Röviden – VW Golf Sportsvan 2018 | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt egyterű, ezen belül a modellfrissítés utáni egyterűváltozat a VII-es Golfból. Egyelőre 1,0 és 1,5 TSI benzines motorokkal jön, később lesznek dízelek is. |
Mit tud? | Sosem harsog, csak csendben tenyerén hordozza a családot, ha elég két üléssor. |
Mibe kerül? | 5 749 840 Ft a belépőmodell listaáron a 110 erős benzinessel, a 150 lóerős 1,5 TSI Highline duplakuplungos automata váltóval 7 635 150 Ft. A használtautó-beszámítási kedvezmény félmillió forint. |
Kinek jó? | 2-3 gyermekes családoknak, idősebb házaspároknak, bombasztikus külső helyett nagy használati értéket kereső vásárlóknak. |
Golf Sportsvan. Tekintve, hogy a Golfból 1974 óta átlagosan 40 másodpercenként készült el egy példány és összesen már több mint 33 milliót adott el belőle a Volkswagen, a névnek ez a része nem igényel magyarázatot. A Sportsvan arra volt kísérlet a Golf Plus 2014-es leváltásakor, hogy az egyterűsített modellre új nevet ráködölve leporolják a nyugdíjas-Golfot. (A britek nem kértek ebből a névből, náluk Golf SV néven kapható az autó.)
Pedig a nyugdíjasok nem véletlenül szerették és szeretik ezt a modellt, az évtizedekkel lerakódó tapasztalat és – jó esetben – bölcsesség ebben is megmutatkozott. A Golf Plus, majd a Sportsvan, úgy kínált rugalmasabb és tágasabb belső teret, lényegesen nagyobb csomagtartót, kényelmesebb hátsó utasteret, könnyebb ki-beszállást, hogy fogyasztása és vezethetősége nem maradt el annyival egy sima Golf mögött, hogy ez feltűnne egy átlagos vérmérsékletű úrvezetőnek.
Külső
Most jött el a modellfrissítés ideje. Rokonszenves mértéktartással a gyári propagandagépezet nem próbálta hasba akasztani a kompániát azzal, hogy mennyire nagyon új is ez az autó, az esemény fő üzenete a „Golf Sportsvan – the update” volt.
Fekete öves olvasóink bizonyára sejtik, hogy módosult az első és a hátsó fényszóró, illetve mindkét lökhárító. Érkezett továbbá öt új, 16-18 col közötti könnyűfém felni és van új szín is a palettán, méghozzá a tőzegáfonya-vörös, a cranberry red.
Elöl a Highline csúcsmodellhez mostantól rendelhető – a korábbi xenont váltó – LED-es fényszóró, 327 660-427 990 forintért, utóbbi esetben kanyarfénnyel. A halogénlámpás modellekben a nappali menetfény LED-íve új. Mostantól az összes verzió, így a Trendline belépőmodell hátsó lámpáiban is LED-ek világítanak. Említésre méltó, hogy a radarérzékelőt az embléma rejti, így nincs fekete bogyó az alsó légbeömlő közepén.
Mivel az autó orra mélyről indul, mint egy sima Golfé, teteje viszont a tetőkorláttal 161,3 cm magasban húzódik, a kettőt nehéz harmonikusan összekötni. Mondjuk úgy, hogy a VII-es Golf sikkesebb. A hangsúlyozott vízszintes vonalak sikeresen szélesítik optikailag az autót, egy jó felnivel és színnel, a kategória korlátain belül, a Golf Sportsvan nem bántja a szemet.
Belső
Belső értékeivel az autó lehengerlő, de előtte fussuk át, mi változott a kárpitokon és kisebb díszeken felül. Az alapverzióban 5 hüvelyk a műszerfali érintőképernyő átlója a Composition Colour rádióval, egyedül ezt nem fedi elegáns üveglap. Egyaránt 6,5 colos a Composition Media és a Discover Media fejegység érintőkijelzője. A jó pénzért kapható Discover Próban a képátló 9,2 hüvelyk és ezzel a készülékkel mozdulatvezérléssel használható néhány funkció. Szokatlan, hogy hangvezérlés csak a legdrágább berendezéshez van, persze nem magyarul.
Bent barátságos, kiegyensúlyozott miliő fogad. A nagy üvegfelületek miatt sokat látunk a világból, az utazók nincsenek úgy befalazva, mint sok modern autóban. A kényelmes ülésekre beülni is könnyen megy, mivel a Golf 488-574 millimétere helyett 573-633 milliméterre vannak a földtől. A szőnyeggel gazdagon kárpitozott, igen tágas ajtótárolókhoz illően a teljes belső részleteiben jól kitalált és gondosan összeszerelt élettér.
Hátul is pont annyival magasabb az ülés (535 helyett 619 mm a szint), hogy kevesebb hajlongással köthessük be a gyermekeket. A 18 centis sínen csúsztatható üléspad előrehúzott állásában elfér egymás mögött két átlagos magasságú ember, hátratolva egy vízilabdázó center mögött is van elég lábtér. Mivel a 60:40 arányban osztott hátsó támlák dőlésszöge is állítható, a hátsó sor egy nyugágy kényelmét nyújtja.
Bár az autó bemutatásakor még elérhető volt az utas oldalán előrebillenthető üléstámla, erről a nagyon praktikus megoldásról a bemutatón szó sem esett. Nem tudom, mikor tűnt el, de a konfigurátorban sem találtam, ami szégyen ebben a kategóriában. Tíz éve édesapám Passat B6 kombijához is rendelhető volt, és a pórias deszkákat vagy menő szörföt szállító vevők egyaránt hasznát vennék. Az egyterűek létezését a rugalmasság, a jó belső téri variálhatóság indokolja, ezt csorbítani kiadós öngól.
A Volkswagen Golf Sportsvan az előredönthetetlen utasoldali üléstámla mellett terhelhetőségében marad el lényegesen a francia vetélytársaktól. A Citroën C4 Picasso 1,2 PureTech nemcsak hosszabb, ám könnyebb 60 kilóval (1280 vs. 1340), de 625 kilónyi embert és csomagot vihet. Az 1428 kilogrammos Renault Scénic 1,2 TCe terhelhetősége 603 kg. A Golf Sportsvané a velük összevethető, 110 lóerős benzinessel 510 kg.
Autóvásárlóként a típus fontos erénye, hogy rengeteg extra rendelhető hozzá és például a családos embereknek fontos hátsó oldallégzsák (95 250 Ft) vagy az állófűtés (436 880 Ft) sincs kivitelhez kötve. Más kérdés, hogy az alapverzióból hiányzó multifunkciós kormány miatt a tempomat 63 500 forintján felül még minimum 100 330 forintunkba kerül 2017 végén a legegyszerűbb sebességtartás.
Technika
A Golfnál alig hosszabb, de sokkal tágasabb a felfrissített Golf Sportsvan. Utóbbi hossza 435,1, a Golfé 425,8 centiméter, a 267 centis tengelytáv öttel több. A moduláris MQB-technika közös bennük.
Testvéreitől a megújult családi Golf új vezetőtámogató rendszereket vett át, köztük a gyalogosérzékelést az automatikus városi vészfékezésben. A torlódásasszisztens 60 km/óráig helyettünk fékez, gyorsít és az összes benzines motorhoz rendelhető hétfokozatú, száraz kuplungos automatikus váltóval araszol is a sorral. A sávtartás nemcsak figyelmeztet a terelővonal indexelés nélküli átlépésére, de aktívan kormányozva igyekszik a felfestések között tartani az autó, ha egy új poszt lájkolása megakadályozná ebben az öngyilkos hajlamú vezetőt.
Mostantól a Golf Sportsvan is segít utánfutóval manőverezni és frissebb az automatikus parkolórendszer is, ami próbánkon flottul betolatott két Multivan közé, csak az oldaltávolságot osztotta be furcsán.
A Media Control alkalmazással az audiorendszer számos funkciója a hátsó ülésekről is irányítható okostelefonról vagy táblagépről. Van fedélzeti internet is a drágábbik két fejegységgel. Online kapcsolatos új szolgáltatás az áprilistól amúgy is kötelező baleseti segélyhívás, illetve a segítségkérés lerobbanáskor és a karbantartási információk közlése a szerviz felől a kocsiba.
Megjelenik az 1,4 TSI-t leváltó 1,5 TSI is, az új fejlesztésű motorból 130 és 150 lóerős lesz. A belépő 1,2 TSI-t a négy helyett háromhengeres 1,0 TSI váltja le, 86 lóerővel és 175 Nm nyomatékkal. Ugyanez a blokk hazánkban csak 110 lóerővel és 200 Nm nyomatékkal szerepel a kínálatban.
Vezetés
Kétféle motorral vezettük az autót. Újdonságértéke miatt először az 1,5 TSI-t vittük el 130 lóerővel és 200 Nm nyomatékkal. Puhán surrogó, csendes motor, mélyről ébredő erővel. Pont jó azoknak, akiknek az autózás helyváltoztatás, mert mindenütt van ereje, kár is kihúzatni. Autóbuziknak a homogén nyomatékfolyam nem lesz izgalmas, de ők amúgy is rossz ajtón kopogtatnak a Golf Sportsvannél.
Enyhén benyomott gázpedállal, sík úton könnyen működésre bírható a henger-deaktiválás. Négyhengeres motorban a két külső és a két belső henger jár együtt, az ACT (Active Cylinder Technology) ilyenkor a belső hengerekben kiiktatja a befecskendezést, amitől takarékosabban gurulhatunk. Ki- és bekapcsolása elsőre nem volt érzékelhető a motor zajában és járásában, a középső kijelző tudatta működését. A fedélzeti számítógép 5,9 l/100 kilométer fogyasztást kalkulált a tesztútra, amihez a komputer tévedését hozzáadva is jó eredmény
Innen ültünk át a háromhengeres benzinesbe, szintén hatfokozatú, lágyan és pontosan mozgó sebességváltóval. Az első élmény a mínusz egy henger miatt a háromhengeres motor jóval több rezgése.
Pár kilométert megtéve ez elhalványult, ez a TSI sem zavarja a hosszú utak kényelmét. Az alsó három fokozatban a 110-es TSI is bőven elég robbanékony volt két felnőttel, tulajdonképpen meglepően jól teljesített a családi autóban. Az erősebbik egyliteres benzinesnek is 200 Nm a nyomatékcsúcsa, de a 130 lóerősnél 1400 és 4000 percenkénti fordulatszám között állandó ez az érték, a kisebbik 2000-3500 között adja le.
A halk és komfortos futómű, a jó zajcsillapítás, a kényelmesre tömött ülések, a méretes üvegekkel kedvező kilátás, a hátul is állítható támladőlés kitűnő utazóautóvá teszi a Golf Sportsvant. Mintegy 300 ezer forintért kapható adaptív lengéscsillapítás-szabályzás is, ami főleg sportos vezetéskor jön jól az oldaldőlés csökkentésével, de ezt nyugodtan költsétek más extrákra, a sima futómű nagyon eltalált.
Költségek
Érthető, hogy a dízelektől elforduló újautó-vásárlók miatt a benzines turbómotorokkal indul a gyártás. Dalnoki Balázstól, a Škoda éléről érkező márkaigazgatótól megtudtuk, hogy később elérhetőek lesznek a dízelváltozatok is, a 115 lóerős 1,6 TDI és a 150 lóerős 2,0 TDI.
Cikkünk megjelenésekor a Golf Sportsvan Trendline listaára 5 749 840 forintról indul. A jelenlegi belépőmodellben már a 110 lóerős háromhengeres turbómotor van, nem a 86 lóerős. A Comfortline felára ugyanezzel a motorral kb. 450 000 Ft. Highline felszereltséggel egyelőre csak az 1,5 TSI kapható, 130 vagy 150 lóerővel, 6,9 millió forinttól. A központi kedvezmény félmillió forint valamennyi modellre, tehát a Golf Sportsvan valójában 5,25 millió forinttól vehető meg.
Értékelés
Lehet, sőt biztos, hogy a Volkswagen Golf Sportsvan a facelift után sem robbant le bugyikat, de kényelme és használati értéke több mint meggyőző. Még a Golffal szemben is.