Röviden – Lexus NX300h | |
---|---|
Mi ez? | 2014-ben jelent meg a Lexus első közepes méretű SUV-je, melyet NX névre kereszteltek és leginkább hibrid hajtással kapható. 2017 átesett egy frissítésen. |
Mit tud? | Síri csendet és gazdaságos autózást ígér. |
Mibe kerül? | 12,6 millióról indul gazdag alapellátmánnyal az NX300h, a menetpróbán vezetett bordó F Sport felszereltségű darab alapára 17,2 millió forint. |
Kinek jó? | Aki vagány formájú, hibrid városi szabadidő-autóra vágyik, japánra, nem németre. |
Ha modellfrissítésről esik szó, akkor általában nem várunk drámai változást, de a Lexus egészen mesteri szintre emelte a láthatatlan faceliftet az NX esetében, melyet Madridban tettünk próbára. 2014-ben jelent meg a japánok kisebbik SUV-ja, ami ma nem csak Magyarországon, de számtalan országban húzómodellnek számít a márkán belül. Megjelenése óta nagyjából nyolcvanezer darab talált belőle gazdára és a Lexus-eladások 30%-át az NX teszi ki.
Külső
Maga a dühöngő trágár üvöltés a Lexus NX eleje, annyira eluralja az orbitális méretű hűtőmaszk az orrát, körülötte pedig nincs egy árva pihentető lemezfelület sem, mindent szétkaszaboltak a dizájnerek, így a frissítéstől – picikét már bura alatt új rajzolatú – adaptív LED-es fényszórók is mérgesebben tekintenek előre oldalanként három kisebb és egy nagyobbacska vetítőlencsével. Alatta található a jellegzetes L alakú nappali menetfény és egy sajnálatos kamurács után, a lökhárító legmélyebb pontjára száműzték a ködlámpát.
Egy percre sem nyugszanak meg a vonalak, a 4640 mm-es szabadidő-autó oldalnézete is csupa éles vágás, ami igazán vadul mutat a tesztautó bordó ruhájában. Nem mellesleg a fényezés feltűnően szép munka és a Civic Type R gigantikus hézagai után szemet szúrt az is, hogy az illesztések is mindenhol egységesen szűkek.
Megszámlálhatatlan mennyiségű fénytörés igyekszik izgalmasabbá tenni a szokványos túrabakancs formát, amiről természetesen nem maradtak le a terepjárós műanyag elemek, de a hosszú első túlnyúlás világosan jelzi, hogy a Lexus NX terepe az aszfalt. Apró formatervezési trükk, hogy a kerekek plasztik kontúrja nem ér le egészen a küszöbig, így optikailag kicsivel szélesebbnek tűnik az 1580 mm-es nyomtáv, jobb a kiállása az autónak.
Valószínűleg ennél több élt egyszerűen lehetetlen rápréselni egy autó lemezeire, mintha az összeset az NX-re szerették volna ellőni, ezért egészen a befejezésig kitartott az a szamurájkardos elkövető, aki így összevagdosta. Hogy minden színben feltűnő legyen a hátsó lámpa is, vastagon körberajzolták feketével is. Sokáig nézegettem az öreg kolostor párkányáról a Lexus NX-et és képtelen voltam dűlőre jutni magamban, hogy tetszik-e vagy sem, menő vagy pusztulat. Érdekes, különleges, nem hétköznapi – ezt szokás ezzel lezárni.
Belső
Megjelenése alapján nem csoda, hogy a belseje sem hasonlít semmi másra, talán a középkonzol felfelé épülő elrendezése picit fordkugás, a különbség annyi, hogy a Lexusban minőségi anyagokból, jó összeszereléssel valósították meg. Semmi nem takar ki semmit és a kormányról tényleg csak pár centit kell átnyúlni mondjuk a hőfok állításhoz. Szokatlanul néz ki, de nem von le a használati értékéből. Megdöbbentő viszont, hogy kiebrudalták belőle a Szent Japán Kvarcórát, mely szerves része a japánautós belsőnek, helyette elegáns mutatós órán tájékozódhatunk az időről.
Javult a fedélzeti rendszer grafikája, mely igencsak ráfért a korábban Windows 95-öst idéző felületre. A műszerfal tetején trónoló 10,3 colos kijelzőt a váltó melletti érintőpaddal irányíthatjuk, ami egyértelműen jobb megoldás, mint a korábbi, hanyattegérre emlékeztető darab. Pontosan úgy működik, mint egy laptopon, csak a szokványos kurzor helyett piros pont dereng a leginkább kék és fekete uralta pixelvilágban. Kézírás-felismerő rövidíti le a címek bevitelét és a navigációs rendszer szokatlanul szépen adja az utasításokat magyar nyelven, nincs az a mókás akadozás a toldalékokkal az irányok és a számok után.
Nem kecsegtetnek sok jóval a szűk ablakok, a befelé ívelő tetőoszlopok és a vastag ajtók, de kellemes méretű tér fogadja az utazókat a Lexus NX-ben. Hátul is elegendő a helykínálat, az átlagosnak mondható 180 centis sablonemberből négy tökéletesen elfér. Ebben az esetben bőven elegendő lábtér akad hátul, a fejtér sem fogy vészesen a gigantikus – csak épp nyithatatlan – panorámatető ellenére sem. A hibridség ellenére tisztességes maradt a csomagtér is, 555 jól pakolható, szabályos literben kiválóan elfértek még a forgatásra felkészült kollégák is. Igaz, teljes értékű pótkerék helyett csak javítókészlet segít a bajban.
Érdekes módon a vezető helye a leginkább passzentos, melyről főként az indokolatlanul széles középkonzol tehet, ami miatt folyamatosan egy masszív műanyag nyomja a térdünk. Bár a könyöklő előtt elhelyezett apró sminktükör alapján a célközönségnek talán ez kevésbé okoz majd problémát.
Egyszerűen beállíthatóak, mégis nagyon kényelmesek és tartásuk is van az F Sport felszereltségű tesztautó üléseinek. Viszont a kormány témát még nem érzi annyira a Lexus. A vastagsága és az anyaga is patent, de a gombok feletti műanyag elem rém kellemetlen tapintású és a közepén lévő, szürkére pingált Lexus logó is méltatlan a precízen összerakott autó érzetét keltő NX300h-hoz.
Technika
Természetesen az NX-et leginkább hibrid verzióban vették, akik trendi, városi prémium SUV-ra vágytak, hajtásképletből kettő akad. Van még 235 lóerős teljesítményű, turbóval töltött, 2 literes benzines is, de ezt nagyon leárnyékolja a hibrid modell. Az NX300h motortérben mindkét hajtás esetben a takarékosabb, Atkinson-ciklus szerint működő, változó szelepvezérlésű, 2,5 literes négyhengeres szívómotor dolgozik, ami önmagában 155 lóerőt jelent. A Toyotánál vallásosan hisznek benne, ezért fokozatmentes CVT váltó jár a hibrid NX-hez.
Ehhez csapják még hozzá a az elektromos hajtást, az első elektromotor 143 lóval járul hozzá a hajtáshoz, de ezeket a számokat nem lehet csak úgy összeadni, a veszteségek és egyéb tényezők után a rendszerteljesítmény 197 lóerő lesz. Az NX300h lehet összkerékhajtású is, amit természetesen mechanikus összeköttetés nélkül valósítanak meg a hátsó tengelyen lévő, 68 lovas villanymotorral.
Vezetés
Már az újabb generációs hibrid rendszert kapják a Lexusok és ez szerencsére nagyon is érezhető vezetés közben. A korábban szintén Madridban kipróbált Toyota C-HR-hez képest egyértelműen harmonikusabb és persze csendesebb a működése. Nyilván nagyon finomra hangolták össze a benzines és villanyos üzem közötti váltást, így ebből semmi nem érezhető, csupán a műszerfalon jelenik meg az apró zöld piktogram, ha nem égetjük az üzemanyagot. A menetpróba alkalmával a lexusosok figyelték, hogy az autók milyen arányban használják az elektromos hajtást, aminek végén kiderült, hogy a madridi forgalmon úgy jutottunk át, hogy a táv közel felében nem vettük igénybe a benzinmotort.
Hangyányit reszeltek a futóművön, módosítottak a hátsó stabilizátorokon és a kormányt is picikét közvetlenebbre hangolták. Ettől még messze nem buzdít önfeledt kanyarvadászatra, megmaradt tökéletes családhordozó városi autónak, ami váratlan magabiztossággal lépdel át a fekvőrendőrökön nagyjából bármilyen tempóval. Cserébe azonban valóban inkább az egyenes vonalú, egyenletes mozgást kedveli. A Lexus NX300h kormánya nem gépzsíros örömforrás, csak egy szerkezet, amivel pontosan kiválaszthatjuk, hogy merre kívánunk közlekedni. Az NX vezetése végtelenül steril, semmi megrázó vagy lelkesítő nem történik a kormánya mögött.
Eddig is rettentően nesztelen volt a Lexus, de a biztonság kedvéért még beleöntöttek egy kis zajszigetelőt, így az utazás legnagyobb részében templomi csend uralkodhat. Egészen az első határozott gázadásig, amikor a CVT váltó átdobja a műszeregység mutatóját Ecóból Powerba és a rengeteg zajszigetelés ellenére világosan hallható a magas fordulaton forgó négyhengeres. Általában a motor az autópálya gyorsítósávján hallható arra a rövid időre, amíg az autó felveszi a tempót, aztán visszaesik a fordulatot és jön a háborítatlan nyugalom.
Kategóriatársaihoz képest töredékáron – 390 ezer forintért – adja a Lexus a Safety System + nevű pakkot, mely egy csomagban adja a ma aktuális vezetéstámogató rendszereket és a távolságtartós tempomatot. Ennek részeként az NX felismeri az előtte kódorgó gyalogost és magától fékez is, ha bajt észlel, valamint sávban tartja az autót és figyeli a holttérben megbúvó veszélyforrásokat.
Költségek
12 640 000 forintról indul a Lexus NX300h, aminek Elegance alapfelszereltsége is gazdagnak mondható, hiszen jár hozzá a LED-es fényszóró, a sötétített üvegezés, kétzónás automata klíma, tempomat és a kisebbik, 8 colos méretű kijelző a fedélzeti rendszerhez. A másik végletet a 18 140 000 Ft-ért mért Luxury jelenti összkerékhajtással és minden elképzelhető opciós tétellel felvértezve. Ekkor már olyan tételek gazdagítják az NX-et, mint az adaptív LED-es lámpák, önmagától parkoló rendszer, alapáron jár a vezetéstámogató rendszereket tartalmazó csomag. A beltérben fűthető és szellőztethető ülésekre húzott bőrkárpitozás ad hozzá az igazi prémium hangulathoz, amiből még a műszerfalra is jut egy jó adag, továbbá 14 hangszórós Mark Levinson hifin hallgathatjuk kedvenc számainkat.
A Lexus NX300h és összkerekes, dízel, prémium SUV vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic (190 LE) | 13 199 480 |
Lexus NX300h AWD (197 LE) | 13 300 000 |
Mercedes-Benz GLC250d 4matic 9G-Tronic (204 LE) | 13 589 000 |
Volvo XC60 D4 AWD Geartronic (190 LE) | 13 919 000 |
BMW X3 xDrive20d Aut. (190 LE) | 14 385 200 |
Értékelés
Merész formaterv mellé finomra csiszolt műszaki tartalmat kínál a láthatatlan mértékben felfrissített Lexus NX300h, mely remekül elvégzi azokat a feladatokat, amiket egy modern, elsősorban kényelmes SUV-tól elvárhatunk. Mindeközben pedig hibrid hajtása lehetőséget ad arra is, hogy gazdaságosabban közlekedhessünk ott, ahol a leginkább ég el a benzin, a városban.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|