék-hajtásúban is független, a Renault átgondoltabb utastérével vághat vissza.
Mibe kerülnek? 115 lóerős Qashqait listaáron 5,9, 130 lóerős, vele azonos motorú Kadjart 5,5 milliótól vehetünk listaáron. A csúcsmodellek között nagyobb  a szórás: a 4×4-es, Tekna+ kivitelű Qashqai 1,6 dCi ára 10,9, a leglegleg Kadjaré viszont 8,75 millió Ft, de szerényebb felszereltséggel.
Kinek jók? Sok nőnek eleve csak a Qashqai jön szóba. Családi autóként előrébb tart a Renault Kadjar, vezetni a Nissan Qashqait jobb érzés.

CMF C/D: lehetne valami alosztály neve egy német autóipari beszállítónál, EU-s felzárkóztatási program, afrikai vírus, amely ellen a WHO harcol, de egyik sem talált. Ez a Renault-Nissan-Mitsubishi (Dacia, Datsun, Infiniti, Lada, Samsung) konszern csodafegyvere. A Common Module Family (közös modulcsalád) az a mindentudó műszaki legokészlet, amire C- és D-szegmensű, tehát kompakt és középkategóriás autókat egyaránt épít a vállalatcsoport.

Egy Mégane héja éppúgy ezt a technikát borítja, mint a Talismané és az Espace-é vagy az X-Trailé és az amerikai Nissan Rogue crossoveré. A szerteágazó rokonságból a Nissan Qashqait és a Renault Kadjart hasonlítottuk össze. A testvérmodellek jól reprezentálják az ügyesen és következetesen megvalósított padlólemez-stratégiát.

Építőkészlet használatával az egyes típusok fejlesztési költségeinek 30-40 százalékát lehet megtakarítani, a beszerzési kiadások 20-30 százalékkal csökkenthetők a nagyobb darabszámban rendelt azonos alkatrészekkel, legalábbis a francia-japán vállalatcsoport adatai szerint. Ezért csinálja ezt minden épkézláb autógyártó a Subarutól az MQB, MLB és villanyautós készletekkel operáló Volkswagen-konszernig.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 1
Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 111

130 lóerős dízelmotorral és 4×4-es hajtással fotóztuk az idén frissített Nissan Qashqait, az elöl hajtó Renault orrában a 110 lóerős 1,5 dCi dolgozott, a hétfokozatú automatikus váltóval. Nincs jelentősége, mindkét autó kapható mindkét motorral, de az 1,6 dCi-hez a Nissan kínál automata váltót, a Renault csak kézit

Külső

4394 mm hosszú a Nissan Qashqai, 4449 milliméterével a Renault Kadjar 5,5 centivel nyúlik túl rajta. Ez jelentéktelen eltérés, a két autó koncepciója mégis markánsan eltér. A Qashqai a crossoverek crossovere, a Nissan hajszálpontosan belőtte a ferdehátú kompakt autók és az aszfaltterepjárók közé. Annyira ráéreztek valamire, hogy a SEAT az Atecát szinte ugyanekkorára tervezte.

Formája is pont olyan, amivel nőket és férfiakat egyaránt megnyerhet. Van benne agresszió, de semmi túlzás, nem harap. Szép tetőívével és elsősorban vagány farával a Nissan ott is erős, ahol más márkáknál el-elfogy a fantázia.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 112

Törzsi háború: a névadó káskájok Iránban, a kádzsárok Örményország, Azerbajdzsán és Irán határvidékén éltek

Láthatóan más irányból közelít a Renault, mint a kategória piacvezetője, a két terméket optikailag is eltávolították egymástól. A Kadjar terepjárósabb és bár két centivel sem magasabb (1590-1595 mm vs. 1607/1613 mm), mivel tetőíve később kezd lejteni és hosszabban hátranyúlik, szögletesebbnek és robusztusabbnak hat. Ebben a pirosban a Night & Day kivitel 19 colos gyári felnijével a Renault is vonzó autó.

A Renault farán továbbra sem tudjuk értelmezni a megszületni vágyó kipufogóvégeket, pláne, hogy mindkét autó alól kikandikál a valódi kipufogó hangtompító dobja. A Nissanban a parkolóradar otromba bütykeit nem szerettük, amelynél szebb megoldást érdemelt volna a minden elemében sikkes, tesztünkre 19 colos felnivel érkező autó. A nagy kerék mind a Tekna, mind a tesztre kapott Tekna + csúcsfelszereltséggel alapfelszerelés.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 113

Jó nagy hangtompító dobot kapott mindkét dízelmotor. Nehéz értelmezni a Kadjar megszületni vágyó kidörgőit a plasztik mögött

Belső

Belül a Qashqai ívelt műszerfala femininebb, lágy íveivel talán jobban eléri a kategóriában elsődlegesen női célcsoportot. Kerek órái jól leolvashatók, egyszerűen tájékoztatnak, az autó nem bonyolítja életünket perszonalizációs lehetőségekkel, plusz menükkel.

Digitális műszerfalával a Kadjar többet megragad a modern kor lehetőségeiből. Ötféle színárnyalat közül választhatunk, lehet előttünk minimalista, sebességmérő-hangsúlyos, környezettudatos vezetésre hangolt vagy sportosabb hangulatot gerjesztő nézet. A Kadjar és a Qashqai sem jobb vagy rosszabb a másiknál, egyszerűen más.

Minőségérzetben a Nissan valamivel előrébb jár, amiben a modellfrissítéskor kapott új kormánykeréknek, az óraszíjszerű bőrkárpitnak és a dúsabb fényes felületnek van szerepe. A Kadjar az átdolgozás előtti Qashqai módjára egyetlen impulzív ablakemelővel árválkodik, a többi üvegnél kispórolták az akadályérzékelést, ami téboly ilyen árkategóriájú autóknál, 2017-ben.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 114

Feminin műszerfalívek hullámzanak a Nissan belsején át

 

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 115

Több beállítási lehetőséget kínál a Kadjar digitális műszeregysége

Ezek voltak az oly lényeges puha faktorok, kézzelfogható előnyből viszont a Kadjar utastere nyújt lényegesen többet. Elöl egyformán jók, normális üléseket találunk bennük, ülésfűtés is mindkét autóban van, a Nissanban emlékezetesen bumfordi, a Renault-ban szebb kapcsolókkal. Ventilátoros ülésszellőztetés, amit pl. a Kia Sportage kínál, egyikükhöz sincs. A Nissan elektromosan ki-be és fel-le állítható deréktámasszal húz el egy kicsit.

A Kadjarban a kapitányi hídon éreztük magunkat a motorháztető domborítására tekintve, belülről nagyon komoly tekintélyt kelt az autó masszív és magas orrtömbje, amit autópályán a közlekedők átlagon felüli kihúzódási hajlammal honoráltak.

Nagyobb hátsó ablaka miatt a ferdén hátrafelé a kilátás kevésbé rossz, mint a Nissanból, de míg a Qashqai tolatókamerával segített parkolni, a csak hangjelzést adó Kadjarból szó szerint hiányzott ez a tétel.

A Nissan körkamerás parkolórendszere viszont egészen addig elméleti előny, amíg vagy a kijelző, vagy a kamerák, de leginkább mindegyik felbontását fel nem húzzák. Most szikrázó napfényben is olyan a felülnézeti kép, mintha egy krumplival vennénk a területet az autó előtt, mögött és két oldalán, arra kár is kitérni, milyen esőben, sötétben, árnyékban.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 116

Elöl nincs lényeges különbség az ülések kényelmében. A Kadjarban ledönthető az utasoldali háttámla, így jobban kilátnak a gyermekek és hosszabb tárgyakra tudjuk rácsukni a csomagtérajtót

 

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 117

Jó dolog a négy irányban állítható motoros deréktámasz a Qashqai csúcsmodelljében

Mivel a Renault csak a defektjavítószettes csomagtérméretet adta meg, a Qashqait a pótkerekes 410 helyett 439 literrel számoljuk. A Kadjaré 472 liter, a poggyásztér mégis jobban használható, és nem a nagyobb térfogat miatt.

Intense felszereltségtől vagy az ülés csomagot megrendelve mindkét támlarész távnyitással dönthető le a csomagtér felől, ami igazán kényelmes és praktikus. A variálható csomagtérpadló a kettéosztott elválasztóval egyformán bénácska, könnyen beszorul, ha fentről az alsó állásba tennénk.

Amiben a Renault SUV-jában sokkal többet kapunk a Nissanénál, az a belső variálhatóság. Intense kivitelben vagy az ülés csomagot kérve az első utasülés háttámlája lehajtható, így 2,5 méter körüli tárgyakra is rá lehet csukni a csomagtérajtót.

A magasabb tetőívvel a hátsó fejtér is a Renault-ban kedvezőbb és a tágasabb térben kevésbé meghajlított lábbal kell ülni, mint a Qashqaiban. Hátul a magam 190 centis porhüvelyével jól elültem Budapesttől a Majna-menti Frankfurtig, a Qashqaiban viszont Bécsig sem volt az igazi.

Technika

A motorházfedelet kinyitva napvilágra kerül az eddig rejtve maradt rokonság. A két autó elöl egy és ugyanaz, eltérést csak az olajszintmérésben tapasztaltunk. A Nissanban rendes, sárgával feltűnővé tett nívópálca szolgál az olajszint rendszeres ellenőrzésére, ami turbós autóknál létfontosságú. A Kadjarban nincs nívópálca, helyesebben van, csak a betöltőnyílás fedelével egybeépítve. Ez akár frappáns és észszerű is lehetne, ha a drót nem tudna kiakadni a fedélből.

Mindkét autóhoz létezik hajtott és szimplán a kocsi után húzott hátsó modul. A 4×4-es hajtás csak az erősebbik dízelhez érhető el, a két tesztautó közül az 1,6 dCi Qashqaiban benne volt, az 1,5 literes dízellel elhozott Renault-ban értelemszerűen nem.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 118

Mindkét modellhez ugyanazok a motorok kaphatók, két-két dízel és benzines van, 110 és 163 lóerő között

Melyik tetszik jobban? Értékeljétek a Nissan Qashqait és a Renault Kadjart!
Qashqai kéne
31% (587)
Kadjar kéne
51% (961)
Más kategóriatárs kéne
18% (326)

A Nissan hátsó futóműve mindenképp független, a Kadjarból az elöl hajtó csatolt hosszlengőkaros felfüggesztéssel kénytelen beérni, míg a 4×4-esé a berugózáskor, talajhullámokon jobb kerékmegvezetést biztosító független. Bár az építőkészlet kiadná, egyikhez sem rendelhető a Mégane, az Espace vagy a Talisman összkerékkormányzása.

A két autó motorválasztéka nagyrészt azonos elemekből, de eltérően épül fel. Ez is az okos konszernstratégia része, hogy ha már ugyanabból főznek, legalább ne ugyanazt, ne ugyanúgy tálalják a vevőknek.

A Nissan az 1,6 dCi dízelhez kínál fokozatmentes automatikus váltót, a Renault a kisebbik dízelmotorhoz tette elérhetővé a hétfokozatú, duplakuplungos automatát. A Nissan a 130 lóerős benzinest is CVT-vel adja, ha a vevőnek kell az automatikus váltó, a Renault ugyanehhez a motorhoz a kettős kuplungos EDC-7-et építi be.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 119

Felnyitott motorházzal látszik a rokon felépítés. A Renault nívópálcáját a sárga betöltősapka rejti

Vezetés

Mivel a belépő, 1,2-es turbós benzinesnek nincs különösebben jó híre a márkaszervizekben, mindkét típushoz adekvát választás a dízelmotor. A 110 lóerős, 260 Nm nyomatékú dízel, amelyet a Kadjarban vezettünk, tökéletesen elég normál közlekedéshez, telerámolt autóval és német autópályán is.

A Qashqaiban kipróbált 1,6 dCi fölénye sportosan vezetve, országúton és autópályán zúzva mutatkozik meg. Ez a motor nagyon jól reagált a gázra, dízel létére simán lehetett vele gázfröccsel visszaváltani, hogy simábban, harmonikusabban kapcsolhassuk a kisebb fokozatokat.

Mivel mind a két autó kapható mindkét motorral, ezt nem sokat ragozzuk. A kisebbik fél-egy literrel fogyaszt kevesebbet, vegyesen 5-5,5 liter gázolajat kér 100 kilométerre, a 130 lóerős átlaga nagyjából 6 liter. Összkerékhajtás esetén inkább 1-1,5 liter van az elsőkerekes 1,5 dCi, illetve a jóval vehemensebben rajtoló és gyorsuló 1,6 dCi 4×4 között. A fotókon látható Nissan Qashqai tesztfogyasztása 6,9 l/100 km volt, többnyire autópályán és országúton járva.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 120

Balra egy listaáron 10,9 milliós, jobbra egy nagyjából 9 milliós autó jeladója látható

Ma, amikor a Mercedesnek a súlycsökkentés ürügyén van mersze 39 literes tankot rakni a belépő C-osztályba, a Kadjar 55 literes gázolajtartálya dicséretes. Amíg utánanéztem, nem is értettem, miért ígér 1020 kilométer hatótávot a fedélzeti számítógép teletank után. Ám a Nissan még ennél is többet ad, 65 litert tankolhatunk bele, ami a turbós benzinesek hatótávolságát is 700 kilométerre növeli, hosszabb úton a dízellel 1100 kilométer után elég beállni a kútra.

Mindkét autó rugózási kényelme megszenvedi a nagy kerekeket. Nem ráznak vészesen, de a 19-es felnik ütnek. A Nissan Qashqai mellett szól, hogy a defekttűrő, merevített oldalfalú Dunlop Sport Maxx run on flat gumiabroncsok ellenére hasonló komfortot tudott nyújtani, mint a Renault Kadjar a Continental Conti Sport Contacttal. A kerékméret egységesen 225/45 R19.

Vezetési élményben nem adódtak nagy különbségek, de a fejlettebb hátsó futóművel a Nissan kicsit agilisabbnak mutatta magát. Az automatikus váltójával mérsékelt lendülettel, de harmóniában mozgó Renault-tól távolabb állt az erőltetett kanyarvétel, a Qashqai jobban viselte a sportos vezetést, amit a kézi váltó is támogatott. Ám ebből a szempontból egy SEAT Ateca lényegesen többet nyújt annak, aki hajlandó rá várni egy évet, mert 10, de inkább 12 hónap a szállítási idő.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 121

A Kadjar legalább annyiban igazodik a többi Renault-hoz, hogy intelligens kulcskártya esetén az autótól eltávolodva bezárja magától az ajtaját. A Nissant érkezéskor-távozáskor gombnyomással kell nyitni-zárni

Költségek

Bár a hozzávalók egyformák, a Nissannál jóval vastagabban fog a ceruza. Új Nissan Qashqait listaáron 5 880 000-10 920 000 Ft között vehetünk, a Renault Kadjar spektruma szintén az 1,2 TCe 130 benzinessel indítva és a 4×4-es, 130 lóerős 1,6 dCi-vel zárva 5 499 000-8 749 000 Ft. A Nissan Tekna+ csúcsfelszereltsége kényelmi és vezetőtámogató extrákban is jóval bőkezűbb a Kadjar Intensnél, de ekkora eltérést önmagában a többletfelszereltség nem indokol. A kitárgyalható árkedvezmény a Renault-ra valamivel nagyobb.

Az árazásban kidomborodik, hogy a Nissan 10 éve nagyon betalált a Qashqaijal, azóta csak Európában több mint kétmillió, világszerte 3,3 millió talált gazdára belőle. Ehhez jön a 370Z-t és GT-R-t is kínáló Nissan erősebb arculata, amely japán autómárkaként eleve fölényben van egy franciával szemben a magyar és úgy általában az európai piacon.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 122

Jóval több pénzt lehet elkérni a nagyobb presztízsű és jobb nevű Qashqaiért, mint az alig ismert Kadjarért. Egyikben sem tetszett a szellőzés és a légkondicionálás, nincs hátsó levegőkilépő sem a B-oszlopban, sem a két első ülés között

Értékelés

Bár technikájuk egyforma, mindkét autógyártó jól megoldotta a feladatot, mert egymás mellé téve a két kocsi egyáltalán nem látszik édestestvérnek. Összehasonlítható motorral és felszereltséggel a Nissan Qashqai valamivel izgalmasabb vezethetőséget nyújt, csinosabb belül és jobb értéktartást ígér, legalábbis százalékos arányban. A Renault Kadjar sokoldalúbb utasterével vág vissza, jobban beválik családi autóként és 5 év/100 000 kilométeres garanciája is hosszabb a Nissan 3 év/100 000 kilométernél.

Bennünket is meglepett, hogy a crossover-SUV vonallal, illetve az ár- és felszereltségi politikával milyen jól szeparálták a két típust. Ismerve a mezőnyt, mindkettő közepes autónak mondható a kompakt szabadidő-autók között, konszernstratégiából viszont csillagos ötöst érdemel a Renault-Nissan szövetség.

Teszt: jobb lehet a japánnál egy francia SUV? 123

Családi autóként a Renault Kadjar jobb választás, a Nissan Qashqai vezethetőségével nyújt többet