Röviden – Toyota Yaris Style 1.5 Dual VVT-i – 2018 | |
---|---|
Mi ez? | A Yaris leggazdagabban felszerelt változata új másfél literes szívómotorral |
Mit tud? | A második facelift után szemre friss az autó, de belterének hangulata és szolgáltatásainak színvonala messze a konkurens új modellek mögött van. Az új motor viszont jó! |
Mibe kerül? | A legolcsóbb Yaris az új motorral 3,985 millió forint, ez a Live felszereltség, meglepően sok elektromos extrával és manuális klímával. A legmagasabb felszereltségi szintű (Style) fehér tesztautó 4,91 millió listaáron, az ülésfűtéses, kulcs nélküli nyitásos Smart csomag felára további 250 ezer, de ebben az árban még nincs navigáció |
Kinek jó? | Öreges autó fiatalos szívvel – nem tudom, ki akarna pont ilyet, de nekik ajánlom ezt a Yarist |
A harmadik generációs (XP130 kódú) Toyota Yaris két és feledik generációja ez az enyhén frissített, 2018-as modellévre készült változat. A kocsit 2010-ben mutatták be és már akkor is egy kis kisautónak számított a puffadásnak indult kategóriában. Ma meg végképp: egy új Ibiza, Fiesta mellett olyan, mintha kicsit visszamaradt volna a fejlődésben.
És akkor is olyan, ha beleülünk és használni kezdjük. Még ezzel az amúgy nagyszerű szívómotorral is.
Külső
A 2010-es változat semleges frontja után a 2014-es erőteljes X-motívum jött, most meg ez az előzőnél valamivel finomabb új pofa, erőteljes, harapós belsősáv-takarító menetjelző fényekkel. A hátsó lámpák látványosan átalakultak, valós méreteinél nagyobbnak mutatják a Yarist. A Style csúcskivitelen az ajtók alján szamurájkardszerű krómrátét is csillog.
Ízlés kérdése, hogy bejön-e az embernek ez az egész: nekem nem tetszik. Túl karácsonyfás, túl hivalkodó, minden részlete önmagában is túl sok, összesítve pedig pláne. Nem áll jól egy kisautónak ennyi dekorelem, egyszerűen nincs elég hely, hogy minden érvényesülni tudjon. A kevesebb több lett volna.
Belső
Az utastérben még a külsőnél is szétesősebb a dizájn. Komolykodó, nagyautós, vastag párnájú és támlájú, kényelmes fotelek kerültek egy játékosnak és fiatalosnak szánt, de inkább csak kaotikus, nyugtalanítóan diszharmonikus, minden szempontból aszimmetrikus műszerfal elé. Kerek szellőzők keverednek szögletesekkel, nagy gombok kicsikkel, a Style csúcsfelszereltség igényesen varrott kárpitjai mellett egy olcsó kisautó sivár műanyagjait találjuk mindenfelé.
A tágas első traktus mögött hirtelen beszűkül a tér, 181 centivel magam mögött fejben is, térdben is passzos volt a kocsi. A csomagtartó 279 literes, a kisebbek közül való a mai kisautók mezőnyében.
De egyet el kell ismerni: az új kormány szép és jó fogású, ez az alkatrész volt a kedvencem ebben a fehér Yarisban. Na meg a motor.
Technika
Esküszöm nem értem, milyen megfontolásból készült el ez az új motor, a másfél literes VVT-i. Eddig ugye a Yarisnak főleg a hibridhajtással volt értelme. A takarékos és kényelmes, automata váltós rendszerrel a kis Toyota valami igazán páratlan dolgot kínált, kínál a kategóriában, egyfajta állásfoglalás, világnézet is van abban, ha valaki egy hibrid Toyotát vesz. Aki pedig csak egy olcsó városi kiskocsit akart, megvehette az autót az egyliteres vagy 1,33-as benzinmotorokkal, és volt egy dízel is, nyomatékbarátoknak.
A Toyotánál időközben lett egy 1,2-es turbómotor is, amivel egy kicsit belesétált a Toyota saját korábbi köpködéseibe: éveken át hallottuk a márka műszaki embereitől, hogy a turbós motorokkal mennyi a nyűg, a gond, a baj, erre tessék. Illetve nem tessék, mert a Yaris nem kapta meg ezt a motort, hiába kínál kis turbós nyomatékbajnok-változatot a maga kisautójából szinte minden konkurens márka.
Nem, a Yaris ehelyett kapott egy 15-20 évvel ezelőtti Hondákéhoz hasonló, magas fordulaton radikálisan karakterisztikát váltó szívómotort, hatfokozatú kézi vagy fokozatmentes automata sebességváltóval. (Szerintem csak a kézivel szabad megvenni, a CVT megölné az egyetlen igazi élményfaktort is ebben a kocsiban.) Szívó- és kipufogó-oldalon is változó vezérlésével a Yaris képes takarékos és csendes lenni, ha nem pörgetjük és húzni, menni, erős lenni, ha igen. Fogyasztása a fedélzeti számítógép szerint aktuális hangulatomtól függően 4,8 és 7,5 literes szélsőségek között mozgott, a tesztátlag vegyes üzemben 6,3 literre jött ki végül.
A motor alatt-mögött átlagos kisautó-technika található, néhol kicsit túl átlagos is: egy legerősebb motoros csúcsmodellen azért illett volna hátul is tárcsaféket használni dobok helyett.
Vezetés
A Yarisban az új motor rendkívüli módon hajlamos a lefulladásra, elképesztően nyomatékszegény alapjárat közelben. Ezt kompenzálandó valahol 5000 körül olyan élmény éri az embert, mint annak idején a VTEC-Hondákban: mintha hirtelen motort cserélne elöl egy villámgyors kis manóbrigád, még a hang is megváltozik, érces lesz és kellemes, és hirtelen sokkal többnek érződik 111 lónál és 136 Nm-nél, amink van. A futómű, a fék és a kormányzás nem túl kiélezett ugyan, de ahhoz azért elég precíz minden, hogy kanyargós úton kifejezetten élvezetes, már-már GTI-s örömautózást lehessen lenyomni a Toyotával. Akik tehát szeretik a hagyományos vezetési élményt, értékelik majd ezt a Yarist. De hát van még ilyen ember egyáltalán? Nem izgalmas motor kell az embereknek, hanem szép képet adó érintőképernyő! Az meg sajnos nincs.
A 4,2 col átmérőjű kijelzős HMI (Kia Rio: 7 col, VW Polo: 8 col a csúcs) megjelenésben, képminőségben, működési logikában le van maradva néhány körrel a legfrissebb mai megoldások mögött. És ugyanez a helyzet a vezetéstámogató elektronikával is.
Tök jól hangzik, hogy már alapáron jár az automata reflektorkapcsoló a kocsihoz, de a rendszer már-már veszélyesen rosszul működik, szürkületben sokszor észre sem veszi a követett autó lámpáit és simán ráküldi szegényre a távolsági fényt. Szintén alapáras a sávelhagyásjelző, ami diszkréten, szinte észrevehetetlenül csipog néha, amikor átgurulunk a csíkon, máskor meg nem. A jelzőtábla-felismerő rendszer is teljesen esetlegesen működik, néha kilométerekre beragad egy-egy 30-as tábla, néha egész csokor 60-50-40-en hasítunk át anélkül, hogy jelezné a korlátozásokat. Az ütközésveszélyre figyelmeztetés megbízhatóan, bár kissé túl idegesen működik. Követőradar nem, csak sima tempomat rendelhető a Yarisba. A hat hangszórós audiorendszer már alapártól jár, de még a fullos modellben is ugyanaz a Yarisban, hangminősége átlagos.
Az egyetlen elektronikus szolgáltatás, ami kemelkedik a mezőnyből, a kétzónás automata klímaberendezés. Ilyet azért nem lehet kapni minden kisautóhoz.
Költségek
A Yaris ár-érték aránya kifejezetten jó. Az alapáras modell (Live) sem nevezhető fapadosnak és a fullos Style-hoz már tényleg csak egy-két dolgot kell még külön megvennünk, ha mindent akarunk, amit ez a kis Toyota egyáltalán tudhat. A konkurenciához képest is jól áll a kocsi és a Toyoták értéktartása is jobb az átlagosnál.
A 111 lóerős, fullos közeli Yaris és néhány vetélytársa – listaárak, forintban | |
---|---|
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium (125 LE) | 5 195 000 |
Renault Clio Intens 1.2 tCe (118 LE) | 4 649 000 |
Suzuki Swift 1.0 ISG GLX (112 LE) | 5 420 000 (- 700 E Ft állandó kedvezmény) |
Toyota Yaris Style 1.5 Dual VVT-i (111 LE) | 4 910 000 |
A hároméves alapgarancia mellé 95 ezer forintért további két év, maximum 160 ezer km-re kiterjedő gyári garancia vásárolható a Toyotánál és a kereskedések e cikk keletkezésekor 200 ezer forint kedvezményt adnak a magasabb felszereltségű Yarisok árából.
Értékelés
A kétszer felvarrt Yaris ma már egyáltalán nem egy kívánatos autó a sok szép, új konkurens modell mellett. Az új ezerötös szívómotor pedig hiába jó a maga nemében, a sok új kis turbómotor mellett ma már avíttnak, meghaladottnak tűnik ez a technika. Az ergonómia sem az igazi, a komfort sem kiemelkedő a kocsiban.
Viszont a klasszikus toyotaság igenis érződik benne, el lehet hinni neki, hogy amit tud, azt gond nélkül, sokáig tudja majd. Már csak azért is, mert ebben a kocsiban soha nem fog széthullani a turbó, ugye.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
A Yaris ezzel a motorral látványosan utolsó lett ötautós összehasonlító tesztünkön is a sok turbós új kiskocsi mögött, tényleg csak azoknak tudom ajánlani, akik valami fura tudathasadás miatt egy klasszikus hondás motort szeretnének egy robusztus, de nem igazán jó mai kis Toyotában.