Röviden – Kia Stonic LX Exclusive 1.4MPI
Mi ez? A Kia 2017-ben bemutatott új crossovere, a Rio műszaki alapjain. 100 lovas benzinmotorral, a klímán kívül fapados felszereltségben érkezett hozzánk a tesztautó.
Mit tud? Tágas az utastér, átlagos a csomagtér mérete. A motor nagyon szomorú a sok új kis turbós benzines mellett, az alapfelszereltséggel pedig hiába szép, nagyon olcsó benyomást kelt a Stonic.
Mibe kerül? A tesztautó listaára 4,65 millió forint plusz a kéttónusú festés 200 ezer forintja. A legolcsóbb Stonic a klíma nélküli, 1,25 literes szívómotoros LX, 3,95 millióért.
Kinek jó? Ebben a konfigurációban a Stonic azoknak szól, akik sokra becsülik a divatos, fiatalos megjelenést és nem igénylik sem a motorerőt, sem a komfortot. Van vajon ilyen autóvásárló?

Lassan belefulladunk a kis crossoverek végeérhetetlen áradásába. A nép terepjárót akar, dzsipet, eszjúvít, krosszóvert, már nemcsak nagykocsik és középkategóriás autók, hanem városi kisautók helyett is. Az autóipar pedig vállát megvonva ontja az új platformalapú gyártási rendszerekből a műszakilag ugyan a kiskocsiktól semmiben nem különböző, összkerékhajtással csak a legritkább esetben rendelhető, de enyhén megemelt, SUV-os kiállású kocsikat.

Egy ilyen új modell a Kia Stonic is. Technikája, motorválasztéka ugyanaz, mint a Kia-Hyundai konszern kisautóié (a kocsi gyakorlatilag egy Kia Rio), de oda lehet rakni az Opel Mokka, Suzuki Vitara, Renault Captur meg a többi millió kis SUV közé: nesztek, mostantól vehettek ilyet Kia logóval is. És hét év garanciával, persze – ilyet még ma is csak a Kia kínál a hazai autópiacon.

Fapadosan, szívómotorral nagy csalódás 1

Külső

A Kia formatervei frissek, agresszívek, menők manapság, Picantótól Stingerig minden modell kívánatos. A Stonic is jól sikerült, a sziluettjében azért felismerhető Rio józan szürkeségét nemcsak a tesztautó narancs-fehér festése oldja (200 ezer), hanem sok ötletes részlet is. Nagyon szimpatikus, hogy a Kia nem hódolt be az épp aktuális divathullámnak. A C-oszlopban mert egészen mást csinálni, mint manapság mindenki más: nem vágta el egy fekete betéttel az oszlopot a tetőtől, hanem meghagyta nagyon is hangsúlyos elemnek ezt a lemezfelületet. (Az Audi Q2-re emlékeztet ez a részlet.)

A fronton maradt a kiás alapmotívum, a középen alul-felül berogyasztott hűtőmaszk, de az egész kapott egy enyhe ívet, a fényszórók és a ködlámpa-fészek szélre tolásával optikailag nagyon kiszélesítették az autót. Ha már SUV, kötelező elem a körbefutó szürke műanyag rátét alul és a hangsúlyos tetőkorlát: utóbbi szintén megragadja a szemet, ahogy hetykén kidöf a tető síkjából.

A legkevésbé a kocsi fara sikerült jól. Ha nem is kellemetlen, de túl lágy, túl gömbölyded itt minden a Stonic általános szögletességéhez. Ezen a lökhárítón eléggé megtörik a harmónia:

Fapadosan, szívómotorral nagy csalódás 53

A diffúzor és haspáncél keverékének szánt elem bátortalan lett az amúgy is túl gömbölyded, túl lágy lökhárítóban

Fapadosan, szívómotorral nagy csalódás 54

Az alapméret józan 185/65 R15. A fehér-narancs festés első pillantásra még azt is elfedi, hogy a Stonic alapáron lemezfelnivel, dísztárcsával készül

Belső

Az LX kivitel eleve utal a LuXusra, az Exclusive kitétel pedig további kényeztetést sejtet. Pedig nem, az LX a belépő szint a Stonicnál és az exkluzivitás is kimerül abban, hogy ebben a kocsiban már van klíma plusz tetőkorlát, fűtött külső tükör és pár színre fújt külső elem. Mindezzel együtt is szomorúan szürke, sivár műanyagfelületekkel burkolt viszont maga a kabin, nincs bőr a kormányon és a váltógombon se. A gombok kapcsolási érzete jó, de a felületek kemények, fényesek, rideg tapintásúak. A szolgáltatások köre is más, mint amit én Exclusive-nak mernék nevezni: ülésfűtést, tempomatot, digitális klímát de még hátsó motoros ablakot is hiába keresünk a kocsiban.

A hétcolos érintőképernyő viszont ott díszeleg minden Stonic műszerfalán. Navigáció nincs, illetve 250 ezer forintos felárért lehet megvenni a TomTom térképével és tolatókamerával együtt, csomagban. Alapáron van viszont Android Auto és Apple Car Play, vagyis a mobiltelefon térképalkalmazásával is elnavigálhatunk – igazából a Kia már megértette, amit sok autógyártó még nem, mármint hogy 2017-ben a drágán megszámított gyári szolgáltatásoknál fontosabb a vevőnek a konnektivitás saját mobil eszközükkel, eszközeikkel.

Ami a legjobb odabent: az első traktus helykínálata. Széles tartományban állítható ülés, kormány, sok-sok hely a térdnek, a vállnak. Hátul is tágas a Stonic, de a fejtér 180 centi felett már nem az igazi és vállban is kezd szűkülni hátrafelé a hely. A csomagtartó a kis crossoverek közt csak átlagos méretű, de jól pakolható. Összességében a Stonic belméreteivel bőven kimutat a kisautó-kategóriából, csaknem egy ötajtós kompakt komfortját lehet élvezni benne.

Ami pedig a legrosszabb: a zaj. Gördülés, szél, motor, minden átjön nagyobb tempónál a vékonyka szigeteléseken, a kormány és a padlólemez pedig a végtagokba közvetíti az aszfalt-gumi kapcsolatból és a motorból érkező rezgések jelentékeny részét. Átmentem egy vonszolós autómosón a kocsival: még talán soha semmiben nem dübörögtek így a kefék, nem süvített így a szárító, mint a Stonic utasterében a bezárt ajtók mögött.

Fapadosan, szívómotorral nagy csalódás 55

Szélesre nyílik a hátsó ajtó, könnyű beszállni

Fapadosan, szívómotorral nagy csalódás 56

A Kia szeretnivaló hagyománya a mélyre hátratolt középkonzol, amibe nem akad bele az ember térde

Technika

Tisztességgel kimunkált kisautó-technika rejtőzik a vidám lemezek alatt, érdekesség sehol semmi. 4×4 még felárért sincs, ahogy automata váltót sem lehet rendelni a kocsihoz. A hasmagasság 16 centi; ezzel a Stonic nem lesz terepjáró és 15-ös alapkerekeivel a kátyúkat-járdaszegélyeket se veszi könnyebben a Riónál. Igazi látvány-crossover, semmi több.

Vezetés

Pech a Kia számára, hogy pont egy új 1,5 literes, szintén szívó Yarisból ültem át a Stonicba. A kis Toyota nagyon vén modell ma már, igazából botrányosan öregnek hat a mai kisautók között, de ez az új motor nagyon tetszett, mert imádott pörögni. 5000 felett úgy kezdett húzni, mint egy klasszikus VTEC-Honda, ráadásul nem is fogyasztott sokat. Szóval van bizonyíték arra, hogy Euro 6-tal együtt is lehet jó kis szívómotort csinálni.

A Kia motorjára ellenben azon kívül, hogy alapjárat közelben is elég nyomatékos a lefulladások megúszására elinduláskor, semmi jót nem tudok mondani. 3000 alatt erőtlen, de fent sem talál igazán magára, érezhetően küzd a szűk 12 mázsával, megérzi az emelkedőket is. A hatfokozatú váltó is csak halottnak a csók; így a minimumnál eggyel több fokozatban nem megy az autó sehol, hiába nyomom neki. És még csak nem is hosszú a hatodik: 130-nál 3300 körül forog a motor. Az átlagfogyasztás 7,3 literre jött ki a teszt végén, vegyes üzemben, teljesen épeszű használatban, ami legalább egy literrel több, mint amit egy szintén 100 ló körüli korszerű kis turbós szokott hozni ekkora testben és kábé kettővel több annál, amit a dinamikához mérten elvártam volna.

Pedig egy jó motorral lehetne jó a Stonic. Sőt, nem csak lehetne: a 120 lovas ezres turbóval bizonyára az is. A kormányzást remekül eltalálták, pontos és nem ideges az irányítás, a futómű pedig a crossoveres megjelenés dacára cseppet sem billegős, hanem nagyon is feszes, precíz, de nem rázós, nem kényelmetlen.

Fapadosan, szívómotorral nagy csalódás 57

Csomagtér: 352-1155 liter. Átlagos a kategóriában

Fapadosan, szívómotorral nagy csalódás 58

Android Auto, Apple Car Play kompatibilitás alapáron

Költségek

A Stonic nem olcsó autó a kategóriájában, és nem csak a fix 700 ezres kedvezményes akciós árával mindent verő Vitarára gondolok. A Stonic egyedülálló szuperképessége a 7 év (vagy 150 ezer km) garancia: ilyet más nem kínál. A 120 lovas turbóval csupán 200 ezerrel lenne drágább, mint ez a 4,6 milliós változat: annak a fickósságával és a Stonic vagány megjelenésével már könnyebben elviselhető lenne a műanyagkormányos nyomorúság. Egy akciósan 5,85 milliós dízel EX Premium csúcsmodell pedig a maga kis fűtött kormányával, kulcsnélküli nyitás-indításával, automata klímájával és még sok extrájával megint csak nem lenne irreális a maga konkurenciája mellett.

A klímás, százlovas alap-Stonic és néhány vetélytársa. Listaár/akciós ár, forintban
Opel Crossland X Enjoy 1.2 turbo (110 LE, 205 Nm) 4 935 000
Renault Captur 0.9TCE ZEN (90 LE, 140 Nm) 4 369 000
Suzuki Vitara GL 1.6 (120 LE, 156 Nm)  4 590 000
(3 890 000)
Kia Stonic LX Exclusive (100 LE, 137 Nm)  4 649 000
(4 399 000)

Értékelés

Ez az autó ezzel a felszereltséggel és ezzel a motorral nem igazán éri meg a pénzét. Nemrég volt nálam egy 1,25-ös, szintén fapados Rio, ráadásul szürkében: az sokkal élhetőbb kocsi volt. A Stonic alapkivitelben annyival többet mutat annál, mint amit odabent nyújt, hogy ez az őszintétlenség megmérgezi ez együttléteket.

Mellette – Ellene
  • Jó dizájn
  • Tágas utastér
  • Jó futómű
  • 7 év garancia
  • Kopogós, olcsó hangulatú utastér
  • Erős menetzaj
  • A turbós konkurencia mellett
    gyenge motor

Szavazás

Hány pontot adsz a tízből a belépő szintű Stonicra?
átlag
5.49
szavazat
796
Hány pontot adsz a tízből a belépő szintű Stonicra?